Új privát üzeneted érkezett!

2,5 éves kisfiam még nem beszél, ezért elvittük hallásvizsgálatra, s egy kis halláskárosodást találtak a bal fülében. Ha van valakinek tapasztalata a késői beszédfejlődéssel kapcsolatban, kérem ossza meg velem.
gya
 
 


Mi most vagyunk a közepén. 3 éves múlt a nagyfiam októberben és nagyon lassan indul(t) meg a beszédfejlődése. Másfél éves elmúlt, amikor először mondott ki szótagot, aminek értelme is volt (gá-gá, a libára). Egyébként 1 éves koráig csak a-t mondott mindenre és csak utána tarkította beszédét mássalhangzókkal. Most ott tartunk, hogy szavakat mond, mindennap újakat is, de látom, hogy tényleg nem megy neki minden hang könnyen. Sok hangot nem jól ejt és még csak olyan egyszerű mondatokat mond, hogy itt van az autó stb. Igéket szinte alig (várjál, nézd stb.), főneveket inkább. De azért remélem, hogy nem kóros és majd tényleg beindul már végre. Ezt a beszédtudását egyébként az utolsó két hónapban szedte össze, előtte csak papa-mama-baba stb szavakkal kommunikált. Szóval bizakodom.
Nálatok hogy jött képbe a hallásvizsgálat? Ilyen kismértékű károsodás okozhat késést a beszédfejlődésben?
gsz
 
 


Sziasztok!

Elég a halláscsökkenéshez egy állandó felső légúti hurut, megnagyobbodott orrmandulák, néhány "nem engedem felszúrni a fülét"-típusú középfülgyulladás, és gyakorlatilag évekig a hangok egy része nem jut el a gyerekhez. És épp akkor, amikor a beszédfejlődés, szótanulás folyamata zajlik. Ez a folyamat 6 éves korig lezárul, utána már nem spontán folymatról van szó, hanem igazi tanulásról, vagyis, amit a gyerek nem "szed magára" iskoláig, azt már csak tudatos tanulással tudja beépíteni.
Ha jól tudom, a hallásvizsgálatkor valami sípoló hangra adott reakcióból állapítják meg ,hogy milyen mértékű a hallásromlás. Csakhogy, ha pl. azt mondod a gyereknek, hogy "síp"-ő adott esetben annyit hall ebből, hogy "í" vagy "sí". A gép megállapítja, hogy hall a gyerek, hiszen hallotta a hangot, de a szavakon belüli hangsúlyosabb-kevésbé hangsúlyos hangok közül már nem mindet észleli. Hiába hallja, hogy elhangzott egy szó, ha annak nem minden hangja jutott el hozzá egyben, akkor abból nem lesz értelmes szó, nem fogja érteni kontextusában a szavakat, így persze az egész szöveg szétesik. Ha nem érti, amit beszélnek körülötte, akkor ő sem tud szavakat tanulni. Azt sem hallja pontosan, hogy neki mit kéne mondania. És attól még prímán hallhatja, ha csöng a telefon, vagy csapódik az ajtó.
Ha később kezd el beszélni, óhatatlanul elmarad értelmileg, hiszen a verbális úton, kérdésekkel megszerzett tudás számára nem elérhető. Gátolja a társakkal való kapcsolattremetést is. Arról nem is szólva, hogy a beszédtanulás kezdetén minden gyerek "beszédhibás". Egy csomó hangot rosszul ejt. Viszont ezek a hangok 1-2 év alatt maguktól kitisztulnak. Ha mégse, akkor kell ugye megint a logopédus. Ez azért lényeges, mert, ha jön a suli, már nem lehet gond a hang-betű megfeleltetés. Csakhogy, az a gyerek, aki 5-6 évesen van a beszédtanulásnak azon a szintjén ahol a többi 2-3 évesen, értelemszerűen tolódik az egész.
Megkésett beszédfejlődéssel nagyon jó eredményeket érnek el a logopédusok.
Ahogy én látom a kolléganőket, az ilyen gyerekekkel heti 1 alkalommal foglalkoznak, otthonra adnak játékos feladatokat, és néhány hónap alatt nagyon szép eredményeket érnek el.
Érdemes lenne felvenni eggyel a kapcsolatot.
 
 

 
 

Hello!

Remélem fog még erre járni valaki.

Rjuli!

