Mi van a hamburgerben? - hamarosan megtudjuk

2006 01 09

Micimackó eltûnik egyes édességek csomagolásáról, Mikiegér viszont zöldséget és gyümölcsöt fog reklámozni.

A gyorséttermek és a készételek gyártói évek óta azzal hárították el azokat a kritikai megjegyzéseket, melyek ételeik – fõleg a gyerekek és tizenévesek számára készített és reklámozott ennivalók – egészségtelen összetételére vonatkoztak, hogy valamennyi termékük kifogástalan minõségû és tökéletesen beleillik az egészséges étrendbe. „Nincsenek rossz, mérgezõ ételeink\" – érveltek – „csak rossz, egészségtelen étkezési szokások\".

A nagy élelmiszergyártók idén már aligha térhetnek ki a változtatás kényszere elõl. Az iparilag fejlett országokban mind gyakoribb gyermekkori túlsúly és elhízás miatt a kritikus hangok fölerõsödtek, különbözõ társadalmi szervezetek sürgetik a hatóságokat, politikai döntéshozókat, hogy szigorú lépéseket tegyenek azon világcégek ellen, melyek továbbra is a jól bevált marketing eszközökkel veszik rá a fiatal vásárlókat az egészségtelennek minõsített ételek vételére és fogyasztására.

Néhány nagy élelmiszergyártó megigérte a jó irányú változtatásokat. A Kraft és a PepsiCO olyan rendszert alakított ki, mellyel jelöli és ezzel ajánlja egészségesebb termékeit. A McDonald’s ígéretet tett arra, hogy idén februártól részletes tápanyag információt nyomtatnak a cég ételeinek csomagolására. A szórakoztatóipar is csatlakozik ehhez a mozgalomhoz: a Walt Disney szóvivõje, Gary Foster hangsúlyozta, hogy „A szülõknek egészségesebb alternatívát szeretnénk kínálni, hogy visszafordíthassuk a gyermekkori elhízás trendjét\".

A Disney cég a következõ hónapokban eltávolítja világszerte népszerû sztárjait – például a Micimackót - azokról az édességekrõl, melyeket a gyermekgyógyászok és táplálkozás kutatók egészségtelennek nyilvánítottak, viszont megigérték, hogy valamelyik – egyelõre titokban tartott – élelmiszer-árúház lánc üzleteiben Mikiegér ajánlja majd a banánt és a többi, egészséges gyümölcsöt és zöldséget.

A változtatásokat kívánó társadalmi szervezetek – ilyen az Institute of Medicine (IM) – szerint az eddigi reformok egyelõre csak arra irányulnak, hogy elnémítsák az élelmiszergyártókat kritizáló hangokat. A múlt év végén a szervezetnek táplálkozástudományi és marketing szakértõkbõl álló bizottsága határozott lépéseket sürgetett a gyermekeknek szánt ételek reklámozásának korlátozására. Kiemelték, hogy a Disney által ígért változtatások csak azt jelentik, hogy most Micimackó helyett az új sztár, a nálunk is moziba kerülõ Narnia, az oroszlán teszi még kívánatosabbá a gyerekek számára édességeket.

Vannak cégek – ilyen például a Mars -, melyek azt az utat választották, hogy új, egészségesebb csemegéket fejlesztenek ki és ezeket hozzák a piacra. Ilyenek a sok flavonoidot tartalmazó, „szívvédõ\" csokoládé-szeletek, melyek elõször csak internetes rendelés útján kerültek forgalomba. Más világmárkák – például a gyermekélelmezésben második helyen álló Kellogg – nem óhajtottak válaszolni az IM állásfoglalására, csak ismételten hangsúlyozták, hogy bõséges ételválasztékot kínálnak és aktív partnerek a gyermekkori elhízás elleni küzdelemben.

Az IM szakértõi úgy nyilatkoztak, hogy elhiszik az élelmiszeripar óriásainak ígéreteit és azt, hogy a most elindított, belsõ változtatásokkal önként javítanak marketing stratégiájukon, de ha a gyerekek számára készített és reklámozott ételek nem lesznek két éven belül lényegesen egészségesebbek, akkor a társadalmi szervezetek és a szakértõk az amerikai törvényhozásra gyakorolnak nyomást, hogy tegyen hatásos lépéseket a jelenlegi, rossz gyakorlat ellen - számol be a Weborvos.hu.


 
Forrás: ACC Heart Health News, Weborvos http://www.weborvos.hu/cikk.php?id=92&cid=68314
 
 
X
EZT MÁR OLVASTAD?