Babanet - Vendég a Háznál  01.05.31
   Mûsorarchiv
   Mûsortörténelem
   Stáblista

Vendég a háznál
2001. május. 31.
Kossuth rádió, 13.05

 

Mv.: - Szoktál beszélgetni így felnõttekkel ismeretlenül?

- Igen.

Mv.: - És az neked jó, hogy így kérdezgetnek tõled mindenfélét?

- Igen, jó érzés.

Mv.: - Igen? Miért akkor mit gondolsz?

- Több barátom lesz, amikor felnövök.

- Vannak olyanok, akik tényleg egyszerûen, tényleg aranyos, kedves, szép kisbaba, és nem tudják megállni, hogy ne puszilják meg, úgy hogy én nem is szoktam azért olyan közel vinni ilyen tömegközlekedési eszközön, vagy bárhol az utcán a gyereket emberekhez. Ha látom, hogy közelednek, akkor úgy próbálom egy kicsit úgy megtartani a távolságot, mert tudom, hogy késztetést éreznek arra, hogy a gyereket megsimogassák.

Mv.: - Nem tudják az emberek, hogy hogy közeledjenek ilyen pici babához, hogy azért vannak itt alapvetõ higiénés meg bármilyen kérdések. A gyerek hogy reagál rá?

- Hát az én kisbabám hál Istennek nagyon közvetlen, sõt túl közvetlen, úgy hogy õ ezt abszolút nem veszi rossz néven, de õ is megtartja azért bizonyos szempontból a távolságot ismeretlen emberekkel. Elfordul, ilyen kis torna mozdulatokkal hogyha épp a kezembe van és hogyha a bal vállamnál van, akkor átfordul a jobbra, hogyha valaki olyasmi közeledik felé, akit nem szívesen látna.

- Képzeld el, hogy az egyik bácsi nekem adott már rágót is.

Mv.: - Téged például utoljára mivel szólítottak meg, mit kérdeztek tõled?

- Hát aztat, hogy, de szép kislány, meg egy néni nekem adott ilyen Szûz Máriás képet.

- Amikor egyszer messzirõl láttam egy bácsit, és evett valami csokit, azt hitte a bácsi, hogy jaj szegény kisgyerek és akkor adott nekem egy csokit és ......... hogy jaj de szegény kisgyerek.

- A villamoson mentünk és egy néni megkérdezte, hogy hol laktam, és mondtam hogy, azt mondtam neki, hogy én ott lakom. Akkor én az anyukámmal mentünk venni neki egy kabátot és akkor leszálltunk a villamosról és mondta, hogy többet ne mondjam meg az idegen néninek, hogy én hol lakom, azért mert bármikor elrabolhatnak.

Szabó Éva: - Jó napot kívánok.

Horányi László pedagógus: - Jó napot kívánok. Horányi László pedagógus vagyok. Két dolog foglalkoztat nagyon, az egyik az, hogy szinte minden hétre esik egy gyermekgyilkosság, hogy meg kéne szólaltatni az egész társadalmat, hogy mit kéne tenni azért, hogy mit kéne tenni azért, hogy ne öljék meg a gyermekeinket? Én négy gyermekes apa vagyok, hát rettenetes, hogy milyen állapotban van ez a magyar társadalom ezen a téren. Úgy elgondolkoztam rajta, hogy hát kiket kéne megszólítani? Hát elsõsorban az egész népet, tehát minden embert, hogy minden embernek a felelõssége az, hogy a gyermek merre jár, milyen állapotban van, bántja-e valaki, nem bántja valaki, hogy szólnak hozzá. Én emlékszem, a Városmajor utcai iskolába jártam 63 õszén. Rágyújtottam egy Sellõ cigarettára, hetedikes voltam, és odajött egy férfi, azt mondta akkora pofont ad, ha nem dobom el azonnal. Úgy eldobtam, nem szóltam egy szót sem, szörnyen szégyelltem magam, hogy így lebuktam, hogy miért kell nekem cigarettázni.

Szabó Éva: - Igen, hát kétség kívül az egyik fontos dolog, hogy nagyobb figyelemmel kell a gyerekek életének minden terepét a felnõtt társadalomnak kísérni.

Horányi László pedagógus: - Na most én a Magyar Köztársaság alkotmányának elsõ paragrafusába a következõ igét tenném, a Máté evangélium hetedik részének tizenkettedik verssorát: - "Amint akarjátok, hogy az emberek veletek cselekedjenek, ti is úgy tegyetek azokkal, mert ez a törvény." Mégis azért tenném ezt oda, mert ez annyira nem is misztikus és annyira normális, és annyira gyakorlatias, és mondogatta is a régebbi korosztály, az elõttem járó, tehát az apáim, nagyapáim korosztálya mondogatta is egy kicsi áttéttel, de nagyon értelmesen és világosan, hogy amit én akarok, hogy velem cselekedjen az embertársam azt én fogom õ vele tenni.

