Idézetek, amik tovább erősítik az otthonoktatás szándékát:
Jámbor Judit-Vekerdy Tamás
Vekerdy
Interjúkötetünk 2000-2001-ben zajlott beszélgetésekből készült. Vekerdy Tamás pszichológus, író, iskolaalapító, őszintén és humorosan vall önmagáról, választásairól, találkozásairól, élete és pályája nehéz és örömteli pillanatairól.
Kiadó: Scolar Kiadó
Kiadás éve: 2003
***
Az iskola engem, hogy úgy mondjam gyermekorvosi indíttatásomnál fogva is rendkívül vonzott, mint egy hely, ahol betegítik a gyerekeket, és ami ellen valamit tenni kéne.
...tudatosan vette vissza 1949-ben az egy bérből megélhetés lehetőségét, hogy belehajtsa a nőket az egyenjogúsítás címén a munkavállalásba, és a gyerekeket állami gondozásba vegye. Ez volt a nyílt célkitűzés, csak nem volt rá elég pénz...
...ha kelet felé haladunk, az óvoda egyre iskolaszerűbb, iskolásítani, tananyaggal kigyötörni az egyéniséget a gyerekből, minden diktatúra ezt csinálja... itt van az a pont, ahol megkezdődik az alattvalóvá nevelés, az állampolgárrá való nevelés helyett.
Csapó Benő szegedi kísérletei kapcsán:
...a gyerekek belépnek az iskolába, vagy egy-egy új tantárgyba magas érdeklődési szinttel, érdekli őket, és elkezdem őket tanítani a tantárgyra, s ez az érdeklődés zuhanásszerűen csökken! Én ‒ a felnőtt, a tanár, a tankönyvíró, a tantervkészítő ‒ undorítom el őket a fizikától, kémiától és
egyebektől.
Öveges professzor átélhető világot varázsolt a gyerekek köré, melyben tapasztalható természeti törvény nyilatkozik meg⁏ a mai oktatás meg nem értett (és félreértelmezett) meghatározások alapján számításokat végeztet...
...a humán órák erősítik az individuumot, veszélyes, ha tudom, hogy mik a jogaim, ha ki tudom magam fejezni... Magyarországon nem természettudományos szemléletet tanítanak, hanem szaktudományokat, ami tönkreteszi a gyereket és viszonyát a világhoz és annak megismeréséhez.
Amit az iskolában megtanulunk, eminensek esetében is max. 20%-ban hat a bevállásra. Mi határozza meg? ... Az érzelmi intelligencia az érzelmi biztonságban gyökeredzik. A szóbeli tanulnivaló 75%-átaz eminens is öt év alatt elfelejti, ha nem használja rendszeresen, míg a művészetek az érzelmi intelligenciát növelik, ami valóban az életre készít fel.
...ha jegyre feleltetek, szorongás ébred a gyerekben, nagy, lemérték galvános bőrreflexszel. A szorongás visszafogja a teljesítményt.
...a szomszéd osztály hajtja magát, a tanító nénivel együtt, és kevesebbet tudnak elvégezni, mint mi, akik folyton „marháskodunk” közben, és jól szórakozunk. Ezt „mérték”, pl. Winkler Mártánál...
...nem erőltetem a k betűt, hiszen nem űz semmi, tudom, hogy nem hoz semmiféle tartós eredményt a rohanás.
Winkler Mártának mondták:
...vegye tudomásul, hogy maga így is súlyosan árt ezeknek a gyerekeknek, mert az élet nem ilyen... Ezek azt hiszik, hogy úgy is lehet tanulni, hogy jól szórakoznak közben, ezek nem tanulnak meg unatkozni, nem tanulnak meg szenvedni.
(És valóban: Winkler tanítványai felsőbb osztályba lépve, a szünetekben sírva mentek vissza Winklerhez, hogy mennyire szenvednek... DE! a későbbiekben is jobban teljesítettek, mint kortársaik, akik nem lehettek annyi ideig gyerekek, mint ők.)
***
Kapcsolódó:
Karácsony Sándor
http://hu.wikipedia.org/wiki/Kar%C3%A1csony_S%C3%A1ndor
Winkler Márta: Kinek kaloda, kinek fészek
ISBN: 9630399377
Alternatív Közgazdasági Gimnázium
http://www.akg.hu/program/7_0_3_ebi.html
Csapó Benő kutatásai:
http://www.staff.u-szeged.hu/~csapo/kftart.html
http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk& ... Pedagogiai