Új privát üzeneted érkezett!

Sziasztok!
Biztos vagyok benne, hogy sokakat érdekel a téma.
Várom azokat akik gyakorolják ezt a már-már életvitelnek nevezhető pedagógiát.
Kérdésem is van már rögtön: ismeri-e valaki az Egy hegy megy kezdetű versikét, a fiam ezzel nyúz,euritmián szokták mondani.
Emese
emesu
 
 


Egy hegy megy
Szembejön egy másik hegy
Én is hegy, te is hegy
Nekünk ugyan egyre megy

Weöres Sándor Mese c. verse
Nyanya
 


emesu
bocsi az elöbb gondok voltak a regisztrációval.
Nem tudom pontosan milyen életvitel is a Waldorf, de én majdnem mindent megengedek a fiamnak (persze az ésszerüség határain belül) Szinte Ő irányít engem Kép Nem szeretem a rendszert és a fiamat sem így nevelem. Értem ez alatt, hogy akkor alszik amikor akar és ha nem éhes nem eszik. A lakás is úgy van berendezve, hogy ne kelljen naponta százszor azt mondani, hogy "nem szabad"
Írnál v.mit arról milyen is ez a Waldorf pedagógia. Halvány fogalmam azért van a dologról, mert már hallottam róla, de érdekelne részletesebben.
Kriszta
Nyanya
 

 
 

Szia Kriszta-Nyanya!

Hát, lehet, hogy nem leszünk nálad népszerűek...

Ez a pedagógia nagyon sokrétű, röviden leírni talán lehetetlen, ezért hadd reagáljak arra, amit írtál, és ami, félek, nem fog tetszeni.

Az az uralkodó meggyőződés, hogy a rutin az, ami a gyereknek biztonságot ad. És mivel a kisgyereknek az kell, mármint a biztonság, ezért megvan a napi rutin, a heti és az éves ismétlődések, (pl. az ünnepkör, vagy az ún. kásanapok, azaz a hét egy adott napján mindig ugyanazt a gabonát kapják tízóraira.) Ellentétben azzal, amit a laikus gondolna (pl. én 5 éve), a gyerek ezt a fajta rutint nem unja meg, SŐT. (Érdekes, hogy "hiperaktív" gyerekek kezelésére ajánlják azt a "gyógymódot", hogy minden áldott délután vigyük el egy hosszabb, egy-másfél órás, gyalogos sétára, leginkább ugyanazon az útvonalon. Mi egy évig csináltuk, hóban-szélben-hétvégén, nagyon jó volt. Aztán Abigél kinőtte a háti hordót, ill. az én hátam szakadt le, de gyalogolni még nem tudott hegynek föl annyit, így maradt a bicajozás a fiúknak, babakocsi Abigélnek. Talán tavasztól megint megpróbáljuk.)

Persze ha Te sem szereted a "rendszert", akkor nem valószínű, hogy hitelesen tudnál "rendszert" teremteni a gyereknek, és a hitelesség is fontos. Kép
Az nagyon jó, hogy úgy szervezted a dolgokat, hogy nem kell folyton fegyelmezened. A w.-pedagógia megpróbálja a gyereket együttműködéssel engedelmességre bírni, úgy, hogy a gyerek azt érezze, hogy tisztelik benne az embert, akkor is, ha ő kicsi és sok mindent nem tud, vagy nem ért.

Tehát a w.-nevelés NEM laissez-faire, még ha sokaknak úgy tűnik is. Viszont tudja, hogy ha a szülő aláássa a tekintélyét (pl. hülye szabályokkal, következetlenséggel, megszégyenítéssel, bűntudatkeltéssel), akkor nem fog engedelmeskedni, mert nem érzi, hogy a szabályok ÉRTE vannak.
(Az iskolában nem kell hátratett kézzel ülni, teljes csendben, nincs ellenőrzőbe beírás, fekete pont, stb. Mégis érdekes, hogy a mese közben egy pisszenés nem hallatszik, mert a gyerekek annyira leköti, hogy nem KELL fegyelmezni. )

Majd fogok még írni..., de talán segíts, hogy hány éves a gyereked, mit szeretnél konkrétan tudni, inkább a gyakorlati, vagy a szellemi része érdekel, azaz a miért-ek, vagy a hogyan-ok?

Emese, nálad egy ovis van, azt írtad, akkor ő most 4 éves? És a kicsi(k)?

szilvi
h_szilvi
 
 


Szilvi, minél többet olvasok tőled erről annál inkább érdekel. Szerintem nyugodtan ereszd el magad és mesélj, hogyan telik egy egy napjuk az oviban/iskolában. Miért úgy ahogy. Aki benéz ide szerintem mindenre kiváncsi lehet. Ha meg konkrétan van kérdése úgyis felteszi.
Nekem nem sok infóm vanW.-ról. De amiket te itt irtál róla, az nagyon szimpatikus. Persze igazán az lenne érdekes, ha azok is leirnák a miérteket, akik nem szeretik. Vagy nem tartják jónak. De ez már egy másik dolog.

Hát igy. Kép
Zsunya

zsunya
 
 


belebotlottam egy könyvbe:

http://www.szakkonyv.hu/konyv.php?i=6681&k=

Milyen iskola kell a gyereknek ?
Álmok és lidércek
A Waldorf-iskola első három évének programjáról


Suliker - Filum Könyvkiadó, 2003
Szerző: Vekerdy Tamás
Fogyasztói ár: 1 950 Ft
Ár 15% engedménnyel: 1 657 Ft (1 578 Ft +5% áfa)
kosárba


"Intellego - ez azt jelenti, hogy megértek, latinul.
Az intelligencia: veleszületett értőképesség.
A környezetben sok múlik a tekintetben, hogy valaki ki tudja-e bontakoztatni mindazt vagy annak legalábbis jelentős részét, amit magával hozott - de annál többet, mint amennyi valakiben benne van, semmilyen eszközzel nem lehet elővarázsolni belőle."
Részlet Vekerdy Tamás előszavából

bigacsiga
Budapest IV. kerület
 
 


Egyszer már volt erről szó a a Babaneten, akkor pl. én itt találtam róla infokat:

Kispesti Waldorf iskola és óvoda
http://garfield.chem.elte.hu/Waldorf/Waldorfh.html

Váci Waldorf iskola és óvoda
http://www.zpok.hu/waldorf/

Mindenki nyer! Együttmuködés-játékok és -tevékenységek
http://www.foek.hu/zsibongo/kneveles/jatek.htm

bigacsiga
Budapest IV. kerület
 
 



A Waldorf iskolai mozgalom a világháború utáni időszak legjelentősebb reformmozgalma.
Elinditója Rudolf Steiner iró, tudós.
A módszer legfőbb jellemzője, hogy az embert teljességében vizsgálja: test-szellem-lélek egységében.
A Waldorf-iskola sajátosságai:
-nagy hangsúlyt fektetnek a szülőkkel való szoros együttmüködésre
-a Waldorf-iskolai tanterv alapja az életszakaszoknak megfelelő követelmények közvetitése (Steiner 4 szakaszt különböztet meg, melyek 7 éves periodusonként váltják egymást)
-az epochális rendszer bevezetése, mely tömbösitett tanitási egység, 3-4 hétig a délelőtt első 2 óráját veszi igénybe
-az osztálytanitó elve: a tanitó 1-8 osztályig tanitja diákjait
-jegyek helyett verbális értékelés történik, az év végén minden tanulóról jellemzés készül
-különös hangsúlyt fektetnek a művészi és gyakorlati tevékenységekre, hogy elkerüljék atanulók intellektuális túlterhelését

Ezt tanultam róla tömöritve,
sziasztok: Zsanett
Zsanett
 


leírnákok röviden mit akar a
Bothmer gimnasztiak, magyarul mit csinálnak,
ill. az euritmia, ez ritmikus verselés vagy micsoda.
Mindenhol hívatkoznak rá, de sohol sem találtam, róla egy eygséges megfogalmazást.

bigacsiga
Budapest IV. kerület
 
 


Szilvi és többiek ide másolom a másik topicból, amit már egyszer leírtatok erről:

Babanet Társalgó » Gyermekek » óvoda ill. óvóno választás
http://www.babanet.hu/ujgep/discus4/messages/279/1100.html#POST185694


Solya
Elküldve 2003 Szeptember 09 kedd - 19h 34:

Remélem tudtok segíteni:. A Harrer Pál utcában levő Waldorf ovival kapcsolatban nem tudtok valami információt?

Igazából az ovónőkről, a felvételi korhatárról, esetleges mini-csoportról, beiratkozási lehetőségről, esetleg tandíjról szeretnék informálódni.

A helyzet ugyanis az, hogy mi Óbudán élünk, de most márciusig Németországban, a lányom lassan ovis korba ér, de nem irattam be otthon oviba, viszont úgy tűnik (lekopogom), hogy itt most felveszik az egyik Waldorf ovinak a mini-csoportjába. És bevallom, kapóra jönne, ha sikerülne egy térben és szellemiségben hozzánk közelálló oviba íratni.

Köszi előre is:
Solya

*****
"Magányos" Szilvi
Elküldve 2003 Szeptember 26 péntek - 21h 38:

Sziasztok!

Most írtam Solyának választ a másik ovis topicban, és jelentem, hogy mi tavaly óta w.-iskolások, idéntől pedig w.-ovisok is vagyunk, talán tudok kérdésekre válaszolni. Saját bőrön tapasztaljuk, hogy ez milyen jó a gyerekeknek.
Egyébként, Solya, a most másodikos fiunk a Szél u.-i oviba járt végig, ami szintén nagyon jó volt (egy kicsit "túl jó" is), és ha hagyományos iskolában gondolkodtok, akkor nagyon tudom ajánlani, különösen a zöld és a lila csoportot.