Nagyon szakértőnek tűnsz, ahogy írtál a beszédfejlődésről, -tanulásról. Az én kisfiam 3,5 éves. Beszél, de elég érthetetlenül. Összefolynak a szavak, gyorsan beszél, és eléggé orrból. Szerintem nagy az orrmandulája, de túl nagy gondot eddig még nem okozott, szóval nem szeretném kivetetni. Ha nagyon figyelünk, akkor meg lehet érteni, hogy mit mond, de mikor elkezd egy történetet, amit már nem tudok követni, hogy hol tart, akkor már nem is értem, hogy mit mond. A bölcsiben azt mondják, hogy megértik, amit mond, de engem eléggé zavar, hogy nem beszél tisztán. Az ikertestvére (kislány) gyönyörűen beszél, igazi kis kotyogó.
Szerinted érdemes hallásvizsgálatra vinni a kisfiút? Pontosan hogy vizsgálják? Mert az én drága kisfiam eléggé öntörvényű és makacs, ha nem akar együttműködni, akkor nem is fog. Aztán szégyenkezhetek a doki előtt, hogy a gyerek még erre sem képes. De tényleg nagyon makacs.

Ha valaki erre jár, és tud segíteni, kérem tegye meg. Előre is köszi:

Andi

Kép
 
 


Szia Andi!

Igazából én konduktor vagyok, csak épp logopédusokkal dolgozom, úgyhogy fél-laikusként tudok hozzászólni.
Először is el kéne vinni fül-orr-gégészetre, ahol megnézik, valóban nagy-e a mandulája, ill, hogy teljesen épek-e a beszédszervek, megfelelő alakú-formájú-e minden a szájban, garatban. Ott a hallásvizsgálatról is tusz érdeklődni. Babáknál altatásban csinálják, ekkora gyereknél viszot nem tudom, de a doki úgyis megmondja. Ha ott bármi eltérés van, azt nyilván kezelni kell. Ha esetleg egy nagy mandula miatt rosszul hall és műtétet javasolnak, akkor bizony jobb, ha kiveszik, mert amitől most el van zárva -mármint hangok, infók a külvilágból- azok később csak nagy erőfeszítések árán vagy egyáltalán nem rendezhetők. Halláscsökkenést okozhat olyan felgyülemlett "cucc" a fülben, ami gyulladásos panaszt nem okoz, mégis elzárja az utat a hangok elől, de ezt is megnézik ugyanott. A doki előtt ne szégyenkezz, látott az már cifra dolgokat életében-ebben biztos vagyok.Kép
Az eredménytől függetlenül el kéne vinni logopédushoz. Azért ne ezzel kezdd, mert úgyis elküldene dokihoz, hát akkor legyetek ezen túl és a leletek ismeretében már egy lépéssel előbbre vagytok.
Mivel ikrek -talán koraszülöttek is voltak?-, lehet, hogy a méhen belüli fejlődéskor nem volt minden teljesen optimális. Ezek lehetnek olyan apró dolgok, amik műszerrel, laboreredményekkel nem kimutathatók, később mégis okozhatnak minimális fejlődésbeli eltérést. És hát persze, hogy a fiúnálKép (A beszédjavítóban a tanítványok 80%-a fiú.)
Szóval az orrhangzósság és a hadarás is a logopédus szakterülete, úgyhogy talán a területileg illetékes Nevelési Tanácsadóban tudnak neked ezügyben segíteni. Vagy biztos van logopédiai szakszolgálat a megyében, ezt nem tudom, de a neten is utána lehet nézni sztem. A mi kerületünkben a bölcsikbe is járnak ki logopédusok, igaz ők csak a sérült gyerekekkel foglalkoznak, de hátha nálatok is van iylen, és akkor ő meg tudja mondani, hogy hová lehet vinni.

http://www.logopedia.lap.hu/

Itt talán találsz hasznos dolgokat.
Remélem, tudtam segíteni,
RJuli
 
 


Szia Rjuli!

Először is köszi a gyors reagálást.

Voltunk már fül-orr-gégésznél, aki azt mondta, hogy egy kicsit nagy az orrmandulája, figyelni kell, hogy milyen gyakran taknyos a gyerek (Bocs, ezt nem tudtam szebben írni) és az orrmandula kivétel ennek függvényében mérlegelendő. Ez már majdnem 2 éve volt. Na, azóta egy pár megfázáson kívül, semmi baja nem volt. Bár azt szokta mondani, hogy folyik az orra, közben alig jön belőle valami. Lehet, hogy megint érdemes elvinni? Kép Félek a műtéttől, soha nem voltunk még kórházban egyikkel sem, és olyan sok rosszat lehet hallani. Persze ez nem szabad, hogy befolyásoljon, tudom, de mégis. Kép
Ha a fül-orr-gégészetre viszem, akkor Nyíregyházára kellene vinnem műtétre, mert onnan jár ki a doki hozzánk a járóbeteg szakrendelőbe. De szívem szerint Debrecenbe vinném. Ahhoz a gyerekorvosunktól kellene beutalót kérni, de ő meg ha úgy látja, hogy feleslegesen aggódok, lehet, hogy nem ad. Jó kis dilemmák! Kép
Azt hiszem elviszem ide a fül-orr-gégészetre, aztán hallásvizsgálatot kérek, amit még szintén megcsinálhatnak Nyíregyházán. Ha pedig műteni kell, akkor irány Debrecen. Na jól kibeszélgettem magammal a dolgot Kép

