7 + 1 nyári tudnivaló

Készítettem egy listát a legfontosabb nyári tudnivalókról. Persze minden szájt nyomja most ezeket a témákat, de talán van benne olyan, amit még soha nem hallottál.

1. Óvakodjuk a túl erős napsugárzástól

A napsugárzás különböző hullámhosszúságú összetevői eltérő hatással rendelkeznek. Az UVB felelős a leégésért, az UVA viszont a bőr mélyebb rétegeibe hatolva hosszú távú károsodást okoz, így ráncosodást, korai öregedést vagy az anyajegyek rákos elfajulását. Volt belőle kavar, hogy bizonyos naptejek csak a B ellen védtek megfelelően, tehát a leégéstől megvédtek ugyan, de a bőrrák kialakulásának valószínűségét nem csökkentették. Erről, és a bőrrákkal kapcsolatos tudnivalókról írtam itt. Tizenegy és három óra között jobb ki sem menni, különösen ha riasztás is van érvényben. Ha mégis a kint tartózkodás mellett döntünk, mindenképpen használjunk jó minőségű naptejet, valamint ernyőt, lenge, de megfelelően takaró ruházatot.

2. Igyunk elég folyadékot

Néha az ember nem is tudja, hogy ingerültségének, fáradékonyságának a puszta folyadékhiány az oka. A fizikai igénybevételtől és az izzadás mértékétől függ, hogy egyénileg mennyi folyadékra van szükségünk, de az biztos, hogy minimum kb. 2,5 literre.

3. Légkondival vigyázni!

Nyáron iszonyú könnyű megfázni! Sosem felejtem el, hogy egyszer Közel-Keletre utaztunk, és kedves vendéglátónknál 17 fokra volt beállítva a légkondi a szobában, ahol aludtunk (persze minden ejszaka egy-két fokkal feljebb vettük, de késő volt). Aztán egyszer kocsiban is kaptunk egy kisebb tornádót. Először marha jól esik a hűvös, de aztán elég kellemetlen a középfülgyulladás a repülőn. Legyen nálunk egy kendő, vagy férfiaknál egy laza hosszú ujjú ing (igazán fagyos szenteknek akár zokni!), ha olyan helyre tévednénk ahol nagyon nyomják a hideget és nincs a hatáskörünkben, hogy szóljunk érte. Megfázás kezeléséről írtam itt.

A folytatást olvasd el a Háziorvos blogon.

2011. június 27.
 
 
 

Babanet hozzászólások  
(3 hozzászólás) 

2011 06 28. 20:39
Sziasztok!
Légkondihoz két tipp: az egyiket egy évekig Indiában dolgozó kollégámtól kaptam. Akármilyen idejétmúltnak tartjuk, a jó öreg atlétatrikót érdemes hordani az ing alatt, mert felszívja a nedvességet és kevésbé betegszünk meg.

A másik tipp: akkor hűtsük le a lakást, amikor NEM vagyunk otthon (érdemes beruházni egy időzítőkapcsolóba...). Ha hazaértünk, hűvös lakás fogad, de nem fog átfújni minket a hideg.

És azt se felejtsük, hogy ha x fokra van állítva a légkondi (vegyük a cikkben szereplő 17 fokot), az nem azt jelenti, hogy a gép 17 fokos levegőt fúj ki, legalábbis az átlagos (céges, autós stb.) légkondik nem így működnek: kb. 8 fokos levegőt fújnak ki mindaddig, amíg a szoba hőmérséklete nem éri el a 17 fokot.
Jó hűsölést! :-)
→ válasz erre
2011 06 28. 20:54
Szeretnék a folyadékfogyasztáshoz is hozászólni. Volt szerencsém veseműtéthez, és a klinikán hívták fel a figyelmemet egy elgondolkodtató dologra: az ember általában délig nem is nagyon fogyaszt folyadékot. Pedig az is fontos, hogy a vesevezetékekben fenntartsuk az állandó nyomást. Belegondoltam, én mit is csinálok a munkahelyen, és, tényleg... Azóta ebédig igyekszem meginni a másfél literes teásbödönnyi teát, limonádét, vizet, bármit, és ebéd utántól estig a második kannát. Tudom, hogy ez sok, de igyekezzünk legalább a 2x3 bögrére valót meginni - el lehet azt szopogatni napközben, és a vesénk is hálás lesz érte.

És még egy: sokan azért isznak keveset, mert félünk a túlsúlytól. Mindenki máshogy működik, én azt tapasztaltam, hogy ami bemegy, kijön és nem raktározódik.
→ válasz erre
2011 07 04. 11:32
Sajnos én a nagyon keveset ivók közé tartozom. Hogy próbáljak ezen változtatni, telepítettem egy alkalmazást az okostelefonomra. Ezen be lehet állítani, hogy hány pohárkával szeretnénk egy nap inni (ezt mindenki döntse el magában, mennyi folyadékot akar bevinni és mekkora pohárral, ennek megfelelően kell beállítani), hány órától hány óráig tartson az időtartam, míg jelez és a program kikalkulálja, hogy milyen időközönként adja a vízöntés hangot, amivel jelzi, hogy igyunk! :)
Nekem bevált, azóta többet iszom, valóban jobban figyelek rá, bár még van mit javulnom. :)
Másik megoldás ilyen esetekre pl, hogy amikor híreket hallunk, igyunk. Kinek mi a kényelmesebb, elérhetőbb megoldás. :)
→ válasz erre
Hozzászólás
Felhasználónév:
     Jelszó:
X
EZT MÁR OLVASTAD?