Rendelő

Laevolac-lactulose

lápiszolás

abortusz

ADHD

adottság

agyhártyagyulladás

agyvelőgyulladás

ajánlás

akaratosság

alhasi fájdalom

állattartás

allergia

allergiateszt

altatás

aluszékonyság

alvás

alvászavar

anafilaxiás sokk

angolkór

antibiotikum

anyajegy

anyatej

apgar

arcbőr

arcüreggyulladás

Asperger-szindróma

Összes címke »

Kérdések-válaszok

Barátnőm ma esti esete indított a levél megírására. Egykorú kislányaink vannak ez ...

Barátnőm ma esti esete indított a levél megírására. Egykorú kislányaink vannak ezért ijedtsége érthető módon nagy hatással volt rám is.
Hat és fél hónapos normálisan gyarapodó, mindeddig teljesen egészséges kislánya pár napja elkezdett csúnyán köhögni, de a torka nem gyulladt be és láza sem volt. Mivel a barátnőm belázasodott, kihívta a gyerekorvost, hogy megbizonyosodjon arról, hogy a gyerek tőle kapott -e el valami vírust, mivel szoptatja.
Az orvos ki is jött, a vizsgálat után közölte, hogy a kislány tüdeje teljesen tiszta és a torka is csak egy kicsit piros. Azt mondta, hogy második gyereknél ilyen esetekben már nem is hívnak orvost. Mindenesetre felírt Sinecod cseppeket.
Ma este fürdetés előtt kapott gyógyszerből másodjára (hígítva) a kislány, aki a bevétel után pár másodperccel hányni kezdett, majd fuldokolni, hiszen a levegővétel közben visszanyelte a hányását. Próbálták hasra fordítani, lefelé tartani, de nem sokat segített, szegény gyerek csak vonaglott tovább.
Szerencsére oda volt készítve a porszívó az orrleszíváshoz és ezzel végül meg tudták tisztítani az orrát. Egy mentős hölgy később megvizsgálta és szerencsére tisztának találta a tüdejét. Arra viszont nem tudott választ adni, hogy mi válthatta ki ezt a reakciót. Van -e arra esély, hogy allergiás ezekre a cseppekre? 

Válasz

Egy gyógyszer beadásakor számolnunk kell - alatta, ill. utána - nem kívánt kedvezőtlen hatásokkal. Ezek egy része ún. pharmakológiai hatás, amikor a gyógyszer, mint kémiai anyag nemcsak a kívánt helyen és csak a kívánt mértékben befolyásolja a szervezetben zajló fizikai-kémiai-biológiai reakciókat. Ennek eredményeként jelentkeznek a gyógyszer mellékhatásai (szédülés, hányinger!, hasmenés, szájszárazság, stb.) hogy ezek kinél mennyire erősen jelentkeznek, függ pl. a máj érettségétől és állapotától, kísérő betegségektől, a vese jó működésétől, gyermekeknél a szervezet folyadékmennyiségétől is stb., valamint attól, hogy ugyanekkor milyen gyógyszereket kap még a beteg. A másik nem kívánt következmény az allergiás reakció. Ahhoz, hogy egy gyógyszerallergia kialakulhasson, a szervezetnek ismételten találkoznia kell a gyógyszerrel, tehát korábban már legalább egyszer. Ez azonban csak mintegy 5-6 %-ban fordul elő szemben az előzőekkel. Az allergiás reakciók többféle (5!) mechanizmusa is működésbe léphet gyógyszerallergia esetén. Ilyenkor a tünetek a következők lehetnek: kiütés a bőrön, bevérzések, hólyagok, súlyosabb esetben a bőr olyan lesz, mintha leforrázták volna. Ismert ilyen eredetű láz is, esetleg köhögés. Súlyos esetben (főleg ismételt adáskor!) a reakció heves, akár gégeödéma, fuldoklás, akár a keringés összeomlása léphet fel - akár a darázscsípésnél.
A történet alapján tehát nem valószínű a gyógyszerallergia, inkább merül fel az előbb leírt ok miatt bekövetkezett hányinger, hányás. Kisgyermeknél ez a gyógyszer rossz íze miatt is bekövetkezhet. A bevétel utáni gyors hányás is inkább erre utal. A hányadék aspirációja viszont nagyon heves fulladásos tüneteket, utóbb súlyos tüdőgyulladást is okozhat. Érdemes lenne tehát a kisgyermeket újra megmutatni orvosuknak, és az eseményeket megbeszélni vele. A Sinecod helyettesíthető gyógyszer.
Dr. Gömöri Ágnes

X
EZT MÁR OLVASTAD?