A logopédusi ellátásról inkább nem is beszélek Kép Kép Borzalmas. Egy ismerősöm már régen vinni akarta a kisfiát, de azt mondták, hogy még ráér, majd ha nagycsoportos lesz az oviban, akkor viheti, mert sajnos nincs hely, 1 vagy 2 logopédus van az egész városban. Bölcsibe kijárni ?? Hát ilyenről álmodni sem szabad. Ez Szabolcs-Szatmár-Bereg Megye!!! Kép Utálom Kép (Mármint az orvosi ellátást)

Köszi mindent: Andi

Ui: Ja, tényleg koraszülöttek voltak. A 32. hét végén születtek császárral.

Kép
 
 


http://demoszthenesz.hu/adatbazis/szabolcs

Az oviban tényleg csak a nagycsoportosokat viszik, ez Bp-en is így van, de a azok az ún. pöszék, vagyis, akik a hangokat hibásan képzik.
Az egyéb problémákkal már előbb lehet/kell foglalkozni, de azt általában nem az oviban intézik, hanem neked kell utánamenni. A fenti linke hátha találsz valakit, aki fogad.
 
 


Szia Rjuli!

Döntöttem, családdal egyeztettem, viszem a gyereket a fül-orr-gégészetre, aztán majd meglátjuk. Még anyukám sem akadékoskodott, pedig ő általában ellentmond, hogy minek aggodalmaskodok annyit, de most valahogy belátta, hogy nem hülyeség kideríteni, hogy van-e valami baja a gyereknek, vagy sem.

Egyébként Tiszavasváriban lakunk, és van itt is logopédia, de nagyon telített, szóval nem hiszem, hogy most még fognak velünk foglalkozni. De ha nem is tudnak fogadni, fogok kérni egy kis útmutatást, hogy mit tudok gyakoroltatni itthon Gergővel. Most a "s" betűt próbáljuk, ki is tudja mondani, de csak akkor, ha gyakorolunk, máskor sohasem használja. Ha van valami ötleted, szívesen fogadom.

Szia: Andi

Kép
 
 


Ha lenne, már én is alkalmaznámKép
Az én lányomnak az s-zs-cs, sz-z-c hangcsoportok nem mennek, de vele is csak szept-től fog a logopédus foglalkozni. Egy hangot többféleképpen lehet rosszul ejteni, de csak egyféleképpen jól.
Én nem értek a hangtanításhoz, és félek, hogy esetleg valamit rosszul tanítok neki és akkor még nehezebb lesz jövőre a jót megtanulnia.
De, ha legalább kozultációra kapnál időpontot logopédustól, akkor biztos tud olyan gyakorlatokat, amik hasznosak. Próbálj meg most feliratkozni szeptemberre vagy kérdezd meg, mikor jelentekkezetk ahhoz, hogy ősztől legyen helye.
 
 


Köszi! Kép

Andi

Kép
 
 


Sziasztok.
Az �n kisfiam 2,5 �ves �s m�g csak most kezdett el besz�lni. A besz�de el�g t�red�kes, kihagy hangokat, �s f�leg f�neveket haszn�l.Mondatokban egy�ltal�n nem besz�l. A hall�s�val semmi baj, �rtelmileg is rendben van. Eg�szs�ges, a betegs�get nem ismerj�k. A f�l�vel soha nem volt baj.H�rom gyerekem van, � a k�z�ps�, ugyhogy mind�g van t�rsas�ga. Akkor vajon mi�rt nem akar besz�lni? Egy�bk�nt egy nagyon �rz�keny, term�szetkedvel� kisgyerek. Eg�sz nap az udvaron van.
 
 


Valamiért nem írta ki a gép normálisan a szöveget, bocsi.
 
 


Sziasztok!

Már régen nem néztem be, mert amikor indítottam a topicot, nem reagált rá senki, ezért később már be sem néztem.
Szóval azóta kiderült, hogy nem hallássérült a kisfiam.
Fél óráig megfigyelte a logopédus, s azt mondta értelmi fogyatékos.
Szóval most itt tartunk, kezdhetünk mindent előlről.
gya
 
 


Szia!

