Hogyan képzelem a szervezett és legális otthonszülést?
| Hogyan képzelem a szervezett és legális otthonszülést? | |
| Az elsõ kérdés a jogi helyzet tisztázása. Hogy jön ez ide? Úgy, hogy a szakma megkerülhetetlen álláspontja szerint az otthonszülés a legjobb szabályozás mellett is kevésbé biztonságos, mint a kórházi, a maximum, amit megállapíthatunk, hogy a különbség jól megválogatott esetekben kicsiny. Azaz az otthonszülés veszélyezteti az említett magzati alapjogot. Fel lehet-e oldani ezt a dilemmát? Ez az elsõ probléma. A megoldás kulcsa: minimalizálni a magzati veszélyeztetettséget. Ki kell jelölni azokat az eseteket, amelyekben a szakma mai állása szerint a szülés kockázata minimális. Erre egy szakmai gréniumot kell kijelölni, akik figyelembe veszik a nemzetközi tapasztalatokat és a hazai helyzetet is. A jelenlegi szabályozás mellett az otthon szülés vezetése orvosi magángyakorlatnak minõsül, ezért azok a szabályok vonatkoznak rá, mint az egyéb orvosi magántevékenységre. Mi szükséges ehhez? 2. Erkölcsi bizonyítvány. 3. ÁNTSZ engedély, mely magában foglalja a tevékenység tárgyi minimum feltételeit. A hatályos törvényeink szerint minden orvosi tevékenység minimum feltételek meglétéhez kötött. Magánrendelésen a rendelõ felszerelését, esetünkben: a lakás leírását. Nyilvánvaló, hogy földes helyiségben, vagy ahol nincs folyóvíz nem adható engedély. Ellenõrzése kétféle módon képzelhetõ el. Vagy az ÁNTSZ kialakít egy minimumfeltétel rendszert és azt minden esetben ellenõrzi. Ez nyilván nagyon nehézkes lenne, de erre nincs is szükség. A minimumfeltételek megvalósulását a szülést vezetõ orvosnak kell ellenõrizni, még a szülés elõtt a felkészülési szakban. Hiánya esetén vissza kell utasítania tevékenységét, szövõdmény esetén ugyanis felelõsségre vonható. 4. Szükséges lehet még szerzõdést kötni a „veszélyes hulladék” elszállítására, ez minden egészségügyi munkahelyre nézve kötelezõ. 5. Kötelezõ továbbá az orvosnak felelõsségbiztosítást kötni. 6. Mindezen feltételek biztosítása után az orvos a helyi ÁNTSZ-tõl helyi, vagy ha nagyobb területen, esetleg az egész ország területén kíván mûködni az országos szervezeti egység vezetõjétõl szabályos mûködési engedélyt kaphat. Az otthonszülés, épp úgy, mint bármely magánrendelés, ÁNTSZ engedély alapján mûködõ üzleti tevékenység, adóköteles, APEH engedéllyel is rendelkezik. 7. Szükség van néhány egyéb speciális intézkedés szabályozására is. Elsõként tisztázni kell, hogy ki látja el az újszülöttet, ennek részleteit a gyermekgyógyászok szakmai grémiuma hivatott megszabni. Jelenleg a kórházban született újszülötteket gyermekorvos megvizsgálja és vannak olyan kötelezõ szûrõvizsgálatok, pld. a PKU szûrés, melyeket dokumentálni kell. Mai felfogásunk szerint ezek elmulasztása az újszülött veszélyeztetését jelenti. Valószínûnek látszik, hogy a gyermekgyógyászati ellátás is magángyakorlatot folytató gyermekorvoshoz köthetõ. 8. Szükségesnek látszik néhány jogszabály módosítására is. Ezek közül csak az Anti-D-vel kapcsolatos szabályt említem. Lehetõvé kell tenni azt, hogy a biztosított anya receptre megkaphassa (ingyen?), természetesen elõtte el kell végeztetni az újszülött Rh-meghatározását. Ennek módját (laboratórium) is a szabályozni kell. 9. Az egyik leginkább neuralgikus pont az ún. háttérkórház kérdéskomplexus. Háttérkórházat kijelölni nem kell, mert a háttérkórház mindig a legközelibb kórház szülészeti osztálya. A gond nem ez, hanem az, hogy mi a bekerülõ szülõ nõ és a szülést vezetõ orvos helyzete. A Szakmai Kollégium ebben a kérdésben világos álláspontra helyezkedik: mivel a felelõsség az illetõ intézmény felelõs vezetõjének kezében van, az õ döntése az irányadó. Ez el is fogadható, de, ha egy eset jogi síkra terelõdik, és a szövõdményes esetekben ez elég gyakran várható, akkor megkezdõdik az egymásra mutogatás: „Én idõben vittem be, ha azt csinálják, amit mondtam akkor nem lett volna baj” míg a másik: „amikor már bejött, a baj kész volt, ezen nem lehetett segíteni”. Benyomásom szerint ennek megoldása nem jogi jellegû. Kezdetben, amíg a bizalom ki nem alakul, jó lenne, ha az otthonszülést vezetõ kolléga értesítené a „háttérkórház” ügyeletesét, hogy otthonszülést vezet, így nem éri váratlanul a benti csapatot egy esetleges beszállítás, és a kollégák egymás közti kommunikációja és javul. Így az eset hasonlóvá válik ahhoz, ahogy a „fõnök” rajta tartja a szemét a szülõszobán vajúdókon, és az esetleges szövõdmény nem villámcsapásként hat. Természetesen alapkövetelmény, hogy a szövõdmény észlelésekor, amikor a „beszállítás döntés” megtörtént értesíteni kell a „háttérkórházat”, hogy „miért megyünk”. Késõbb, ha a kollégák jobban megismerik egymást és elmúlik az „újdonság varázsa”, az esetek is mindennapossá fognak válni. 10. Mindezen elõírásokat írásba kell foglalni, egy egységes szöveget kidolgozni ezt az „anyagot” a terhesség alatt az otthonszülésre vállalkozó szülõ nõkkel meg kell ismertetni, és természetes nyilatkozniuk kell arról, hogy megértették, kérdéseikre választ kaptak, az abban foglaltakat magukra kötelezõnek elfogadják (inform consent). Természetesen lesz, aki majd eltér ettõl, de a felelõsége is ennek arányában változik, mind a szülõ nõ, mind pedig az orvos vonatkozásában. Célszerûnek látszik, hogy a terhesgondozást is az az orvos végezze, aki a szülést vezetni fogja, hiszen õ a felelõs azért is, hogy a szülõ nõ megfeleljen a „szövõdmények minimalizálása” célkitûzéseinek. Hitem szerint ez az igen sokrétû és egyáltalán nem könnyen, de a gyakorlatban igenis betartható rendszer minimalizálja a magzati veszélyt, megteremti az otthonszülés szakmai-jogi hátterét, és talán meghozza a többség békéjét. Biztosan lesznek, aki szerint ezek a követelmények túl szigorúak, sõt olyan is lesz, aki azt állítja majd, hogy ennek a rendszernek a célja az otthonszülés betiltása jogi-szakmai eszközökkel, de lesznek olyanok is, akik szerint ez a rendszer túl liberális. Remélem kevesen. És végül ne felejtsék el. Ez az én magánvéleményem. Dr. Csákány M. György 2002.03.16 | |










