Új privát üzeneted érkezett!

Hm hm
Ez lényegesen kevesebb, mint vártam. Kép Megnéztem a Kispestibe közel egy óra alatt érünk oda, a II. kerületi oviba 15 perc is elég. Hidegkút megint messze va a napi bejárkáláshoz, aszem. Szóval felkapott, nem felkapott, ha messze van mindegy...

Lehet, hogy buta kérdés, de ha lenne igény töbre és tanár is lenne, és ezek szerint pénz is, akkor miért nem nyitnak újat?

zsunya
 
 


Sziasztok!

Ezen a héten a fiam elkezdett magával foglalkozniKép, úgyhogy egészen sok időm volt nekem is, és házimunka elfogytával netre kaptam. Szuper ez a topik! Mi még messze vagyunk az ovi-, meg iskolaválasztástól, de engem nagyon érdekelnek a reformpedagógiák, a Waldorf meg főleg. Időnként kacérkodom a gondolattal, hogy ha végre lediplomázom, akkor szerzek waldorfos képesítést is. Nagyon jó volt igazán szubjektív véleményeket, tapasztalatokat olvasni. Mire Szabolcs iskolába megy, szeretnék már vidéken élni, és én olyan suliba is szeretném járatni, mint mondjuk a répáshutai, vagy a solymári suli, ahol egészen természetközelben vannak. (Tudtommal van Répáshután, bár ezt nem láttam a listán. Lehet, hogy megszűnt?)

Nekem ez a misztikus vallásosság is tetszik, bár Apát még puhítani kell ezügyben, szerintem, de ezek jó kis érvek lehetnek, amiket meséltél Szilvi! Még érdekelne, hogy tudsz-e a nagyobb korosztályok képzéséről valamit? Nyolcadikig semmilyen lexikális tanulás nincs? Vannak tankönyvek később? A középiskolai felvételikre felkészítik őket? És tényleg nem tanulnak meg olvasni harmadikig, vagy csak mindenki más ütemben? (Nehezen tudnám elképzelni, hogy a mi gyerekünk ne ötévesen olvasson...Kép)

Most megnézem az oldalakat, amiket ajánlottatok.
Fulescsacsi
 


Sziasztok!
Most látom,hogy amit az este írtam elszálltKép.
Szilvi!
Tudnál írni arról hogyan tanulnak számolni? Hogy hívják a műveleteket és milyen mesés körítés van hozzá?
Emese
emesu
 
 

 
 

Zsunya,
hol laktok?
Nem tudom, miért ne indítottak több osztályt, de lehet, hogy nincs elég hely (terem), meg szaktanár, ki tudja...

Fülescsacsi,
nem tudom hol van Répáshuta, bocs. Viszont idén indult egy suli Pilisszentlászlón is, eléggé természetközelben. Meg van nagy suli Gödöllőn, Vácott is. Ja, és ovi Szentendrén.
A nagyobb osztályok képzésébe még nem mélyedtem bele. De vannak könyveik, amik inkább referenciák, szemelvények. Több osztályban láttam a polcokon mi korunkbeli tankönyveket. Lehet, hogy esetenként jobbak voltak?
De van lexikális tudás, csak nem azon van a hangsúly. Amit a gyerek átél, megérez, megért, azt meg is tanulja. Nem tudom, mikortól van történelem de negyedikben már tuti, láttam. Itt is "ragad" tudás a nebulókra. Kép
És vannak, bár nem sokan, olyanok, akik elmennek "rendes" középiskolába. Fel szokták venni őket. (De ezt csak hallomásból tudom.)
Olvasni a saját ütemükben tanulnak meg, de csak 3. végére KELL tudniuk. Az én fiam úgy kezdte az iskolát, hogy írni tudott (persze fonetikusan), olvasni nem. Már folyékonyan olvas, bár téveszt elég sokat, mert megpróbálja előre "kitalálni", hogy mi van leírva... Kép Az osztály legfiatalabb kislánya már tavaly egész könyveket olvasott egyedül, de van még olyan gyerek is, aki nem tud mindent összeolvasni. De még van másfél éve. Kép

Emese,
hát hogy tanulnának számolni? Hát manókkal!!! Kép
Minden művelethez volt mese, manó, hogy érezzék a gyerekek a műveleteket! De minden tanár maga ír mesét, maga találja ki a körítést, ezért ez iskolán belül is változó, sőt a mi tanító bácsink "tanult" az előző osztályából, és pl. a betűket teljesen másként tanította, mint 10 évvel ezelőtt. Azt mondta, hogy mindig az adott osztályhoz kell a meséket írni. (És ez az a SZABADSÁG, amit félreértelmeznek külsősök. Mert a TANÁRNAK van teljes szellemi szabadsága.) Miklós bácsi manóinak a nevei: Begyűjtimi, Elvesztibi, Boszorkati és Széttördelek. Kép Először a római számokat tanulták meg 12-ig, majd az arabokat, szintén eddig, és egyszerre kezdték az összes műveletet, de először csak 12-ig mindent. Aztán 24-ig ugyanezt.

Idén a szorzótábla van soron. Ehhez van egy segédeszköz, ami tavaly az akkori másodikban volt, tehát gondolom adják tovább: egy kb. 1 m átmérőjű tízszög, aminek a csúcsainál valamivel beljebb a szélétől szögek vannak beverve. Erre lehet mindenféle színes fonalat tekergetni, pl. minden második, vagy harmadik szögre. Nézni, hol találkoznak, mi marad ki, stb...