Huffman Szilvi

*****
Phaedra

Elküldve 2003 Szeptember 26 péntek - 23h 03:

Szilvi, Solya!

Igaz, hogy még korai óvodában gondolkoznunk, de engem nagyon érdekelne, hogy pl. Ti mpért választottátok a W-ovit és iskolát?
Az alapelveit, szemléletét ismerem, de sajnos csak cikkekből, tehát nincs egyetlen ismerősünk sem, akit a személyes indítattásáról és tapasztalatairól megkérdezhetnénk.

Amit sikerült eddig erről a módszerről elolvasnom az nagyon tetszik, s csak azt bánom, hogy nincs ilyen bölcsőde.
Köszönöm előre is a válaszaitokat, Phaedra

*****
Míra

Elküldve 2003 Szeptember 27 szombat - 20h 59:
Phaedra, A Diószegi úton van Waldorf bölcsi(XI. ker.) de ez elég messze van tőletek.

bigacsiga
Budapest IV. kerület
 
 


Elküldve 2003 Október 10 péntek - 21h 11:

Szia Phaedra,

a "miért" előtt annyit megjegyeznék, hogy csodálkoznék ha valóban lenne "waldorf"-bölcsi, mivel ők a gyereket amúgy is csak 4 évesen tartják óvodaérettnek, addig a családban a helye.
Valahol (a neten) olvastam a W-intézmények felsorolásánál, hogy vannak waldorf irányba törekvő ovik-sulik, de bölcsi...? Mivel egy ovi nem attól lesz W., hogy fajátékok és rongybabák vannak, hanem a szellemiségtől, a mögötte lévő tudástól.
Ne érts félre, a két nagyobb nálam is járt bölcsibe (hogy a kisebbet két évesen beadtam, már bánom), és megértem a szülők igényét az egész napos gyermekelhelyezésre is, de azóta "agymosott" lettem (mások szerint megjött az eszem:-)), és hiszek is ebben a pedagógiában, mivel egy olyan emberszemléleten alapul, amit nem tudok nem elfogadni, még ha megérteni néha komoly munkába és időbe kerül.
Ezt most elküldöm, mert kell a páromnak a gép, és nem tudom, hogy nem lenne-e érdemes egy W.-topcot indítani, hogy esetleg többektől jöhessen info...
Majd írok még, egyszer...

Szilvi

*****

Phaedra
Elküldve 2003 Október 10 péntek - 21h 43:

Szia Szilvi!

Az az igazság, hogy jó néhány dolgot másképp gondoltam, másképp terveztem. De (sajnos) vannak olyan dolgok, amik "közbeszóltak", amit itt és most nem szeretnék leírni és a döntésemet megmagyarázni.
Röviden: most bölcsit keresek, viszont miután körbenéztem a neten találkoztam a Waldorf-módszerrel, ami számomra nagyon tetszetős. Bölcsit valóban nem találtam, azért is kérdeztem. Viszont amit olvastam az felkeltette az érdeklődésemet, azért kérdeztem, hogy Ti vagy bárki más, miért is választja a W. ovit vagy az iskolát. Komolyan foglalkoztat az a kérdés, hogy a megfelelő időben (ami ugye 4 éves kor) a W. ovit fogjuk választani.
Jelen pillanatban lehet, hogy korainak tűnik az érdeklődésem, de úgy is fel lehet fogni, hogy egyszerűen érdekel. Tehát a kérdésem továbbra is fennáll, hogy Vki miért választja a W-t? Illetve, ha már "benne van", akkor mik a tapasztalatai. Mind a pozitív, mind a negatív tapasztalatok, benyomások érdekelnének.

szia, Phaedra

bigacsiga
Budapest IV. kerület
 
 


Huffman Szilvi

Miért választottuk a Waldorfot?
Mennyi időd van? Mi a netikett, mennyit szabad ide egyszerre írni? Megpróbálok rövid lenni.
Mi első lépésben a sulit néztük ki, még alig született meg az első fiunk, mivel mindkettőnknek rossz tapasztalatunk maradt a saját iskoláztatásunkkal kapcsolatban. Én végig kitűnő voltam, nem tudtam semmit, puskáztunk orrba-szájba, ez volt a sikk. Az egyetemen is minimális tanulással (és tudással) szereztem közgazdasági diplomát. Erre AKKOR nagyon büszke voltam.:-(
Párom Amerikában járt katolikus magániskolába, majd állami középiskolába. A katolikus suli "nem kötötte le", olvasott a pad alatt és folyton "bukásra állt". A high-schoolt-t úgy utálta, hogy le sem érettségizett. (Két diplomája van, mivel ott nem feltétele az érettségi az egyetemi felvételnek.)
Szóval más élményt akartunk a gyerekeinknek. Én főleg olyat, hogy a tanulást szerettessék meg velük (illetev ne utáltassák meg), mert csak így fogják akarni életük végéig képezni magukat. (Bocs a bikfanyelvért). Minden, amit addig arról a suliról hallottunk, úgymint a gyerek saját tempójának tiszteletben tartása, versengés hiánya, szöveges értékelés, a gyerekek széleskörű fejlesztése (amibe nem kifejezetten a ma jól eladható tulajdonságok tartoznak, hanem azok, amelyek az egész egyént fejlesztik, - mert ki tartja ma fontosnak, hogy a gyereke iskolaidőben kertészkedjen, kötni tanuljon (fiú is), zsonglőrködjön, elutazzon földmérésre, stb.)

Úgy gondoltuk (és ez nem változott), hogy egyedül a lexikális tudás pótolható később. Azok az utált évszámok, a matektételek bizonyításai. Az "állami" kötelezőket is el lehet olvasni önszorgalomból, ha a gyerek szeret olvasni. Nem, vagy sokkal nehezebben pótolhatók azok a dolgok, amik megtanulása, kifejlesztése a gyerekkorban kellene, hogy megtörténjen. Furán hangzik, de ez a világhoz, az élethez, a saját magához való hozzáállást jelenti. Ha kis korban már megmérettetik, megítéltetik, a nyomást, a bizalmatlanságot tapasztalja, ha nincs idő megismerni és fejleszteni a testéhez való viszonyt (a versenysport erre nem alkalmas!!!), ha nincs idő csodálkozni, ha nem olyan elvárásoknak kell megfelelnie (jaj!), ami neki élettanilag megfelel, akkor nemigen éli át, hogy a világ jó, szép és igaz.

Rengeteget tudnék még írni, mert amióta Alex oda jár (most 2.-os), egyre többet tudok meg az egész pedagógiáról, az emberképről, és egyre inkább meg vagyok győződve, hogy életünk egyik legjobb döntését hoztuk anno. (Az iskolában "tanultak" hatására vittük át a középsőt utolsó évre W.-oviba...)

Elsőre ennyi, remélem elég szubjektív voltam.
Szilvi

*****
Huffman Syilvi

Bocs Phaedra,
nem online irtam a választ, igy csak most vettem észre, hogy "pozitiv és negativ tapasztalatokat" is kérsz tőlem, biztos találok negativat is egy keveset, majd gondolkodom. De szerintem az általános negativumokat mindenki ismeri pl. nincs napközi, ún. gyerekmegőrzés van négyig. Az átjárhatósgot tartják sokan gondnak, de igazából az sem gond... Egyetemre is bekülnek a w.-iskolások...
Szilvi

bigacsiga
Budapest IV. kerület
 
 


Csi
Elküldve 2003 Október 14 kedd - 18h 20:

Szilvi!
Mi van akkor, ha a családnak olyan helyre kell költöznie, ahol a gyermek nem tud Waldorfba járni? Hiszen egy másik iskolában (sajnos) a lexikális tudás alapján értékelnek. Hogyan veszi majd fel a másik iskola tanmenetével a tempót?

Csi

*****
Huffman Szilvi

Elküldve 2003 Október 14 kedd - 18h 50:

Phaedra,
nem tudom, hol laksz pontosan, és mikor kezditek a bölcsit. Ha van időd és kedved, még beszoktatás előtt megnézheted a Harrer P. utcai baba-mama csoportot szerdánként 4-6-ig. Csak, hogy legyen egy benyomásod egy ilyen oviról. Én járok Abigéllel (2 éves), (már, ha anyukám tud vigyázni addig a nagyokra), ott találkozhatnánk is. Pont holnap valszeg nem megyek, de ez anyukámon múlik.

*****
Huffman Szilvi
Elküldve 2003 Október 14 kedd - 19h 02:

Csi,

az a tapasztalat, hogy 3-6 hónap után "beszoknak" az új rendszerbe, akiket máshova vittek, és behozzák a hátrányt. Azt mondják egyébként, hogy háromévente a W.-nak "meg kell egyeznie" az államival, ez azt jelenti, hogy noha egy átlag w. gyerek első végén nem tud olvasni, harmadik végére ugyanúgy olvas és ír, mint "állami" társai.
Egyébként vannak gyerekek, akiknek kifejezetten kell a versengés, akik ekkor hozzák a legtöbbet ki magukból, nekik valóban jót tesz egy gyakorló iskola, zseniképző, stb. Csak sajna legtöbbször nem csak ilyen gyerekek járnak oda, hanem olyanok is, akik nyomásra képesek ugyan fantasztikusan teljesíteni, de senki nem jön rá, miért pisil be újra, miért hasfájós, miért retteg a kitűnő tanuló a dolgozattól.
Egyébként nyolcadik után a gyerekek egy része hagyományos gimibe megy (felveszik őket), és nemigen vannak hátrányban.
Mostanában hallok olyat, hogy egyetemen nehezen megy a matek (a végig w.-osoknál), de hogy ez a felvételi előkészítővel jól orvosolható (lenne).
Na, kiveszem a lurkókat a kádból.

