Babanet fórum
A
Babanet fórumának (Társalgó) elemzése a résztvevõk válaszai
alapján
|
||||||||||||||||||||
„A
Babanet 2000 májusában indult.
Szerencsés pillanatban, mert ekkor az Internet-használat már erõteljes
növekedésnek indult, de jórészt hiányoztak a nem teljesen amatõr réteg
honlapok. Az
induláskor két fõ célt fogalmaztunk meg: Ahogy
az hamar kiderült, a kismamák és a kisgyerekes szülõk körében
nagy igény volt egy ilyen jellegû médiumra, a Babanetnek hamarosan állandó
látogatói lettek. A látogatottság fokozatosan nõtt, a kezdeti 30
– 40 látogatótól a mai átlag 4000 látogatóig. (6500 látogatás,
58000 PI, 2004. októberi adatok). Különösen jelentõs volt a látogatottság
növekedése, amikor elindítottuk a fórumot, a Társalgót. Az
eltelt évek alatt kiderült, hogy az Internetnek lehet még egy fontos
funkciója és ez a Babanet esetében nagyon hangsúlyos volt: a közösség
teremtés. Nemcsak virtuális közösségek jöttek létre, hanem személyes
kapcsolatok, barátságok születtek és számtalan „talit” (sic!
találkozót) szerveztek a Babanet látogatói. Ennek
megfelelõen ma a Társalgó a Babanet leglátogatottabb felülete, a látogatók
száma átlag 1700 , a látogatósoké 3500,
letöltés 30 000.A hozzászólások száma naponta 1000 körül
mozog.”[1]
A BabaNet fõoldalán hasznos információforrást
biztosít a „Netkönyvtár” rovatában, ahol számtalan érdekes
cikket találunk. A „Rendelõ”-ben konkrét kérdéssel lehet
fordulni a szakorvoshoz. „Publikációk” alatt az eddig megjelent írások
olvashatóak. „A Te történeted”-be saját életük izgalmas eseményeit
írhatják meg a felhasználók. „Nem vagy egyedül” itt azoknak a
gyermekvédelmi és gyermek-egészségügyi alapítványoknak a listája
olvasható, amelyek segítséget nyújthatnak valamilyen probléma esetén.
A „Társalgó”, a BabaNet fóruma, melynek elemzése ennek a
dolgozatnak a tárgya. „Hétrõl-hétre” Érdekes cikkek gyûjteménye
az Internetrõl a gyermeknevelés témakörébõl. „A hét témája”
Egy érdekes téma megvitatása, melyhez kapcsolódóan cikkek és olvasói
levelek is olvashatóak. „Chat” biztosít lehetõséget a kötetlen
csevegésre, illetve az ismerkedésre – csak regisztrált felhasználóknak.
„Hol-mi?” A BabaNet vásárlási tanácsadó oldala, ahol az alábbi
témák közül lehet választani: „Babakelengye”, „Börzefigyelõ”,
„Könyvajánló”, „Gyermekjátékok”. Az elsõ kettõ babaruhák
vásárlásában segít, a következõ könyveket ajánl és az utolsó
a gyermekjátékokhoz ad tanácsot. „Partnereink” alatt olvashatóak
a BabaNet szponzorai. 1.1.
Társalgó - A BabaNet fóruma
|
![]() |
2.1.2 Nemek aránya
A résztvevõk nemének
eloszlását alapvetõen szintén a fórum témája határozza meg. A
kitöltõk 98%-a nõ, 2%-a pedig férfi.
2.2. Tevékenység az online közösségben
Az
alábbi kérdések a válaszadók fórumbeli aktivitását mérték.
2.2.1 Üzenetek küldésének a gyakorisága
Arra
a kérdésre, hogy „Milyen
gyakran küldesz a fórumba üzenetet”? viszonylag nagy szórásban
érkeztek válaszok. A válaszadók 4,3%-a soha nem küld üzenetet a fórumba,
a szakirodalomban õket leselkedõknek nevezik. Naponta egyszer küld üzenetet
19,6%-uk, ami a kérdésfeltevés szerint a legaktívabb részvételt
jelenti, õket hangadóknak nevezzük. Mint késõbb látni fogjuk, ez
az adat elég félrevezetõ lehet, hiszen az egyéb kategóriában legalább
ötvenen jelezték, hogy naponta többször is írnak a fórumba.