És ezt kiegészítik "körjátékok" a teremben meg euritmián, pl. olyasmi, hogy három koncentrikus kört alkotnak, ritmusra lépegetnek jobbra-balra, nem tudom pontosan hogy, és a belső kör pl. mindegyik harmadik lépésre tapsol, a középső minden negyedikre, a külső minden ötödikre. És mondjuk ez megy 60-ig. Nagyon nehéz! Csináljuk néha szülőin, hát leizzadunk a nagy koncentrálásban! (ha ezek a gyerekek tényleg olyan fegyelmezetlenek lennének, mint amilyen a hírük, akkor ezt nem tudnák megcsinálni...)
Ja, és bár írnak is példákat a füzetbe, 3.-ig, vagy 4.-ig fejszámolás van.

Van egy könyv, a címe "Szabadságra Nevelés", ez bemutatja az egész iskolarendszert tanmenettel, osztályokra lebontva. Mondjuk ez egy nemzetközi könyv, tehát a tananyagot mindig adaptálják az adott országra. De pl. hogy mit tanulnak 10.-ben fizikából, az lehet elég hasonló. Nekem megvan, de folyton kölcsön van adva "megfertőzendő" alanyoknak. Kép

szilvi
h_szilvi
 
 


Szilvi!
Gondoltam én, hogy mindenhol más a művelet-manók neve!Kép
Én is ma adtam ki a kezemből a Szabadságra Nevelést. Egy csaj érdeklődött a tanári pálya iránt, hátha összejönne az a suli...
Nekem ez a könyv már nem elég, többet akarok!!!Kép
Jó éjt
Emese
emesu
 
 


Phú, Emese, akkor marad Steiner eredetiben...
Nekem magas, de hát ő többet ír a "háttérről", mint az a könyv...
sok sikert, Kép
szilvi
h_szilvi
 
 


Szilvi! Köszi! Ma leültetem Apát, olvassa végig a topicotKép. A Szabadságra nevelést kik és hol adták ki? Hol lehet beszerezni?

Fcs.
Fulescsacsi
 


Szilvi, Moszkva térnél. Nem tudtam megnézni, hogy a Hidegkúti merre van. Mert a buszforduló innen kb fél óra. Az még ehető. Pláne, mert oda szánom oviba, ha w. nem jön össze, vagy nem birok addig itthon maradni.

Tegnap egy barátnőm mesélte, hogy őt körbejárja ez a téma. Van barátja aki tanit w. suliban. Az egyik kolegájának mindhárom gyereke Solymárra jár. Mondjuk ő csak szidja. Nem is az inézményt, hanem azt, hogy vetésforgószerűen kell sok dolgot csinálniuk a szülőknek. Pl takaritani az iskolát. A valóságban pedig ugyanaz a három házaspár takarit, mert a többiek nem. Ez nekem mindkét oldalról izgi. Mert ha nem tudommmegoldani, hogy délben elhozom a gyereket valszeg azt sem tudom, hogy odamegyek délután takaritani. Mig a nagyi esetleg megkérhető, hozza el a csemetét, de, hogy takaritson is helyettem az sok.
Ha viszont túltengnek az ilyen szülők, akik fizikai vagy mittomén milyen okból akadályoztatva vannak, akkor az iskolavezetésnek és a szülőknek is közös érdekük lenne összeülni. Megbeszélni, hogy hogyan lehetne ezen segiteni.

Na mindegy. Ezt csak tegna mesélték és élveszkedik bennem a logisztikus. Kép

zsunya
 
 


Sziasztok!
Szilvi,
Steiner nekem is magas, úgy gondoltam, hogy több módszertani dologra,konkrét példákra.

Fcs,
és mit szólt hozzá Apa?
Emese
emesu
 
 


Sziasztok!

Emesu,
csak a legjobbakat. Korábban olvastam már két svájci gyermekorvos könyvét, ők is a Waldorf módszernek, az általuk finomított változatát ajánlották a gyermeknevelésben már az újszülött kortól kezdve, de az ő tálalásukban ez valami kabbalista + őskeresztény + kálvinista egyvelegnek tünt. Emiatt egy kicsit idegenkedni kezdtem, mivel ez így "szektás" volt a szememben. De az itt olvasottak egyszeriben elfújták minden aggodalmamat, hiszen ezek nagyjából egybecsengtek/csengenek a mi nevelési elveinkkel.

bye, apacsacsi
Apacsacsi
 


Sziasztok,
tényleg, a takarítás.
Mi a suliban nagyon el vagyunk kényeztetve, van takarító személyzet.
Tavaly még az oviban is volt, de idén másra kellett a pénz (óvónőre Kép), a napi takarítást az óvónők végzik, a hétvégi "nagytakarítást" pedig a családok. Igy minden családra évi 3 alkalom jut. Szokott menni az egész család, a gyerekek is lelkesen segítenek (legalább a játékok helyrerakásában...). Mi pont ma voltunk, és mivel a férjem legalább olyan keményen dolgozott, mint én, két óra alatt végeztünk. És minden hétvégén két-két család viszi haza a mosnivalót (törülközők, törlőruhák, kötények, asztalterítők). SZERINTEM ennyi belefér.
De tényleg, más intézményekben más a rendszer!

Zsunya,
a hidegkúti iskola a Kossuth Lajos utcában van, én még csak kocsival mentem, nem tudom milyen messze van a buszfordulótól, de még onnan is jár kék busz.
Viszont Alex tanító bácsija az Attila útról jár Óbudára, Kép. Mondjuk kocsival. (Zárójelben: bekerülési esély Óbudán még mindig nagyobb...)
De egy ismerősömék a Móricz Zsiga mellől járnak, osztálytársaink Piliscsabáról, Szigetmonostorról, Zuglóból, sőt Lőrincről és Fótról.

mennem kell, kell Theonak a gép.
szilvi
h_szilvi
 
 


Sziasztok!

