Óvodás leszek! A Waldorf irányzat

Az első iskolát 1919-ben a stuttgarti Waldorf-Astoria cigarettagyár igazgatójának felkérésére Rudolf Steiner szervezte meg. Steiner osztrák filozófus volt, aki a hajdani Magyarország területén, Kraljevácban született. Az általa kidolgozott Waldorf- pedagógia elsősorban oktatási rendszer és nem világnézeti iskola (módszereket nyújt ahhoz, hogy mindenkit eljuttasson a saját világnézetéhez, sorsához). Középpontjában a gyerek áll, a maga változó testi-lelki-szellemi igényeivel.

1919 óta több mint 600 iskolát alapítottak, több mint 2000 Waldorf intézmény található Nyugat-Európától, Észak-Amerikán, Dél-Afrikán, Japánon át Ausztráliáig, világszerte. 1989 óta Kelet-Európában is növekszik számuk. Magyarországon jelenleg több mint 50 intézmény működik. A Waldorf-óvodákban az egészséges élet megalapozása, előkészítése, testileg egészséges, lelkileg szabad, kreatív szellemű gyermekek nevelése a cél. Elvárások nélküli érzelmi biztonságot nyújtanak, a gyermekben működő természetes erő szabad fejlesztésére törekszenek. A játékok során a gyermekek egymás közti és a felnőttekkel való együttműködésével fejlesztik tovább képességeiket.

Feladatuknak tartják az egyéni megfigyelés képességének kialakítását, az ingergazdag környezet biztosítását, a jó szokásrendszer kialakítását. A gyerekek a lehetőségek széles körével kerülhetnek kapcsolatba, megpróbálják áttekinthetővé tenni a mindennapok világát. Az intézményi életben nagyon fontos az évente ritmikusan ismétlődő ünnepkör, amit a gyermek a szüleivel és nevelőivel élhet át. A nevelés a keresztény kultúrkör alapjaira épül. Nyitottságra nevel és a gyermek élményvilágát, formáló erejét hozzák felszínre, többek között művészeti tevékenységek által.

A gyerekek részt vesznek háztartás és kézimunka, kézműves foglalkozásokon, ahol a legkülönfélébb természetes anyagokkal találkoznak (fa, gyapjú, méhviasz, kő, termések). A művészeti foglalkozásokon zene-ének és verstanulás folyik, sokszor hallgatnak mesét, rajzolnak, formáznak, babáznak. Szép mozgás kifejlesztésére törekszenek a nevelők. Az óvodai étkezések a korszerű táplálkozási elveknek megfelelőek. Környezetünk és a természet iránti felelős magatartásra nevelnek. Rendszerszemléletű, a világot a maga szerves összefüggéseiben vizsgálják, miközben alkalmazkodnak a magyar oktatási rendszer követelményeihez is.

A nevelés alapvetően az utánzásra épít, az óvónők viselkedése épp ezért csakis utánzásra érdemes lehet. Az óvodában nincs életkor szerinti csoportbontás. A közösséget 4-7 éves korú gyermekek alkotják. A nevelésben figyelembe veszik a gyermekek érettségi szintjét. Megismertetik velük és ápolják a helyi hagyományokat, kulturális örökségüket. A Waldorf óvoda élete a napi, heti és éves ritmusokra épül. A Waldorf óvodák a gyerek szempontjából károsnak ítélik az egész napos benntartózkodást, mivel maga a csoport az, ami jelentős mértékben kimeríti a néhány órai kellemes együttlét után a gyerekeket. Mindezzel együtt szükség esetén a rászoruló gyerekeknek az óvodai ellátását is megoldják.

2002. október 08.

 
 
 
X
EZT MÁR OLVASTAD?