Én is már régen jártam erre, de azért követtem a topic alakulását. Nálunk már rendeződött a helyzet, nagyfiamnál beindult szépen a beszéd. Mára mindent mond, csak néha hadar. Látszik, hogy az agya még gyorsabban forog, mint a nyelve. Ha csak pár mondatot kell mondania, azt szépen mondja, de egy hosszabb történetnél már bajok vannak.
Igazából most azért gondoltam hogy hozzászólok, mert elég szomorú amit írtál. Hogy-hogy ez nem derült ki előbb? Biztos, hogy jó a diagnózis? És semmi más jele nem volt ennek, csak a beszédfejlődés késése?
gsz
 
 


Sziasztok, csatlakozhatok?

Szeretném megosztani veletek, a mi esetünket.
Kislányom egy éves elmúlt, de akkor még az öö...öö...ööö-n kívül semmit nem mondott. Kortárasi már legalább az alapszavakat (anya, apa, igen, nem...) úgy fújták, a miénk csak öööözött. Vigasztaltak is állandóan, figyeld meg amint elkezd beszélni be sem áll a szája! Másfél évesen, egyik nap azt mondta a nénire: NÉNI! Másnap mondta, hogy mama, utána papa. És ennyi! Majdnem három éves volt, de még mindig ebből a három szóból élt/ éltünk. Persze, ilyen, hogy tata, pipi, vava, bibi voltak, de olyanra, hogy azt ember ki nem találta volna.
Szóval, három évesen bekerült az oviba, teljesen pánikba voltam, hogy mi lesz majd vele, hiszen nem tudja elmondani, ha baja van. A nevelők nyugtatgattak, semmi baj nem lesz, 1-2 hónap és elkezd beszélni. ÉS ÍGY IS LETT! Augusztusban lesz 3,5 éves és már olyan gazdag szókinccsel rendelkezik, mint a csoporttársai. Igaz, még nagyon nehezen képezi a hangot, és szerintem rossz helyen is, de majd a logopédus helyre hozza. Tisztán érthető, amit mond!
Nagyon szeret verselgetni, énekelni. Hozzáteszem egész kicsi korától szavaltam neki, énekeltem, de csak velem mutogatott, ha olyan volt, ha nem, csendben végig hallgatta.

Van egy kicsi fiúnk is, aki most töltötte a 18. hónapot és ő még annyit se mond, mint ennyi idős korában a nővérkéje.

Ezt azért írtam le, hogy bátorítást adjak, akik kétségbeesnek, ha nem beszél korán a csemete.
Szerintem ez a késő beszéd örökölhető is, hiszen én 4 évesen kezdtem el beszélni, amikor is szüleim már az összes létző dokihoz elvittek.
Egy évvel később kezdtem iskolába járni, de ettől függetlenül semmi problémám nem volt.

Gya, ez a dignózis már tuti? Azért vigyétek el több dokihoz, ha tudjátok, lehet, hogy tévedett!

Kata

Kép
Kép
 
 


Örülök, hogy sokatoknak megoldódott a beszédprobléma.
Mi még ezen a téren nem nagyon haladunk, s most a nyáron a szakembereket sem igazán érjük el.
Bíztató azonban, hogy kisfiúnk hajlik a szobatisztaság felé.
gya
 
 


gya írta:Örülök, hogy sokatoknak megoldódott a beszédprobléma.
Mi még ezen a téren nem nagyon haladunk, s most a nyáron a szakembereket sem igazán érjük el.
Bíztató azonban, hogy kisfiúnk hajlik a szobatisztaság felé.


Szia!
Mi újság veletek? Remélem szépen fejlődik a kisfiad.
Nekem is van gondom. Az én kisfiam 4 és fél éves és még nem beszél. Van egy kb. 10 szóból álló babaszótára, ebből gazdálkodik. Őt látta már neurológus, pszichológus(tanácsadóban), látja a gyermekorvos, a védőnő, az óvónő- de nem jutottunk előre. Ennek már 1 éve, de senki nem foglalkozik vele. Ti milyen orvosoknál jártatok? Foglalkozik vele valaki?vrea
 
 


Vrea!

logopédushoz menjetek!!!
 
 


Vrea!

