Új privát üzeneted érkezett!

Sziasztok!

Azzal a problémával fordulok hozzátok, hogy a nagyobbik fiam aki most 5 éves mind a két kezét használja rajzolásnál ill. evésnél. Állandóan válltogatja.Apukája balkezes tehát lehet hogy örökölte a balkezességet.
Valaki azt mondja, hogy különböző módszerekkel megállapítható, hogy melyik a domináns keze a gyereknek és azt erősíteni kell más meg azt mondja hogy nbem kell be avatkozni majd magátol kialakul.
Én úgy gondolom, hogy meg kellene határozni hogy melyik a domináns keze és azt erősíteni Neki. Nem tudom!
Szeretném ha írnátok az is akinek esetleg volt ilyen problémája vagy esetleg valamilyen szinten ért ehhez a dologhoz!

Várom mindenki véleményét, tapasztalatát!

Krisztaa
 


Úg ytudod megálapítani, hog ymilyen kezes, hogy azt mondod neki, hogy vegyen kezébe eg ykalapácsot és üssön be vele egy szöget. De csak képzeletbeli kalapács legyen, nem igazi. Amelyik kezével a kalpácsot fogja és üti, az a domináns keze.
 
 


Háááát. És akkor mi van, ha valaki nem a domináns kezével kalapál? Vagy mit is értünk akkor domináns kéznek? Én balkézzel irok, eszem, mosom a fogam, fogom a fagyit. Ez mind olyan, hogy nagyon zavar, ha jobbal kell csinálni. Viszont jobb kézzel kalapálok, vágok, használom az ollót, teniszeztem és mindenféle fizikai munkát mint a jobbkezesek csinálok. Persze azt nem tudhatom, 5 évesen melyik kezemmel kalapáltam (majd rákérdezek ősöknél), de ha akkor is jobbal, akkor engem jobbkézre kellett volna szoktatni?????
Ugyanakkor egy biztos, hogy a dislexia-disgráfia (nem tudom melyiknél) terén nagyon nagy hangsúly van azon, hogy eldőljön sulikezdésre, hogy melyik kezét használja inkább (és lehet, hogy itt a melyik kezével rajzol-ir a kérdés), most nem tudom a pontos magyarázatot, de amikor szűrik őket dis-re, akkor ez egyik szempont. Nagyobbik lányom balkezes, de sokmindent ma is meg tud csinálni jobb kézzel is, valószinű olyasmi lesz, mint én. Saját magamnál úgy látom, hogy azok a dolgok, amik pici kortól vannak jelen, korán kezdtem használni, azok lettek balkezesek, és amiket nagyobb koromban tanultam hozzá, azokat tanultam meg jobb kézzel (nem akartak erővel leszoktatni, legfeljebb nem figyeltek rá, hogy ballal tanitsanak rá? ez sem teljesen igaz, mert pl tenisznél amikor az edző látta, hogy ballal irok, még kérdezte is, mért nem ballal teniszezek -ott ez előny néha. Nekem meg abszolút nem állt kézre ballal az ütő, erősebb is a jobb kezem. És ez már 13 évesen volt, szóval nem voltam kicsi.)

Viszont balkezes témájú topik van már.
Gyermeknevelés: Balkezesség - segítsetek! illetve egyszer nagyon régen is volt már egy, de azt már akkor sem leltem fel, mikor ez a topik indultKép.

Ildi

Ildi
 
 

 
 

Mire utal az, ha eg ygyerek (történetesen a 4,5 évesem) a jobb kezével eszik, rajzol, stb, de bal lábával rúgja a labdát?

Zsuzsa
 
 


Én lánykám is jobb kezes és bal lábas.

Ezeket találtam:
"A dominanciavizsgálat azért fontos, mert a fül, a szem, a kéz és a láb egy oldalon való preferálása feltételezi a két agyfélteke összehangolt működését, s azon belül az egyik félteke szabályozó és integrációs fölényét mutatja, ami az iskolaérettség egyik feltétele."

"A keresztezett dominancia aránya a tanulási (diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia), magatartási (hiperaktivitás) és a figyelmi (elterelhető, rövid idejű figyelem, koncentrációs nehézségek) zavaroknál 45–55%-os. A keresztezett dominancia problémamentes iskolásoknál (1–3. osztályban) mindössze 7% (saját kutatási eredmények alapján)."

