Új privát üzeneted érkezett!

Biobaba!
Sztem ez a cikk most nagyon aktuális! (tanárverések miatt) Tényleg érdemes elolvasni!

Andi
 
 


Nem az iskolának tanulunk, hanem az életnek avagy nem az életnek tanulunk, hanem az iskolának?

Seneca az utóbbit kifogásolta. Szerinte a római iskolában olyan ismereteket tanítottak az ifjaknak, amelyeknek azok nem vették hasznát az életben.

Schulfrei - ezt a konyvet olvasgatom mostansag a temaban. Fenti gondolatsor onnan van. Szoval az iro felemliti, h az iskolakban Seneca fenti mondasara szoktak hivatkozni, csak epp kiforditva: nem az iskolanak tanulunk, hanem az eletnek. S ertik ezt ugy, h az iskola azert van, h tanulj, mert annak az eletben veszed hasznat. Iskola nelkul nem tanulnal. Na ez az, ami nagyon nagy... Szoval nem igaz.

Olyan jo lenne a hogyanrol beszelni emberekkel, es nem a miertrol. Unalmas folyton csak magyarazkodni, ahelyett, h lennenek, akikkel lehetne arrol, h akkor hogyan is csinaljuk.

Biobaba
 
 


Nem az iskolának tanulunk, hanem az életnek


Mamám azt szokta mondani, hogy amit megtanulsz, azt nem veszik el tőled :)[/quote]

Andi
 
 


a kezdethez:

24§ (3) A gyermek - ha e törvény másképp nem rendelkezik - abban az évben, amelyben az ötödik életévét betölti, a nevelési év kezdő napjától napi négy órát köteles óvodai nevelésben részt venni.
de:!!!
69. § (1) A gyermeket, kérelemre - ha családi körülményei, képességének kibontakoztatása, sajátos helyzete indokolja - az óvoda vezetője felmentheti az alól, hogy e törvény 24. §-ának (3) bekezdése alapján óvodai nevelésben vegyen részt.

Biobaba
 
 




http://www.madrone.com/Home-ed/homeschool.htm

Igaz, angol, de otthonoktatás :)

Andi
 
 


Óvodaérett szülők?

S még egy gondolat, ami már a „szülők óvodaérettségéről” szól. Az óvodakezdés a szülők számára sem egyszerű. Előfordul, hogy az „óvodaérett” gyermeket az anya nehezen engedi el magától. Kimondatlan, nem tudatos félelmek vezetik, amit a kommunikációjában is érezni lehet. A gyermek természetesen reagál az anyai bizonytalanságra, s már ő sem akar az óvodában maradni. Megkezdődnek a reggeli sírások, a nehéz elválások. A sok könny miatt az anya visszaigazolva érzi aggodalmát, s máris kész egy körfolyamat, amelyben mindenki csak rossz érzésekkel gondol az óvodára.

http://www.koloknet.hu/84-ovodaerettseg ... yen-is-van

8) megmondta a pszichologus a tutit

Biobaba
 
 


Idézetek, amik tovább erősítik az otthonoktatás szándékát:

Jámbor Judit-Vekerdy Tamás
Vekerdy
Interjúkötetünk 2000-2001-ben zajlott beszélgetésekből készült. Vekerdy Tamás pszichológus, író, iskolaalapító, őszintén és humorosan vall önmagáról, választásairól, találkozásairól, élete és pályája nehéz és örömteli pillanatairól.

Kiadó: Scolar Kiadó
Kiadás éve: 2003

***

Az iskola engem, hogy úgy mondjam gyermekorvosi indíttatásomnál fogva is rendkívül vonzott, mint egy hely, ahol betegítik a gyerekeket, és ami ellen valamit tenni kéne.

...tudatosan vette vissza 1949-ben az egy bérből megélhetés lehetőségét, hogy belehajtsa a nőket az egyenjogúsítás címén a munkavállalásba, és a gyerekeket állami gondozásba vegye. Ez volt a nyílt célkitűzés, csak nem volt rá elég pénz...

...ha kelet felé haladunk, az óvoda egyre iskolaszerűbb, iskolásítani, tananyaggal kigyötörni az egyéniséget a gyerekből, minden diktatúra ezt csinálja... itt van az a pont, ahol megkezdődik az alattvalóvá nevelés, az állampolgárrá való nevelés helyett.

Csapó Benő szegedi kísérletei kapcsán:
...a gyerekek belépnek az iskolába, vagy egy-egy új tantárgyba magas érdeklődési szinttel, érdekli őket, és elkezdem őket tanítani a tantárgyra, s ez az érdeklődés zuhanásszerűen csökken! Én ‒ a felnőtt, a tanár, a tankönyvíró, a tantervkészítő ‒ undorítom el őket a fizikától, kémiától és
egyebektől.

Öveges professzor átélhető világot varázsolt a gyerekek köré, melyben tapasztalható természeti törvény nyilatkozik meg⁏ a mai oktatás meg nem értett (és félreértelmezett) meghatározások alapján számításokat végeztet...

...a humán órák erősítik az individuumot, veszélyes, ha tudom, hogy mik a jogaim, ha ki tudom magam fejezni... Magyarországon nem természettudományos szemléletet tanítanak, hanem szaktudományokat, ami tönkreteszi a gyereket és viszonyát a világhoz és annak megismeréséhez.

