Kampány az agresszív játékok és tévémûsorok ellen2004 03 05 |
A Nemzetközi Gyermekmentõ Szolgálat kommunikációs kampányban kívánja felhívni a figyelmet a televíziós csatornák mûsoraiban tapasztalható agresszivitásra, különösen a durva és erõszakos jelenetekkel átszõtt filmekre, rajzfilmekre, számítógépes játékokra. A szervezet célja, hogy elsõsorban a szülõkben és a pedagógusokban tudatosítsa az erõszakra épülõ filmek, számítógépes játékok veszélyeit, valamint segítséget és tanácsot nyújtson nekik a gyermekek televíziós, internetes élményeinek feldolgozásához. Figyelj a gyerekedre! A Nemzetközi Gyermekmentõ Szolgálat szeretné elérni, hogy a szülõk és pedagógusok nagyobb figyelmet szenteljenek a gyermekekben és családokban kialakuló agresszió okaira és azok megelõzésére, megszüntetésére. Köztudott, hogy a gyermekeket a televízióban és az interneten látottak erõsen befolyásolják, s alakítják lelki fejlõdésüket. Különösen a hátrányos körülmények között élõ, érzelmileg is elhanyagolt gyermekekre veszélyesek az agresszív filmek, játékok, hiszen õk a gondoskodó szülõ nélkül nem képesek egyedül megbirkózni az erõszakot sugalló vizuális élményekkel. A családban kialakuló erõszak egyik kiváltó oka szintén a média és számítógépes játékok. Gyilkoló filmek és számítógépes játékok Amerikában végeztek a közelmúltban egy felmérést, ahol azt vizsgálták, hogy milyen hatással van a televízióban, a filmekben megjelenõ erõszak a gyermekekre. Azokban a gyerekekben, akiknek rendezett a családi hátterük és a szociális helyzetük, az erõszakos filmek nézése általában kioltja az agressziót, míg a hátrányos helyzetû családok gyermekeiben felerõsíti azt. Hazánkban is végeztek hasonló kutatásokat a felnõttek körében: két budapesti kerület felnõtt korú lakosságának reakcióit vizsgálták egy erõszakos film bemutatása után. A bûnügyileg kevésbé problémás kerület lakóira erõteljesebb hatást gyakorolt a film, míg a másik kerületben, ahol magasabb a bûnesetek száma, kevésbé erõszakosnak ítélték a filmet. Utóbbiak \"tûréshatára\" magasabb, hiszen a való életben is ehhez hasonló hatások érik õket. - Az elhanyagolt gyerekek, a rossz környék, a család alacsony jövedelme, a szülõk alacsony iskolázottsága és a szociális rendellenességek jelentõs összefüggésben álltak a televíziózással eltöltött idõ hosszával a 14 éves korosztály esetében - mondta a New York-i Columbia Egyetem egyik hasonló témájú kutatásának vezetõje. - Így hát mintaként maradnak a filmek, a rajzfilmek, amelyekben a megjelenõ agresszivitás duplán veszélyes. Az egészséges családmodell, illetve a család hiánya a televízióban és a számítógépes játékokban megjelenõ erõszakkal párosulva olyan megoldásmódokat állít követendõ példaként a gyermekek elé, amelyek ellentétesek a közösség normáival. Különösen káros ez kisgyermekkorban, amikor a gyermek még nehezebben tud különbséget tenni mesevilág, játék és valóság között. Ilyenkor történik meg, hogy a kisgyermek - bár nem akar fájdalmat és kárt okozni - brutálissá válik, hiszen azt hiszi, hogy minden magától visszaáll, a sebek pillanatok alatt begyógyulnak, mint a filmekben, játékokban. Szerencsére a mesék nagy része általában nem agresszióval, hanem konfliktussal van tele, amelyek katarzis útján így-úgy, de feloldódnak, így akár még - szülõi segédlettel - oktatóvá is válnak. Napjainkban azonban nagyon sok olyan film és számítógépes játék jelent meg, amely kifejezetten a brutalitás, az erõszak eszközeire épít, és sajnálatos módon ehhez még a felnõttek agresszív képi megvalósítása is párosul. Ha egy filmben még a pozitívnak tartott hõs is lelki hadviselést emleget, és eltiporja, eltapossa ellenfelét, akkor mit várjunk a kisgyerektõl, akinek ez a fõhõs lesz a példaképe, mert senki sem figyelmezteti, hogy nem ez a követendõ példa? Forrás: Origo http://www.origo.hu/noilapozo/szuloknek/20040304kampany.html |