*****

sofka
Elküldve 2003 Október 14 kedd - 20h 22:

Phaedra!
Nem csoda, ha nem találsz bölcsődét. A Waldorf pedagógia szerint az ovi is csak a betöltött négy éves kor után kezdődik. Akkor is csak nagyon lassan. (vendégség heti két napon 1, majd két órát, aztán heti 3 nap, és szép lassan, kb. fél év alatt lesz óvodás a csemetéből.)
Mert előtte az a jó a gyereknek, ha a mamájával van. És az óvoda végig félnapos, mert ennyi idő még éppen szórakoztató, építő. Persze az élet nem ilyen egyszerű, ezek alapelvek. Lehet, hogy már változtattak ezen is, én nem tudok róla.

sofka

******
Phaedra
Elküldve 2003 Október 14 kedd - 23h 41:

Szilvi!
Köszönöm, de ha még eszedbe jut vmi írd le légyszí. Az ovi látogatás jól hangzik, majd összehozhatnánk vmikor

Sofka!
Igen olvastam róla máshol is és itt Szilvi is mondta. Csak egy kicsit reméltem, hogy még is van.

Egyébként bölcsiben is csak fél napban gondolkodok. Nem is így terveztem, de Te is írod "az élet nem ilyen egyszerű".

Phaedra
ui. írjatok le légyszí mindent ami eszetekbe jut. Köszi

bigacsiga
Budapest IV. kerület
 
 


Zsunya
Elküldve 2003 Október 15 szerda - 07h 41:

Sziasztok!
Nagyon érdekes ez a topik. Bár még nem vagyok érintve. Az ragadott meg, hogy én a W. rendszert csak szidni hallottam. Izgalmas más véleményt is hallani. Itthon már olyan régen vannak, hogy egyetemisták is vannak a hozzájuk jártak között?

Ami még eszembe jutott, hogy mifelénk zárják be az ovikat. Nem tudok pontos létszámokat, csak az ovik kapujába kitett felvettek és nem felvettek névsorát láttam. Mennyire valósul meg ez a kiscsoportos (kis létszámos) foglalkozás? Vagy ezt ovodája válogatja?

Zsunya

******
Solya
Elküldve 2003 Október 15 szerda - 08h 05:

Az a baj, hogy ezt nagyon kevesek engedhetik meg maguknak. Szerintem jó, hogy csak fél nap, de nekem kevés. Ha megtehetném, hogy csak a gyerekekkel legyek és apa fizetése elég lenne, mint ahogy itt, Németországban, közel Stuttgarthoz, elég is. De szerény számolásaink alapján otthon már kevés lesz. Nekem dolgoznom KELL majd, a fiam bölcsibe adni, ami ugye nincs a Waldorfban, a lányomat pedig ide szerettem volna. bár még nem mondtam le róla.
Van a Harrer P. utcában bölcsi is? Mert közel kéne járatni őket. Ja és ugye az úbudai Waldorf suli tök máshol van, mint az ovi. Itt egy kupacban.
Ha jól tudom, a váci oviban van már du-i felügyelet, pont az előbb említett okokból és az óbudai ovival beszéltem a múltkor telefonon, azt mondták, tervezik ők is. Magyarország nem egyenlő Németországgal. Rugalmasnak kell(ene) lenni.

sofka,
ez azt jelenti, hogy 4,5 éves korára lesz igazán ovis fél napra a gyerek?

Solya

*****
Solya
Elküldve 2003 Október 15 szerda - 08h 09:

Szilvi,
mi a különbség a napközi és a gyermekmegőrzés között? Nincs foglalkozás? mert akkor döbbennék.

*****

sofka
Elküldve 2003 Október 15 szerda - 08h 40:

Solya, kb. Az én lányom februárban töltötte a négyet, szept.ben kezdhetett volna. Aztán többek közt pont ezért nem a Waldorfban, pedig mindig beleakadok. Sikerült kétszer szakdolit írni belőle, a húgom tantónénije volt az egyik első tanerő, az iskola itt van tőlünk öt percre. Most már ovi is lett a közelben. Vonz és taszít egyszerre.
Bizony Zsunya! Két éve érettségizett az első osztály. ÉS: Állítólag mindenkit felvettek oda, ahova készült. 8Ez nem feltétlenül felsőoktatás, de akkor is nagyon jelentős adat!)
A napközi nem fért be a rendszerbe. Évekkel ezelőtt megkeresett ismerős ismerőse, hogy nem vállalnánk-e néhány gyereket ebéd+du-ra, mert ugy e a szülők munkában. Mostanában úgy tűnik, már van ebéd, és du is látom a srácokat. Szóval megoldották, az igényeknek megfelelően.
Persze az az elméleti rész, hogy anya várja otthon gyermekét ebéddel, nekem nagyon tetszenék. Pillanatnyilag meg is teszem. Mert gyeden vagyok. De tavaly nem biztos, hogy ment volna.
Hülye világban élünk. Mert nem mi döntünk arról, hogy mi a gyereknek a legjobb. Belekényszerülünk valamibe, aztán abból próbáljuk kihozni a maximumot.
sofka

*****
Solya
Elküldve 2003 Október 15 szerda - 09h 09:

Sofka,
mi taszít benne?
Mi most járunk itt baba-mama csoportba. A szép, hogy itt szülő-gyerek csoport, ami sokkal többet jelent ugye. Nekem tetszik a hangulata mind a foglalkozásoknak, mind az ovinak. Az ovónéni hozzáállása is tetszik, Sára imádja a kegyes csalást, hogy oviba járhat.
De pl. nem értek egy-két dolgot. A babának nincs arca. Ez első pillanatban taszított, már megszoktam és nekem is van arca. De ami furi, hogy ha a képzeletre bízzuk, akkor miért van pl. ruhája némelyiknek? Mert egy sapkától jellege lesz a babának. Ezt tényleg nem értem.
Igazából azt sem tudom, hogy a gyerekimnek jó lenne-e a Waldorf módszer. Inkább azt tudom, hogy az ovi semmiképp nem árt. És nekem jó lett volna. Talán nem lenne állandó teljesítmény kényszerem és nem görcsöltem volna annyit a kül. megmérettetések előtt.
Milyen gyerekeknek "ajánlott" ez a módszer? Mert anno, arra használták, hogy a kezelhetetlen gyerekeket átküldték a Waldorfba. Így könnyebb volt. (Legalábbis ezt hallottam.)
Solya

*****
Huffman Szilvi
Elküldve 2003 Október 15 szerda - 15h 23:

Kevés időm van, megyünk baba-mamára :-)
Solya, nem tudom van-e a Harrerban bölcsi, de van a Kerékben és a Szél u.-ban, a Szentendrei út túloldalán. A sulitól való távolság nem ügy, az emberek car-pool-oznak. Megbeszélik, ki mikor hova megy előbb, felszedik az x darab csemetét, vagy szülőt... Én is szoktam pl. tanárt vinni a suliból az oviba a gyerekéért. Az egyik anyuka éppen odaér az ovihoz 1-re, ahová addigra már egy másik anyuka áthozta az iskolás nagyobbik lányát... Szóval tényleg működik a közösségi szellem...
Igen, a napköziben nincs foglalkozás, az iskolai értelemben vett foglalkozás. Társasoznak, kint vannak a patakparton, fára másznak, mesét hallgatnak amíg értük nem jönnek. Viszont gondolj bele: együtt vannak a korosztályok, és az első 2-3 évben egyáltalán nincs, vagy alig van lecke. Milyen foglalkozásnak kellene akkor lennie? Pont azért nem kapnak egyébként leckét, mert ilyen korban fél nap struktúrált elfoglaltság eléggé kifárasztja a gyerekeket, és sokkal jobban tudnak regenerálódni játékkal és szabadban történő rohangálással, mint "pihenéssel" és leckeírással.

Délutáni ovi: igen szeretnék a Harrerben, ha lenne, de a drága ÁNTSZ át akarná alakíttatni az épületet. Az ebédet a konyhába nem szabad a csoportszobán át bevinni, csak közvetlen bejáraton, amihez falat kell bontani, udvarrész elkeríteni, kiadót kialakítani (pedig most a konyha is fontos része a gyerekek mindennapi tevékenységeinek.)
A babaarc hosszú, az óbudaiban vannak ilyen babák is, és arcosak is. Nekünk otthon a babáknak van arca, a filcállatoknak nincs. Nem hiányzik nekik. De van gyerek, aki rajzol rá. Az sem baj.
most rohanok, este többet, ha lesz időm,
szilvi

******
Solya
Elküldve 2003 Október 15 szerda - 15h 38:

Ezt a konyhát nem egészen értem. Itt a szobákban van mindenhol konyha és lehet a főztjéből enni, a csoportszobában. mi a baja az ÁNTSZnek? Sőt, mi főzünk együtt a baba-mamán.
És ha a konyhában ügyködnek, az miért nem baj az ÁNTSZ nek? Ez tiszta dili!

*****
Huffman Szilvi
Elküldve 2003 Október 15 szerda - 19h 18:

Hát az ÁNTSZ a nagy kedvencem amúgy is. Ha jól tudom, egyáltalán semmit nem szabadna ott főzni, a kásákat sem, lekvárt sem, kenyeret sem... Vegetáriánus konyhát meg pláne nem szabad vezetni, mert az "nem felel meg a gyermekek közétkeztetési szabályainak", vagy minek... Mert húst ugye muszáj enni. Naponta többször. Nem bízható a (húsevő) szülőre, hogy este otthon pótolja, amit gyermeke esetleg nem kapott meg, ami a húsadagját illeti. Bocsánat, ez off, ha jól érzem.