Közben megtaláltuk, honnan lehet megrendelni a könyvet.

Szilvi, Emesu, nem tudtok beszervezni egy waldorf-pedagógust, akinek esetleg lenne kedve ide írni?
Fulescsacsi
 


Fülescsacsi,
felvetésed teljesen jogos.
Az igazi az egy osztálytanító lenne, na azoknak nincs idejük. (Csak, hogy érzékeltessem: van olyan nem-hivatalos cím is, hogy "waldorf-feleség".)
De esetleg fiatal, hajadon szaktaárt tudok találni. Kép
majd...
sz
h_szilvi
 
 


Sziasztok!

Én is szeretnék itt egy w-pedagógust.Kép
Jó lenne!

Apacsacsi,
örülök,hogy tisztult a kép.

Szilvi,
küldhetsz mailben évzáró értékelő verset.
Írnál arról mik vannak a havi ünnepélyeken?
A Mihály, Márton napot a suliban is tartják?

Pusz
Emese!
emesu
 
 


Hónapünnepek a mi sulinkban nincsenek. Kép
De van évi három "Évszakünnep". Kép
Ilyenkor összegyűlik az iskola a tornateremben (jobb helyeken színházteremben, kb. 5 év múlva nálunk is lesz), és minden osztály (és az egész osztály, nem csak az "ügyesek") bemutat valamit az elmúlt időszakban tanultakból.
Én eddig két ilyenen voltam, a legutóbbi nagyon tetszett. Volt furulyázás (több osztálytól), euritmia, kötélhajtás és -ugrás (a fiamék), zsonglőrködés, szavalókórus, dráma-bemutató, zenélés énekléssel (pl. a 9.-esek mezőgazd munkán voltak, és arról költöttek egy dalt, amiben elmesélték annak a hétnek a történetét, nevekkel. Ki lógott, kinek esett le a puttony, stb. "Szedegetem a szőlőt, soha nem lesz vége" volt a refrén.)
A tavaly nyárin, mivel a felsőbb osztályok adnak elő színdarabot (rendes kis előadások, művházakban,) több részletet láthattunk ilyen színdarabokból.
Amiben ez teljesen különbözik a hagyományos iskolai ünnepektől, illetve szülői bemutatóktól, az az oldott hangulat. Nincs stressz, se a gyerekek, se a tanár részéről. Látszik, hogy mindenki nagyon élvezi az egészet, akkor is, ha éppen nagyon kell koncentrálnia.
És a "live" bemutatóval egyidőban van egy "kiállítás", ahol főleg minden osztály különböző epocha-füzeteit lehet látni, meg ízelítőt abból, amit a gyerekek a különböző szakórákon készítettek: fakanalak, nemezcipők, waldorf-babák, kötött sapkák és -állatkák, festmények, agyagfejű marionettek, régi korabeli ruhák, stb.
Most ez nagyon pátoszos lesz, de mindig, amikor ilyen kiállítást látok, elönt belülről a boldogság és a nyugalom, hogy ilyen helyen tudhatom a gyereke(i)met.

Bocsánatot kérek mindenkitől, ha esetleg bántó volt az áradozásom.

Mihály is, Márton is egy-egy kirándulás. Mihálykor valami akadályverseny-szerűség van (az első 5 osztálynak) Pilisborosjenőn, ahol Angyalok segítenek és mutatják a jó utat, Démonok ijesztgetnek meg rossz útra akarják a gyerekeket terelni, sőt elvehetik a szép fehér kövüket, amit a Sárkánybarlangból kellett előzőleg kihozniuk, hogy elérve a "célhoz" mérlegre tehessék a sok fehér követ. Amikor a fehér kövek túlbillentik a másik serpenyőben lévő nagy, sötét követ, a Sárkány szivét, akkor a Sárkány meghalt. (A mindenkori 6. oszt. öltözik be angyalnak meg démonnak).
Márton-napkor minden gyerek készít kézimunkaórán egy töklámpást, és vagy ezzel kell vonulni, vagy ezekkel rakják ki az utat, ez változik. A Hármashatárhegyre megyünk föl, ahol a gyerekeknek végig kell menniük teljesen csendben egy bizonyos ösvényen, ahol csak a lámpások világítanak. Idén együtt ment egy-egy osztály, tavaly párosával mentek a gyerekek: egy elsős egy kilencedikessel, másodikos egy nyolcadikossal, stb. A nagyobbak a lámpás-, ill. tűzfelelősök voltak, ui. a végén a gyerekeket 3 nagy tábortűz, a szülők, sok sütemény, sült alma, meleg tea várja.

Emese, majd küldök mélt, ma már nem valószínű.
szilvi
h_szilvi
 
 


Nagyon klassz! Beleborzongtam, ahogy olvastam! Áradozz csak nyugodtanKép.
Fulescsacsi
 


Tényleg nagyon hangulatos! Kép

Tudom, hogy ez nem specifikusan Waldorf probléma, de érdekel a véleményetek a Waldorf kapcsán:
Meséltem erről a topikról egy ismerősömnek, aki azért nem adná bármilyen alternativ helyre a gyerekét mert az elitesit. És ha valami miatt nem tudja ott végigjárni, hanem be kell tenni egy kommersz suliba azt biztosan kudarcként éli meg. Meg ne gondolja az a gyerek, hogy csak úgy elit lesz. Legyen ő maga jobb mint a többi, de ne attól gondolja magát jobbnak, hogy pl waldorfos.