"A diszlexiára való hajlam már óvodáskorban kiszűrhető. A balkezesség önmagában nem okoz problémát, de ha nem alakul ki a bal vagy jobb dominancia, érdemes odafigyelni. Nemcsak az számít tehát, hogy melyik kezével rajzol. Otthon is megfigyelhető, hogy melyik szemét, lábát használja gyakrabban (pl. az , egylencséjű távcsőbe melyik szemével néz, melyik
lábával rúgja a , labdát). Ha keresztezett dominanciával rendelkezik, tehát jobbkezes, de balszemes vagy fordítva, akkor lehet, hogy szükséges a megelőzés. Az irányokkal óvodáskor vége felé legyen tisztában (bal, jobb, előtte, mögötte, alatta, felette). Ha ezeket nem használja következetesen jól, ha nehezen különbözteti meg a különböző formákat, jobb szakemberhez
fordulni."

"A diszlexiaveszélyeztetett gyermekeknél gyakran találkozunk a jobb-bal irányok tévesztésével, lateralitásproblémával, testsémazavarral, jobbról bal irányba végzett soralkotással, téri orientációs zavarokkal.

Diszlexiások között szép számban akadnak bal kezesek. A bal kezesség azonban önmagában sosem utal egyértelműen diszlexiára. Nagyobb probléma az, ha a gyermeknél keresztezett preferencia van, vagyis nem az azonos oldali szeme, keze, lába a domináns, hanem pl. jobb szem, bal kéz, jobb láb a domináns."

Ezt pedig már én mondom: Sztem az a fontosabb, hogy a szemesség és a kezesség azonosoldali legyen. Azt pedig úgy lehet kipróbálni, hogy látcsövet, kaleidoszkópot, vag yakár wc-papírgurigát adsz neki, hog ynézzen bele. Amelyik szeméhez emeli, olyan szemes.
Amúgy pedig a dysl. prevenció semmiképp sem árthat nagycsoportban. Jó feladatlapokat lehet erre kapni, amiket otthon is tudsz a gyerekkel játszani, de csak az iskolakezdés előtti utolsó ovis évben kezdeném. Jó esetben szólnak az óvónők, ha valami gyanúsat látnak, tapasztalnak, önmagában a jobbkezesség-ballábasság még nem egyenes út a dysl-hoz.
 
 


Hát, amikor ilyeneket olvas az ember,jól rá tudnak ijeszteni. Kész csoda, hogy én nem lettem mindenféle problémásKép. Szerintem jobb lábas és jobb szemes is vagyokKép. Ugyanakkor már oviban irtam, olvastam (persze nem hűde szinten), s szerencsére később se volt semelyik gond, amik itt szerepelnek. Csak megnyugtatásulKép.
Ildi

Ildi
 
 


A mai kutatások szerint, csak az emberek kisebb hányada egyértelműen jobb ill. bal kezes, a többség vmilyen átmenetet képez a kettő között, és aztán amelyik erősebb, vagy amelyikre erősen szoktatják, az lesz a domináns, de megmaradnak másik oldali funkciók dominánsan. Pl régwen nagy divat volt a jobb kezességre szoktatás, így szinte mindenki jobb kézzel írt (kivéve a tuti balkezesek), de ettől még bal kézzel használta a kést, vagy úgy fogta a seprűt, stb. Ma már nem szabad a tanítóknak átszoktatni, mert azzal tényleg be tud kavarni a lateralizációba. Viszont léteznek tuti kétkezes emberek, több ilyet is ismerek, nem hiszem, hogy ez rossz, vagy hátrányos.(pl. ismerek nívó díjas kiváló iparművészt, aki gyakorlatilag egyformán használja mindkét kezét, ahogy épp a helyzet megkívánja, így nincs olyan, hogy nem esik kézre neki vmi! )
Amúgy az én férjem is bal kezes, kiváncsian várom, az lesz-e vmelyik gyerek. Kicsit nehéz nekik, mert a mi világunk eléggé jobbkezesre van berendezve, kezdve a zipzártól a csőrös merőkenelekig, stb, így viszont nő a kreativitásukKép, hogy azért használni tudják a tárgyakat! Claire
 
 


Sziasztok!

