Kérdések-válaszok
A kislányom 16 hónapos és rendkívül sok szót ismer és használ (kb. 50-100 igét és rengeteg főnevet), sőt mondatokat formál "apa elment iskola" ill. megpróbál ragozni (többnyire 1szám 1személy múlt időt használ). Látom hogy kevés kortársa tart itt a beszédben, jelentheti-e ez, hogy jobb képességű a társainál?
Természetesen más figyelmet érdemlő jelet is tapasztaltunk nála: korán elindult, jó a memóriája, már első hallásra bonyolult szavakat ki tud mondani, szereti a számolgatást(1-10-ig), egyedül is szívesen lapozgatja a mesekönyveket és láthatólag a betűk is érdeklik.
Van-e valahol olyan lehetőség, ahol segítenek a szülőknek felmérni, hogy a gyermekük általános képességű-e vagy jobb ill. rosszabb?
Válasz
Ahogyan leírta a 16 hónapos kislány "teljesítményét", tudását, annak alapján az mondható, hogy ezek részben valóban fejlettebbek, mint az átlag, pl. a beszédprodukció, részben a normál övezetbe tartoznak, pl. az említett mozgásfejlődés; ennek az áltagos tartománya ugyanis elég széles. A korán tapasztalható jó képességek nagy örömmel töltik el a szülőket, hiszen mindem felnőttnek fontos a gyermeke teljesítménye, jövőbeli fejlődésének látható jelei. Hogy a korai jó képességből mennyire lesz később is kimagasló képesség, vagy kiváló eredmény, az nagyon vitatott kérdés, és nagyon nehéz az előrejelzés is, hiszen egy-egy jó teljesítmény eléréséhez nagyon sok más dolog is kell, pl. szorgalom, kitartás, akaraterő, kíváncsiság, sikervágy, valamiféle szociális ügyesség, stb., amelyek viszont nem feltétlen láthatók előre, és nem is mindig állnak rendelkezésre vagy érhetők el. Azért az nagyjából igaz, hogy a jó családi körülmények, a gyermeki lehetőségeket jól kibontó, érzékeny nevelés és a megfelelő oktatási módszerek serkentik, fejlesztik a meglévő képességeket. Igaz, olyan tehetségekről is tudunk, akik nagyon nehéz körülmények között éltek, fejlődtek, és nagyon jó teljesítményt tudtak elérni De, hogy a kérdésére válaszoljak, nem ismerek olyan intézményt, szervezetet, ahol a kicsi gyerekek képességeit vizsgálnák, hiszen a vizsgálati eredményből kiolvasható "jóslatok" nagyon bizonytalanok.
Dr. Kőrössy Judit
Természetesen más figyelmet érdemlő jelet is tapasztaltunk nála: korán elindult, jó a memóriája, már első hallásra bonyolult szavakat ki tud mondani, szereti a számolgatást(1-10-ig), egyedül is szívesen lapozgatja a mesekönyveket és láthatólag a betűk is érdeklik.
Van-e valahol olyan lehetőség, ahol segítenek a szülőknek felmérni, hogy a gyermekük általános képességű-e vagy jobb ill. rosszabb?
Válasz
Ahogyan leírta a 16 hónapos kislány "teljesítményét", tudását, annak alapján az mondható, hogy ezek részben valóban fejlettebbek, mint az átlag, pl. a beszédprodukció, részben a normál övezetbe tartoznak, pl. az említett mozgásfejlődés; ennek az áltagos tartománya ugyanis elég széles. A korán tapasztalható jó képességek nagy örömmel töltik el a szülőket, hiszen mindem felnőttnek fontos a gyermeke teljesítménye, jövőbeli fejlődésének látható jelei. Hogy a korai jó képességből mennyire lesz később is kimagasló képesség, vagy kiváló eredmény, az nagyon vitatott kérdés, és nagyon nehéz az előrejelzés is, hiszen egy-egy jó teljesítmény eléréséhez nagyon sok más dolog is kell, pl. szorgalom, kitartás, akaraterő, kíváncsiság, sikervágy, valamiféle szociális ügyesség, stb., amelyek viszont nem feltétlen láthatók előre, és nem is mindig állnak rendelkezésre vagy érhetők el. Azért az nagyjából igaz, hogy a jó családi körülmények, a gyermeki lehetőségeket jól kibontó, érzékeny nevelés és a megfelelő oktatási módszerek serkentik, fejlesztik a meglévő képességeket. Igaz, olyan tehetségekről is tudunk, akik nagyon nehéz körülmények között éltek, fejlődtek, és nagyon jó teljesítményt tudtak elérni De, hogy a kérdésére válaszoljak, nem ismerek olyan intézményt, szervezetet, ahol a kicsi gyerekek képességeit vizsgálnák, hiszen a vizsgálati eredményből kiolvasható "jóslatok" nagyon bizonytalanok.