#baba#anya

ADHD

Asperger-szindróma

B-vitamin

Brulamycin

CMV vírus

Crohn-betegség

Enterococcus

Fenistil

Gripe Water

Hirschsprung-kór

Kouriles emulzió

Leiden-mutáció

Maalox

Maltofer

Neo-panpur

Recklinghausen-kór

Smecta por

Staphylococcus

Streptococcus

Streptococcus pyogenes

Tamarin

Tobrex

UV szűrés

Vermox

abortusz

adottság

Összes címke »

Kérdések-válaszok

Kislányom 2001....

Kislányom 2001. szeptemberben lesz 3 éves. Nagyon értelmes, mindent megért, megcsinál,  amit mondunk neki, de sajnos nem beszél, egy-két szó kivételével. Mindent megértet velünk, amit akar, de inkább mimikával, mozdulatokkal, hangokkal. Próbálgatja kimondani a szavakat, de felcseréli a szótagokat, vagy a betűket. Van olyan betű, amit az egyik szóban tökéletesen kiejt, pl. DÉDI, de a saját nevét (DALMA) már úgy mondja MALMA. Sokat beszélgetünk vele, mesélünk neki, ő is nagy igyekezettel mesél a meséskönyvből, de halandzsa nyelven. 7 éves nővérével is sokat játszik, aki szintén sokat beszél hozzá. Nagyobbik lányom már 2 évesen hosszú meséket, verseket mondott el. Mindenki próbál nyugtatni, hogy egyszer csak beindul kisebbik lányom beszéde, de most már kezdek nyugtalankodni. Szeptembertől óvodába megy, és ettől is félek egy kicsit, mi lesz vele.

Válasz

A beszédfejlődés hosszú és összetett folyamat, ahol nagyok lehetnek az egyéni különbségek. A hathónapos csecsemő már kezdi megérteni a beszédet. Először a gyerek a hanghordozás érzelmi színezetét különbözteti meg: kedveskedő hangra derűsen vagy örömmel reagál, szigorú, dorgáló hangra ijedt arcot vág, esetleg sírva fakad. 6-7 hónapos korú gyereket figyelve az a benyomásunk lehet, hogy érti a beszédet, ez azonban nincs így, mert a gyerek ilyenkor még a helyzetben tájékozódik, nem szavakat ért. A szavak tartalmi megértését, a tiszta beszédmegértést megelőzi a helyzeteknek a megértése, amelyeknek a beszéd egyik összetevője. A beszédmegértés folyamatának az a lényege, hogy a gyerek számára egyértelművé váljon, hogy egy adott hangcsoport változatos helyzetekben kapcsolódik egy és ugyanazon jelentéshez. A gyerekek eleinte megtanulnak egy szót, amely egyetlen tárgyat jelöl, világossá válik számukra, hogy minden szó egy konkrét dolognak a neve Ezután különféle helyzetekben lejátszódó, változatos cselekvések révén terjesztik ki ezt a megnevezést színben, nagyságban, formában különböző, de a cselekvés szempontjából hasonló tárgyakra. 16 hónapos kor körül az átlagos beszédfejlődésű gyerek 8-15 szót használ, ezek zöme "saját gyártású" (pl.aja=anya, nene=inni, nyem-nyem=enni, stb) a megértett szavak száma ennek többszöröse. 2-3 éves kor között gyorsul fel a beszédfejlődés, a második életév végén általában megjön a gyerek beszélő-kedve, rájönnek, hogy a kapcsolatteremtésnek a beszéd is eszköze lehet. A beszédfejlődés során nagyok az egyéni eltérések, akadnak gyerekek, akiknél csak a harmadik életévben következik be a fordulat. (Saját példa: a fiam 2,5 éves koráig egyetlen árva szót -még saját gyártásút sem - mondott, ezután kb. 8 hónap alatt folyékonyan megtanult beszélni.). 
Önöknek azt javasolom, hogy még várjanak egy kicsit. Általában az a tapasztalat, hogy azok a gyerekek, akik nehezebben kezdenek beszélni, egy idegen közösségben, ahol nem értik meg tökéletesen a mutogatást, mimikát és hangokat, gyorsan el kezdenek beszélni. Még valami: a beszédfejlődés, beszédtanulás során természetes az Ön által leírt hangzócsere. Ne javítsák ki a gyereket, mert ezzel kedvét szeghetik.

Izsó Ildikó



X
EZT MÁR OLVASTAD?