Nem tudom mennyire érthető, ő ezt ezt hosszasabban fejtette ki.

Szóval mennyire vannak tudatában a gyerekek, hogy ez tulajdonképpen elit hely? (valjuk be, az...)

Köszi
Zsunya

zsunya
 
 


off: Zsunya, a hidegkúti Waldorf tőlünk 5 perc séta. Így már be tudod lőni?

sofka
sofka
 
 


Igen, köszi!
Nem hivtál. Irok neked mélt.

Zsunya

zsunya
 
 


Zsunya,
próbáltam gondolkozni az "elit" dolgon, sok minden van bennem, nem tudom mennyi megy majd át.

Először is, mi az, hogy "elit"? Minden, ami más, mint az átlag? Minden, ami drágább, ÉS más, mint az áltag? Minden, ami egy szűkebb réteget érint? Minden, ami "jobb"? Ezek olyan szubjektív kategóriák, nehéz velük mit kezdeni.
Az unokabátyámék kéttannyelvű "elit" iskolába járatják a lányukat Zuglóban, és kifejezetten lenézik, illetve semmibe se veszik a W.-iskolát. Nemhogy elitnek nem tartják, de...

De tegyük fel, hogy tényleg "elitesít". Ha meggyőződésem szerint ez a LEGJOBB (szubjektív megitélés!) hely a gyerekeimnek, akkor NEM odajárni, csak azért mert elitesít, abba a kategóriába tartozik, hogy "mit fognak mások szólni". Szerintem nem őszinte, álszent. (Nem az ismerősödre gondolok, hanem erre az "érvre", ami szerintem nem is az.) Ez érthető volt?

Az, hogy a gyerek ebből mit él meg, illetve, hogy egy esetleges váltást hogyan visel, az a gyereken és a nevelésen, a szülő beállítottságán múlik. Én amúgy is nehezen viselem azokat a szülőket, akik zseninek tartják a gyereküket, vagy más vonalon messze kiemelkedőnek. Most ez hülyén hangzik, de én valahogy úgy vagyok ezzel, hogy mindenki zseniális, csak másképp. Az, hogy a fiamnak gyönyörű, tiszta, magas hangja van, egy dolog. El is múlhat. Vagy attól még válhat belőle sz.r ember, hogy esetleg híres festő, vagy irodalmár lesz. Jaj, megyek el a gondolatmenetemtől... Ja, az én gyerekem ne azért ne érezze magát elitnek, mert kommersz iskolába jár, hanem azért ne érezze magát annak, mert NEM AZ. Legyen természetes, hogy megtalálja a saját tehetségét, és legyen belső szükséglet, hogy abból a legtöbbet kihozza.

De értem, miről beszélsz. A férjem első felesége ilyen, ami a közös lányukat illeti. A csaj (24)valóban egy meglepően nagyszerű ember, és EZ számít, nem az, hogy, milyen fiatalon érettségizett (osztályokat ugorva), szerzett diplomát és milyen hihetetlen az önéletrajza. És nagyon örülök, hogy a férjemnek is az előbbi a fontos.

Valahogy az akadémiai és szakmai sikerek csak akkor érnek VALAMIT, ha azok az illetőt magát boldoggá teszik. Ha segítenek megtalálni a saját útját. TE ezt biztos érted. Szerintem EBBEN segít a Waldorf-iskola. Megadja a lehetőséget a kisérletezésre, a kutakodásra önmagukban, nem predesztinál semmilyen konkrét életútra ("márpedig fiam te innen egyetemre kell, hogy menj, különben rontod a gyakorló iskola statisztikáját!").

Ha EZÉRT elit, akkor rendben, elitista vagyok. Kép

Volt egyszer egy komoly vitám egy fiatal tanáremberrel, aki járt az USÁban is egyetemre. Neki az a nevetséges érve volt, hogy nincs itthon hagyománya a waldorf-iskolások egyetemi karrierjének. (Persze, 3 éve érettségizett az első itthoni osztály.) Mondtam, hogy pl. Amerikában és Németországban kifejezetten szeretik a w.-iskolásokat az egyetemeken. Válasz: pont ez az, a magyar felsőoktatás sz.r, és csak azok fognak ott helytállni, akik hasonló iskolába jártak addig is. Mert ha a W.-os megszokja a szabad gondolkodást, a felkészült és tehetséges oktatókat (ezeket ő mondta, nem én teszem a szájába!), akkor a magyar felsőoktatás fekete báránya lesz. Neki sem fog tetszeni és a tanárok is utálni fogják. Ezért nem adja majd ő a gyerekét ilyen iskolába. Nagyon meddő vita volt, de jól összevesztünk.

Na, azt hiszem, ez a szokásosnál is hosszabb lett. Kép
sziasztok,
szilvi
h_szilvi
 
 


Off:
Szilvi, hany eves a ferjed, hogy ilyen nagy lanya van?????
A fene azt a kivancsi termeszetemet! Kép
kivancsi 2.
 