Hetente kétszer küld üzenetet 16,9%-uk, illetve hetente egyszer
11,5%-uk. Õket szintén viszonylag aktívaknak tekinthetjük. Havonta kétszer
ír 8,1%-uk, havonta egyszer pedig 16%-uk. Az egyéb válaszok tanulságosak
abból a szempontból, hogy az ezt választók majdnem fele naponta többször
küld üzenetet, ami azt jelenti, hogy a legaktívabb résztvevõk is
ebbe a csoportba kerültek. Sajnos a kérdõív szerkesztõi ezzel a
lehetõséggel nem számoltak. Többen írták, hogy részvételük változó,
általában a témától vagy a lehetõségektõl függ. Ugyanebben a
kategóriában többen arról számolnak be, hogy aznap jelentkeztek,
vagy még nem volt idejük hozzászólni, így az õ aktivitásuk
nehezen mérhetõ. Kisebb hányaduk a megadottaktól eltérõ számot
határozott meg, például „hetente ötször”.
2.2.2. Üzenetek olvasásának gyakorisága
Arra
a kérdésre, hogy „Milyen
gyakran olvasod az üzeneteket?” Egészen más válaszok érkeztek,
hiszen az üzenetek olvasása az elõbbihez képest passzívabb, de szükségszerû
része a részvételnek.
Azok, akik azt válaszolták,
hogy soha nem olvassák az üzeneteket, azok nehezen tudnak nyilatkozni
a fórum egészérõl. Szerencsére számuk elenyészõ, négy fõrõl
van szó. A válaszadók majdnem fele, 48,2%-uk naponta egyszer olvassa
az üzeneteket. Itt megint azzal kell számolni, hogy az egyéb kategóriába
kerültek a naponta többször olvasók, ami a válaszokat elemezve hozzávetõlegesen
plusz 20%-ot jelent, vagyis a válaszadók közel 70%-a naponta többször
látogatja a fórumot. Hetente kétszer 14%-uk, hetente egyszer 9%-uk
olvassa az üzeneteket. Havonta kétszer, illetve egyszer összesen csak
5,4%-uk érdeklõdik az üzenetek iránt. Az egyéb kategóriát választók
majdnem egybehangzóan naponta többször látogatja a fórumot.
2.2.3. A tagság ideje
„Mióta vagy tagja az online közösségnek?”
Kérdéshez célszerû lett volna idõintervallumokat megadni,
melybõl a válaszadók ki tudták volna választani a megfelelõ választ.
Ezzel jól mérhetõ lett volna az elkötelezettség mértéke. A legtöbben
1-2 éves tagságról számoltak be. A legrégebbi tag 2000-tõl tagja a
fórumnak, de rengeteg olyan válasz is volt, melyben aznapi regisztrációról
számoltak be. Ez azt jelenti, hogy a fórum sok új tagot vonz, és a régieket
is képes megtartani. Ezt is alapvetõen a téma határozza meg, hiszen
a nõknél a terhességtõl az anyaság elsõ egy-két évéig van szükségük
a legintenzívebben a gyakorlati tanácsokra, mely mindennapi
feladataikat segíti.
2.3. Használhatóság
Ebben
a részben a fórum technikai kivitelezését vizsgáltuk felhasználói
szemmel. A kérdõív egyik legfontosabb összetevõje a weboldal használhatóságának
vizsgálata. Ezekbõl a válaszokból lehet felmérni, hogy a felhasználók
mit tekintenek abból fontosnak, amit egy webszerkesztõ gondol. A következõkben
arra kértük a válaszadókat, hogy egy értéksálán a „nem
fontos”-tól a „nagyon fontos”-ig osztályozzák az oldal használhatóságának
összetevõi.
„Véleményed szerint mennyire
fontosak az alábbi tényezõk egy online közösség sikerében? Ha az
adott tényezõt nem tartod érvényesnek, válaszd az N/A-t.” (Az N/A-t nem relevánsnak,
vagy nem lényegesnek fordíthatjuk, ezért igyekeztünk körülírni.)