Most láttam, hogy Ti is hasonló problémával küzdötök, mint a hugom kisfia, aki 6 és fél éves. Kb. 4 éves koráig csak néhány szót mondott, és työtyötyőzött (folyamatosan gyorsan próbálta imitálni a beszédet). Ekkor családi nyomásra elvitte nevelési tanácsadóba, ahol logopédus és gyógyped, és pszichológus vizsgálta meg. Ide Te is kérhetsz időpontot, a helyileg illetékes intézménybe. Itt beutalták Pestre, ahol hallás (hogy kiszűrjék a halláskárosodást), agyi funkciós és beszéd ill. értelmi képességek felmérése után javaslatot tettek a gyerkőc fejlesztésére. Összetett problémája miatt (agyi funkcionális működés hibái, késői beszédfejl, beszédzavar, súlyos beszédhiba) intenzív logopédiai kezelést, és Ayres mozgásterápiát javasoltak (a spec. mozgás nagyon jól fejleszti az agynak a beszéddel, tanulással összefüggő területeit). Mielőtt a vizsgálatra mentek érdemes kifaggatni a családot, ki mikor beszélt, különösen az édesapáktól öröklik a késői beszédfejlődést, beszédzavarokat. A kisfiú szókincse lassan növekedett, és kb. 5 és fél éves korában kezdett el mondatokban, bő szókinccsel beszélni. Sajnos azonban a beszédzavar rendkívül nehezen érthetővé teszi a beszédét, és a késői fejlődés miatt az értelmi fejlődése is messze alatta marad a kortársaknak.
Én csak annyit tanácsolok, hogy ne hagyd magad lerázni, a kisfiadnak nagy szüksége van sürgős segítségre, mert a beszéd megtanulására az agy 6-8 éves korig fogékony, és mivel a világot is a beszéden keresztül ismeri meg, ezt az időszakot kell kihasználni. Ne fogadd el, hogy majd az iskolába lépés előtt menj csak logopédushoz, mert a túlterheltség miatt ma erre van kitalálva a rendszer. Nektek nem egyszerű beszédhibátok van, amit a logopédus néni majd heti egy órával kijavít. Be kell indítani a folyamatokat, amihez min. 2, de inkább 3-4 óra szükséges. Plusz az otthoni állandó kemény munka, következetesség. A gyerkőcnek szüksége lehet mág mozgásterápiára és korai fejlesztésre. Ha van nálatok Korai Fejlesztő, akkor oda mindenképpen menjetek el. Próbáld meg bejuttatni logopédiai oviba, mert ott helyben van logopédu.
Röviden ennyi. Nem akartalak megijeszteni, de látom a tesómnál, hogy milyen nehéz dolog ez. Sok erőt kívánok nektek!
 
 


Novemberben vizsgálta a Képességvizsgáló Bizottság a kisfiúnkat, ahol megállapították, hogy az értelmi fogyatékosságról nem lehet szól, csak megkésett beszédfejlődésű. Egy hónapja foglalkozik vele logopédus, de nem nagyon hajlandó együttműködni. S ezért javasolták, hogy nézzük meg, mert autisztikus tüneteket produkál.
gya
 
 


Számomra érdekes, hogy a Képességvizsg. Biz. nem ismerte fel, hogy a kisfiad autisztikus. Velük tudott kommunikálni? Nem lehetséges, hogy a logopédus nem elég felkészült, és nem eléggé szimpatikus a kisfiadnak. A hugom meséli, hogy az ő 6 és fél éves kisfia (szintén megkésett bestédfejlődésű, beszédzavaros) sokkal kifinomultabb érzékkel rendelkezett az iránt, ha valaki nem fogadta el"hülyének nézte", és egyszerűen úgy is viselkedett akkor. (Valószínű ez a kommunikáció eszköze, mivel nem tudja pontosan elmondani az érzéseit, gondolatait.) Rá is rámondták ezek miatt, hogy autisztikus, de ez egyáltalán nem áll fenn nála. Egyszerűen nehéz vele beszélni, és ezt nem mindenki tudja kezelni.
 
 


sziasztok!
itt is :lol:

nem szeretném elvenni a logopédusok kenyerét, kukk be ide: www.beszed.hu itt lehet asszem kérdezni, fórumozni, címeket cserélni
www.beszedjavito.hu , aki fővárosi, annak ezt ajánlom fejlesztési szempontból. nem kell sem beutaló, sem szakértői papír, csak telefonos egyeztetés

azt azért el szeretném mondani (nagyon leegyszerűsítve), h létezik a beszédproblémának az a része, amikor nem tudja megformálni a hangokat, szavakat, és létezik az, amikor nem érti, amit mondanak neki. ez széles skálán mozoghat, tehát becspós lehet, h bizonyos dolgokat ért, mást meg nem. ha azonos módon fejezed ki magad, érti, ha kicsit máshogy fogalmazol, már elveszíti a fonalat. szóval bezárkózhat egy gyerek azért is, mert nem értik őt, de azért is, mert ő nem érti, mi történik körülötte.
 
 


Sziasztok!