44. 20 évesen született neki Adrienne. Nej 4 évvel több volt. Én 34 vagyok áprilisig.
Kép
h_szilvi
 
 


Szilvi,
eleje, közepe, vége? Éljenek az áprilisiak!Kép

Örülök, hogy leírtad az elitről amit gondolsz. Én is sokat gondolkodtam rajta, és megijedtem attól, amit Zsunya mondott. Valahol még mindig úgy érzem, hogy ma divat a Waldorf és nem tudom, ez mennyiben befolyásolhatja a gyerekeket. Ill., hogy ez vajon természetes-e hiszen ahogy írtad, még nincs hagyománya Magyarországon?
Eddig attól is féltem, hogy mi lesz majd az egyetemen velük? Aztán most gyors fejszámoltam: Adok a Waldorfnak még 15 évet legalább, mire Sára leérettségizik, csak kialakul már vmi változás az egyetemeken is, nem? Kép

Itt nem messze tőlünk tényleg van egy elit iskola. Több százezres ha nem milliós nagyságrendű egy félév ára. Minimális az osztálylétszám, nagyfejesek, iparmágnások gyerekeinek. Csak a pénztárca szabja meg a felvételi határt. itt tényleg azt fizetik meg, hogy a majdani "elit" tagjaival járnak egy suliba. Csak a kapcsolatrendszer kerül ennyibe. Még a tanárok sem a legjobbakból kerülnek ki. Viszont egy gyönyörű kastélyban laknak. Kép

A Waldorf ezzel ellentétben szerintem nem elitizál, csak egyfajta hovatartozás érzést ad, szemléletmódot, egy kis szigetet ebben az elfajzott világban. Hozzáteszem pont ez tart néha vissza. Vajon hogyan fognak boldogulni majd a gyerkők, ha én ennyire elszeparálom őket a valóságtól, ha nem kell nekik állandóan létharcot vívni. És azt a fajta misztikumot, amit én képtelen lennék egyedül megadni a gyerekeimnek. És (majdnem) biztos lehet, hogy hasonló gondolkodású szülők gyermekeivel tarnoznak majd egy közösségbe.
solya
 
 


Sziasztok!

Reggel olvastam el az elites kérdést és egész nap ezen agyaltam.Persze ebből sok minent Szilvi leírt előttem Kép.
Nos az én ismeretségi körömben is úgy érzik, hogy ez elit óvoda, de szellemi elitet értenek alatta. Nekem megnyugvást jelent az, hogy a gyerekem hozzánk hasonló gondolkodásúak között van. Lehet, hogy ez így fellengzősen jön le, de így van. Lehet, ha gazdag lennék az nyugtatna meg, ha gazdagok közt lenne, ezért vannak nálunk is "elit" magánovik,gondolom. Ja, én kisvárosból írokKép
Azon nem szoktam gondolkodni, hogy mekkora törést fog a fiamnak okozni ha találkozik az ÉLETTEL, de amíg lehet szeretném burokban tartani, talán minél későbbi a találkozás annál felkészültebben tudja fogadni.Nem tudom...

Még elmélkedek
Emese

Jaj, Szilvi, kösz a verseket, nagyon tetszenek!
emesu
 
 


Sziasztok!

Jó téma! Egyetértek Emesuval. Én is szeretném sokáig "burokban tartani" a gyerekem. És egyáltalán: mindaz, ami itt elhangzott a waldorfos szellemiségről minden csak nem elit - legalábbis az én olvasatomban - sőt nagyon is emberi, nekem "hétköznapi". Most én is abbahagyom, de jövök még!
Fulescsacsi
 


Csak nem mindegy, hogy ez a burok mekkorát pukkan.
Szerintem nem a burokban tartás a lényeg, hanem a szemléletmód. Hiszen ha elsajátítja a gyerek és vele együtt a szülei is, akkor már egészen más megvilágításba kerülnek a dolgok. Én nem azt mondanám, hogy "hétköznapi", inkább azt, emberi. Az egész légköre annyira megkapó, annyira nyugodt, annyira jóságos, hogy szinte el sem merem hinni. Amikor ott vagyok, tényleg a béke szigetén érzem magam, felszívom magamba azt az érzést, szagot, mittoménmit, ami árad mindenből (még a waldorf anyá(k)ból isKép) Lelassul az élet, nincs idő, még a tér sem létezik, csak a gyerek, meg az együttlét, meg MI. Nem tudom máshogy írni. Bocs. Kezdek Szilvire hasonlítani. Lehet, hogy közeledem a célhoz, és szülőtársak leszünk? Kép

Szilvi, nincs véletlenül fotód az óvónénikről? Mármint a tieitekről. Annyira szívesen megnézném őket.
OFF
Rájöttem vmire! Brigitta hasonlít egy volt pasim anyukájára. Nem tudtam, mi a fura benne. Hát ez. KépON
solya
 
 


Solya,
ne aggódj, nem pukkan olyan nagyot, mikroszkópikus lyukakon elég hamar elkezd ereszteni. Kép
Tényleg, szóval azért burok ide, vagy oda, az iskolába azért sok minden "begyűrűzik". Tavaly a chips-es pörgők, például.

Mindenesetre erre azt mondják, hogy a gyereket nem fogja akkora sokk érni, mert 1., addigra már jobban tud választani, hogy mit akar, mire van igazán szüksége, 2., van egy biztos és biztonságos alap, ami úgymond felfogja, tompítja az ütéseket.

Meg pl. a mi tanár bácsink hangsúlyt is fektet arra, hogy "ne fulladjanak meg az áhítatban", hogy ne legyenek "szent-fazekak", csak azért, mert ide járnak... Kép
Tegnap volt szülői, ahol elmondta, hogy mennyire örül annak, hogy "egészséges másodikos gonoszkodás" kezd bennük kialakulni. Hogy pl. M., egy végtelenül rendes kisfiú, egyszerűen kiteszi a lábát, amikor valaki készül elhaladni a padsorok között. Pusztán "kísérletképpen". És ennek a tanár mennyire örül. (Na, én még nagyon az elején tartok a pedagógiának, én bizony dühös lettem volna, hogy a k... kölyke 8 éves létére lehetne már annyi esze, hogy ha a másik hasraesik..., stb.)