Amit az iskolában megtanulunk, eminensek esetében is max. 20%-ban hat a bevállásra. Mi határozza meg? ... Az érzelmi intelligencia az érzelmi biztonságban gyökeredzik. A szóbeli tanulnivaló 75%-átaz eminens is öt év alatt elfelejti, ha nem használja rendszeresen, míg a művészetek az érzelmi intelligenciát növelik, ami valóban az életre készít fel.

...ha jegyre feleltetek, szorongás ébred a gyerekben, nagy, lemérték galvános bőrreflexszel. A szorongás visszafogja a teljesítményt.

...a szomszéd osztály hajtja magát, a tanító nénivel együtt, és kevesebbet tudnak elvégezni, mint mi, akik folyton „marháskodunk” közben, és jól szórakozunk. Ezt „mérték”, pl. Winkler Mártánál...

...nem erőltetem a k betűt, hiszen nem űz semmi, tudom, hogy nem hoz semmiféle tartós eredményt a rohanás.

Winkler Mártának mondták:
...vegye tudomásul, hogy maga így is súlyosan árt ezeknek a gyerekeknek, mert az élet nem ilyen... Ezek azt hiszik, hogy úgy is lehet tanulni, hogy jól szórakoznak közben, ezek nem tanulnak meg unatkozni, nem tanulnak meg szenvedni.
(És valóban: Winkler tanítványai felsőbb osztályba lépve, a szünetekben sírva mentek vissza Winklerhez, hogy mennyire szenvednek... DE! a későbbiekben is jobban teljesítettek, mint kortársaik, akik nem lehettek annyi ideig gyerekek, mint ők.)

***

Kapcsolódó:

Karácsony Sándor
http://hu.wikipedia.org/wiki/Kar%C3%A1csony_S%C3%A1ndor

Winkler Márta: Kinek kaloda, kinek fészek
ISBN: 9630399377

Alternatív Közgazdasági Gimnázium
http://www.akg.hu/program/7_0_3_ebi.html

Csapó Benő kutatásai:
http://www.staff.u-szeged.hu/~csapo/kftart.html
http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk& ... Pedagogiai
 
 


Sziasztok,
segítséget szeretnék kérni. Ha megvan valakinek Deákné B. Katalin: ANYA, TANÍTS ENGEM! című könyve, kérem, jelezze nekem. Kinn vagyunk külföldön, és a könyv otthon maradt. Pár oldalt szeretnék csak kérni belőle beszkennelve, mert elég sürgősen szükség lenne rá. Előre is köszönöm. :)
Ági

Email címem: perger.agnes@gmail.com
 
 



Andi
 
 


sziasztok! olvastam a Klicka könyvet, néhol nekem igen radikális, és csak amerikai vonatkozásban ad tapasztalati leírást és javaslatot, de a konkrét otthonoktatós része jó, érdemes elolvasni. Újat ugyan nem olvastam benne,mert lényegében ugyanúgy csináljuk ahogy leírja de megerősítést adott.
üdv Livia
 


Szia Livia!

Es ti akkor otthon oktattok?
Miota? Tapasztalatok?
Homeschooling v unschooling?

Biobaba
 
 


Sziasztok!

Elolvastam a Klickat. Nemelyik reszen kiakadtam rendesen, de ettol fuggetlenul erdemes elolvasni, mert tenyleg megerositest ad. Kar, h nincsenek benne magyar aktualitasok, de azert az ameriakait lehet valamelyest adoptalni az itthoni helyzetre is. A jelensegek nalunk is megvannak.

Kicsit kipreparaltam a konyvet a sajat megjegyzeseimmel, es igy teljesen jo arra, h odaadjam azoknak, akik ertetlenkednek. Igaz, eleve ezzel a szandekkal is szereztem be. :wink:

Biobaba
 
 


Sziasztok!


Régóta érdekel a téma. Van a Spektrumon egy film, Gyerekzsenik a címe. Érdemes megnézni.
Mire való az iskola? Ismeretek megszerzésére nem csak ott van lehetőség. A tudás az egy kicsit később következik, Apáczai szerint: "Az tudás gyükere keserű, gyümölcse penig gyönyörűséges." De ahhoz nagyon sok ismeretet kell elsajátítani, hogy eljusson a gyerek a tudásig. Szocializáció vagy betörés? Akik nem képesek betartani az emberek közötti interakciók íratlan szabályait, azokat az iskola sem fogja szocializálni. A szabadság ezeknél a gyerekeknél szabadosságot jelent. Akik viszont önmaguk állítják fel saját korlátaikat, azokat sem az iskola szocializálja, hanem a család. Hisz ők már így érkeztek az iskolába. Mire tanít az iskola? Felelj meg mások elvárásának. ÉS ha önmagad akarsz maradni, akkor állíts fel magaddal szemben egy magas mércét, és versenyezz másokkal és önmagaddal. Érdekes, hogy az otthonoktatás sok esetben valamilyen vallási meggyőződéshez kapcsolódik. A felmérések legtöbb esetben említik a keresztyén értékek szerint való életet. Ha belegondolunk a mai versenyszemléletű világban az altruista magatartás nem sok esélyt kap. És hogyan tudja kibontakoztatni képességeit egy altruista ha versengést követelnek tőle?
Mindenért fizetni kell, csak az a kérdés ki fizeti meg, és mekkora árat?
Vajon a mai igen felpörgetett tempójú oktatásban van-e idő arra, amit Comenius írt: " A nevelő feladata ma óriási: felszabadítani a gyerek minden képességét."
pi
 
 


Sziasztok!

