Rendelő

Laevolac-lactulose

lápiszolás

abortusz

ADHD

adottság

agyhártyagyulladás

agyvelőgyulladás

ajánlás

akaratosság

alhasi fájdalom

állattartás

allergia

allergiateszt

altatás

aluszékonyság

alvás

alvászavar

anafilaxiás sokk

angolkór

antibiotikum

anyajegy

anyatej

apgar

arcbőr

arcüreggyulladás

Asperger-szindróma

Összes címke »

Kérdések-válaszok

Kisfiamat aki most 1 éves 1 hónapos, a gyűrűs ujján megcsípte egy darázs. Az az ujja ...

Kisfiamat aki most 1 éves 1 hónapos, a gyűrűs ujján megcsípte egy darázs. Az az ujja megdagadt, valamint kicsit piros lett a keze. Forduljunk-e orvoshoz?

Válasz

A darázscsípés során olyan méreganyag kerül a bőrbe, ill. a bőr alatti kötőszövetbe, amely erős helyi reakciót, gyulladást vált ki. Ennek jele a duzzanat, bőrpír és persze a fájdalom, viszketés. A duzzanat lehet akár tenyérnyi is. Nem veszélytelen a szájkörnyéki, fejen történt méhszúrás, mivel a duzzanat azon a testtájon általában kifejezettebb, így az a száj, a szem nagyobb fokú duzzadásával jár. A szájkörnyéki-üregi, ill. nyelv csípésekor a közelben lévő gége ödémája miatt akár fulladás is létrejöhet. Több csípés vagy arra érzékeny ember esetén súlyos, allergiás reakció alakulhat ki szédüléssel, ájulással, a vérkeringés összeomlásával. "Egyszerű" esetekben, mint amilyennek az Önöké is tűnik, helyi hűtés és antihisztamin kenőcs használata szükséges és esetleg antihisztamin hatással rendelkező készítményt szájon át is érdemes adni néhány napig. Heves, nagy kiterjedésű reakcióknál, amelyet rosszullét is követ, vagy fejen történt csípés esetén a legrövidebb időn belül forduljanak orvoshoz.
Dr. Gömöri Ágnes

Kislányom 17 hónapos. Ha epret adok neki kiütéses lesz a hasa és a háta. Én úgy tudo ...

Kislányom 17 hónapos. Ha epret adok neki kiütéses lesz a hasa és a háta. Én úgy tudom 1éves kortól eheti. Ne adjak neki, vagy miért van ez.

Válasz

Kislányának a törzsén eperfogyasztás után bizony nagy valószínűséggel csalánkiütés jelenik meg.. A csalánkiütés az allergiás megbetegedések egyik formája, kb. az emberek 20%-át érinti, nőknél gyakoribb. Kiválthatja ezt belélegzett allergén, rovarcsípés, a bőrre felvitt és kent anyagok, gyógyszerek, hideg, fény, dörzsölés a szervezetet ért fertőzések, de lehet öröklött adottság is. Főleg kisgyermekkorban gyakrabban észlelhető bizonyos ételek elfogyasztása után. Ilyenek tojás, eper, málna, mogyoró, hal stb. Az eper-málna és a tojás ilyen hatása közismert, ezért kérjük a szülőket ezek mellőzésére 1 éves kor alatt. Ezeknek az ételeknek a bevezetésénél a későbbiekben is óvatosságra intjük a szülőt, különösen akkor, ha allergiás megbetegedés előfordul a családban. Ezeket az ételeket óvatosan kis adagokban, az adagokat 2-3 naponta növelve szabad bevezetni. Amennyiben ennek során a csalánkiütések megjelennek ezeket a későbbiekben mellőzni kell. Kb. 1 év múlva- a következő eperszezonban- érdemes újra próbálkozni. A tüneteket okozó ételek elhagyása azért szükséges, mert ha ezekkel a rájuk érzékeny szervezet újra találkozik a csalánkiütések kiterjedése fokozódhat, ödéma(duzzanat) jelenhet meg az ajkakon, füleken, szemhéjakon, akár a gégében is. Ez bizony már nem veszélytelen állapot, sürgős orvosi ellátást igényelhet.
Dr. Gömöri Ágnes

Barátnőm ma esti esete indított a levél megírására. Egykorú kislányaink vannak ez ...

Barátnőm ma esti esete indított a levél megírására. Egykorú kislányaink vannak ezért ijedtsége érthető módon nagy hatással volt rám is.
Hat és fél hónapos normálisan gyarapodó, mindeddig teljesen egészséges kislánya pár napja elkezdett csúnyán köhögni, de a torka nem gyulladt be és láza sem volt. Mivel a barátnőm belázasodott, kihívta a gyerekorvost, hogy megbizonyosodjon arról, hogy a gyerek tőle kapott -e el valami vírust, mivel szoptatja.
Az orvos ki is jött, a vizsgálat után közölte, hogy a kislány tüdeje teljesen tiszta és a torka is csak egy kicsit piros. Azt mondta, hogy második gyereknél ilyen esetekben már nem is hívnak orvost. Mindenesetre felírt Sinecod cseppeket.
Ma este fürdetés előtt kapott gyógyszerből másodjára (hígítva) a kislány, aki a bevétel után pár másodperccel hányni kezdett, majd fuldokolni, hiszen a levegővétel közben visszanyelte a hányását. Próbálták hasra fordítani, lefelé tartani, de nem sokat segített, szegény gyerek csak vonaglott tovább.
Szerencsére oda volt készítve a porszívó az orrleszíváshoz és ezzel végül meg tudták tisztítani az orrát. Egy mentős hölgy később megvizsgálta és szerencsére tisztának találta a tüdejét. Arra viszont nem tudott választ adni, hogy mi válthatta ki ezt a reakciót. Van -e arra esély, hogy allergiás ezekre a cseppekre? 

