#baba#anya

Gyermekklónozás - nemek és igenek

Gyermekklónozás - nemek és igenek
Ugye bántott a szomszéd bácsi? (2001.04.08)

A gyermekek képesek valós eseményként emlékezni olyan dolgokra, melyek meg sem történtek velük miként az egy nemrég elvégzett amerikai kísérletsorozatból kiderül. Amerikai pszichológusok arra voltak kíváncsiak, hogy az óvodások és kisiskolások mennyiben képesek megkülönböztetni a valóban átélt történéseket a fikciótól és az esetlegesen megtörtént eseménybe belemagyarázott, valótlan dolgoktól.

Debra Ann Poole (Central Michigan University) és D. Stephen Lindsay (University of Victoria) négy hónap alatt három kísérletet végzett 114, 3 és 8 éves kor közötti gyermeken. Elõször minden gyermeket megismertettek Tudomány bácsival, akinek a segítségével 4 különbözõ, érdekes kísérletet kellett végrehajtaniuk. Tudomány bácsi bemutatta a kísérletet, majd arra ösztönözte a gyerekeket, hogy õk is próbálják ki.

A foglalkozás után egy felnõtt olyan, nyílt, kiegészítõ kérdéseket tett fel minden gyereknek, mint például: "Meséld el, mit láttál és hallottál Tudomány bácsitól, mert szeretném és is megismerni a kísérleteket!".

Három hónappal késõbb a gyermekek szülei kaptak egy mesekönyvet arról, hogy mi is történt Tudomány bácsival való találkozáskor. A szülõknek ebbõl a könyvbõl kellett hangosan felolvasniuk csemetéiknek. A könyvben leírt történetek közül kettõ valós, megtörtént eseményt írt le, míg kettõ meg nem történt kísérletekrõl mesélt. Az egyik történetben még arra is volt utalás, hogy Tudomány bácsi kellemetlen testi kontaktusba került a gyerekekkel.

Nem sokkal a mesekönyv felolvasása után ismét beszélgetésre került sor, ahol az elsõ alkalomhoz hasonlóan - kiegészítõ kérdéseket tettek fel a gyermekeknek. Ezután eldöntendõ kérdések következtek, olyanok, mint például "Volt Tudomány bácsinak olyan gépe, melyen zsinegeket kellett meghúzni?" Igenlõ válasz esetén a következõ kérdés az volt, hogy: "Mesélj valamit arról a géprõl!", nemleges válasz után pedig a "Tudsz mesélni arról a géprõl?" kérdés következett.

A beszélgetés utolsó fázisában a gyerekeket emlékeztették a könyv történetére, figyelmeztették õket, hogy nem minden volt igaz a történetbõl, majd arra kérték õket, hogy döntsék el, bizonyos események megtörténtek-e vagy sem.

Egy hónap múlva ismét beszélgetés következett, immár minden félrevezetõ információ nélkül.

Az elsõ, a tudományos kísérleteket azonnal követõ beszélgetés után a gyermekek nagyon pontosan be tudtak számolni a történtekrõl. A mesekönyv után azonban a 114 gyermek közül 40-en írtak le összesen 58 meg nem történt eseményt, és 17-en a Tudomány bácsival való kellemetlen fizikai kontaktust is valós élményként jelölték meg.

A kutatók meglepõdve tapasztalták, hogy a 3-4 évesek ugyanolyan arányban tévedtek az eseménnyel kapcsolatban a kiegészítõ kérdéseknél, mint az 5-8 évesek. A válaszok pontossága az eldöntendõ kérdéseknél még rosszabb volt. Az is figyelemre méltó, hogy a gyermekek az esemény leírására vonatkozó kérdésre adott válasza sokszor nem is állt összhangban az eldöntendõ kérdésekre adott válaszokkal.

A kutatás alátámasztja az igazságügyi szakértõk azon aggodalmát, mely szerint a gyermekek vallomása bizonyos ügyekben már csak azért sem lehet perdöntõ bizonyíték, mert sokszor nem képesek megkülönböztetni az elképzelt eseményeket a valóságtól.
(UniSci jövõnézõ)


http://www.stop.hu/jovonezo

 
X
EZT MÁR OLVASTAD?