Igen, azt hiszem a hugom kisfiánál mindkettő fenáll, plusz erős figyelemzavar, ami autisztikus tünetekben nyilvánul meg pl. nem tud hosszasan a beszélőre figyelni, nincs vele sokszor szemkontaktus, ide-oda kalandozik, próbál kitörni a foglalkozások alatt, és a normál életben is a feladatok alól. Az első logopédus, akihez jártak, nagyon jól tudta kezelni, hónapok alatt megtanította, hogy hogyan koncentrálja a figyelmét a gyakorlatoknál, és ezt a hugomnak is megtanította. Kis lépésekkel tudtak haladni, de egy év alatt ebben elég jól előreléptek. Azóta sajnos az elmúlt másfél évben 4 :x logopédus foglalkozott vele a beszédjavító oviban. Egy "normál" kisiskolást is megvisel, ha megváltozik a tanítója, hát a kisfiúnak sem tett jót. Ezért merül fel bennem, hogy talán a logopédus személyével van esetleg a gond, vagy nem elég tapasztalt, és gyors eredményt vár.
Ugyanakkor a hugom kisfia rendkívül barátkozó, kedves, mindenkivel próbál kapcsolatba kerülni, jól játszik a gyerekekel. Azt hiszem, ezek nem jellemzőek az autisztikus emberekre.
 
 


Sziasztok!

Beszéd és mozgásfejlesztő foglalkozásokat tartunk konduktorokkal!
Bővebben:

http://www.mamavar.hu/
aja
 
 


Ancsa 71, köszi a hozzászólásodért.
Én már teljesen beleéltem magam, hogy autisztikus, pedig először én is hihetetlennek tartottam, de hát az a néhány tünet (nincs szemkontaktus, nem lehet lekötni a figyelmét, nem szobatiszta) erre engedtek következtetni. Persze mindig hozzáteszem, hogy nagyon enyhe fokban, mert egyáltalán nem bezárkózó, csak sok olyan véleményt is hallottam, hogy mivel két nagyobb testvére van, ezért ők nem engedik bezárkózni, és állandó fejlesztés alatt áll általuk, ezért nem olyan súlyos autista.
Most azonban már kételyeim vanna, hogy leírtad a húgod kisfiával kapcsolatos tapasztalatokat.
Azt én is érzem, hogy a logopédust és a feladathelyzetet utasítja el, s a logopédus szerint is többet tud, mint amit produkál, ezért javasolta, hogy nézzük meg autisztikus szempontból is.
Itt vidéken a Képességvizsgáló Bizottságnak nincs jogosultásga az autizmust diagnosztizálni, ezért Budapestről hívnak szakértőt, azért kell ennyit várni a vizsgálatra.
gya
 
 


Szia Gya!

Azt hiszem, a valódi autistákat a tesók sem tudják kirángatni a bezárkózásból. Egyik kollégám kisfiát láttam, aki szerető családban, aranyos nagytesóval, gyógypedagógus anyuka mellett nőtt fel, és sajnos ennek ellenére úgy viselkedett a családban, mint egy idegen, sokszor rendkívül agresszív volt, maga ellen fordult.

Az agresszió a hugom kisfiára egyáltalán nem jellemző, ugyanakkor a "megnemértés" miatt a 3-5 éves kor rendkívül sok hisztivel telt, az oviban is sok problémájuk volt. Pl. nem értette meg pontosan az ovónők utasításait, nem tudta magát megvédeni a többi gyerekkel szemben. Ezért is váltottak ovit, meg persze 5 évesen sikerült bejutni a beszédjavító oviba, ahol ezek a problémák varázsütésre megoldódtak. Ti jártok már oviba, ill. valamilyen közösségbe? Itt hogy viselkedik a kisfiú?

A szobatisztaságról annyit, hogy az én nagyfiam 3 év 4 hónaposan lett szobatiszta egyik napról a másikra, mert őt a kistesó születése eléggé visszavetett ezen a téren (2 évesen már próbálkozott). Úgy látom, hogy a szobatisztaság dolog absz. lelki alapon működik, csinálhattam én akármit, ameddig ő nem akarta, addig nem jutottunk semmire. Nála az hatott, hogy bementünk a leendő ovijába, ahol nagyon jól érezte magát, és már nagyon ovis akart lenni, és amikor megtudta, hogy oda csak pelenka nélkül lehet menni, akkor azt mondta, hogy vegyük le.

Másrészt a hugom barátnőjének enyhe fokban autisztikus kisfia, aki most múlt négy éves, szintén küzd a szobatisztasággal, és nála az inger érzete nem működik megfelelően a kakilásnál (a pisilésnél nincs ilyen problémája). De ezen a problémán is tudnak segíteni a megfelelő szakemberek.