Gyerekzseniket én is láttam már, nagyon jó szerintem is. Annyira remekül össze tudják állítani a gyerek (és persze a saját) napirendjüket, egy csomó hasznos időtöltés belefér a tanulás mellett.
És arra is jó példát mutat, hogy az otthon oktatott gyerekek nem nőnek fel közösség nélkül (mert sokaknak ez - is - egy kifogásuk ellene).

Andi
 
 


Sziasztok!

Ha jol latom, ez legkozelebb majd' egy honap mulva lesz, eroteljesen ejjel, illetve hajnalban. Ilyenkor sajna nem tudok senkihez bekeredzkedni tevet nezni. Mert nekunk az nincs.

De hatha addig kitalalok vmit.

Biobaba
 
 


Sziasztok!

Első megnézésre tényleg klassznak tűnik, de többször már ott a kisördög. Bár ezeket a gyerekeket zseninek kiáltották ki, és úgy is kezelik őket. A természetes érdeklődésüket használva saját tempóban oktatják őket. De azért vannak akik iskolába is járnak, pl a sok gyerekes család vagy a legkülönösebb gyerek Dante Minghella is. Az egyik gyerektől megkérdezik, ki nem beszél veled az osztályban: és az egész osztályt felsorolja. Ezek a gyerekek a szülői figyelemben lubickolva bontakoztatják ki képességeiket. De felmerül a kérdés, hogy a korosztályától tudásban jóval előrébb járva, nem kap visszajelzést csak a felnőttektől. A saját korosztály visszajelzése is épp olyan fontos. Erre az a felnőttek válasza, hogy ne mutasd, hogy okos vagy. Vagy Dante esetében azt mondja egy filozófus egyetemi tanár, - akivel rendszeresen beszélget a 12 éves gyereek - hogy mutassuk meg nekik ki a király. Szóval van hátránya mind az iskolai mind az otthonoktatásnak. Kérdés, melyik esetben látjuk kisebbnek a hátrányt.
Akik az otthonoktatás gondolatával foglalkoznak, azok nagyon elhivatott szülők, anyák. ÉS biztos, hogy elég ingergazdag, változatos környezetet biztosítanak gyermekeiknek, hogy azok nyitottak, kíváncsiak és befogadók legyenek az információkra. ÉS a gyerkőcök elképesztő mennyiségű információt képesek befogadni. A szülő - ahogy Feldmár András mondja - a gyerek fölé néz, és ezzel felemeli erre a szintre. Aki a gyerekre "lefelé " néz, az lesüllyeszti.
Egyébként a film nélkül is lehetne beszélgetni a témáról, milyen kérdések merülnek fel, - azon kívül, hogyan csináljam - hisz ha tudom a kérdéseket, már fél úton járok a megválaszoláshoz.
pi
 
 


Sziasztok!

En nem zsenit akarok a gyerekembol csinalni azzal, h itthon tanitom:) Az, h itthon tanitsam a gyerekeimet akkor jutott eloszor eszembe, amikor egyetemi felvetelire keszultem. Aztan meg akkor, amikor tanarnak tanultam.

A legnagyobb problemam az iskolaval, h sok ido elmegy feleslegesen. A nemeteknel, ha egy gyerek nem tud menni iskolaba egy hetig, akkor a kimaradast 6 oras magantanari foglalkozassal kell potolnia. Tehat egy iskolai het = 6 orai tanulas. Van jobb otletem is az ido eltoltesere. :wink:

Ezek a gyerekek a szülői figyelemben lubickolva bontakoztatják ki képességeiket. De felmerül a kérdés, hogy a korosztályától tudásban jóval előrébb járva, nem kap visszajelzést csak a felnőttektől.


Erdekes felfogas. Az unschooling szerint a gyerek sajat maga tanitas nelkul is a sajat tempojaban a sajat igenyei, kepessegei szerint tanul. Nem kell a szuloi figyelmemben lubickolnia. Es elofordulhat, h nem 6 evesen akar olvasni, hanem 10. De lehet, h 5. Egyik esetben elmaradt a kortarsaihoz kepest, a masik esetben nem.

Nekem az otthonoktatas azt jelenti, h a gyerek mikozben elunk, tanul. Azokat a dolgokat tanulja meg, amit hasznalunk a mindennapokban, amik kellenek az elethez. Es aztan meg, ha majd valami olyan erdekli, amiben en nem tudok segiteni, keresunk valakit, aki tud. Es nem ertek egyet a kis zseni neveldevel. Marmint, amikor a szulonek direkt az a celja, h mindenaron zsenit neveljen az utodjabol. Akkor is, ha a gyerek ezt nem akarja. Szoval ebbol a szempontbol azert megneznem ezt a filmet, h tenyleg arrol szol-e, ami szamomra az otthonoktatast jelenti..

Biobaba
 
 


Sziasztok!