2.3.1 Az oldalon való tájékozódás
könnyû legyen
Ezt a feltételt a válaszadóknak csak alig több, mint a fele nagyon fontosnak, viszont további 40% fontosnak találta. Ez azt jelenti, hogy a felhasználók 95%-a számára lényeges, hogy az általuk keresett információk könnyen kereshetõek legyenek.
A BabaNet tájékozódás szempontjából kiváló, a fórumhoz
a „Társalgó”-ra kattintva jutunk el. A fórum fõoldalán jól látható
menürendszer, a témák megjelenítése és keresõszolgáltatás segíti
a tájékozódást.
2.3.2. Az oldal elrendezése legyen
intuitív, és könnyû legyen rajta eligazodni
Ezt az összetevõt szintén a válaszadók közel fele nagyon fontosnak, 41% százalékuk pedig fontosnak ítélte összesen 88%-ban. Az elrendezés intuitív módon, a célszerûség megjóslásával nehéz elvégezni, hiszen az oldalon való eligazodás is ehhez képest lesz könnyû vagy nehéz. Ehhez a felhasználók igényeinek rendszeres vizsgálata szükséges.
BabaNet:
A Társalgóba alapértelmezetten a „Topikok”-hoz jutunk elsõként.
Ez két részbõl áll: fejlécbõl és a fõbb témakörök felsorolásából.
A fejlécben lévõ menükben az alábbiakra van lehetõség: Kijelentkezés
| Topikok
| Keresés
| Regisztráció
| Profil
| BabaNet
| Chat
Itt furcsa lehet, hogy elsõként a „Kijelentkezés”-t kínálják
fel, ami logikusan a végére kellene, hogy kerüljön. Második helyen
kínálják a „Topikok”-at, ahol alapvetõen vagyunk. Harmadikként
a „Keresés” központi helyen van, de célszerû lehet az elsõ két
helyre történõ helyezése is. Ugyanez a helyzet a „Regisztráció”-val,
ami pont az oldal új látogatói számára kell, hogy feltûnõ helyen
legyen. A „Profil” a már azonosítóval és jelszóval rendelkezõ,
regisztrált felhasználók számára fontos, gyakran használt funkció,
így középen célszerûbb lenne elhelyezni. Ugyanez vonatkozik a
„Chat”-re, a csevegõ-szolgáltatásra is. A „BabaNet” lényegében
„vissza a fõoldalra” ikonként szolgál.
Javasolt sorrend: Regisztráció - Profil - Topikok - Keresés -
Chat - BabaNet - Kijelentkezés
A
„Topikok”-nál a fõbb témaköröktõl lehet eljutni a speciálisabb
kérdésekhez és az évenkénti archívumokhoz. Az új témákat „new”
feliratú, sárga nyíl jelöli, melyek a jól látható helyen, a lista
tetején találhatóak.
2.3.3 Az oldal legyen bármikor elérhetõ
Ezt a feltételt már 65%-uk ítélte nagyon fontosnak, 28%-uk pedig fontosnak. Itt jól látszik, mennyire fontos a folyamatos elérhetõség, különösen igaz ez az egészségügyi fórumokra, ahol a segítségnyújtás vagy gyors tanács életmentõ lehet. Ezért a felhasználókat leginkább úgy lehet megóvni a kudarcélménytõl, hogy mindent elkövetünk az elérhetõség biztosítása érdekében.
BabaNet: A vizsgálat ideje alatt komolyabb fennakadást az
oldal elérésében nem tapasztaltam.
2.3.4 Könnyû legyen megjegyezni,
honnan érkeztem egy adott oldalra
Ezt a feltételt már lényegesen kevesebben, a válaszadók alig több, mint fele találta fontosnak, illetve nagyon fontosnak. Ez azért érdekes, mert böngészés közben a felhasználók gyakran belefeledkeznek a „szörfölésbe”, és gyakran fogalmuk sincs, honnan kerültek az adott oldalra. Ami miatt a felhasználóknak a „Honnan érkeztem?” nem kérdés, az valószínûleg a böngészõprogram „vissza” gombja, mellyel a probléma sokak számára áthidalható.
BabaNet:
A Társalgóban is csupán erre az eszközre hagyatkozhatunk, ha
belefeledkezünk egy témába, illetve a menüsorban szereplõ „BabaNet”
gomb utal arra, hogy honnan is érkeztünk, és segít a fõoldalra való
visszajutásban.