Juli!
Jól megijesztettél engem is! Az én fiam ugyan még csak három éves, de az evőeszközt hol az egyikkel fogja, hol másikkal. Rajzolni is mindkettővel. Ez önmagában még nem lenne gond, mert ugye kicsi, de én is kétkezes voltam, aztán első osztályban meg kellett fogni valamelyikkel a ceruzát... Aztán randán írtam és még mostanában is, ha gyorsan írok, néha keverem a p b d k betűket, meg a számok sorrendjét. Szóval feltehetően diszgáfiás voltam, csak akkor ezzel még nem nagyon foglalkozott senki. Apukámat meg átszoktatták jobb kézre az iskolában.
Van egy balkezes unokatestvérem. Nála hagyták a dolgokat folyni a maguk medrében.
Az az érzésem nálunk még lesznek gondok kézügyben.
Betti

Betti
KépKép
KépKép
 
 


Lehet, hogy lesznek gondok, de lehet, hogy nemKép
Épp azért jó, hogy ezekre ma már odafigyelnek, tudnak róla szülők, pedagógusok, mert a megelőzés itt is a legegyszerűbb és legkíméletesebb. De csak nagycsoportban. Addig nem követelmény eldönteni, hogy milyen kezes. Egy tanév alatt a beszédhibákat is ki lehet javítani és a gyanús dolgokat le lehet építeni.
Addig sztem csak az a fontos, hogy legyen módja sokat mozogni, ügyesedni, ha kimaradt-megtanulni kúszni, mászni, megtanulhat úszni, ilyesmi. Ezeket már ovi elején, közepén lehet csinálni,a, célirányos dolgokat csak a végén.
 
 


Zipzáron elgondolkodtam, hol jobbkezes, de aztán azt hiszem rájöttem. Na a csőrös merőkanál jó példa, én tipikusan a nem csőrös részén szoktam önteni belőle a levest!Kép
Ildi

Ildi
 
 


Köszi Juli. Figyelni fogom a dedet, amúgy a rajzolása is nagyon le van maradva szerintem, bár lehet, hoyg az ovi jó hatással lesz erre.
A domináns szemet megnézem.
Zsuzsa
 
 


Sziasztok!

Nagyon köszönöm a sok hozzászólást, bocs, hogy csak most tudtam jönni elolvasni a válaszokat de sajnos mindig annyi dolog van.

Rjuli!
Sajnos ez a módszer amit te leírsz akkor jó ha a gyerek egyértelműen jobb vagy bal kezes.
Nálunk ez nem ilyen egyszerű. Én tudomásom szerint a mi gondunkra is vannak valami hasonló módszere de az általad leírttól az sokkal bonyolultabb. Azt mondják, hogy milyen kezes a gyerek az nagy összefüggésbe van hogy melyik szemével néz bele egy látcsőbe.(most látom, hogy a másik hozzászólásodban Te is leírtad).

Az én saját véleményem az, hogy mindenképpen meg kell tudnunk hogy melyik a gyerek domináns oldala és azt erősíteni kell, hogy mire az iskolába fogunk kerülni ez egyáltalán ne legyen gond.
Megpróbálok különbözőü szakemberekhez fordulni, tanácsot kérni majd meglátjuk hogy mi lesz.

Mégegyszer nagyon köszönöm a hozzászólásokat és várom még továbbra is.

Krisztaa
 


Kriszta!

Ha egyértelmű lenne, hog ymilyen kezes, akkor nem kellene semmiféle módszer, egyszerűen ránéznél a gyerekre és látnád, hog ymelyi kezét használja inkább. Ennyi. Ezt a módszert épp azokra találták ki, akiknél nem egyértelmű. A látcsőbe nézés a szemességet dönti el, nem a kezességet.
De, ha nálatok ennyire összetett és bonyolult a helyzet, akkor látatlanban laikusok nem fogják tudni ezt a dolgot megfejteni.
 
 


Rjuli!

"Úgy tudod megálapítani, hog ymilyen kezes, hogy azt mondod neki, hogy vegyen kezébe eg ykalapácsot és üssön be vele egy szöget. De csak képzeletbeli kalapács legyen, nem igazi. Amelyik kezével a kalpácsot fogja és üti, az a domináns keze."
Erre a Te reagálásodra írtam, hogy Nálunk nem ilyen egyszerű mivel ha azt kellene figyelni, hogy melyik kezébe fogja a kalapácsot akkor azon már rég túl vagyunk mivel látom, hogy a kanalat és a ceruzát minden 2 másodpec elteltével váltogatja. Tehát egyértelműen lehet látni, hogy maga a gyerek sem tudja, hogy melyik kezével könnyebb dolgozni.

