Zsunya,
hol laktok?
Nem tudom, miért ne indítottak több osztályt, de lehet, hogy nincs elég hely (terem), meg szaktanár, ki tudja...
Fülescsacsi,
nem tudom hol van Répáshuta, bocs. Viszont idén indult egy suli Pilisszentlászlón is, eléggé természetközelben. Meg van nagy suli Gödöllőn, Vácott is. Ja, és ovi Szentendrén.
A nagyobb osztályok képzésébe még nem mélyedtem bele. De vannak könyveik, amik inkább referenciák, szemelvények. Több osztályban láttam a polcokon mi korunkbeli tankönyveket. Lehet, hogy esetenként jobbak voltak?
De van lexikális tudás, csak nem azon van a hangsúly. Amit a gyerek átél, megérez, megért, azt meg is tanulja. Nem tudom, mikortól van történelem de negyedikben már tuti, láttam. Itt is "ragad" tudás a nebulókra.
És vannak, bár nem sokan, olyanok, akik elmennek "rendes" középiskolába. Fel szokták venni őket. (De ezt csak hallomásból tudom.)
Olvasni a saját ütemükben tanulnak meg, de csak 3. végére KELL tudniuk. Az én fiam úgy kezdte az iskolát, hogy írni tudott (persze fonetikusan), olvasni nem. Már folyékonyan olvas, bár téveszt elég sokat, mert megpróbálja előre "kitalálni", hogy mi van leírva...
Az osztály legfiatalabb kislánya már tavaly egész könyveket olvasott egyedül, de van még olyan gyerek is, aki nem tud mindent összeolvasni. De még van másfél éve.
Emese,
hát hogy tanulnának számolni? Hát manókkal!!!
Minden művelethez volt mese, manó, hogy érezzék a gyerekek a műveleteket! De minden tanár maga ír mesét, maga találja ki a körítést, ezért ez iskolán belül is változó, sőt a mi tanító bácsink "tanult" az előző osztályából, és pl. a betűket teljesen másként tanította, mint 10 évvel ezelőtt. Azt mondta, hogy mindig az adott osztályhoz kell a meséket írni. (És ez az a SZABADSÁG, amit félreértelmeznek külsősök. Mert a TANÁRNAK van teljes szellemi szabadsága.) Miklós bácsi manóinak a nevei: Begyűjtimi, Elvesztibi, Boszorkati és Széttördelek.
Először a római számokat tanulták meg 12-ig, majd az arabokat, szintén eddig, és egyszerre kezdték az összes műveletet, de először csak 12-ig mindent. Aztán 24-ig ugyanezt.
Idén a szorzótábla van soron. Ehhez van egy segédeszköz, ami tavaly az akkori másodikban volt, tehát gondolom adják tovább: egy kb. 1 m átmérőjű tízszög, aminek a csúcsainál valamivel beljebb a szélétől szögek vannak beverve. Erre lehet mindenféle színes fonalat tekergetni, pl. minden második, vagy harmadik szögre. Nézni, hol találkoznak, mi marad ki, stb...
És ezt kiegészítik "körjátékok" a teremben meg euritmián, pl. olyasmi, hogy három koncentrikus kört alkotnak, ritmusra lépegetnek jobbra-balra, nem tudom pontosan hogy, és a belső kör pl. mindegyik harmadik lépésre tapsol, a középső minden negyedikre, a külső minden ötödikre. És mondjuk ez megy 60-ig. Nagyon nehéz! Csináljuk néha szülőin, hát leizzadunk a nagy koncentrálásban! (ha ezek a gyerekek tényleg olyan fegyelmezetlenek lennének, mint amilyen a hírük, akkor ezt nem tudnák megcsinálni...)
Ja, és bár írnak is példákat a füzetbe, 3.-ig, vagy 4.-ig fejszámolás van.
Van egy könyv, a címe "Szabadságra Nevelés", ez bemutatja az egész iskolarendszert tanmenettel, osztályokra lebontva. Mondjuk ez egy nemzetközi könyv, tehát a tananyagot mindig adaptálják az adott országra. De pl. hogy mit tanulnak 10.-ben fizikából, az lehet elég hasonló. Nekem megvan, de folyton kölcsön van adva "megfertőzendő" alanyoknak.
szilvi