És igen, nagyon emberi mindez. Hogy elfogad minden emberit. És jónak, sőt kívánatosnak tartja pl. a 9-évesek lázadását (Rubikonnak hívja ezt a pontot). Nem arra tanítanak, hogy hogyan neveljünk "jó" gyerekeket, hanem, hogy hogyan kezeljük a csemetéink természetes fejlődési szakaszait, hogy ő abból a lehető leggazdagabban léphessen tovább. Hogy ez nekünk sikerül-e, az más tészta, de próbálkozunk. Kép

Nincs fotóm. Milyen érdekes, tényleg.
Brigittának a személyisége engem pedig az unokahugoméra emlékeztet, akit nagyon kedvelek ugyan, és w.-tanárnak tanult, tehát még témánk is van közös, de ezen a témán TÚL nem találjuk egymáshoz a kapcsolódási pontot. És B.-val is ezt érzem, bár csak pozitív érzéseim és gondolataim vannak az irányába.

Szülőtársak: Kép

na, megyek, jó éjt. puszi mindenkinek,
szilvi
h_szilvi
 
 


Köszi a válaszokat.

Én, tudjátok, nagyon aggódom a beláthatatlan helyzetek miatt. Ez a w. nagyon vonzó nekem. de mivel nem tudom hol és hogyan fogunk még 15 évig élni nagyon nehezen döntök emellett. Már csak a 4 évesen ovikezdés is elég nehéz.

Őszintén szólva nem nagyon tudom ki az, akit nem a férje tart el, és mégis 12-re elmegy a csemetéért 4-re vissza takaritani és még a gyerekre családra is van ideje a házimunka és magán kivül.
Ezt nem kötekedésnek irom, csak egyre jobban erősödik bennem, hogy ez kevesek kiváltsága, hiszen nem a tandij miatt nem elérhető, hanem ezek miatt a nehezen megvalósitható egyebek miatt. Egyszer irtad "A csóró művésztől a milliomos vállalkozóig, a "keményvonalas" antropozófustól a kizárólag designer ruhában járóig... " norm'lis h;tk0ynapi ember is van< Mondjuk céges alkalmazott vagy bolti eladó? Akik ilyen kis kommon emberek mint én. Nagyon érdekel, hogy hogyan oldják meg. Vagy mindenkinek a férje jól keres, anya otthon van a sorban érkező gyerekekkel? Ránk ez most sem és a jövőben sem lesz igaz, annak ellenére, hogy a tandijat ki birnánk fizetni, és tudod, hogy a szellemiség sem áll távol. Kép
Nem kötekedésnek irtam le, csak elkeseredtem, hogy ez nekünk elérhetetlen.

zsunya
 
 


Zsunya ezek a gondolatok az én fejemben is sűrűn megfordultak/nak. Pont ezért nem döntöttem még. De pl. ha találok félállást, akkor az megoldaná egy részét. Pl. Hogy tudok odaérni 13h-ra a gyerekért. Nálunk minden nagyszülő dolgozik még, így erre sem építhetek. és nem kell minden nap 4-re visszamenni takarítani, (vagy igen? Ó!) Én most titokban abban reménykedem, hogy az Óbudai Waldorf oviban is lesz du-i gyermekmegőrzés. Ez megoldaná némi problémánkat. És az sem gáz, ha addig, amíg nem lesz oviérett a Waldorf szerint a gyerkő, addig mondjuk bölcsibe jár.
Én úgy gondolom, ha mi is ide járatjuk Sárát, már egy hétköznapi szülő lesz. Azt nem merném állítani, hogy normális is. KépKépKép
Nekem az ovi mellett szól az is, hogy ha suliba nem is tudom majd Waldorfba járatni esetleg, akkor is kaptunk egy alapot, ami ha nem is elég, de indulásnak nagyon jó.
solya
 
 


"Közérdekű" info:
Az Óbudai Waldorf Iskolában az idei tajékoztató napok előreláthatólag február 12, 26 és márc. 11-én lesznek, 18 órától (Bécsi út 375, rögtön a temető után).

Az elsőn az "igazgató" beszél a Waldorf-pedagógiáról és az iskoláról általában, a másodikon kb. 3 féle waldorf-specifikus szakórát lehet kipróbálni forgószínpadszerűen (ált. kézimunka, euritmia, bothmer), és ezen tárgyak jelentőségéről esik szó, a harmadikon bemutatkozik az új osztálytanító(nő) és elmeséli, hogy hogy képzeli pl. az első osztály tantervét, meg ált. a terveiről beszél.

Ajánlom minden érdeklődőnek, elsősorban az elsőt és a harmadikat, noha ez utóbbi nagyon tanárfüggő, mégis nagyon jó képet ad egy leendő első osztályról.
Akiknek már jár a suliba nagyobb gyerekük, csak a harmadikra szoktak menni (mert "felvételire" is ott lehet jelentkezni), így ez elég zsúfolt szokott lenni.

majd még jövök,
szilvi
h_szilvi
 
 


Köszi Szilvi, de nekünk ez még nem egészen aktuálisKép.

Azt szeretném kérdezni, hogy van valamilyen foglalkozás, ami drámajátékkal kapcsolatos? Ez az euritmia olyasminek tűnik, vagy annak valami alapozásának.
Fulescsacsi
 


FCS,
drámajáték=színjátszás, illetve ennek az alapjai.
sz
h_szilvi
 
 


Zsunya, Solya,

úgy érzem, hogy a munkahely/idő kérdésre nincs "helyes" válasz. Ami nekem bejön, másnak másképp kell csinálni.

