Nyelvtanulás gyerekként

Ma már nem, hogy előnyt jelent, hanem szinte már kötelező feltétel, hogy rendelkezzünk idegen nyelvi ismeretekkel, akár csak írásban vagy kommunikációs szinten, esetleg mindkét területen. Így szülőként miért ne gondolkodhatnánk előre és barátkoztathatnánk össze gyermekünket egy vagy akár két idegen nyelvvel is? Hiszen lehet, hogy nem véletlenül mondják: a gyerekekre az idegennyelv ragad, mint a kosz.

 


Több szabadidő

Való igaz, ez a szóbeszéd megalapozott tényeken alapszik, David Singleton egy elismert nyelvész, a következőképp fogalmazott a téma kapcsán: „Azok, akik gyermekkorukban kezdték el egy idegen nyelv tanulását, hosszabb távon magasabb szintet érnek el ebben, mint akik később kezdték el. Erre vonatkozóan sok bizonyíték van, s nincs ellenbizonyíték.” Mi ennek a valódi oka? A válasz egyszerű, kisebb korban az ember nem feszeng attól, hogy megszólaljon vagy hogy hibát ejt, emellett sokkal több ideje van, mint felnőtt korunkban nekünk. Hab a tortán, hogy a kétnyelvűség nem csak munkakeresés szempontjából plusz pont, hanem a jobb agyfélteke működése is intenzívebb ezáltal, ami mellesleg a kreativitásért felelős.

Nem helyettesít mindent

Ha a nyelvtanulás kerül szóba, legtöbbször olyan tévhitek keringenek a levegőben, amiknek az alapja a felnőtt korunkban megélt tapasztalások katalizálják. Az a teória, hogy a mesenézéssel kiválthatjuk a nyelvtanulás foglalkozását, részigazság. A szókincs fejlesztésben és a kiejtésben ugyan halmozottan közrejátszik, viszont nem tudja helyettesíteni az élőbeszédet, így ezt szem előtt kell tartanunk, ha következetesen szeretnénk rávenni gyermekünket a nyelvtanulásra.

Nem lehet kifogás

Számos módszer rendelkezésre áll ahhoz, hogy egészen pici korban élvezhetővé tegyük a tanulás folyamatát. Ilyen alternatívák közé sorolhatóak a különböző interaktív játékok, ahol mókás körülmények között, különböző élethelyzeteket eljátszva tanulják meg a köznapi beszédben használt kijelentéseket, szóváltásokat. Elérhetőek olyan applikációk, amelyek segítenek a kiejtésben vagy szókeresővel fejlesztik a koncentrációs képességet. A nyelvtanulást elősegítő szókártyák és az idegennyelvre átállított konzolok, kezelőpanelek intenzívebbé teszik a szókincs gyarapítását.

Lehet egy közös program

Amikor szülőként arra adjuk a fejünket, hogy gyermekünket már kiskorában összeismertessük egy idegen nyelvvel, már a kezdetek kezdetén fontos tudatosan ügyelnünk arra, hogy biztosítsuk a kicsinek a támogató közeget. Érjük el nála azt, hogy ne féljen hibázni, értse meg, hogy hibázni természetes dolog, és minden gyakorlása kérdése. Jó közös elfoglaltság lehet, ha magunkat is bevonjuk a nyelvtanulásba, vagy ha egy olyan közösségben mozog a kisgyermek, ahol társai úgyszintén az idegen nyelvvel ismerkednek.

Többet ad, mint egy új nyelvet

Gyakran félreértelmezett az a jelenség, hogy „kétnyelvűség”.  Azt nevezzük kétnyelvűségnek, ha a szülőknek más az anyanyelvük, és mindkét nyelven kommunikálnak a gyermekkel vagy, amikor mindkét szülőnek ugyanaz az anyanyelve, de egy más nyelvű országban laknak, és ott jár óvodába, iskolába a gyermek. A kétnyelvűségnek számos pozitív tulajdonsága van azon túl, hogy már egészen kicsi korában két nyelvet is „zsebben” hordoz utódunk. Azok, akik több nyelven beszélnek, erősítik kreatívabb vénáikat, sőt olyan idegeket ingerelnek ezzel, melyek a memóriával vannak összefüggésben és azt fejlesztik.

 
D. Dominika , 2022. január 23.
 
 
 

Hozzászólás

Felhasználónév:
     Jelszó:
X
EZT MÁR OLVASTAD?