A film nem az otthonoktatásról szól, célja a korosztályától eltérő képességű - zseninek nevezett - gyerekek bemutatása, mindennapjaik, gondjaik örömeik, kapcsolataik és "életpályájuk" nyomonkövetése. A készítők ezeket a gyerekeket életük során követik - már ha engedik - és arra is kíváncsiak, vajon öröklött, vagy szerzett tulajdonság a zseniség. Ezeknek a gyerekeknek 150-170 az IQ-ja. A szülők között van mérnök a gyerkőc matematikai vonalon fut, egyetemi tanár talán nyelvész, a gyerek 7 nyelven beszél (köztük mandarin) és regényt jelentetett meg, van olyan szülő, akiről nem lehet megállapítani mi a foglalkozása de rettentő nagy elszántsággal önképzésre sarkallja a gyerekeit. És van író apa, akinek filozófus képességű fia van. Mindegyik gyerek boldog a sikereivel, és sarkallja hogy még többet tudjon. Egyedül a filozófus gyerek boldogtalan, sőt az egész család az: és talán átoknak tartják a zseniséget.
Nem hiszem, hogy az otthonoktatás egyenlő a zseniképzéssel. De azt gondolom, hogy az otthonoktatás többet hoz ki a gyerekből, mint az iskola. Mert egyénre szabott, nem uniformizál. Figyelembe veszi, hogy egyes dolgokra az átlagnál hamarabb érett meg, másokra viszont később. Nem erőltet semmit a gyerekre. Abban biztos vagyok, hogy az a gyerek, akire figyelnek többre képes elvárások nélkül a saját akaratából.
Az a kérdés számomra, hogy a családi környezet sok negatív hatástól megvédi az alakuló gyereket, személyisége ezen hatások nélkül fejlődik. Ha az érett személyiség kialakulásáig sikerül megoldani az otthonoktatást, akkor a társadalomba hogyan tudja megtalálni a helyét? Hiszen a családban az együttműködést tapasztalja, ma sajnos az egymás ellen működés erősebb mint kellene. Másrészt, ha nem sikerül végigvinni az otthonoktatást, akkor korábban bekerül a "mély vízbe" hogyan tudja ezt feldolgozni, tolerálni? Hogyan éli meg? A felmérések szerint jobban boldogulnak az otthonoktatottak. Elégedettebbek, boldogabbak, vagy csak toleránsabbak? De egyszer a toleranciának is vége van, mindent nem lehet tolerálni. Akkor hogyan éli meg az addigi életét? Persze erre mondhatjuk, hogy az iskolai oktatásban részesülőknél ugyanez a probléma fennáll.
Nem ellene beszélek, csak minden oldalról körül akarom járni, hogy teljes képet kapjak.
Még egy a film kapcsán: az egyik zseni gyerek testvére a zsenihez mérve önmagát szörnyű önképpel rendelkezik. Mintha a kitüntetett figyelem csak a zseninek járna. A sokgyerekes családban, ahol az önképzést erősítik, mindenki figyel mindenkire, de kifelé nagyon zárkózottak.
Végső soron mi csak eszközöket adunk a gyerekeink kezébe, és talán az eszközök használatára mutatunk lehetőségeket, hogy jól csináltuk-e az sose fog kiderülni, mert amikor boldogok, akkor azt gondoljuk jól, amikor boldogtalanok, azt, hogy elrontottuk, a végét pedig sose tudjuk meg, mert a halál előtt fognak ők is összegezni.
pi
 
 


Mindenképp pozitív a mérleg az otthonoktatás javára, mert ha kiegyensúlyozott a gyerekkor, akkor nagyobb az esély a kiegyensúlyozott felnőttkorra is. ÉS ez segít a könnyebb boldoguláshoz.
pi
 
 


Ja, ertem: A kerdest is ertem vegre:)
Szerintem az elet kihivasaival az en gyerekem sokkal inkabb talalkozik, mint az iskolaban bura alatt ucsorgo gyerek. Az en gyerekem kinn mozog a vilagban, nem egy elszeparalt epuletben tolti a napjanak a nagy reszet. Jon velem a boltba, utazunk a tomegkozlekedessel, jon velem, amikor a munkamat intezem. Mindenhova jon velem. Sokkal jobban szocializalodik, latja, mi tortenik a vilagban, hogy mennek a dolgok. Soha az eletben nem kerulunk olyan kozegbe, ahol csak a sajat korcsoportunk van. Minden korcsoporthoz kell tudnunk alkalmazkodni. Sokkal eletszerubb, ha folyton korbeveszik nalanal oregebbek, fiatalabbak, sokkal oregebbek, sokkal fiatalabbak.

Emogott szerintem az a teveszme van, h az otthonoktatott gyerek egesz allo nap otthon ucsorog es gornyed a konyvecskeje, munkafuzete, egyebe folott... Embert nem lat az anyjan/apjan/testveren kivul. De epp az otthonoktatas ad ra lehetoseget, h a gyerek a valos eletet lassa meg, mert ott tolti az eletet.

Szoval amit irsz, az sokkal inkabb fenyegeti az iskolaba jaro gyereket, mint az otthontanulot. Legalabbis, ahogy en definialom az othontanulast. Valoban vannak bura alatt tartott gyerekek is otthonoktatoi korokben.

Es folyton a zsenikepzessel all parhuzamban az otthonoktatas a leirasodban. Szerintem tovabbra sem normalis elzarkozva elni, es zsenit csinalni a gyerekbol. Ez nem az otthonoktatas. Attol, h otthon csinaljak, meg attol, h autodidakta, nem ugyanarrol van szo, mint amirol en irok.

Az a kérdés számomra, hogy a családi környezet sok negatív hatástól megvédi az alakuló gyereket, személyisége ezen hatások nélkül fejlődik. Ha az érett személyiség kialakulásáig sikerül megoldani az otthonoktatást, akkor a társadalomba hogyan tudja megtalálni a helyét?