Mindenesetre szerintem a legtöbb család a mi sulinkban is kétkeresős, amikor már a gyerekek "intézményesültek". De azoknál gyakran van nagymama/nagypapa. Ahol nincs külső segítség, ott sokat segítenek ismerős waldorf-családok, vagy olyan és annyi munkát vállal az egyik szülő, ami mellett marad idő.

Solya kérdezte, hogy nem hiányzik-e majd a kieső kereset. Már május óta gyesen vagyok, így már "érezzük". Nem tudom, hogy írjam ezt szépen, de az az igazság, hogy inkább élek valamivel szegényebben és OTT vagyok, amikor szükség van rám, mint hogy legyen tuti jó állásom (napi 10-11 órás) és úgy érezzem, hogy nem látom őket felnőni.
Abigél előtt visszamentem dolgozni, a cég csinált nekem egy 6 órás állást, baromi boldog voltam. Amíg észre nem vettem, hogy a du. 4 és 8 közötti együttlét alatt VAGY bevásárolunk, VAGY játszunk, VAGY játszóterezünk, VAGY főzök. Kevés volt ez az idő. Nem csak nekem, a gyerekenek is. De tudom, hogy ezt gyereke és szülője válogatja. Ahol a gyerek fent van a szülőkkel 10-11-ig, biztos jut elég idő rá, mi korán fektetjük őket, mert korán kelünk, így nem jutott. Ez zavart. Jobban, mint az fog, hogy pár év múlva miből fizetem ki, ha el akarnak menni sítáborba.

Nem, nekem az anyagi oldal nem szempont. Amit Zsunya mondott valahol, az önmegvalósítás, az értelmes időtöltés, az igen. De úgy érzem, hogy most a babavarrásban találtam egy ilyen értelmes és hasznos elfoglaltságot, amiből, - ki tudja?- akár még pénz is lehet a jövőben.

Biztos nem maradok HTB egész életemben, mert azt a gyerekek sem fogják igényelni, de egy darabig szeretnénk megoldani.

De mondom, ez én vagyok. Az osztályunkban - megnéztem a névsort- a 33 családból kb. 15 kétkeresős. Mondjuk sok a pedagógus, akik legalább a szüneteket meg tudják oldani. (Viszont csak csendben, zárójelben: nagyon sok család él meglehetősen szerény körülmények között, munkanélküli, iparművész, stb.)

most be kell fejeznem, de szerintem innen már csak ugyanezt tudnám ragozgatni. Jó éjt, Kép
szilvi
h_szilvi
 
 


Kép
Ez vár rám is? Iparművész is egyet jelent a rossz anyagi helyzettel? Az viszont némiképp igazolja a félelmemet, hogy fele egykeresős. Kép
Tulajdonképpen fogalmam sincs, hogy mit és hogyan és hol fogok dolgozni. Ez pedig nagyon nagyon zavar. Természetesen ez kihat minden döntésemre. Mig magammal szemben bátran vágok bele nem biztos helyzetekbe, addig a gyerekemmel kapcsolatban félősebb vagyok, mint normálisan kellene.

rágódom tovább Kép
Zsunya

zsunya
 
 


A munkanelkuli hogyan, mibol tudja leperkalni a tandijat, amit emlitettel???
33 gyerek van egy osztalyban? Az baromi sok! Kép Kép
Hogy tudnak ugy tanulni, koncentralni? Kép
ho-ho
 


Ho-ho, drága.
lehet tandíj helyett pl. bútort gyártani az osztály számára, vagy kemencét építeni, stb. Más iskolákban még több lehetőség van "barterre". Meg, mint írtam fentebb, lehet engedményt kérni, ha végképp nem megy másképp. Ezek egyedi megállapodások, így nem is fogok erről többet írni. Azt is írtam, hogy vannak, akik teljesen önként a tandíj többszörösét fizetik, ezáltal segítve a kevésbé tehetőseket.

Lehet, hogy itt még nem írtam az osztálylétszámról?! Hogy eredetileg 40 lenne az ideális, de a hazai tantermi lehetőségek ezt szinte soha nem teszik lehetővé?!
Azt viszont írtam, hogy a kis osztály nem működik, mert közösséget kell formálni, olyat, ahol az összes temperamentum jelen van, ahol minél inkább tapasztalható a sokféleségünk. valóban, hagyományos iskolában rengeteg a 33, legalábbis ezt mondják. "Waldorfiában" nem.
El tudod képzelni, milyen erőt ad egy gyereknek, amikor érzi, látja és hallja, hogy 32 társával együtt teljesen egyszerre adogatják a babzsákjaikat? Vagy amikor ennyien egyszerre szavalják a Vackor egyik fejezetét? Ebben az iskolában a "tanulásnál" máson van a hangsúly, ezért működik. És így működik jól.


Édes Zsuny,
ha kérünk, és kérésünk jogos, a Kozmosz megadja, nem?! Szerintem nagyobb felelőtlenség a meggyőződésünknek ellentmondóan cselekedni, élni. Váratlan helyzetek pedig így is, úgy is lesznek. Kép Kép Ha "mindenre" előre gondolsz, akkor is. )
Puszi, gyümölcsöző rágódást,
szilvi
h_szilvi
 
 


Szilvi Kép
Jóvvanna, mindig elfelejtem. Kép

Zsunya

zsunya
 
 


KépKépKép
h_szilvi
 
 


Sziasztok!
Mindenki megszökött?Kép

Szilvi,
31.én megyek Solymárra nyílt napra, úgy tűnik felgyorsulnak az események sulialapítás ügyben.

