Izmos test és termékenység – mindkettőhöz magasabb dózisban kell a D-vitamin télen

Tisztában vagyunk azzal a ténnyel, hogy a zsírban oldódó vitaminokat a vízben oldódóakkal szemben viszonylag “egyszerű” túladagolni. A DEKA betűszóban szereplő vitaminok, vagyis a D, E, K és A-vitaminok túladagolásának veszélyeiről sokat lehet olvasni, de a tudósok a D-vitamint mégis kiemelik ebből a sorból. Az ajánlott bevitel mennyisége ugyanis jelentősen nőtt, a magasabb dózisban bevitt D-vitamin előnyei az egészségre és a termékenységre pedig mára egyértelműek. 

A témában Ratkó Tünde szülésznő, termékenységi szakember van a segítségünkre. 


Ami sok, az mégsem sok? 

Sokáig a D-vitamin napi ajánlott mennyisége igencsak alacsonyra volt téve, mivel viszonylag sok helyről juthatunk hozzá ehhez az anyaghoz. Sajnos azonban kiderült, hogy hiába tudjuk több forrásból is magunkhoz venni, ez nem elég. Bár a D-vitamin zsíroldékony, vagyis a testben raktározódni is képes, túladagolása mégsem olyan egyszerű. 

A nyári hónapokban a fedetlen test felületén a szervezet önmaga is képes a D-vitamin előállítására. Ősszel és télen azonban ez a hatás nem érvényesül, így a tél végére a magyarok 95%-a D-vitamin hiánnyal küszködik. Bár az olajos halak és a tengeri herkentyűk magas D-vitamin tartalommal bírnak, a pótlásra a legtöbben a vitaminkészítményekben találhatnak jó megoldást. 

De mennyi az annyi? A napi ajánlott dózis mára 1500-2000 NE közé esik, de a túlsúlyosoknak ennél is nagyobb mennyiség ajánlott. Szintén nő az ajánlott beviteli mennyiség a kor előrehaladtával, vagyis egy 20-as éveiben járó férfihoz képest egy 30-as férfi szükséglete már magasabb lehet! 

Miért? 

A D-vitaminnak nagyon sok olyan hatása van, ami miatt kiemelt jelentőséggel bír a szervezetben. A férfiak azonban mégis a leginkább az izomtömeg növelése, megtartása és a termékenység fenntartása miatt gondolnak rá, hogy a pótlásról gondoskodjanak – mondja Ratkó Tünde. A D-vitamin ugyanis elengedhetetlenül fontos a tesztoszteron megfelelő szinten tartásában, ami pedig az esztétikus izomzat és a termékenység alapfeltétele. 

De! Nagyon nem mindegy, hogyan is kerül be a szervezetbe ez az anyag. Ideális esetben D3-vitamin formában érdemes bevinni, hiszen a hasznosulása így a legmagasabb. Mégsem jó megoldás kizárólag a D-vitaminra koncentrálni! Ez az anyag is sokkal jobban hasznosul, ha olyan segédanyagok is vannak mellette, mint a kalcium, a magnézium vagy a B6-vitamin. Vagyis a kiválasztott készítmény lehetőleg komplex is legyen! 

Csak télen? 

A kérdés jó, hiszen a cikk is azt taglalja, hogy telente jelentkezik a D-vitamin hiánya. Ugyanakkor a nyári D-vitamin szedése sem ellenjavallt, sőt! Bár ezt kevesebbszer vizsgálják, de a D-vitamin hiányállapotai nyáron is jelen vannak, nem is kis mértékben. 

Aki pedig a túladagolástól fél, annak megnyugtató lehet, hogy egyre inkább afelé halad az orvostudomány is, hogy még tovább növelje a D-vitamin napi ajánlott dózisát, valamint az is, hogy azért a túladagolás sem olyan egyszerű, hiszen egy D-vitamin hiányos állapot felszámolására akár 8000-10000 NE-es pár hónapos terápiát is javasolhat a szakember (de ehhez mindenképpen orvosi javallat szükséges!). 

 

2021. szeptember 29.
 
 
 

Hozzászólás

Felhasználónév:
     Jelszó:
X
EZT MÁR OLVASTAD?
X Border Flex Lite és Granudacyn - Mölnlycke