Nem kell kabitoszereznem, h tudjam a karos hatasait. Nem kell minden negativ dolgot kiprobalnom, h elboldoguljak a vilagban. Nem a kortars csoportbol kell a gyereknek a peldakep, hanem a felnottek kozul. Ha ossze van zarva egy mesterseges kornyezetbe a kortarsaival, nem jol szocializalodik, nem azokat a peldakat latja maga elott, amiket kell. Nem megfelelo viselkedesi formakat fog elsajatitani.

Nos, az persze lehet kerdes, hha a tobbseg igy szocializalodik, akkor a maskent felnott gyerek, h fog tudni kozottuk majd felnottkent elni. Erre mar fontebb valaszoltam: nem fognak ok sem felnottkent tobbet azonos korcsoportuak kozott eldegelni. Ok lesznek hatranyban azzal szemben, aki mar eleve ugy szocializalodott, h kulonbozo koruak vettek korul.

Szoval a vegkovetkeztetes: tenyleg ne mossuk ossze ezt a zseni dolgot az otthonoktatassal. Nem ugyanarrol szol. Szamomra nem.

Biobaba
 
 


A filmből nem annyira a zseniképzés ami számomra előjött, hanem az apró mozzanatok, ami egy-egy mondat, aminek látszólag nincs semmi jelentősége, mégis sokat elárul a szülő-gyerek kapcsolatból. Ami persze meghatározza a gyerek világát.
Én azt gondolom, hogy amikor hagyjuk a saját tempója szerint élni a gyereket, akkor nem kényszerítünk rá olyan korlátokat, amellyel egy átlagot eredményezünk, hanem szabad "energiaáramlást" engedünk. Persze vannak helyzetek, amikor ezt a szabad energiaáramlást egy kicsit terelni kell, de nem megtörni egy korláttal. Inkább másra irányítani. Az iskola ezt nem tudja megtenni. Nem összemosni akarom a zseniképzéssel az otthonoktatást, de azt mutatják a felmérések, hogy az átlagon felül vannak az ilyen gyerekek.
Azt írod, hogy viszed magaddal a gyermekedet mindenhová: ismerős a dolog: hivatal 1 óra várakozás, közben mesemondás stb. A családban mint már írtam az együttműködés a jellemző. A gyerek önként vállal segítséget. ÉS ezért kap köszönömöt, máskor valamit csak őérte teszünk és ezt érzi is. MA sok esetben inkább elfordítják az emberek a fejüket, csak ne kelljen segíteni, mert az még rosszul is sülhet el. Miért van az, hogy az iskolában amikor egy gyerek segítségre szorul a másik gyerek segít rajta akkor büntetést kap? Ha segít a társainak, azok nem köszönik meg? Más családokban nem látják ezt a gyerekek, vagy csak a közösségben ez nem trendi? Ez csak egy kiragadott példa, de aki otthon tanul, annak nem lesznek ilyen tapasztalatai, mikor először találkozik ezekkel, hogyan befolyásolja a későbiekben?
pi
 
 


Azt írod, hogy viszed magaddal a gyermekedet mindenhová: ismerős a dolog: hivatal 1 óra várakozás, közben mesemondás stb.


:)
azert nem kell olyan sokat hivatalokba jarkalni senkinek se, nem is emlekszem, mikor voltunk ott utoljara
egyebkent nemcsak meset lehet mondani a gyereknek, hanem beszelgetni vele azokrol a dolgokrol, amik a hivatalban tortennek

Ez csak egy kiragadott példa, de aki otthon tanul, annak nem lesznek ilyen tapasztalatai,


igazabol ezt megint nem ertem
mivel nem fog talalkozni? Emogott megint azt a sztereotipiat erzem, h az otthonoktatott gyerek egesz nap otthon ul, mintha nem talalkozna senkivel, nem jarna sehova kozossegbe. Mintha egy kis Buddha lenne, akit a szulei ova intenek attol, h megismerje a szenvedest. Aztan amikor kikerul a szuloi figyelem alol, akkor teljesen megretten.

Szerintem ha a szulo odafigyel, akkor nem ilyen az otthonoktatas. A felmeresek szerint az otthonoktatott gyerekek szocialisabbak, jobban boldogulnak az eletben, mint az iskolaba jart gyerekek. Sokkal gyakorlatiasabbak. Ajanlom John Holt konyveit. Sok peldat ir az otthonoktatott gyerekekrol. Azert kulonbseget kell tenni az unschooling es a homeschooling kozott. Holt az elobbi fele hajlik. Pl. otthonoktatott gyerek siman elvezeti a gazdasagot 11 eves koraban. A penzugyi reszt is. A gazdasagban dolgozokkal valo kapcsolatot is kezeli. Akkor mit nem tanult meg, ami az elethez kell neki es az iskolaban elsajatitott volna. Nem latott drogos osztalytarsat? Csak az iskolaban lehet latni drogost? Nem fekudt meg le senkivel? Nem hallott a hazassag elotti szexrol? Csak az iskolaban lehet ezzel talalkozni? Szerintem nem. A villamoson is lehet latni skizofrentol kezdve szipusig mindenfele embert. Lathat segitokesz embereket eppugy, mint nemtorodom embereket.

