A kisbaba születési anyakönyvi kivonatához szükséges iratok:
• anya személyi igazolványa, lakcímkártya,
• 300 napnál nem régebbi házassági anyakönyvi kivonat, ha most volt az esküvő nemrég, amúgy kérni kell az anykönyvi hivatalban, és nem lehet régebbi 30 napnál
• élettársi kapcsolatban apasági nyilatkozat
A fenti iratokat legjobb, ha már a szüléskor magukkal viszik a szülők. A kórházi ellátás végén a zárójelentéssel együtt kapják kézhez azt az orvosi igazolást a szülészorvos aláírásával, ami az anyasági támogatás igényléséhez kell. Ez az igazolás arról szól, hogy a szülő nőt a várandóssága idején rendszeresen ellenőrizte, kezelte az orvos.
A gyermek lakcímigazolványának kiállítása:
A szülészeti intézmény területileg illetékes Polgármesteri Hivatalban a gyermek lakcímigazolványát megkapják, függetlenül attól, hogy melyik városban, kerületben lakik a család.
A gyermek TAJ-kártyájának intézése:
Ezután személyesen át lehet venni a gyermek TAJ-kártyáját Budapesten és Pest megyében lakók esetében a Fővárosi és Pest Megyei Egészségbiztosítási Pénztárnál- Bp. XIII. ker. Teve u. 1/b alatt az alábbi napokon: Hétfő: 8-14.30, Szerda: 8-17.30, Péntek: 8-12.00 (Telefon: 06-1 288-5100). A többi megyében az ügyintézést az Egészségbiztosítási Pénztár megyei kirendeltségei végzik.
Szükséges iratok:
• szülők személyi igazolványa,
• szülők TAJ-száma,
• gyermek születési anyakönyvi kivonata
Ha a TAJ-kártyát nem személyesen intézik, hivatalból postázza az OEP a szülők által megadott címre, kb.3-4 héten belül, a születési anyakönyvi kivonat átvételét követően.
Családtámogatási ellátások intézése:
Családtámogatási ellátásokra az internetről letölthetünk igénybejelentő űrlapot a
http://www.magyarorszag.hu portálon az állampolgár dokumentumoknál. Az űrlap pontos címe: Igénybejelentés családtámogatás ellátásokra
Otthon kitöltött, az anya aláírásával ellátott űrlapot az édesapa, vagy más családtag is benyújthatja.
Anyasági támogatás, GYES, GYET és a családi pótlék igénylése:
Budapestiek és pest megyeiek számára a Fővárosi és Pest Megyei TÁH Családtámogatási kirendeltségén történik a Bp. XIII. ker. Lőportár u. 3/b alatt az alábbi napokon: Hétfő, Kedd: 8-15.30, Szerda: 8-17.30, Csütörtök: 12-15.30, Péntek: 8-12.00 /Telefon: 06-1-350-2481/
Amennyiben a munkáltatónál társadalombiztosítási kifizetőhely működik, a GYÁS, GYED, GYES igényelhető, ha nincs kifizetőhely, vagy nincs munkaviszonya a szülő nőnek, akkor a területileg illetékes Területi Államháztartási Hivataloknál és/vagy Egészségbiztosítási Pénztáraknál kell igényelni a juttatásokat.
2008-től a MÁK-nál kell intézni, pedig milyen kényelmes volt amíg a munkahely elintézte. Ők legalább már rutinosak voltak benne.
Szükséges iratok:
• személyi igazolvány,
• igazolás a kórházi osztályon történő kezelésről,
• magán-nyugdíjpénztári tagság belépési nyilatkozat záradékolt példánya,
• terhes gondozáson való megjelenést igazoló orvosi igazolás,
• születési anyakönyvi kivonat,
• TAJ-kártya (szülők, újszülött),
• adókártya
A gyermek adószámának intézése:
Területileg illetékes APEH-nál lehet igényelni az újszülött adószámát. Mivel az adókártya elkészítéséhez több napra van szükség, először csak adószámról szóló igazolást kapnak kézbe, de ez elegendő a munkáltató felé. Adószámra a babakötvényhez is szükség lesz.
(A babakötvényről egy következő írásban adunk tájékoztatást.)