Kérdések-válaszok
15 hónapos kislányom még véletlenül sem fogja meg a könyveket fordítva, ha szándékosan nem jól adjuk oda akkor is helyesen megfordítja! Az olyan könyvet is amiben nincs rajz sem fénykép.
Gondolom ez nem probléma sőt, örülünk csak nem tudjuk miért vagy hogy ismeri fel a betűket ?
Válasz
Nem biztos, hogy a betűk állását ismeri fel a 15 hónapos baba, az is lehet, hogy a könyv nyitási lehetősége, bekötött és "szabad" oldala az, ami információul szolgálhat ebben az esetben. Az ismert mesekönyvnél, leporellónál viszont valószínűleg az ismertség, a lenn és fenn gyakran látott képei azok, amelyek alapján tájékozódni tud egy ilyen idős kisgyermek. Mindenesetre jó differenciálási, észlelési és emlékezeti képességek kellenek az ilyen jellegű teljesítményhez. Ilyen korban, és még később is, óvodáskorban, igen gyakori, hogy a gyerekek fordítva nézik a képeskönyvet, sőt, megfordított könyvből is tudnak betűket, képeket pontosan felismerni, hiszen náluk még az egészleges, globális észlelés és gondolkodás található meg, amiben a részek, részletek, részek közötti viszonyok nem kellően differenciálódnak. Az is lehetséges, hogy annak ellenére, hogy most a kislányuk a helyes irányba állítja be a könyvet, képet, nála is megjelenik majd óvodáskorban ez a fordított kép nézegetés és olvasás, hogy azután iskoláskor előtt ismét helyesen tartsa a könyvet. Ezt természetesen nem tudom biztosan előre bejósolni, csak mint egy lehetőséget vetem fel, ugyanis vannak olyan teljesítmények (pl. valamilyen rag, vagy nyelvtani szabály alkalmazása), amelyek egy kisebb életkorban helyesen jelennek meg, és néhány hónap múlva helytelenül, majd lassan, egy kis idő elteltével, ismét, és akkor már véglegesen, helyesen.
Dr. Kőrössy Judit
Gondolom ez nem probléma sőt, örülünk csak nem tudjuk miért vagy hogy ismeri fel a betűket ?
Válasz
Nem biztos, hogy a betűk állását ismeri fel a 15 hónapos baba, az is lehet, hogy a könyv nyitási lehetősége, bekötött és "szabad" oldala az, ami információul szolgálhat ebben az esetben. Az ismert mesekönyvnél, leporellónál viszont valószínűleg az ismertség, a lenn és fenn gyakran látott képei azok, amelyek alapján tájékozódni tud egy ilyen idős kisgyermek. Mindenesetre jó differenciálási, észlelési és emlékezeti képességek kellenek az ilyen jellegű teljesítményhez. Ilyen korban, és még később is, óvodáskorban, igen gyakori, hogy a gyerekek fordítva nézik a képeskönyvet, sőt, megfordított könyvből is tudnak betűket, képeket pontosan felismerni, hiszen náluk még az egészleges, globális észlelés és gondolkodás található meg, amiben a részek, részletek, részek közötti viszonyok nem kellően differenciálódnak. Az is lehetséges, hogy annak ellenére, hogy most a kislányuk a helyes irányba állítja be a könyvet, képet, nála is megjelenik majd óvodáskorban ez a fordított kép nézegetés és olvasás, hogy azután iskoláskor előtt ismét helyesen tartsa a könyvet. Ezt természetesen nem tudom biztosan előre bejósolni, csak mint egy lehetőséget vetem fel, ugyanis vannak olyan teljesítmények (pl. valamilyen rag, vagy nyelvtani szabály alkalmazása), amelyek egy kisebb életkorban helyesen jelennek meg, és néhány hónap múlva helytelenül, majd lassan, egy kis idő elteltével, ismét, és akkor már véglegesen, helyesen.