Az valaszol a kerdeseire, aki tudja a valaszt, es nem a kortarsa, akinek fogalma sincs a valaszokrol, mert o is kerdez, csak epp nincs mellette senki, aki valaszolna ra, es csak talalgat. Arrol nem is beszelve, h az iskolaban olyan kerdesekkel talalja szemben magat sokszor, amik nem is a kerdesei, nem is erdekli. Azokra meg is mondjak nekik a valaszt.

Igazabol tenyleg nem ertem, hogy mivel nem talalkozna egy otthonoktatott gyerek, ami az elethez szukseges. Egy pszichologus irt egy konyvet: Mar az ovodaban megtanultam mindent, amit tudni erdemes. 6 eves korara az ember minden keszsegre szert tesz, ami kell az elethez.

Miért van az, hogy az iskolában amikor egy gyerek segítségre szorul a másik gyerek segít rajta akkor büntetést kap?


MIert kellene ezzel talalkoznia a gyereknek? H legyen egy negativ tapasztalata, ami neurotikussa teszi? De egyebkent az eletben valo boldogulas szempontjabol semmi lenyege nincs. Melyik munkahelyen kap barki buntetest azert, mert segit a masiknak? Melyik munkahelyrol nem lehet elmenni masik munkahelyre, ha nagy a gaz?

Mesterseges helybol adodo mesterseges viselkedest kell elsajatitani, aminek nem sok koze a valo vilaghoz. Azzal vesztene a gyerekem, h ebbol kimarad? Nem hinnem.

Negativ dolgokkal pedig nemcsak az iskolaban lehet talalkozni. Ezt tenyleg nem ertem, h honnan van ez az elkepzeles. Nem jartal meg az utcan?

Biobaba
 
 


Nem gondolom, hogy az otthonoktatás egyenlő az elszigeteléssel. De ha csak beszélgetünk egy jelenségről, arról nem lesz személyes tapasztalatunk. Nem azt mondom, hogy az életben fontos a negatív tapasztalat, hanem azt, hogy a negatív élmény kezelése a fontos, hogy ne legyen neurotikus. Tehát ha csak beszélgetés szintjén találkozik negatív tapasztalattal, nem válik élménnyé. Nem azt mondom, hogy nyomjuk a negatív élményeket hozó helyzetek tömkelegébe, hanem azt, hogy ezeket is meg kell ismerni, hogy önmagában meg tudja oldani a konfliktust. Önmagában, önmagával.
Saját tapasztalatból tudom mire képes egy 9 éves gyerek a gazdaságban, és azt is, hogy ha nincsenek kérdései a gyereknek, akkor saját válaszai sincsenek. Az én válaszom, nem biztos, hogy neki jó. ÉS a korosztálya válaszai sem biztos hogy jók a számára. Én mindezekkel a kérdésekkel csak arra akarok kilyukadni, hogy - az iskolában ennek még annyi lehetősége sincs mint az otthonoktatottnak - nekünk az a feladatunk, hogy megtanítsuk önmagára.
pi
 
 


En sem arra gondolok, h beszegetunk egy jelensegrol. Hanem ha kimegyunk a vilagba, akkor talalkozunk negativ jelensegekkel, es azokat kezelni kell.

Én mindezekkel a kérdésekkel csak arra akarok kilyukadni, hogy - az iskolában ennek még annyi lehetősége sincs mint az otthonoktatottnak


- nekem eddig ugy tunt, h pont az ellenkezojet irod. En meg azt probaltam leirni, h sokkal inkabb van lehetosege az otthonoktatott gyereknek a valos helyzetekkel valo talalkozasra, mint az iskolasnak.
Ugyh akkor mostmar tenyleg nem ertem, h mirol van szo.

Az iskolas gyerek nem talalkozik valos elethelyzetekkel? Igen, ez igy van.
Neurotikus lesz az iskolas gyerek? Vekerdy is ezt mondja.
H az iskolaban nem tanitanak meg konfliktuskezelesre? Igen, ez igy van. A felnottek ott mindent elrendeznek a gyerekek helyett. A gyerek nem szembesul a tettei kovetkezmenyeivel.

Tehát ha csak beszélgetés szintjén találkozik negatív tapasztalattal, nem válik élménnyé. Nem azt mondom, hogy nyomjuk a negatív élményeket hozó helyzetek tömkelegébe, hanem azt, hogy ezeket is meg kell ismerni, hogy önmagában meg tudja oldani a konfliktust.


- ez most az otthonoktatott gyerekre vonatkozik, v az iskolasra?
Ha az otthonoktatottra, akkor erre mar irtam, h ha kimegy a lakasbol mindenfele hatasok tomkelegevel talalkozni fogsz. Es kezdened kell vele valamit. Stb. Mar irtam.

ha nincsenek kérdései a gyereknek, akkor saját válaszai sincsenek.


- akinek nincsenek kerdesei, annak eleg rossz lehet, akar gyerek, akar felnott
de ha mar gyerekkent elvesztette az erdeklodeset, az mar nagyon durva
de pl az iskola is egy kivalo hely arra, h a gyereket leszoktassuk arrol, h legyenek sajat kerdesei

Nekem inkabb azok a kerdeseim, hogy vajon miert valt ki az emberekbol ellenkezest az, ha valaki otthon tanul/tanit?
Miert nehez elkepzelni, h az ember a tanulas kedveert magatol megtanulna valamit? Miert az a termeszetes, h a tanar "jobban" ismerje az ember gyereket, mint a szulo?

Biobaba
 
 


Félig off:

Miert nehez elkepzelni, h az ember a tanulas kedveert magatol megtanulna valamit?