24.3.5 A fõoldalra könnyû legyen
visszatalálni
Ezt a feltételt szintén nem tartották annyira fontosnak a felhasználók, nagyon fontosnak csak 26%-uk ítélte, 33%-uk pedig fontosnak. Ezt is valószínûleg a böngészõ „vissza” gombjával tudják helyettesíteni.
BabaNet:
Itt a fent említett a „BabaNet” feliratra kattintva bármikor
vissza lehet jutni a fõoldalra.
2.3.6 A rendszer irányítása a résztvevõk
kezében legyen
Ezt viszont meglepõen kevesen értékelték nagyon fontosnak, mindössze 6%. Eszerint a felhasználók szeretik, ha kitalálnak helyettük mindent, õk csak élvezni és használni szeretnék a szolgáltatást.
BabaNet: A szolgáltatás nem sok lehetõséget kínál a
felhasználóknak a rendszer irányítására, de erre nincs is valódi
igény. Az egyetlen irányítási lehetõség egy téma indítása. Fórumok
esetében viszont ez a legfontosabb. (Ez a kérdés egy speciálisan férfiaknak
szóló fórum estében eltérõ eredményeket mutathat.)
2.3.7 A tagok könnyen hozzájussanak
a fontos információkhoz
Ezt a felhasználók 47%-a fontosnak, 36%-a tartotta nagyon fontosnak. Természetesen a fontosság relatív fogalom, de minél több információ áll rendelkezésre, annál biztosabb, hogy mindenki megtalálja a maga számára legfontosabbat.
BabaNet:
A BabaNet alapvetõ témájához kapcsolódó információk tekintetében
a fórum széles spektrumú, alapos, az új témák felvetése
folyamatos. Viszont a felhasználókat segítõ információk megtalálása
viszonylag bonyolult. A kezdõ felhasználó számára nem derül ki a
regisztráció során, hogyan kapcsolódhat be a társalgásba. Ez a
baloldali keretben (frame) található információk között szerepel.
2.3.8 Az oldal gyorsan reagáljon a
végrehajtott mûveletekre
Ezt
a résztvevõk 61%-a találta nagyon fontosnak, ami azt jelenti, hogy a
felhasználók szeretik, ha az általuk bevitt információ, üzenet
gyorsan láthatóvá válik a többiek számára. Ahogy erre Nielsen is
utalt, ez elõsegíti az online kapcsolattartás sikerességét.
BabaNet:
Ez a fórum gyorsaság szempontjából kifogástalanul mûködik.
2.3.9 Az oldal megjelenése következetes
legyen
A következetességet 46%-ban fontosnak, és 39%-ban nagyon fontosnak találták. Ez azt jelenti, hogy a felhasználóknak általában fontos az állandóság a kivitelezésben, az ismerõs elrendezés megkönnyíti a tájékozódást.
BabaNet: A témák kereshetõség szempontjából azonos módon
szervezettek, így a felhasználók mindegyik témában azonos módon, könnyen
tájékozódnak. Nem lehet tudni, hogy a fórum elrendezését milyen
gyakran újítják meg, és a felhasználók elégedettek-e az új
kivitellel.
2.3.10 Az oldalon a tájékozódás legyen következetes (minden oldalon azonos gombok jelenjenek meg)
Ezt a feltételt
hasonló arányban ítélték fontosnak a felhasználók, mint a tájékozódás
következetességét. Mivel a kettõ összefügg, értelemszerûen
hasonló elvárásokat teljesít.
2.3.11 A használt nyelv legyen ismerõs
Mivel az online közösségek többsége szövegszerû, ezáltal nyelvhez kötött, így felértékelõdik a nyelvhasználat jelentõsége. Jól látható, hogy a válaszadók 46%-ban fontosnak, és 42%-ban nagyon fontosnak találták a közös nyelv használatát.
BabaNet:
Tekintve, hogy a felhasználók érdeklõdési köre hasonló, életkoruk
jól behatárolható, többségük azonos korosztályhoz tartozik, így
a nyelvhasználatuk sem mutat különösebb eltérést. Itt esetleg az
ország különbözõ részein jellegzetes kifejezések, vagy egyéni szóhasználatból
eredõen akadhatnak félreértések.