Torda Ágnes pszichológus: - Hát a világ valóba egyre veszélyesebb a számunkra, és a híradások, mindaz, ami a médiából egy pillanat alatt eljut a családi otthonokba, az olyan rémületet, ijedtséget vált ki a szülõbõl, ami érthetõ, teljesen jogos és érthetõ. De ugyanakkor, hogyha õ kizárólag ilyennek tudja a világot megmutatni, hogy a világ tele van veszélyekkel, akkor ez egy idõ után a gyermek számára olyan félelmessé válik, hogy már nem tud eligazodni, nem tud különbséget tenni a jó közeledés és a rossz közeledés között. Hanem nekem az az érzésem, hogy minden kezd egy kicsit félelmessé válni a számára és ez a félelmesség másfajta tünetek, másfajta problémák forrásává válik egy idõ után. Tehát ha túlságosan veszélyesnek mutatjuk meg a világot, akkor a gyerekünk félelemmel fog abban a világba élni, még mellettünk is, velünk együtt is, és nem hiszem, hogy ez lenne a célunk, hogy õ ne tudjon örülni annak, hogy valaki rámosolyog, vagy egy finom, kedves gesztussal közeledik hozzá. Ez egy mûvészet, ez a nevelésnek, a szülõi nevelésnek a mûvészete azt megmutatni, hogy innentõl kezdve veszélyes. Ezt vegyük komolyan és ez egy nagyon szigorú szabály, amit be kell tartani, és idáig még nem veszélyes, még idáig van egy kis szabad mozgástér, amiben engedem, hogy te magad is önálló legyél, tevékenykedõ legyél, kezdeményezõ legyél, de a nevelés számos területén hasonlóképpen kell eljárni. Kijelölni a határokat, betartatni a határokat, szóban is értelmezni a gyerek számára. Egyszer fõiskolai hallgatóknak errõl beszéltem és egy fiú hallgató egyszer csak fölnyögött és azt mondta, hogy hát ha ez ilyen nehéz, hogy leszek én apa. És én úgy megijedtem, hogy el ne riasszam õt az apaság vállalásától, tehát ne túlságosan tegyem ijesztõvé számára azt a szerepet, amit majd szülõként neki be kell tölteni. Én azt gondolom, hogy a szülõ ösztöneire nyugodtan támaszkodhat, arra, hogy milyennek éli meg a világot és õ milyennek akarja láttatni a gyerek számára. Én nem gondolom, hogy a gyermek számára egy idegen közeledése ijesztõ lenne, hiszen mi tanítjuk meg õket megijedni, félni, tehát a viselkedésük elsõsorban azt mintázza, amit a szülõ mutatott neki korábban. Ha a szülõ jelzi, hogy az idegen veszélyt is jelenthet, akkor ezt õ nagyon hamar megtanulja és a közeledés valóban egy veszély élményt kelt fel benne. Hogyha a szülõ maga is nyitottan, barátságosan tudja az idegen közeledését fogadni, akkor ez a gyermek számára is egyértelmû. Ha végig gondoljuk, hogy hány éves korig fogdosható egy gyerek, körülbelül öt és fél éves korig, mert már egy iskolás gyerekhez senki nem nyúl hozzá, annak valahogy már megváltozik a minõsége. Most ha elgondoljuk, hogy hány olyan gyerek van körülöttünk, aki még a jelzett életkor alatt van és erre hány felnõtt jut, egyszerûen tömegében, népességében, akkor valóban az édesanyának az az érzése, hogy mindenki az õ gyerekét fogdossa, holott ezek elvétett alkalmak, tehát nem rendszeres alkalmak, de mégis ez a benyomás, ez az élmény, hogy mindenki hozzányúlhat a gyerekéhez. Én azt gondolom, hogy a felnõttekben egy elemi vágy, egy elemi szükséglet az, hogy megérintsen egy kisgyereket, a szagát, a bõrét, a közelségét élvezze és van aki ennek ellent tud állni, és van aki nem. Hát természetesen az anyuka, ha tapintatosan, de nyugodtan szabjon határt annak, hogy mennyire közelítik meg a gyerekét. Érthetõ, hogy az anyák nem szívesen fogadják azt, hogy bárki a gyerekükhöz nyúl. Ma a gyerekek nyitottak, a gyerekeknek a szíve hatalmas, mindenki helyt kaphat benne, és mi vagyunk a felelõsek azért, hogyha onnan valaki kiszorult.


 

Szakértõink
  e-mail

 

X
EZT MÁR OLVASTAD?