Biobaba, valószínűleg ez (is) annak a "modern" gondolkodásnak köszönhető, mint pl az otthonszülés-ellenzés, együttalvás a gyerekkel...

Tehát mindazok a dolgok, amik mondjuk 100 éve megszokottak voltak, sőt természetesek!!! - azok mára egyesek szerint elavultak, és feltétlenül szükség van ezekre az intézményekre, bármi áron :(

Andi
 
 


OFF

Persze Andi, de ha igaz az a nagy liberalizmus, ami a mai vilagra jellemzo, akkor miert nem hagynak beken a "massagommal". Tehat a liberalizmus egy nagy idea, es igenis az a cel, h mindenki jol idomithato legyen. Olyan szepen lerajzoltak a Pink Floyd Falaban, ahogy ott menetelnek a futoszalagon...

Biobaba
 
 


OFF

Biobaba, én egyre inkább úgy veszem észre, hogy mostanában a másság elfogadása kimerül a homoszexuálisok védelmében, elfogadásában. :(

Andi
 
 


Rájöttem miért érzed az ellenkezőjét annak, amit írok: mert abból az ambivalens érzésből táplálkozik, ami független az oktatás helyétől. Mindig pengeélen táncolni, és tudni, hogy mennyire könnyű leesni jobbra is, balra is. Az örök anyai dilemma.
Bátorság kell felvállalni az otthonoktatást, nagy bátorság. Mert szembe kell menni a közvéleménnyel, és nagyon sok dologról kell lemondani. Sok gyerekre még az óvoda vagy iskola mellett sincs ideje a szülőnek, ez eléggé szemben áll azzal a "befektetéssel" amit az otthonoktató szülő felvállal. Egyfajta önvédelem, mert elismerni, hogy van létjogosultsága az otthonoktatásnak, az annak az elismerése, hogy keveset foglalkozom a gyerekemmel.
Én gyáva voltam felvállalni az otthonoktatást, talán csak annyi mentségem van önmagam előtt, hogy egyedül kell minden segítség nélkül nevelni a gyerekemet. És talán ebből is táplálkozik az az ambivalencia, ami nem más mint hárítás.
pi
 
 


Ertem.
Angliaban van olyan ismerosom, aki egyedul neveli a gyereket es otthon tanitja. De ott elfogadott az otthonoktatas. Bar egyedulallokent azert ott sem lehet olyan konnyu.

Engem az itthoni rendszerben az zavar, h kell keszulni azert az iskolai vizsgakra is. Igaz, h otthon kevesebb ido ezt elsajatitani, de azert megiscsak kell. Mert a bizonyitvanyt nem tudjak maskent kiallitani - gondolom.

Biobaba
 
 


Kedves Lányok!

A Babanet szerkesztősége szeretettel várja a Látogatók történeteit a gyerekvárásról, családtervezésről, gyereknevelésről, szülésről, egészségügyről, családról, óvodáról, iskoláról, munkáról. Ha van olyan történeted, amely kacagtató vagy megható, megindító, elgondolkoztató vagy felháborító, esetleg reményt vagy megoldást adhat másoknak, ne habozzatok, hanem ragadjatok billentyűzetet és a kész írást küldjétek ide: szerkeszto@babanet.hu.

A történetek bekerülnek a Babanet Te Történeted rovatába, illetve a főoldalon is láthatók lesznek.

Üdv:

Dia
dia
Budapest
 
 
 


Sziasztok!

Jaj, de örülök, hogy végre megvagytok... :D
Azért örülök ennyire, mert mi is nemsokára (idén szeptembertől) otthonoktatók leszünk. Jó lenne más, árral szemben úszó otthonoktatókkal felvenni a személyes kapcsolatot. Jó lenne fórumon kívül is tapasztalatot cserélni, meg elérni egymást. Van már egy tervem erre. :roll:
Eddig névtelenül követtem az építő eszmefuttatásotokat, most úgy gondoltam, hogy be is jelentkezem.

A kérdésem hozzád szól, aki itt fórumozol:

Te otthonoktatsz vagy már eldöntötted, hogy otthon fogsz, ha nagyobb lesz a gyerkőcöd? 8)
 
 


Szia Zini! :D

Én még nem vagyok otthonoktató, és elég messze állok tőle, de érdekel minden ezzel kapcsolatban ;)

Hogyan tervezitek a "tanrendet"?

Remélem a többiek is visszatalálnak, és többet tudnak segíteni!

(Biobabának már 6 éves a nagyobbik gyerkőce, nálunk aktuális a téma)

Andi
 
 


Sziasztok!

Zinihez hasonlóan én is örülök, hogy megtaláltam az otthonoktatás iránt érdeklődőket! Kb. két hónapja kezdtem a dolgon gondolkodni valami belső sugallatra. A gyerekeim még nem iskoláskorúak (3 éves kisfiú, 14 hónapos kislány, és egy 20 hetes pocaklakó), tehát még van időm kialakítani az elképzeléseket :)
Viszont én szívesen foglalkoznék civil szervezet alakításával és működtetésével, ami összefogná az otthonoktató családokat (infó-csere, hírlevél, közös programok szervezése, pl. úszás megszervezése, tanulmányi kirándulás, planetáriumlátogatás, a lista szerintem bővíthető akármeddig, a lényeg, hogy csoportosan, illetve valamilyen szervezeten keresztül ezt kedvezményesebben meg lehetne oldani, mint egyénileg :)
Eddigi internetes kalózkodásaimmal csak annyit találtam, hogy ehhez hasonló szervezet csak vallási alapon van, amivel mindössze annyi a bajom, hogy én nem tartozom felekezethez, és nem szívesen veszek magamra olyat, amivel nem értek egyet. De attól még lehet tőlük tanulni :)
Van pedagógus végzettségem (is), de nem dolgoztam a szakmában, valamint van némi államigazgatási tapasztalatom, úgyhogy akár az otthonoktatás jogi feltételeinek kidolgozásában is közreműködnék.
Csak ehhez kellenének az otthonoktató partnerek, és az ő elképzeléseik...