2.3.12 A használt ikonok legyenek ismerõsek (példa: egy boríték képe az e-mailt reprezentálja)
Ezt a feltételt csak 24% százalékban találták nagyon fontosnak, 40%-ban pedig fontosnak. Ebbõl arra következtethetünk, hogy az ismerõs ikonok fontosak ugyan, de az újszerû jelölésekre is nyitottak a felhasználók, amennyiben tartalmukra könnyen lehet következtetni.
BabaNet:
A BabaNet fóruma viszonylag kevés ikont használ. A témáknál minden
egyes üzenet elõtt azonos ikonsor található:
ugrás
az oldal aljára, illetve
a
tetejére,
elõzõ
üzenet,
következõ
üzenet,
az
üzenet címe. Ezeknek a jelentése viszonylag egyszerûen érthetõ, az
egér segítségével meg lehet tekinteni a jelentésüket. Az archívum
jele a következõ
,
ami szintén könnyen érthetõ. Ez pedig a lezártságra utal
,
ilyenkor a témához több hozzászólást nem lehet küldeni.
2.3.13 A tájékozódáshoz szükséges
gombok minden oldalon jelenjenek meg
Ezt a feltételt közel ugyanannyian találták fontosnak, mint az elõzõt.
BabaNet: A
BabaNeten ez maradéktalanul teljesül.
2.3.14 A fórum oldal elrendezése téma szerint
szervezõdjön
Ezt a feltételt 43% tekintette fontosnak, 33% nagyon fontosnak. Valójában a téma szerinti szervezõdés a fórumok esetében döntõ jelentõségû, hiszen a hozzászólások is ez alapján történnek.
BabaNet: A BabaNet esetében a témák elrendezése
hierarchikusan szervezõdik. A fõbb témakörök a nyitóoldalon találhatóak
fontosság és frissesség szerint, ezekrõl jutunk el a speciálisabb témákhoz.
Például a „Szülészetek, kórházak”-ra kattintva az egyes kórházakkal
kapcsolatos tapasztalatokhoz jutunk. A kórházak neveire kattintva találjuk
meg az üzeneteket, felül az archívumot, majd kronologikus sorrendben
a hozzászólásokat olvashatjuk. A lap alján lévõ üzenetablak segítségével
mi is küldhetünk véleményt vagy kérdést a témával kapcsolatban,
amennyiben regisztrált felhasználók vagyunk.
2.3.15 A fórum egy oldalon sok üzenetet tartalmazzon,
és ne tagolódjon oldalakra
Ez a kérdés alaposan megosztotta a felhasználókat. 10%-uk szerint nem fontos, 22% szerint semleges, 18% valamennyire fontosnak tartja, 25%-uk szerint fontos, 13% szerint nagyon fontos. Ebbõl arra lehet következtetni, ez a feltétel általában nem befolyásolja a felhasználókat.
BabaNet: A BabaNet esetében egy témával kapcsolatban az összes
hozzászólás kronologikus rendben olvasható, nem bomlik oldalakra. Úgy
tûnik, a felhasználók többsége ezzel elégedett.
2.3.16 Az oldal lassan reagáljon a végrehajtott mûveletekre
A
felhasználók többsége elvetette azt a lehetõséget, 76%-uk nem értett
vele egyet. Ez csak egy ellenõrzõkérdés volt, hogy a kitöltõk
gondolkodnak-e, vagy csak mechanikusan értékelnek.
BabaNet:
A BabaNeten viszonylag gyorsak az interakciók.
2.3.17 Az oldal használatához adjanak meg utasításokat
A válaszadók 26%-a valamennyire fontosnak, 25%-uk fontosnak ítélte a használati utasítások meglétét. Nyilván gyakorlott felhasználók esetén nincs szükség ezekre, viszont a kezdõknek fontos segítséget jelenthet.
BabaNet:
Ahogy fentebb említettem, a BabaNeten nincsenek szembeötlõ eligazító
utasítások, segítõ megjegyzések, ezeket a baloldali keretben kell
megkeresnünk.
2.3.18 Az oldal hasznos legyen
A hasznosság megint relatív fogalom, de a felhasználók többsége fontosnak, illetve nagyon fontosnak ítélte. Az egészségügyi fórumok esetében különösen fontos, hogy a felhasználók egymásnak megbízható és hasznos információkat adjanak.