Nem lehettek könnyű helyzetben, és nemcsak a beszédproblémák, hanem a bizonytalanság miatt is. Bár Pest nincs túl közel, de azt javasolnám nektek, hogy ne várjatok túl sokat a szakember megérkezéséig. Sajnos olyan a rendszer, hogy csak az iskolaidőben működik a hivatalos fejlesztés, és ha túl későn vizsgálják meg a kisfiút, lehet, hogy a fejlesztést majd csak szeptemberben kezdik el. Jó szívvel ajánlok nektek egy egyesületet, ahol két lelkes, fiatal, de tapasztalt anyuka (konduktor-gyógypedagógus) végzi a gyerekek ingyenes szűrését (mozgás, értelem, részképességek). Mi már mindannyian jártunk náluk, (az én kisfiam megkésett mozgásfejlődésű, izomtónuseloszlási problémája van, a hugom és barátnője történetét már ismeritek). Ők javaslatot tesznek egy kb. másfél órás felmérést követően, hogy milyen terápia, milyen rendszerességgel szolgálná leginkább a gyerkőc fejlődését, milyen szűrésekre kellene még elmenni. Megnézik pl, hogy a logopédus milyen tankönyvet használ stb. (érdemes ezeket elvinni). Javasolnak otthoni használatra fejlesztő anyagokat, internetes lehetőségeket. És egy-két héten belül időpontot lehet tőlük kapni!
Az egyesület honlapja:www.mozgasfejlesztes.extra.hu

Jártok a logopédia mellett mozgásterápiára (Ayres, TSMT, HRG)(www.bhrg.hu)? Ezek a terápiák mind olyan ingereket juttatnak el az agyhoz, ami fejlesztő mind a beszédprobléma, mind az autizmus esetében. (A hugomék Ayres-re járnak, mi a TSMT-t csináljuk otthon a terapeuta kéthavonkénti útmutatása szerint.) Szerintem ezek Kanizsán vagy Egerszegen is elérhetők (a mi terapeutánk konduktor végzettségű). Ha a nevelési tanácsadóban esetleg nincs ilyen, akkor érdemes rákérdezni a fejlesztő ovikra, spec. iskolákra, fejl. játszóházakra, gyógyúszodákra.
 
 


Kedves Ancsa!

Mára kaptunk időpontot, s a pszichológus azt mondta, hogy a Peti autista.
A Zala Megyei Gyermek- és Ifjúságpszichiátriai Gondozótól jött a pszichiáternő.
Azt mondta, elég egyértelműek a jelek (nincs szemkontaktus, játékba nem vonható be).
Egyenlőre megvárom a hivatalos szakvéleményt, ahol javaslatot tesznek a további fejlesztésre. Állítólag városunkban is van autista csoport, és olyan óvoda is, ahol vállalnak ilyen gyerekeket.
Mozgásterápiára még nem járunk, remélem, van az is helyben.
Anikó
gya
 
 


Szia Anikó!

Nem lehetett könnyű, mikor megtudtátok, hogy Peti autista. Nem akarlak vigasztalni, de anyukám, aki régóta tanít autista-autisztikus és más értelmi fogyatékos gyerekeket azt szokta mondani, hogy ha az autista gyerekek sajátos igényeit kielégítik (megszokott társak, tanárok, állandó napirend), akkor nagyon jól fejleszthetők, értelmesek.

Megkérdeztem a konduktort is, aki hozzánk jár, és a TSMT gyakorlatokat tanította be nekünk, hogy javasolják-e a mozgásterápiát autista gyerkőcöknek, és azt mondta, hogy nagyon szokták élvezni ezt a terápiát, különösen a labdát, pőrgetést, hintáztatást szeretik. Ezt a terápiát ti is elkezdhetitek, mert úgy működik, hogy a TSMT terapeuta egy részletes kikérdezéssel és megfigyeléssel felméri a gyerkőcöt, majd következő alkalomra összeállít egy gyakorlatsort spec. a gyerkőc igényei szerint, ezt leírja, rajzolja, betanítja nektek. Egy ilyen gyakorlatsor két hónapra szól, és először két hétig heti 3-szor, aztán négy hétig heti 5-ször, majd két hétig heti 4-szer vegzitek ti otthon. Nálunk a gyakorlatsor nagy (55 cm-es) labdán való tornáztatásból (pattogtatás, előre-hátra, oldalra, körbe), plédben való hintáztatásból-gurításból, gördeszkán való tologatásból, térden lovagoltatásból, bukfenceztetésből, labda gurigatásból áll. Közben minden gyakorlatra más mondókát mondtok adott ismétlésszámmal. Így az idegrendszert ingerlitek. Két hónap után aztán a terapeuta kontrolálja a haladást, és újabb gyakorlatsort állít össze, majd ezt még egyszer megteszi (az egyéni TSMT 6 hónapig tart, utánna lehet menni csoportosra) A TSMT trénereket a BHRG Alapítvány képzi.