Anita
 


Sziasztok!

Engem mindenképpen érdekelne a fenti "szerveződés" :D
Az én gyermekeim 4 és 2 évesek elmúltak és Budapest környékén élünk.
A szervezésben én is szívesen részt vennék, ha ennek kialakulna valamilyen kerete.
Pedagógus végzettségem nekem is van, de arra már én is rájöttem, hogy a szülő, aki úgy eredetileg"pedagógus" kicsit rosszabb pozíció, mint a szülő aki "csak" szimplán szülő. Annyi, de annyi mindent tanítottak a főiskolán, hogy alig győzök felejteni :)
Mindenképpen várom a jelentkezéseteket, ha aktuális még a dolog.
Viki
 
 


az otthonoktatás jogi feltételeinek kidolgozásában


Szia Anita!

Ezt pontosan, hogy erted?
Barki oktathat otthon. Bar sokszor kotekednek, meg le akarnak beszelni rola, de eleg vilagosan le van irva, hogy joga van a tanulonak is kernie, hogy magantanulo legyen, illetve a szulonek is joga kernie.
Ez a jogi feltetel meg ugy hangzik, mintha jogilag szabalyozva lenne, hogy ki tanithat/tanulhat otthon. Pont ugy hangzik igy megfogalmazva, mint az otthonszules jogi szabalyozasa...

Egyebkent egy civil szervezet talan erdekelne.

Biobaba
 
 


Anita, Viki
örülök, hogy írtatok!

Biobaba
elfogadták nagylányod felmentését az ovi alól? Tanítást mikor kezditek?

Andi
 
 


Szia Andi!

Az ovis felmentes tavaly volt aktualis. Azzal nem volt semmi gond. Most mar a gyerkoc magantanulokent be van iratva egy iskolaba.

Biobaba
 
 


Szia Biobaba!

Tanultok is már? Milyen módszerrel? Félévente kell menni vizsgázni?

Bocsi a sok kérdésért :)

Andi
 
 


Szia Andi!

Felevente kell menni vizsgazni. Kulonosebb modszer nincs. Nem ulunk le mindennap iskolasan tanulni. De azt megbeszeltuk, h a vizsgakra felkeszulunk majd.

Biobaba
 
 


Szia Biobaba!

A vizsgákról tudsz valamit? Mennyire szigorúak?

Csak Te tanítod, vagy vmiből van tanár (nyelv, ének, stb)?

Andi
 
 


Szia Andi'

Az elet tanitja:) Es aki az utjaba kerul, es valaszol a feltett kerdeseire. A vizsgakra majd felkeszulunk kesobb. Irni ugy tanul, ahogy eddig is tanult, ha le akar irni valamit, akkor megkerdezi, h h kell. Nem jaratjuk kulon tanarhoz semmibol,. Neptancra jar, meg van csaladi fononk, ott tanul enekelni. Kottat olvasni meg nem kell tudnia, de egyebkent en is tudok kottat olvasni. Nyelvet se kell meg tanulni. Nyelvvel kapcsolatban az a terv, h valami olyan ismeros jatszik vele, aki nem beszel magyarul. Tehat ugyanugy tanuljon meg majd idegen nyelvet, ahogy a magyart is megtanulta annak idejen.

Egyebkent abban a suliban, ahova beirattuk, tobb a magantanulo, mint a bejaro:)

Biobaba
 
 


Szia Biobaba!

Tetszik a módszeretek!

Milyen nyelvet szeretnétek majd?

Andi
 
 


Andi, nemetet szerettuk volna, de lehet, h az angollal inditunk majd inkabb.

Biobaba
 
 


Montessori Szellemiségű Családi Napközi "Mini Ovi" a XVII. kerületben, 2-6 éveseknek. Gyermekmegőrző akár heti 1-2 alkalomra is!!! Érdeklődni a 06303527887-es számon Nagy Martinánál lehet!!!
 


Biobaba
én úgy tudom (meg saját tapasztalat is), hogy német után könnyebb az angol. Bár lehet, ez csak a hagyományos iskolai rendszerre vonatkozik...

Andi
 
 


Sziasztok!

Ha szeretnétek a gyereknek egy remek mesekönyvcsomagot nyerni, gyorsan ragadjatok billentyűzetet, és írjatok egy Mikulás-történetet - lehet megtörtént is, a családi legendáriumból, esetleg kitalált is.

További információ a Kölökneten:

http://koloknet.hu/949-mindennapi-trtneteink

A könyvcsomagban remek illusztrátorok és írók munkái találhatók meg, ráadásul még odaérhet Télapóig!

Üdv:

Dia
dia
Budapest
 
 
 

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!

Vissza: Gyermeknevelés

Jegyzetfüzet:

 

X
EZT MÁR OLVASTAD?