És igen, bocs, a Kerék utcai az állami bölcsi, de kb. 5 perc séta csak a w. ovitól. A Szél utcai, mondjuk, 10. Ez a két utca III. ker, a Flórián "mögött", párhuzamosak a Sz.-i úttal.

Jó volt a baba-mama, sokkal jobb, mint a múlt heti első. Jövő héten szünet van, tehát nincs csopi, de lesz szerda délelőtt egy KIRÁNDULÁS a Margitszigetre, indulás reggel 10-kor az ovitól. ha nem esik. Ha bárkit érdekel, szerintem semmi akadálya, hogy jöjjön ismerkedni...
szilvi

bigacsiga
Budapest IV. kerület
 
 


Zsanett, KÖSZI,
jó az összefoglalás. A "keresztény" topikban azzal vádoltam a lányokat, hogy nem látják a fától az erdőt. Hát rám úgy kezd ez igaz lenni ebben a témában, hogy nem tudom röviden, tömören összefoglalni, mert mindent égetően fontosnak tartok. Kép Meg az is igaz, hogy nekem pl. az epochális tanulás már csak "eszköz", és nem maga a cél.
(Ja, nem mintha más topikban tudnék rövid hsz-t írni. Kép Nem megy.)

Bigacsiga! Kép (Köszi a bemásolásokat.)
Nem tudok neked válaszolni! Bothmer csak 3.-4. osztálytól kezdődik, de a lényeg ott is, hogy a gyerekek mozgásfejlődése kövesse a gyerek életkori sajátosságait, mind fizikai, mind lelki és szellemi értelemben. Csak példákat tudok, keveset. Bothmer tananyag tudtommal a zsonglőrködés, mindenféle segédeszközzel (labda, bot, diabolo, stb.). Meg csinálnak olyat is, hogy az osztály körbeáll (tán 7.-esek), mindenkinél zsonglőrlabda van, elkezdik keresztbe átdobálni egymásnak, cikk-cakkban, folyamatosan, ritmusra. Szülőin megpróbáltatták velünk KETTŐ babzsákkal, hát, nehezen ment nagyon!!!!
Meg persze vannak sportok is. Minden évben van W.-olimpia, amikor az ország minden 5. osztálya találkozik és "összeméri" erejét, de minden gyerek indul ám minden sportágban ám! Ez májusban van, egész évben arra edzenek.

Euritmia. Hú. Ez egy mozgásforma, szintén, valóban ritmusos, verses, énekes, de... szóval... van egy olyan vetülete is, hogy a bizonyos mozgássorok a belsőnkre is hatnak, energiákat aktivizálnak, a mirigyműködést serkentik, stb. A mi osztálytanítónk több, mint 15 éve W.-tanár, és bevallotta, hogy nem érti teljesen az euritmiát. Csodálatosnak tartja (és nem esztétikai értelemben, bár az sem megvetendő), de amit el tud érni, ahogy az embert fejleszti. Érdekes, hogy amikor Abigéllel voltam 7 hónapos várandós, nem engedett az Eu.-tanárnő beállni, mert mint mondta, nem garantálhatja, hogy bennem nem indulnak be olyan energiák, amik esetleg, talán, volt-már-rá-példa beindíthatják a szülést... Pedig semmi megerőltető nincs benne a fizikai értelemben, de aki foglalkozott valaha is jógával, érezheti, hogy mire gondolok.

A fent említett Vekerdy-könyv (Álmok és...) nagyon jó, és olvasmányos is.

Zsunya, jó, leírom majd a napjukat!
szilvi
h_szilvi
 
 


Sziasztok!

Bigacsiga megint fantasztikus voltál,kösz! Kép

Kriszta,
igen,sokan összetévesztik a w. pedagógiát a fegyelmezés nélküli neveléssel, pedig a szabadság nem ezt jelenti.Szilvi nagyon jól összefoglalta a lényeget.
Érdekes, hogy óvónő ismerőseimmel vitatkoztunk a w.-ról, mikor megtudták, hogy a nagyobbat oda adjuk és amit ők ellenérvként hoztak föl nálam az volt a fő érv: pl. a rutin, a természetes anyagú játékok, hogy nincs szó szerint iskolai előkészítő, a vallásos jelleg.
Tavaly húgommal, aki evangélikus lelkész arról beszélgettünk, hogyan lehet 1 három éves gyereknek elmagyarázni a Karácsonyt, most az oviból hazajőve a fiam a világ legtermészetesebb dolgaként beszélt Józsefről, Máriáról, a Kisdedről. Nagyon örültem neki.Majd írok a Karácsonyi ünnepségükről, meg a Márton-napiról is.
Remélem nem voltam túl zavaros, majd igyekszem letisztultabban írni.

Bigacsiga,
az euritmia tanárnő a felnőtteknek is taret nálunk foglalkozást, ahol beszélgetünk, megmutatja mit csinál a kicsikkel, és felnőtteknek valót is csinálunk.
Én is csak most ismerkedem vele, pl. hangokat játszottunk le, minden hangnak megvan a maga mozdulata,amit egész testtel játszunk el, és a magyar nyelvre van kitalálva, tehát más az É nálunk és az angolban. Az É az én ,öszzezárt lábbal,összekulcsolt kezekkel.Ezeket a hangokat aztán kombináljuk, vagy lejárjuk a testsémát, ez kicsit bonyolult.
A kicsikkel versikéket "táncolnak" el úm. eltúlozva a mozdulatokat.Imádják a kölykök.

Szilvi,
érdekes amit az euritmiáról írtál, hogy a tanárnő nbem engedett be pocakosan, így még bele sem gondoltam
A nagyobbik 4 éves, a kicsi 1, fiúk.
Nálunk csak w.-jellegű ovi van, és így van délutáni felügyelet is, és nincs kása-nap amit nagyon sajnálok.
Egyenlőre ennyi,
Emese
emesu
 
 


Szilvi!

Dehogynem vagytok népszerüek Kép
Tetszett amit írtál. Azért egy kis rendszer nálunk is van. Pl mindig u.akkor van kajaidö, de van, hogy nem éhes és akkor nem eröltetem bele inkább megpróbáljuk késöbb. Vagy ha éppen alszik, nem keltem fel enni. Alvásban nincs rendszer, mert ha álmos alszik, ha meg nem álmos ugyis csak ooordít ha megpróbálom letenni. Viszont mindenhol elalszik ahová csak megyünk. Még csak egy éves, én meg 3 éves koráig szeretnék itthon lenni vele. 2 éves korától ráérek rendszerre nevelni. Persze akkor sem katonás fegyelemre meg szigorú szabályokra. Ha már tud beszélni könnyebb lesz, mert meg tudjuk beszélni a dolgokat, addig meg legyen ahogy Ö akarja, amíg ez nekem is jó és nem érzem, hogy hülyét csinál belölem addig miért ne. Én amikor rendszerröl beszélek egy gyereknél a fürdés, alvás, evés napi rendszerességét értem. Igazad van tényleg nem csak ez a rendszer. Séták nálunk is vannak, meg sokat játszunk. Egyébként nagyon következetes vagyok és vigyázok a tekintélyemre (na ez nem mindig sikerül Kép), de tiszteletben tartom a gyerek egyéniségét is. Emlékszem, hogy amikor én gyerek voltam és nem ettem meg az ebédet addig kellett az asztalnál ülnöm, míg meg nem eszem vagy ha ennek ellenére sem ettem meg vacsorára is azt kaptam. Szerintem ez megalázó és felesleges. Ha a fiamnak nem ízlik egy étel akkor nen fogja megenni, elvégre én se szeretek mindent. Tiszteletben tartom, hogy neki is van izlése. Ez a tisztelet a nevelésben is megvan. Ha olyan dolog kerül a kezébe ami a felnötteké és tönkreteheti, nem tépem ki a kezéböl, hanem elkérem, megmutatom neki mi az és óvatosan kicserélem játékra. Konnektórral való játszásban nem ismerek kegyelmet. Azt nagyon szigorúan tiltom. Pedig imádná, mindig belenyúlkál. Van benne vakdugó, de azért rászólok és odébbviszem.
Csak azért írtam le ezeket, mert kiváncsi vagyok a véleményedre. Nagyon rosszul csinálom?
1 éves gyereknél létezik Waldorf pedagógia?
Ebben a 4 éves kortól javasolt és ekkor is csak fél napos óvodával csak az a gond, hogy 3 éves kortól vissza kell menni dolgozni Kép Nem tudom a szülök hány %-a engedheti meg magának, hogy ne dolgozzon? Pedig nekem nagyon tetszit a Waldorf. XIII., XIV. vagy X. kerületben van W óvoda?
Kriszta
Nyanya
 


emesu
nem voltál zavaros, nagyon is érthetö voltál. Amiket írtál érvnek nekem is meggyözö volt. (a rutin, a természetes anyagú játékok, hogy nincs szó szerint iskolai előkészítő) kivéve egyet (a vallásos jelleg) Én ateista vagyok és a gyerekemet sem akarom, hogy mások vallásra neveljék.
Kriszta
Nyanya
 


Kriszta,
nem,nem csinálod rosszul, én is valahogy így csináltam, biztos lehet máslépp is. Van olyan barátnőm aki néha gutát kap attól, amit az én gyerekeim csinálnak, pl. hogy a kicsi úgy eszik kézzel, hogy a lábújja is kajás, a nagy mindeközben mondjuk az asztalnál vizet méricskél, persze a fél konyha úszik. Erre mondja a barátnőm, hogy nem lesz ennek jó vége, semmi fegyelmet nem tanulnak.Nekem meg így természetes.