A látcsőbe való nézést pedig nem én találtam ki, hanem azt hiszem pont itt a babaneten olvastam róla, ha esetleg mégegyszer rátalálok akkor esetleg ide másolom.
Egyébként arra, hogy meghatáozzák a gyerek domináns kezét más módszer is van pl.: a gyerek fülére tesznek egy fülhallgatót és mind a két fülébe egyszerre mondanak egy-egy szót és amelyiket a gyerek először vissza mondja az a domináns oldal.
Tehát vannak itt elég érdekes összefüggések a fül-szem és kezesség között.
Mégegyszer mondom ezt mind nem magamtól mondtam hanem egy erre hivatott személy szavait ismételtem.

Nem gondoltam, hogy laikusok fogják a mi gondunkat megoldani csak esetleg próbálkoztam olyan szülőkkel felvenni a kapcsolatot akik ugyanilyen problémával küzdöttek vagy küzdenek.
Arra lettem volna kiváncsi, hogy érdemes-e egyáltalán beleavatkozni a kezesség eldöntésébe?
Ha be kell avatkozni akkor milyen idően éedemes?
Stb....

Ezekre lettem volna kiváncsia.
Viszont azt nem gondolom, hogy a mi helyzetünk ennyire bonyolult lenne, optimista vagyok, csak szeretem ha esetleg hasonló gonddal küszködők elmondják véleményeiket, tapasztalataikat.

Krisztaa
 


Na, fussunk neki még1x: épp azért nem egyértelmű, milyen kezes, mert mindkét kezét használja. Mindenki erre panaszkodik, aki nem tudja eldönteni, hogy a gyereke milyen kezes. Ezért írtam, hogy képzeletbeli legyen a kalapács, mert úgy jelenik meg inkább a dominancia, ha a képzeletét kell használnia.
A látcsőbe való nézés valóban létező teszt, de nem a kezességet, nem a domináns oldalt úgy általában vizsgálja, hanem a szemességet.
A fül- teszt szintén nem a kezességet és nem általánosságban az oldaliságot vizsgálja, hanem konkrétan a fülességet, már, ha beszélhetünk iylesmiről.
Szóval azt értsd meg, hogy minden érzékszervnél van domináns, és az a szerencsés, ha mindegyiknél az azonos oldali az erősebb, de előfordul, hogy egyik érzékszerv jobb, másik bal oldalon működik jobban. Ez okozhat gondot. Mindegyik teszt az adott szervet teszteli, nem mind a kezességet és nem is az egész embert.
Legkésőbb nagycsoportban el kéne dönteni, hogy melyik lesz az író kéz. Attól még lehet, hogy a többi dolgot variálni fogja-lásd PIldi-, de az írástechnika elsajátítása miatt fontos, hog ymindig u. azt használja íráshoz, különben a betűk alakításánál gondot okozhat, ha cserélgeti. Gondolj csak bele, egyszer jobb, másszor bal kézzel S-t írni, de a többi asszimetrikus betűnél is bezavarhat.
Sztem, ha tényleg mindegy neki, hogy melyiket használja-ezt döntse el szakember-, akkor meg kell vele állapodni, hogy a ceruzát mindig az egyikbe vegye. És akkor már praktikusabb jobb kézzel írni, mivel balról jobbra haladunk, nem fogja takarni a betűket a saját kezével.
 
 


Rjuli!

Én csak ismételni tudom önmagam: nem saját magam találtam ki ezt az egészet. Kikerestem hogy hol olvasta erről a dologról: http://www.babanet.hu/vendegahaznal/vend020116.htm
Remélem így megtudod nézni ezt a cikket.

Pontosan azért szeretnék utánna nézni ennek a dolognak mert én is úgy gondolom, hoy mire iskolába megy addigra mindenképp el kell tudni döntenie, hogy melyik kézzel szeretne-tud írni.
Ezenkívül pont azért lenne nagyon fontos kideríten, ogy melyik a domináns kéz mert ha esetleg bal keze az erősebb és én jobb kézre szokatom azzal szerintem az nem jó, lásd az előző hozzászólásokat és a cikket.
 


Juli, hát nálunk becsődölt a kalapácsos módszer! Mondom a két(es)kezű dednek, kalapáljon. Neki is áll, jobb kézzel. (Örvendezek.) Aztán aszongya, fog egy szöget is: ekkor már a bal keze a kalapács, a jobb a szög. (Hmmm.) Aztán hirtelen megcseréli, mondván, fog egy másik szöget. Aztán leszögezi: két kalapács kell - és kalapál szépen mindkettővel egyszerre Kép Erre varrj gombot! Kép
 
 


Kriszta!