Egy másik nagyon jó lehetőséggel találkoztam hétvégén, az okosbaba programmal. (www.okosbaba.hu) Agysérült gyerekeknek fejlesztették ki Amerikában, autisták korai fejlesztésére is rendkívül alkalmas. Én részt vettem a szemináriumukon, szerintem Zalaegerszegen is lesz hamarosan. Nagyon ajánlom neked: Te otthon már most megtaníthatod Petit olvasni, fejben számolni, rengeteg hasznos információra, és ha élvezi, akár több nyelvre is. Naponta ehhez elég mindössze 8-10 perc Peti részéről (Neked természetesen több idő a felkészülés, kártyák gyártása.) A módszer lényege a "Flashcard", azaz a felvillanó kártya, mely az információt adja a gyereknek. Megfigyelték ugyanis, hogy az agysérült gyerekek, kisbabák, autisták egy-egy másodpercet koncentrálnak valamire, és figyelmük máris másfelé irányul, látszólag ide-oda kalandoznak, holott ennyi idő elég számukra az információ befogadására, tárolására. Természetesen a tesók is tanulhatnak a módszerrel, aki még nem tud olvasni, ill. megvan a szükséges mennyiséglátása, ill. kb. 12 éves korig a nyelvek elsajátításához is nagyon hasznos.
A szeminárium ára 8000 Ft volt, az olvasás első száz szavát és matekpöttyöket 7000 ill. 14000 Ft-ért kínálták, de Ti is elkészíthetitek otthon (Mi ezt választottuk.).

Sok erőt kívánok Nektek!
Üdv: Ancsa

Kép
Kép
 
 


Kedves Ancsa!


Köszönöm az információkat. Egyenlőre megvárom a szakvéleményt, s hogy helyileg milyen segítséget tudnak nyújtani.
Tényleg nagyon aranyos és értelmes a Peti, csak egyszerűen tudni kell vele bánni.
gya
 
 


Menő Manók Alapítvány a Kőbányai MAMAVÁR-nál is!

Tapasztalataink alapján a szülők nagy része hiányolja azt a segítséget, amellyel a gyermeke fejlődésében esetlegesen fellépő problémákat felismerheti. Ha ez meg is történik, a megoldásig legtöbbször nem jutnak el.
Elengedhetetlen volna már az óvodában megkezdeni a szűrést, hiszen a terápia korai elkezdése megelőzhetné a későbbi tanulási problémák kialakulását! Amennyiben a szülők, illetve a pedagógusok problémát tapasztalnak, terapeutáink egy komplex vizsgálat segítségével ki tudják szűrni, hogy kinek van szüksége intenzív fejlesztésre. Az alapítvány által végzett tevékenység az alapozó mozgásterápia.

Milyen problémáknál hatásos:

Fejlődési dyslexia, Fejlődési dysphasia, megkésett beszédfejlődés, beszédindítás, Kiegészítő terápiaként a beszédprodukció zavarainál, Kivétel nélkül minden mozgáskordináció elmaradásával, gyenge voltával kísért esetben, Iskolaéretlen vagy dyslexia veszélyeztetett óvodásoknál a fejlődés elősegítésére, Organikus hátterű figyelemzavaros-hyperaktív-részképességgyenge gyerekeknél a mozgáskoordináció és anyanyelvi részképességek fejlesztésére, Dominancia problémás gyerekeknél (kétkezesség, átszoktatott kezesség) a dominancia megválasztására a jobb anyanyelvi készség elérésére, Enyhe fokban értelmi fogyatékosoknál idegrendszeri funkciók elérésére, serkentésére

Az alapozó terápia közvetlen (tapasztali) hatása:

Beindítja a megkésett beszédfejlődést; Beindítja a rajzkészség igen erős fejlődését óvodásoknál, Erősen segíti dyslaliák, paraláliák esetén a logopédiai munkát, a beszédhangok automatizálódását, beépülését, Technikai dyslexia esetén megkönnyíti az olvasást, főleg az olvasás gyorsasága nő, ezáltal a szövegértés is javul, A féltekei dominancia helyes megválasztása esetében igen erősen javítja az anyanyelvi készséget dominancia-problémás gyerekeknél, Fejlődési dyspraxia esetén a mozgástervezés megjavul, Mindig javítja a mozgáskoordinációt



Érdeklődni és felmérő órára jelentkezni a 06 20 9 604 214-es számon lehet.Első felmérő nap a MAMAVÁR-nál: május 10-e.

Játszóházról bővebben:www.mamavar.hu
aja
 
 


Sziasztok!

Segítséget szeretnék tőletek kérni.
Hallottatok esetleg a demax féle hallásvizsgálatról, ha igen mit tudtok róla?Hol csinálnak ilyet helyileg?Mi bp-en lakunk.

Válaszotokat előre is köszönöm

Üdvözlettel: Timi

Kép
 
 

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!

Vissza: Gyermekek - betegségek, gondok

Jegyzetfüzet:

 

XGyerünk, anyukám! - Teakiadó