Ja, a fentebbi hozzászólásomban jó nagy hülyeséget írtam, ugye az angolban nincs É.Kép

Sziasztok
Emese
emesu
 
 


emesu
Balázs az utóbbi idöben azzal szórakozik, hogy a lábujjai közé gyömöszköli a kaját. Zokni nem akadály, azt elöbb leveszi Kép Mondom én, hogy "nem szabad" de hiába Kép Sarokba mégsem állíthatok egy 1 éves gyereket, mert nem fogad szót Kép vagy a barátnöid ezt tennék?
Azért próbálok úgy röhögni, hogy a gyerek ne lássa, mert még bíztatásnak venné. Szerintem is fontosabb, hogy mindent kipróbáljon, megtapasztaljon, a fegyelem ráér késöbb. Jóval késöbb.
Kriszta
Nyanya
 


Na, igen, Kriszta,
ezért kérdeztem, hogy hány éves. Kép Más, amikor egy egyévesnek "engedsz meg mindent", és más, amikor egy 5 éves-nek. Nem feltétlenül azért, mert az már nagyobb, és "lehetne okosabb is", hanem mert a "minden" teljesen mást takar.
Nem tűnik úgy az általad leírtakból, hogy rosszul csinálnád. Kép

Zuglóban két Waldorf-ovi is van, az egyikből jópár családot ismerek, osztálytársak a gyerekeink, meg van egy ovi Kispesten is, de hogy hol, pontosan nem tudom. Ha esetleg nem találod neten, vagy telefonkönyvben, szóljál, segítek.

Vallás. Nehéz téma. Mármint szülőknek. Mert a gyerek eredendően vallásos (ezt azért írom tényként, mert saját megdöbbentő tapasztalatomból beszélek), és ez a pedagógia keretet ad ennek a beállítódásnak. Mivel mi itt az európai zsidó-keresztény kultúrában élünk, így azt. (Gondolom Tokyo-ban mást).
Ja, nincs semmilyen felekezeti hovatartozás (én nem vagyok se katolikus, se más felekezet tagja, de még antropozófus se.)
És nem "istenkézés-jézuskázás-stb." van, hanem a gyerekben megpróbálják azt az áhitatot fenntartani, ami benne van MINDEN iránt: a virágok, a felhők, a "teremtés" iránt.
Egyszer régen olvastam valahol, hogy a Mária-kép az óvodákban tulajdonképpen a "természet-Anyát" is reprezentálja, nem csak azt, amire mi vagyunk már kondicionálva.
Vallásoktatás konkrétan nincs. Van az oviban egy fohász, amit minden nap elmondanak. Igy hangzik:
"Fényből születtünk, a tiszta Égi magasságból.
Azért szálltunk le a földre, hogy szilárdan álljunk. Ámen."
Ez nagyon "misztikus", vallásos, de talán nem ÚGY, amire te gondolsz.
Az asztali áldásuk a következő:
"Föld, Te adtad ezt nekünk.
Nap, Te érlelted ezt nekünk.
Föld, Te kedves, Nap, Te kedves, szívemben mindig kedves."
Én nagyon örülök, hogy megtanulják ezt a fajta hálát (és ezáltal ÉN is sokat tanultam, rám is fért.)
Emese, hasonló nálatok is? Kíváncsi lennék...

szilvi
h_szilvi
 
 


Emesu, Nyanya. Bocs, hogy visszatérek az elejére, de kimaradt két sor:
Egy hegy megy,
szembejön egy másik hegy.
Ordítanak ordasok:
össze ne morzsoljatok!
Én is hegy, te is hegy,
nekünk ugyan egyre megy.
Puszi, Klára
Klára
 


Szilvi
köszi , egyenlöre nem keresem, majd 2 év múlva lesz aktuális, a lényeg, hogy több helyen van ilyen ovi, bár most már kicsit elment töle a kedvem. Valószínü mégsem e mellett döntök majd annak ellenére, hogy tetszik. Nekem ennyi vallásosság is sok. Most nem részletezem miért, de nagyon sok negatív tapasztalat ért ezzel kapcsolatban. Nálunk a szeretet és az öszinteség a lényeg vallástól függetlenül és egy jó szó többet ér bármilyen imánál.
Kriszta
Nyanya
 


Klára,köszönöm, megvan a hiányzó láncszem,mármint az ordasok.Úgy játsszák euritmián,hogy szemben állnak két sorban:
-egy hegy megy: betrappol az egyik sor középre
-szembejön...:a szemben állók is betrappolnak
-ordítanak...:kezeikkel egymás előtt kalimpálnak (ez a kedvencük)
-össze ne...:maguk előtt összekulcsolják kezeiket
-én is hegy...:egymásra mutogatnak
-nekünk...:visszatrappolnak
Hát valahogy így...

Szilvi,
az áldások szövegét nem tudom,holnap felírom, de van az biztos.

Kriszta,
én akkor szoktam mosolyogni amikor a vallásosak pogánysággal, az ateisták vallásossággal "vádolják" a w.-ot.Hát valahogy így van ez.Nekem pont ezért jön be. Nehéz ezt megfogalmazni...Akinek semmiféle igénye nincs spirituális élményre annak elismerem furcsák ezek a dolgok, és ezt szíved joga eldönteni.
Leírom a Karácsonyi ünnepüket.
Először előadtak egy betlehemest(az én porontyom, meg a többi kicsi birkák voltak,és nagyszerűen bégettekKép ) aztán az óvónő is elbábozott egy betlehemest.Utána átmentünk a tornaterembe.Annak a középső része egy nagy spirállá volt alakítva fenyőgallyakból volt kirakva a földön, egy fenyő kapun kellett bemenni és 50cm távolságonként 1 papírcsillag volt a földre téve.A spirál közepén volt 1 kis asztalka rajta gyertya és körben is sok kis mécses, csak ezek világítottak.Halkan szóltak Karácsonyi dalok.
Minden gyerek az óvónő hívására odalépett hozzá a kapuhoz, kapott a kezébe 1 almát, amelyben gyertya volt.Be kellett menni a spirál közepére a nagy gyertyához meggyújtani a sajátját és visszafele letenni az almát 1 csillagra. Nem tudom mire gondolhattak, engem még most is ráz a hideg ha visszagondolok a szemükre, ahogy koncentráltak, a komolyságukra.
A végén mindenki megkapta a kis jászolát, amit ők csináltak, még a gyertyát is ők mártották, a kis csomag általuk sütött mézeskalácsot és az "angyalposta" képeslapját az óvónéni névreszóló versikéjével.
Sziasztok
Emese
emesu
 
 


Köszönöm amit írtatok versike és torna ügyben. Így már nagyjából legalább értem mi lehet. Kép

bigacsiga Kata

bigacsiga
Budapest IV. kerület
 
 


http://garfield.chem.elte.hu/Waldorf/wcimekm.html

Waldorf címlista
Nappali tanárképzés
Waldorf-pedagógiai Intézet
2083 Solymár, József Attila u. 41, Tel.:06-26-360-145
e-mail: Janos.Darvas@t-online.de

Posztgraduális tanárképzés
Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképzõ Fõiskola
Waldorf-pedagógiai Továbbképzõ Tanfolyama
Postacím: 1071 Budapest Bethlen Gábor tér 2, Tel.: 3421-379
A képzés helye: Budapest VII., Damjanich u. 41-43

Óvónőképzés
Waldorf Óvodapedagógiai Szeminárium
2083 Solymár, Panoráma u. 5-7, Tel.: 06-26-360-306

Iskolák
1028 Budapest, Kossuth u. 17, Tel.: 176-5488, 275-7935
1039 Budapest, Bécsi út 375
1193 Budapest, Vécsey utca 9-13 , Tel.: 282-6468, 282-9816
2040 Budaõrs, Stefánia u. 32, Tel.: 06-23-415-262/187
2083 Solymár, József Attila u. 41, Tel.: 06-26-360-145
2100 Gödöllõ, Tessedik S. u. 4, Tel.: 06-28-320-644/239
2120 Dunakeszi, Mindszenthy sétány 6.
2151 Fót, Vörösmarthy tér 2
2800 Tatabánya, Köztársaság u. 55/A, Tel.: 06-34-316-251
3517 Miskolc, Losonci u. 64, Tel.: 06-46-370-710
4200 Debrecen - Kismacs, Napraforgó u. 59.
4400 Nyiregyháza, Malom u. 27, Tel.: 06-42-311-154
9027 Gyõr, Madách u. 10, Tel.: 06-96-322-46

Óvodák
5600 Békéscsaba, Ligeti Károly sor 16, Tel.: 06-66-441-061
1023 Budapest, Bólyai u. 15, Tel.: 326-2057
1033 Budapest,Harrer Pál u. 9
1193 Budapest, Vécsey utca 9-13 , Tel.: 282-6468, 282-9816
2120 Dunakeszi, Rév. u. 26, Tel.: 06-27-341-694
2100 Gödöllõ, Táncsics M. u. 1, Tel.: 06-28-320-195
9024 Gyõr, Bástya u. 69, Tel.: 06-96-321-513
3531 Miskolc, Bársony J. u. 27, Tel.: 06-46-254-308
2094 Nagykovácsi, Puskin u. 4
3950 Sárospatak, Október 23.-a tér 1, Tel.: 06-47-311-856
2083 Solymár, Panoráma u. 5-7, Tel.: 06-26-360-306
2800 Tatabánya, Köztársaság u. 55/a, Pf. 369, Tel.: 06-34-316-251
2600 Vác, Nógrádi u. 28, Tel.: 06-27-318-413
8200 Veszprém, Szent István u. 12, Tel.: 06-88-326-133
Gyöngyöstarján, Sósirét, Tel.: 06-37-372-244, e-mail: neuland@hnet.isys.hu



Waldorf irányba tevékenykedő óvodák
1174 Budapest, Apponyi u. 7, Tel.: 258-5245
2081 Piliscsaba, Levente u. 13
3543 Miskolc Árpád u. 4/a
3580 Tiszaújváros, Alkotmány köz 1, Tel.: 06-49-341-846
3580 Tiszaújváros, Kazinczy u. 1
4030 Debrecen, Sipos u. 4-6
6800 Hódmezővásárhely, Bajcsy Zs. u. 13
Esztergom, Aranyhegyi óvoda


Nem tudom mennyire friis, de gondolom még bővül a kör. Kép

bigacsiga
Budapest IV. kerület
 
 



bigacsiga
Budapest IV. kerület
 
 


Bigacsiga, annyira megkönyited a dolgunkat. Olyan jó! Köszi!
Zsunya

zsunya
 
 


emesu

Én nem vádolom vallásossággal. Te mondtad, hogy többek között a "vallásos jelleg" tetszett meg neked. Lehet, hogy a "vallásos jelleg" helyett a hagyományörzö szó pontosabb lenne. Én minimális vallásos nevelést sem türök meg a gyerekemnél mástól. Köszönöm, hogy leírtad a Karácsonyi ünnepet, biztos nagyon aranyosak voltak a gyerekek.
Kriszta
Nyanya
 


Sziasztok,
nem volt telefonunk két napig, de most itt vagyok megint.
Kriszta, Kép, teljesen elfogadom, ha te nem akarsz semmilyen vallást a gyereknek. (Viszont zárójelben hadd ajánljam, hogy nézz be "keresztény" topikba, mert nem minden vallásosság egyenlő ám felekezettel, egyházzal, stb. Nekem van egy barátnőm, saját meggyőződése szerint ateista, de olyan intuíciói vannak, állandóan, működik neki a telepátia, pedig nem hisz benne... Szóval, amikor ő azt bizonygatja, hogy mennyire ateista, csak mosolygok belül.) Nem mindenki ateista, aki azt hiszi magáról. (Ez nem értékítélet a részemről, meg nem sértődj, vagy nehogy elkezd bizonygatni, hogy de te akkor is, mert nem azért mondtam. Kép)

Azért leírom az iskolai Vízkeresztet, jó? (Klára, esetleg ne figyelj ide...)
Hétfőn nem volt tanítás, ebben a suliban mindig hatodikán kezdődik az új év, a kirándulással. Az EGÉSZ (óbudai) iskola kiment Solymárra, a Rózsika forráshoz, a kicsik vonattal, a feksősök/gimisek gyalog(!). Ott vizet vettek a forrásból, a tisztáson nagy tüzet raktak és elégették az adventi koszorúkat (a közös iskolait, minden osztály a sajátját, és szülők is beküldhették az otthonit.) A hamuból is minden osztály vitt vissza magával, majd az iskolában minden osztályfőnök a forrásvízzel "megszentelte" a termet, és korommal felírták minden terem fölé, hogy 20+G+M+B+04 (az évszám, és a három király kezdőbetűje).
Hogy kint a réten volt-e még valami az éneklésen túl, nem mondta a fiam. A legnagyobb élmény neki az volt, ahogy a patak be volt fagyva és csúszkálhattak rajta. A második legnagyobb, hogy jól égtek a koszorúk. A harmadik, hogy mindkét irányba a "hipermodern" vonattal sikerült utazniuk. Kép Kép Kép
Na megyek, rengeteg olvasni/pótolni valóm van...

szilvi
h_szilvi
 
 


Szilvi!

Nekem is sokszor van intuícióm. Sokmindent előre megérzek és álltalában úgy is van.
Nem bizonygatom de akkor is Kép
A "Keresztény" topikba benéztem, még mielött írtad volna és megmondom öszintén jót röhögtem. Én azt éreztem, hogy mindenki bizonygatja a saját igazát és próbálja megérteni a nézetét másokkal, miközben mind ugyanarról beszél elbeszélnek egymás mellett. Ja és a topiknyitó hangjában kis megvetést is éreztem a másként gondolkodók iránt. Na nem akarok többet írni, mert nem szép dolog másik topikban kibeszélni, csak reagáltam írásodra.

üdv.
Kriszta
Nyanya
 


Sziasztok!
Én sem vagyok írkálós kedvemben.
Beteg vagyok, a nagyobbik is ma volt először oviban. Holnap lesz két vizsgám,tanulni is kéne...
Szilvi,
ezért az egyért irígyellek,hogy a "tűz" mellett vagytok, egyébként nem szeretnék vidékről elköltözni.
Várom a napi ritmusotokról a beszámolót.

Kriszta,
én eddigi életem során sokféle vallási fázison átmentem: voltam buzgó keresztény, ateista, pogány. Aztán mivel szellemi -nem félreérteniKép- világ nélkül nem elfogadható számomra a lét, így összekutyulódtak bennem a dolgok, innen is onnan is szemezgettem.Letisztulni még koránt sem tisztultak le.
Jaj, csak nehogy átmenjünk anti-Keresztény topicba.Kép
Ja, és soha ne mond,hogy soha.

Pusz:Emese
emesu
 
 


emesu
nem nem azt nem szeretném. Én nem vagyok Keresztény ellenes, csak én soha (jujjj, bocsi Kép)
üdv.
Kriszta
Nyanya
 


Sziasztok! Van anti-keresztény topiiic????? Hun??? Megnézném...
Vendég
 


Ja, és Nyanyus!!!

"Egy hegy megy
Szembejön egy masik hely
orditanak ordasok
össze ne tiporjatok!
En is hegy, te is hegy,
nekünk aztan egyre megy!!!"

Kép
Vendég
 


Klari, bocs, nem lattam, hogy mar leirtad...KépRaadasul helyesen!!! (Nem ugy, mint ééén...) Ez télllleg Weöres??? Olyan Karinthisan hangzik...Kép
Puszik!!!

Kép
Vendég
 


Sziasztok,
na jöjjenek a "napirendek".

Óvoda
7-től lehet érkezni, 1/2 9-ig be kell érni.
10-ig van szabad játék, illetve választható művészeti tevékenység. Hétfőn festés, kedden viaszgyúrmázás, szerdán euritmia mindenkinek, csütörtökön a kenyérgyúráshoz lehet csatlakozni, pénteken gyapjúmunkák. Ilyenkor készülnek a "csemetemunkák". Erre visszatérek.
Rendrakás (15 perc), majd székkör az évszakasztal gyertyája körül (15 perc). Ez a legmeghittebb része a napnak, ilyenkor van pl. a fohász. Ezután ritmikus körjátékok (15 perc), majd kézmosás után "ölbeli játékok": lovagoltatók, ringatók. Az óvónéni minden gyereket ölbe vesz, és akkor egy-két percig csak rá figyel. Pedig azt gondolnám, hogy egy hatévest már nem köt le a hoc hoc katona, meg ilyesmi. Ezután megeszik a napi kását (vagy csütörtökön a maguk által sütött cipócskákat), elhelyezkednek a mesesarokban és (a napirend szerint) 25 percig mesélés van. Majd felöltöznek és 12-kor kimennek az udvarra, ott vannak egyig.
Irtunk a kásanapokról? Mindegy. Minden hétfőn (barna)rizs van, kedden árpa, szerdán köles, a csütörtök a rizs napja, mindig kerül rozsliszt valamennyi a kenyérbe, péntek zab, (szombat kukorica, vas. búza).

Az iskolába készülőket hívják csemetének. Csemetemunkák azok, amiket egy iskolába induló gyereknek, mint "vizsgamunkát" meg kell csinálniuk, így a második félévben, mielőtt "mehetnek". A legtöbb oviban a következőket csinálják, persze lehet mást is: körmöcskéznek egy olyan hosszú kötelet, mint ők maguk (kisnövésűek előnyben!), csinálnak fából, veszzőből egy-egy babaházat (egymásnak bármennyit segíthetnek, de az óvónők nem dolgoznak helyettük), ami hasonló a mi "betlehemünkhöz", ha látta valaki a karácsonyi topikban, és harmadiknak még szőnek a házba egy szőnyegecskét. Ha van az oviban barkácssarok (nálunk nincs), lehet asztalt-széket is csinálni.

az iskolát a következőben írom, hogy tudjatok szusszanni. Kép
szilvi
h_szilvi
 
 


Iskola. Noha (még?) nem kaptam engedélyt Solyától, mégis idemásolom, jobban nem tudnám leírni. Ja, ez a mostani, a második osztály napirendje.

8-10-ig van a főoktatás. Ez mindig az osztálytanítóval van, ezen belül kezdenek egy ritmikus résszel (test), majd jön a tanulás (fej), és végül az életkornak megfelelő mesével zárul (szív, érzelmek). A tanulás epochákban folyik, gondolom erről hallottál.
Tehát a reggel azzal kezdődik, hogy az osztálytanító mindenkivel egyenként kezet fog, köszön nekik. Ezután jön a "találós kérdés", ami a mi akasztófajátékunkhoz hasonlít, valami szót kell kitalálniuk, ami kapcsolódik az éppen tanultakhoz. Ezután bárki mesélhet bármit az osztálynak. (Ez fontos rész!) Ezt követi a fohász. (ezt rendszerint a tanító írja, vagy átkölti, hogy passzoljon az osztályhoz). Olyan szivesen leírnám, mert úgy tetszik, de a fiam képtelen emlékezni rá. Jellemző. Kép A sokkal hosszabb Három Nyulat bezzeg fújja!

A fohász után körbeállnak és következnek a ritmusos ügyességi gyakorlatok babzsákkal (ami mind-mind összefügg pl. a számolással), meg a kötélugrás/ugrókötelezés. Ezután elmondják kórusban az éppen tanult verset (nagyon sok verset tanulnak, ez nagyon fontos), esetleg tovább tanulják. Ezután jönnek a bizonyítványversek. Ezeket követi a furulyázás (kb. 10 perc, de minden nap, így szépen haladnak). Majd jön a "rajzolás" (persze ide tartozik a számok, betűk rajzolása is, a műveletek leírása, stb.), és végül a mese. Az első osztályban a tündérmesék világából, másodikban állatmesék, szentek életei, és egyes legendák, harmadikban gondosan válogatott ószövetségi történetek, tovább nem tudom, de jönnek regék, mondák, Újszövetség, történelmi személyek életei, mindenféle. Csupa olyasmi, ami a gyereket érzelmileg "feltölti" jóval, széppel, értékessel.

Tavaly is, idén is három epocha váltja náluk egymást a főoktatáson belül: formarajz, írás és számolás.

Bizonyítvány ugye nincs, illetve a gyerek kap egy személyre szóló verset, amit vagy a tanító írt, vagy valahonnan idézett (pl. 7.-8.-osoknál Shakespeare-től), a szülők pedig egy több oldalas szöveges értékelést. A gyerekeknek a verset meg kell tanulniuk és minden héten elmondani azon a napon, amikor születtek. Egy jó vers tetszik a gyereknek, nagyon illik hozzá, megérinti, táplálja, erősíti.

Ha valakit konkrétan érdekel egy-egy vers, szivesen leírok 1-2-t mailben, de itt úgy érzem, hogy a tanító bácsink szerzői jogait sérteném.

A főoktatást, no és a tízórait, követik a szakórák. Heti 2 kézimunka, 2 festés, 2 angol, 2 német, egy torna, egy euritmia, egy ének, plusz most januártól van egy ún. pótoló órájuk, amikor mindenki olyan feladatot kap (személyre szólóan), amire leginkább szüksége van. Van, aki horgol, van, aki furulyázik, van, aki beteg volt és a füzetben kell pótolnia, stb. Igy egy héten háromszor pont délben, kétszer pedig 3/4 1-kor végeznek. De nem akarnak ám hazajönni, mert lehet az udvaron ugrókötelezni, vagy a patakparton randalírozni vagy a "napköziben" társasozni, gombfocizni, rendetlenkedni. Kép
Ja, a nyelvórák nem duplaórák, azok el vannak osztva. De festeni meg kézimunkázni jobb duplán, mert macerás mind, sok rákészülést igényel, különösen a festés. Folyékony, növénnyel színezett vízfestékkel festenek, szivaccsal bevizezett lapra. Ezt hívják "vizes festésnek". Szóval a festékek megfelelő higítása, kiporciózása (16pad x 3 szín), lapok bevizezése mind mind macerás.

A főoktatás + szakórák rendszere 8. végéig így marad, csak egyre több szakóra lesz.

Ennyi. Kép
szilvi
h_szilvi
 
 


Hát ez nagyon izgalmas!
Nekem igy elsőre kicsit zsufoltnak és bele bele kapósnak tűnik. Nem sokféle és kevés ideig egy egy dolog? Vagy ez ilyen életkorira beállitott dolog, hogy nem szivesen figyelnek 10 perc helyett 30 percig valamire?

OFF
Képzeld Szilvi, megkérdeztem itt a mi kis közösségünket, és 90%-ban waldorfba járatják a gyerekeiket. Akik nem, azok a távolság miatt nem. Kép

Zsunya

zsunya
 
 


Zsunya, szintén off:
Kép Ja, én is, amikor említettem, többen mondták, hogy de jó, az a legjobb, és milyen kár, hogy az ő gyrekük még nem járhatott oda anno.... Kép Kép

ON:
Azért nem túlzsúfolt, mert maximálisan alkalmazkodik a gyerekek életkorához. Ahogy pl. első-másodikban az első, ritmikus rész majd' 45 perc, a mese 30, míg a középső "tanulás" rész "csak" 45, ez az arány változik.
Voltam bent kétszer (szülőknek minden nap nyílt nap, csak előre szólni kell) tavaly, és nem tűnt kuszának. Ezalatt nem azt értem, hogy példás fegyelemben minden gyerek mindig azt csinálja, amit kell, de nem is ez a cél(!!!).

A tanító bácsink tanít a pilisborosjenői(?), vagy ürömi(?) Tanártovábbképző Intézetben is, onnan is gyakran jönnek látogatni, és állítólag "elégedettek" a gyerekekkel. (Persze akitől Vekerdy nagyon távol áll, gondolom ne mmegy abba az intézetbe.)

Ja, várj csak: az epochális tanítás azt jelenti, hogy a főoktatáson belül, a tanulás részben VAGY írás van, VAGY számolás, VAGY formarajz, és ez minden nap, három héten át, utána váltás.

Meggyőződésük, hogy azt tudjuk igazán elsajátítani , amit van időnk, alkalmunk "elfelejteni". Gondolom ez sem idegen tőled...

szilvi
h_szilvi
 
 


Klára,
nem csak címeket, sztorit is kapsz. Ez lehet Kép, de Kép is.

A két zuglói ovi: Manófalva W. Óvoda Kép, 1141, Gödöllői u. 136, és van a
Zuglói W. Óvoda, 1144, Kántorné Sétány 9.

A sztori dióhéjban, köpködés nélkül: a Zuglói a régebbi ovi. A szülők nagy része (köztük az alapítók nagy része) és a két óvónő között egyre több megoldhatatlan konfliktushelyzet adódott, és mivel waldorf-óvónőt elküldeni nem lehet(?), ezért a családok nagy része egy idő után felállt és csinált egy másik ovit, a Manófalvát. Három olyan osztálytársa van Alexnek, akiknek a szülei mindkét ovi alapító családjai között voltak.
A Zuglóiban most két család az 5 gyerekével "tartja el" a két óvónőt, ami anyagilag biztos nagyon durva. Nem bírnak nőni, gyereket toborozni, míg a másik ovi prosperál.
Persze minden az embereken múlik, lehet, hogy valakinek pont a két másik óvónő jön be. Vagy az van közel.

És van a Kispesti Waldorf Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium, 1193, Vécsey u. 9-13.

Van még egy suli, a Rákosmenti Waldorf Iskola, 1172, Ferihegyi u. (de lehet, hogy út?) 36.

Ezek közül a Kispesti a régebbi, a nagyobb, ezért kevésbé "rizikós".

Iskoláknál lehet csak rizikóról beszélni, szinte minden iskolának vannak/voltak gyerekbetegségei, szétesett osztályok, kínkeservvel lecserélt tanárok, rengeteg negatív hírverés, stb. Óbudán is volt ilyen, Solymáron 2-3 éve oszlott föl egy osztály, a Dunakeszi krízis következtében alakult anno a Fóti..., stb.
De én speciel nem félek előre ilyesmitől, ha gond lesz, majd megoldjuk, de bízom benne, hogy nem.
Azért érdemes tudni, hogy 20-25 fő alatt nem, vagy, csak nagyon nehezen működik egy waldorf-osztály. (A pedagógia 40 gyerekre lett kitalálva. Itthon az osztálytermek nagysága szab a népszerűbb iskolákban határt, ez kb. 30-34 fő.) És csak azért működnek az ilyen nagy osztályok, mert más a tanítási módszer, mint a hagyományosban, vagy akár más, "kiscsoportos" magániskolákban.

Itt nagyon építenek a közösség erejére, a "tartozni akarásra", a csináljuk együtt-re, arra, hogy "mindenki más, és ez jó" (többek között ezért tudnak "kezelni" kisebb fogyatékosságokat tökéletesen).
Véletlenül tanúja voltam egy nagyon megható jelenetnek: az osztály tanítás után kint ugrókötelezett az udvaron (ketten hajtják, többiek ugrálnak és számolnak). Az osztály "rekordja" 400valamennyi. Nekiindul egy kislány, akinek valami idegrendszeri károsodása van, és mindenféle mozgás nehezebben megy neki. És megjavítja saját rekordját: 34-et ugrik. És a többiek visítanak, és ugrálnak, és éljeneznek, többen átölelik. 8 évesek. Azt hittem, elsírom magam... Most is majdnem...
És ilyenkor egyszerűen NEM ÉRDEKEL, hogy hogy fog a fiam ebben a világban "érvényesülni".

na megyek, nagyon megszaladt az ujjam...
szilvi
h_szilvi
 
 


Sziasztok!
A barátnőm mindhárom gyereke a kispesti Waldorf suliba jár, sőt ő maga is W.tanár és ott tanít. Ott már gimi is van. Az elmesélése alapján nekem is tetszik ez a fajta oktatás. Sajnos a gyerekeim nem tudnak majd W. suliba járni, mert a belvárosban lakva ez nem közelíthető meg. Autónk sincs, úgy tűnik nincs is rá esélyünk, hoyg legyen, úgyhogy csak hosszas utazással érnénk el egy ilyen sulit. Ill. nem fogom tudni megoldani azt, hoiyg délre értük menjek. A másik ami kicsit visszarettentett, hogy náluk azt láttam, hoyg az iskola elég komolyan belefolyt a szülő életébe, nem csak a déli végzés miatt, hanem sok sok közös feladatban is számítottak a szülőkre. Ez is jó, meg érthető, de úgy érzem, hogy én tanárként egész nap iskolában leszek, és a szeméyles tűréshatáromon túl lenne, ha a szabadidőmben is "iskoláznék".
Szilvi! Szerintem sose aggódj azon, hogy fognak érvényesülni ebben a világban a gyerekeid. Szerintem jobbna fognak, mint mások! Ők itt olyan magabiztosságra, értékekre, önismeretre fognak szert tenni, ami miatt sztem éppen jobban fognak tudni alkalmazkodni bármihez is. én tanárként aztán tudom, hoyg mennyi fölösleges dolgot tanítunk meg a gyerekeknek a hagyományos iskolában, mennyi üres adatot, megtapadásnélküli információt. És ami a legfőbb, mennyi fontos dologra nem jut idő az átlagos iskolákban...
Szóval szinte irigyellek benneteketKép
ZSuzsa
gyuzsu
 
 


Szilvi, köszi!
Hozzánk a Gödöllői van közel, de most már nem váltunk ovit, örülök, hogy végre találtunk megfelelőt, ha nem is Waldorfot. A sulik meg dög messze vannak. Kép
Most már értem, miért hirdet a Kántorné sétányon levő ovi még villanyoszlopokon is, próbálnak gyerekeket toborozni. Azért szomorú ez. Van itt is baba-mama csoport, talán majd megnézzük a lányommal, hogy a 2 közül melyikben, nem tudom.
A 40 fős osztály érdekes, csak mert más iskolákban pont az a borzasztó, ha túl nagyok a létszámok. Miért jó, ha sokan vannak?
Különben továbbra is tetszik, szimpi a pedagógiájuk, csak ne lenne ez a sok kutyulás Kép
Puszi, Klára
klara
 
 


Zsuzsa,
köszi, aranyos vagy. Kép
Bár igazából nem aggódom, csak néha a kisördög..., amíg egy jót nem röhögök rajta. Kép Mert a 8 éves másodunokatestvérünk már az összes Harry Potter-t olvasta és "az egészet kívülről fújja", a nagymama szerint. Na nem a HP-t "sajnálom" a gyerekektől, hanem néha felébred bennem, hogy mi lesz, ha nem tudják az én gyerekeim IDŐBEN behozni a lexikális hátrányukat. Pedig tudom, hogy EZEK a gyerekek az életük végéig tanulni fognak, mert nem fogják a tanulást/tudást megunni/megutálni. De hát csakis a kételkedés visz minket előre...

Tényleg "belefolyik" a családok életébe, mert bár nem több a program, mint máshol, de mindig komolyan számítanak a szülőkre. Ez az egyik "erő", ami táplálja az iskolát, de teljesen megértem azt is, hogy egyeseknek nincs idejük/erejük ilyesmire.
Egy barátnőm, most született az 5. fia, még az első két évben aktívabb volt, amikor csak egy fia járt oda, majd amikor a második kezdett, onnantól mindig vagy várandós volt, vagy szült, meg hát amúgy is messze laknak (XI. ker) és rengeteget van egyedül, mert a férj külföldi tudósító. De sokan vagyunk szülők, és így ez is teljesen belefér. Kép

Viszont elvár az iskola egy másfajta aktivitást is. Ezt nem tudom jól kifejezni, csak azt tudom leírni, hogy pont az ellentéte annak, amit az én szüleim csináltak anno: beirattak az iskolába, és onnantól csak a bizonyítvány érdekelte őket. Hogy mi folyik ott, milyenek a tanárok, én hogy érzem magam, mit tanulok, mi érdekel - semmi. Teljes passzivitás "az iskola tudja mit csinál"-hozzáállás. Ezt itt nem szeretik. Szeretik viszont a kérdéseket, a kekeceket is, szeretik, ha a szülők bejárnak órákra, havonta van szülői, amire szeretik, ha minden családból el tud valaki menni (ha éppen nem ütközik a testvérek szülőijével, vagy az ovissal, ha-ha!)

sziasztok, jó éjt!
szilvi

u.i.: talán Sofka volt az egy másik topikban, akinek negatív véleménye/tapasztalata van/volt. Tán dipl.munkát is írtál belőle?! Engem érdekelne, komolyan, nem vitatkozás szintjén, de nekem már mindez olyan természetes, már nem látom, hogy mi mindent nehéz elfogadni ezzel kapcsolatban...
h_szilvi
 
 


Hú, most csak egy kérdést. Ha gondolod válaszolj emilben. Mennyibe kerül? Már csak azért is, mert aki délben el tudja hozni a gyerekét az tuti nem sima alkalmazott kis senki egy tucatcégnél.

Valahogy olyan elérhetetlen messzében vannak nekem ezek a dolgok. Megint ez a frány akapitalizmus, aki megteheti. Dehát ilyen ez a világ na. Kép

zsunya
 
 


Szerintem ingyenes.
S.
 


Szilvi,
meglepett, amit írtál a Waldorf oviról, miszerint úgy kell lasszóval fogni a gyerekeket. Pont arról beszélgettünk a férjemmel, hogy milyen szimpatikusak azok az oktatási-nevelési elvek, amikről írtál, illetve én meséltem, ő hallgatta Kép, mire ő azt mondta, biztos szigorú felvételi van oda... Arra gondolt,hogy ha egy intézmény ilyen jó, akkor biztos népszerű, és mivel kevés van belőle, hát megválogatják, kiket vesznek fel. Mondtam neki, hogy nem tartom valószínűnek a felvételit, valahogy nem úgy képzelem el, de arra azért én sem gondoltam, hogy fel sem tudják tölteni a létszámot...! Ennyire idegen lenne a magyar szemlélettől? Jelzem, egy ismerősöm itt A-ban is oda kezdte járatni a fiát, majd egy-két év múlva átíratta hagyományosba, mondván, még nem tud olvasni, akkor biztos rossz a Waldorf. Szóval itt sincs türelmük kivárni a szülőknek, míg egy gyerek megérik a feladatra.
Hanem a költségek: ha jól tudom, nincs igaza s-nek, és van valami tandíj?
Nekem egyébként a fő bajom az, mint Zsuzsának: egyszerűen nem fér bele a mindennapok menetébe a délben elhozás és az iskola életébe való aktív bekapcsolódás. Csak akkor menne, ha minden gyerekem hozzájuk járna, nyilván egy helyre területileg is. No meg Józsefvárostól messze is van minden épület. De ez végülis magánügy, nem erről szól a topik Kép.
kíváncsi
 
 


Ezt találtam a kispesti w.ovi oldalán:

"Az érdeklődő szülőktől részletes, fényképes, mindenre kiterjedő életrajzot és ismertetést kérünk a gyermekről és a család életéről. Ezután egyeztethetünk időpontot a személyes beszélgetésre, megismerkedésre. Ezek alapján kerül a család várakozólistára, s minden évben a március folyamán megtartott, kifejezetten az érkező gyermekek szüleinek szánt, a Waldorfvilágot bemutató pedagógiai előadások és ismerkedő beszélgetések után, az óvónők javaslata alapján hoz döntést az Intézményi Konferencia a felvétel kérdésében.

A várakozólistán lévő családoknak lehetőségük van részt venni az óvoda életében. Gyermekük bekapcsolódhat (egyéni ritmusában) az óvodások mindennapjaiba, az úgynevezett "vendégnapok" alkalmával. Egy-egy ünnepen vagy közös programon való részvétel is segíti a gyermeket abban, hogy minél könnyebben beilleszkedjen az óvodába."


Zsunya

zsunya
 
 


Nem ingyenes, "alapítványi hozzájárulás" van mindenütt. Az iskoláknál ez most 10-12e/hó körül van, nálunk 11e. És 12 hónapra kell fizetni (a tanárnak nyáron is kell fizetés Kép). Az óvodák pedig, ha saját alapítványuk van, maguk határozzák meg, ott nagyobb a szórás, amiket én tudok 8-16e között mozognak. Ez a kvóta. Ebből lehet kedvezményt kérni anyagi helyzettől függően, vagy a gyermekek számának növekedésével. Hiszen vannak olyan szülők, akik sokszorosát fizetik a havi hozzájárulásnak, önként. Egyvolt kolléganőm vitte most a fiát a solymári iskolába, és mondta, hogy ő annyit tud adni havonta, amennyit a magánoviban kellett fizetni. Kérdeztem, az mennyi. Nyolcvan. Nagyon örültem, hogy vannak ilyen emberek, és egyre több.

Kíváncsi,
még mindig uralkodik itthon az a nézet, hogy oda a debil gyerekek járnak, akik máshova nem illenek be. Meg, hogy az okos gyerek ott elkallódik, de legalábbis elbutul.

Iskolája válogatja, hogy van-e, ill. mekkora a túljelentkezés. Nekem a középső most lesz elsős, tegnap együtt nemezelgettünk a leendő tanító nénijével, aki mondta, hogy már több, mint 30 "külső" jelentkező van (akinek se testvére nem jár ide, se nem w.-oviból jön). Pedig csak márciusban kell jelentkezni! Idén Hidegkúton kisebb botrány volt, mert az összes testvért sem tudták fölvenni, két osztályt meg nem tudtak/akartak indítani. De hát ez a kettő a "legfelkapottabb" iskola. Kép
Szóval ez emajdhogynem egy ördögi kör: a biztos háttér miatt a tanárok is inkább ezekbe igyekeznek, ezek a sulik válogathatnak, és hát a tanári kar vonzhatja leginkább a diákokat. De adott egy kisebb iskola, ahová a gyerekszám miatt kevesebb pénz folyik be, így anyagi gondokkal küzd folyamatosan, hááááát, ide a tanárok se mennek olyan szívesen....

Ja, és van felvételi. A gyereknél csak azt nézik, hogy iskolaérett legyen, górcső alá a szülők kerülnek, hogy vajon el tudják-e majd fogadni a pedagógiát, ezt a mentalitást, az itteni elveket. Hogy beleillenek-e majd a közösségbe. Persze, hogy is mondjam, ez csak olyan szűrő, hogy a totálisan kilógók ne kerüljenek be, mert hát a társaság hihetetlenül heterogén. A csóró művésztől a milliomos vállalkozóig, a "keményvonalas" antropozófustól a kizárólag designer ruhában járóig...

rohanok, bocs,
szilvi
h_szilvi
 
 

Vissza: Gyermeknevelés

Jegyzetfüzet:

 

X
EZT MÁR OLVASTAD?