Mi a gondod?
Lényegében pont azokat mondtam, amiket a nő. Ugyanis tőle tanultamKép
A szemvizsgálatot távcsővel,a kezet eszköz nélkül végzik. Ő sem azt mondja, hogy a kezességet végzik a kukkerral vagy a fülhallgatóval. Általában minden azonosoldali-ekkor van domináns félteke és vannak összhangban a működések, de előfordul, hogy nem. Ekkor van az, hogy a jobb szeméhez emeli, de a bal lábával rúg, stb. Nyilván, ha a szemesség is, a hallás is, és minden egyéb jobbos,a kéz pedig kérdéses, akkor érdemes azt is jobb irányba terelni, egyrészt, mert akkor ez nem lesz az agy megerőszakolása, másrészt mert könnyebb a jobbkezesek élete. A kezességet el kell dönteni iskola előtt.
A láb-dologban annyiból nincs igaza, hogy nem csak (vissza)rúgással lehet eldönteni, ráadásul nem feltétlenül egy eléguruló labdát kell visszarúgatni, hanem elég, ha álló labdát tesz le a gyerek elé.
Az én lányomról azóta tudom, hogy bal lábas, mióta síel, ahogy terhel, nehezedik, kanyarodik, abból derült ki, labdáról szó sem volt.
Lényeg a lényeg, ha az óvónők nem boldogulnak vele, akkor az általad bemásolt cikk szerinti szakemberekkel járjatok a végére.

Klára,
varrjon ő gombot,
akkor majd megtudod, milyen kezes.Kép
De Gellért még kicsi, ráér még eldönetni.
 
 


Sziasztok!
Ne haragudjatok, hogy kérdezek, de hátha van tanácsotok. Lányunk 4,5 éves, egyértelműen balkezes. Azért izgulok, mert néhány betűt fordítva ír le, meg néha a számokat is. Ha leírja APA majdnem mindig a hátsó A betűnél kezdi, előrefelé haladva. Nem sok betűt tud igazából leírni, és a számokat is magától gyakorolja, nekiállt lemásolni őket. Nem tudom miért tükörben, visszafelé. A balkezesség miatt? Nálunk mindenki jobbkezes.
Köszi! Enikő
 
 


Sziasztok!
Nem tudom hogy él-e még a téma. Mi a fősulin sokat tanultunk erről. Semmi baj ha bal kezes. Az ha vegyes kezes az nagyon jó kevés ember tud mind a két kezeével u.olyan jól bánni (sebészek). Ha valaki dominánsan bal kezes- tehát csak azt használja azt nem szabad leszoktatni! A kedvesemet meg próbálták gyerekkorában és elkezdett dadogni.
Jó ha olyan gyakorlatokat végeztek a gyerekekkel hogy a bal kéz megérinti a jobb lábat és forditva és ezt kombinálva minden hogy. Tornában, táncban stb. Ez segíti a két agyfélteke közötti kapcsolatot.

http://babafalva.hu">http://babafalva.hu/tickers/g4.png" alt="babafalva.hu vonalzó" border="0"/>
omo
 
 


Kedves Édesanyák, Édesapák!

A www.pszichologia.multiply.com oldalon letölthető kincseket találtok. Klasszikus zenék "babafülre" átdolgozva, melyek mellett a (leendő) szülők is ellazulhatnak, kellemesen tölthetik az időt 14. Baby Einstein zenealbum, Babazene 1-4 és még sok más. Majd lesz gyerekzene magyarul és angolul is.

Letölthetők készésgfejelsztők, játékok, kifestők is - a feltöltés folyamatos.

Már van néhány rajzfilm (Thomas, a gőzmozdony angolul, magyarul), és lesz oktatóprogram is!

Felnőttek részére könyvek.

A www.pszichologia.mlap.hu oldalon pedig lehetőség van tanácsadás kérésre. A levelekre szakképzett pszichológus válaszol. Ajánlom olyan személyek részére, akiknek egy kis bátorításra, problémáinak megoldásában segítségre lenne szüksége, de személyesen felkeresni egy szakembert valamilyen okból mégsem szeretne.

üdvözlettel, Nisreen
 
 

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!

Vissza: Anyaságról

Jegyzetfüzet:

 

cron