BabaNet:
Ez a feltétel többnyire teljesül. Aki ezt az elvárást nem teljesíti,
a fórumok törvényei szerint kikerül a körbõl.
2.4. Közösség
2.4.1. A szabályok legyenek világosak
A válaszadók 50%-a fontosnak, 22%-a nagyon fontosnak találta. Ez minden emberi közösség alapvetõ követelménye, hogy a tagok tisztában legyenek a közösségi szabályokkal.
BabaNet:
A BabaNeten az alapelveket a bal oldali frame-ben, a „Társalgás”
legördíthetõ menüben a „Moderálási alapelvekben” ismertetik.
Itt mind a fórum technikai használatára, mind az etikai elvárásokra
vonatkozó információkat találhatunk. A szabályok világosak, egyértelmûek.
2.4.2. A szabályokat szembetûnõen ismertessék az
oldalon
Ezt
a válaszadók 26%-a valamennyire fontosnak, 30%-uk fontosnak tartotta.
Az elõbbi válasz alapján arra lehet következtetni, hogy a szabályok
ismerete fontosabb, mint azok ismertetése.
BabaNet:
Az oldalakon semmiféle szabályozásra vonatkozó információt nem találtam.
Kivétel ez alól az archívumokban az:
Új ”Új
téma nem indítható” ikon,
illetve felirat. A „Moderálási alapelveket” viszont keresni kell,
nem biztos, hogy mindenki számára egyértelmû, hogy egyáltalán
vannak ilyenek.
2.4.3. A szabályokat tartassák be
A szabályok betartatását 37%-ban fontosnak, és 31%-ban nagyon fontosnak találták. Ezek szerint a többség számára fontos, hogy a rendbontók ne zavarják meg a közösség nyugalmát.
BabaNet:
A szabályok megszegõire komoly szankciók várnak a „Moderálási
alapelvek” 2. pontja szerint: „Fenntartom magamnak a jogot, hogy a mások
emberi méltóságába gázoló, bûncselekmény gyanús, kifejezetten
romboló szándékúnak érzett hozzászólásokat töröljem. Az iróniát,
gúnyt, indulatot, akár sértegetést is azonban mindenkinek el kell
viselnie, de azért lehetõleg ne sértegessétek egymást.” (Babanet)
2.4.4. A weboldal tartalmazzon értékes információkat
és linkeket
Ez a feltétel a válaszadók 40%-a számára fontos, 23%-a szerint nagyon fontos. A hasznosságot már korábbi kérdésben is vizsgáltuk.
BabaNet:
A hasznos linkek a BabaNet fõoldalán találhatóak, a fórum oldalán
ilyenek nincsenek.
2.4.5. Az online közösség célja
A közösség célja 42% szerint fontos, 23% szerint csak valamennyire fontos. Ez azért meglepõ, mert egy közösség kialakulásának és fenntartásának általában a cél az egyik legfontosabb mozgatórugója.
BabaNet:
A „Moderálási alapelvek” között egy általánosan meghatározott
célt fogalmaz meg a moderátor: „Szeretném, ha a BabaNet társalgója
a lehetõ legszélesebb szólás és véleményszabadság fóruma
lenne.” Az adott témakörben érdeklõdõk számára biztosít szabad
és nyílt fórumot a tapasztalat és véleménycserére.
2.4.6 A cél legyen világosan megadva
Ez a feltétel 40% számára nagyon fontos, 21%-uk szerint csak valamennyire fontos. Ebbõl arra következtethetünk, hogy a cél attól még lehet világos, ha nincs világosan megadva.
BabaNet:
A BabaNeten a fórum célja a fenti idézetben általánosan van meghatározva.
2.4.7 A cél a közösséggel együtt változzon és
alakuljon
Ez
a többség számára fontos, illetve nagyon fontos feltétel. Ez történt
a WELL-el is, az évek során a tagok kicserélõdtek, ami átformálta
a közösség arculatát.(Castells, 2003.)
BabaNet:
A BabaNet alapvetõ célja feltehetõen hosszú távon nem változik, a
tagok cserélõdése inkább a témafelvetésben, illetve a megközelítésben
jelenthet változást.
Egyre több az SNI-s és a lelkisegélyre szoruló gyerek, szakemberek pedig nincsenek
X