Válasz

Egy gyógyszer beadásakor számolnunk kell - alatta, ill. utána - nem kívánt kedvezőtlen hatásokkal. Ezek egy része ún. pharmakológiai hatás, amikor a gyógyszer, mint kémiai anyag nemcsak a kívánt helyen és csak a kívánt mértékben befolyásolja a szervezetben zajló fizikai-kémiai-biológiai reakciókat. Ennek eredményeként jelentkeznek a gyógyszer mellékhatásai (szédülés, hányinger!, hasmenés, szájszárazság, stb.) hogy ezek kinél mennyire erősen jelentkeznek, függ pl. a máj érettségétől és állapotától, kísérő betegségektől, a vese jó működésétől, gyermekeknél a szervezet folyadékmennyiségétől is stb., valamint attól, hogy ugyanekkor milyen gyógyszereket kap még a beteg. A másik nem kívánt következmény az allergiás reakció. Ahhoz, hogy egy gyógyszerallergia kialakulhasson, a szervezetnek ismételten találkoznia kell a gyógyszerrel, tehát korábban már legalább egyszer. Ez azonban csak mintegy 5-6 %-ban fordul elő szemben az előzőekkel. Az allergiás reakciók többféle (5!) mechanizmusa is működésbe léphet gyógyszerallergia esetén. Ilyenkor a tünetek a következők lehetnek: kiütés a bőrön, bevérzések, hólyagok, súlyosabb esetben a bőr olyan lesz, mintha leforrázták volna. Ismert ilyen eredetű láz is, esetleg köhögés. Súlyos esetben (főleg ismételt adáskor!) a reakció heves, akár gégeödéma, fuldoklás, akár a keringés összeomlása léphet fel - akár a darázscsípésnél.
A történet alapján tehát nem valószínű a gyógyszerallergia, inkább merül fel az előbb leírt ok miatt bekövetkezett hányinger, hányás. Kisgyermeknél ez a gyógyszer rossz íze miatt is bekövetkezhet. A bevétel utáni gyors hányás is inkább erre utal. A hányadék aspirációja viszont nagyon heves fulladásos tüneteket, utóbb súlyos tüdőgyulladást is okozhat. Érdemes lenne tehát a kisgyermeket újra megmutatni orvosuknak, és az eseményeket megbeszélni vele. A Sinecod helyettesíthető gyógyszer.
Dr. Gömöri Ágnes

12 hetes babámnak az orvos megállapította hogy koszmója van, erre írt egy krémet, amit a gy ...

12 hetes babámnak az orvos megállapította hogy koszmója van, erre írt egy krémet, amit a gyógyszertárban keverték ki. Mi ma első napon használtuk, azt mondta fél órát hagyjuk rajta, mossuk le, aztán fésűvel szedjük le, egy idő után a baba nagyon kezdett sírni (fájdalmas sírás) és nagyon vörösödött a feje is, felhívtuk az orvos, és megkérdeztük hogy mitől lehet, azt mondta talán a szalicil sav, amit tartalmaz. Erre kiborultam, mivel én és az egész családom allergiás az aszpirinre, azután lemostam gyorsan (25perc után) fürdető krémmel, és leöblítettem vízzel. Most mit tehetek, van ennek valami mellékhatása? talán a kutacson keresztül bement a szervezetébe??? Lesz valami problémája a jövőben emiatt? Valójában kezelni kell a koszmót, ha igen akkor mivel??? Lehet-e, hogy a család után a baba is allergiás lesz az aszpirinre?

Válasz

A szalicilát érzékenység, mint minden egyéb gyógyszerérzékenység családokban halmozódhat. Úgy tűnik, a leírt reakció alapján, hogy babája is érzékeny erre az anyagra. Amennyiben a tünetek lezajlottak, szerencsére testszerte jelentkező kiütésekkel, szemhéj-, ajak-, gégeödémával, általános tünetekkel, pl. keringési zavar (ez utóbbiak a szerrel való ismételt találkozáskor lépnek fel) nem jártak, más egyéb tünetre, károsodásra már nem kell számítaniuk. A bőrön- kutacson keresztül a kenőcs nem valószínű, hogy átjut a keringésbe. A reakciót a bőrbe felszívódó anyag okozta. Ezentúl tehát célszerű a babát is szalicilát érzékenyként kezelni, és az anyagot gyulladáscsökkentés, lázcsillapítás során is szigorúan mellőzniük kell. Ez ma már nem fog gondot okozni. A koszmót célszerű kezelni, mivel az magára hagyva megvastagszik, alatta a bőr nem szellőzik és nem esztétikus. Ma már az említett kevert kenőcsön kívül korszerű gyári készítmény -egy emulzió - is kapható a csecsemő koszmójának ápolására, amely egy hatékony, az egész csecsemőkor során használható szer.
Dr. Gömöri Ágnes



X
EZT MÁR OLVASTAD?