Azért jól van mindenki,ugye?

Pusz:Emese!
emesu
 
 


Szia Emese,

mármint a tanárképzés nyílt napjára? Azon voltam 3 éve, tetszett. Persze én "csak úgy", szülőként mentem. Leendő tanárokat kerestek? De jó lenne, ha összejönne, drukkolok nektek. Elküldtem neked a Sz. Kati telefonszámát, vagy csak akartam?

Egyébként nem szöktünk meg, csak lelassultak a dolgok, vagy "beálltak", talán. Ha nincs igazán kérdés, nem tudom miről kéne ömlengenem pontosan. Kép

Csinálgatok éppen egy fotóalbumot a kisebb-nagyobb babáimról (nem az élőkről), de pár napja nem tudok képet feltölteni, viszont ha kész, majd eldicsekszem vele.

Nektek is puszi, és írjál, izgatott vagyok!
szilvi
h_szilvi
 
 


Szilvi,
igen a nyílt napra,tanárt keresni, meg érdeklődni a levelezős képzés iránt. Valahogy úgy érzem magam 3 éve, mióta jobban ismerem a w.ot mintha valami erő vonzana hozzá és a külvilágból jön az erősítés, hogy ezt kéne csinálnom.Mikor lemondani készülök róla rögtön jön valami megerősítés, most pl. egy anyuka az oviból,aki belefogott ezerrel a suli alapításba.
Nem küldted el a számot.
A mi ovónénink is varr babákat, kíváncsi vagyok nagyon a tieidre!

Fülescsacsi,
nem jössz Solymárra?

Pusz mindenkinek
Emese
emesu
 
 


Emese, nagyon drukkolok!!!!!!!

A képzésért is, hogy gondolkozol rajta. Bár nagyon sok a manapság a tanár, kevés az olyan, aki hajlandó és alkalmas is az osztálytanítói feladatokra. Mert a 8 év az 8 év, ennyit előre bevállalni bizony nagy elkötelezettség.

Belőlem sztem nem lenne jó tanár, még mindig túl "intellektuális" vagyok - a szó rossz értelmében. Én a levelező óvónőképzésen gondolkoztam, de úgy véáltük, hogy jelenleg ez is több kötelezettség, mint amit így családilag vállalni tudunk.

Na jó, tulajdonképpen csak két új babáról meg pár nemeznyúlról nincsenek itt a képek, de mivel nem tudom mikorra "javul meg " az album, megnézheted.
Én még igazi "nagy" babákat nem csináltam, 30 centist viszont többet is.
Most tavaszra már "rendelt" az ovink a virágbabákból.
http://www.babanet.hu/album/main.php?album=1165&p=1643397

szia,
szilvi
h_szilvi
 
 


Szilvi!
Ezek gyönyörűek!
solya
 
 


köfike,
szilvi, a büszke babavarró
h_szilvi
 
 


büszke babavarró,
szadabkezet kapsz, vagy szigorúan azt kell varrni,a mit kérnek? Mert ezek meseszépek! Nagyon ügyes vagy!
de mielőtt elolvadnál, még nem válaszoltál arra akérdésemre, hogy áprilisbanmiko ris? Jöhet magánbanis! Kép
solya
 
 


Solya,
jajajaajjjj, mi van áprilissal?! Elfelejtettem.....

Ezek a babák (még) nem rendelésre készültek, hanem főleg ajándékba, vagy saját magunknak az évszakasztalra, így "szabad" volt a kezem.
Amit a múlt héten varrtam (első "piaci" rendelésem, és a képe még nincs fent), ott volt az a kérés, hogy fiú legyen, kicsi (20 cm), de öltöztethető, és NE szőke, mert azt az anyuka "olyan élettelennek" tartotta, míg az ő fia eleven....
Ja, még a Luca babánál ajánlottam fel én, hogy lehet olyan haja, amit ki lehet bontani és máshogy befonni, stb. Az volt a legnagyobb munka hajilag, de a legjobb barátosném kislányának... Kép

jó éjt, puszi, szilvi
h_szilvi
 
 


Sziasztok!

Emese! Mennék, mennék, de akadályoztatva vagyok egy még nem egészen háromhónapos falatka által... Amúgy előbb befejezem az egyetemet, aztán vágok csak bele a waldorfba. Azért megnéztem a honlapjukat, szóval tájékozódom, de azt hiszem, csak a jövő évi tájékoztató lesz aktuális. Esetleg megkérdeznéd nekem, hogy a GYES-es tandíjmentesség náluk is működik? (Valószínűleg nem, de hátha...) Majd mesélj, mit láttál-hallottál!

Szilvi! Elképesztően szépek a babák! Nemcsak a kézügyességed, hanem a fantáziád is lenyűgöző!
Fulescsacsi
 


Szilvi,
te Bb, naggggyon tetszenek a babák. Te találod ki őket, vagy van valami minta? Otthon is van évszakasztalotok? De jó! Nemezelsz is?

Fülescsacsi,
megkérdezem, nekem is ez az egyik kérdésemKép
Milyen egyetemet végzel?Majd beszámolok részletesen!
Emese
emesu
 
 


Mijazaz évszakasztal?

Butazsunya

zsunya
 
 


Emese! SzTE Bölcsész Kar magyar szak. (Magyar tanár pontosabban.) És van egy megkezdett szociálpedagógia levelezőm Hajdúböszörményben, de azt nem tudom most folytatni, át kellene jelentkeznem valahová közelebbre. És Te?
Fulescsacsi
 

Vissza: Gyermeknevelés

Jegyzetfüzet: