Új privát üzeneted érkezett!

Szia Fülescsacsi! Csak gyertek, csak gyertek! Mire szükségetek lesz rá, addigra minden kész lesz. De Zalaegerszeget előbb nézzétek jól meg, nem mondok róla semmit. A környék viszont gyönyörű. És Verebes szerint itt EMBEREK élnek.

Barbara! Az én kislányom 5 éves és ha kell elszámol 100-ig, leírja a nevét és nagyon sok betűt ismer már. Nem tanítottam! Most elkezdtem hordani egy zenetanárnőhöz szombatonként 2 órára, ahol waldorfos szellemben tanulnak. Szintén introvertált alkat létére nyitott szájjal harsogva énekel, boldogan táncol, Bothmerezik és roppant mód élvezi az egészet. Egyébként is, amit te mondasz szerintem csak a főtanításra vonatkozik, a szakoktatás csupa művészet. De érdemes bemenni egy nyílt napra, ott úgyis eldől a dolog. De igazából nem szeretnélek győzködni. pusz Katica
siray
 
 


Vekerdynek van több könyve is, ami nem konkrétan Waldorfról szól (pl. Kicsikről-nagyoknak). Lehet, hogy érdemes a kételkedőknek ezzel kezdeni. Bár ha ezeket a könyveket olvassa az ember, és egyett ért azzal, amit ír, előbb-utóbb Waldorf-módszernél köt ki.
Melinda
Vendég
 


Sziasztok,

ezeket most találtam a ker. újságban:
A zuglói Waldorf Óvoda (1144 Kántorné sétány 9.) felvételi tájékoztatót tart febr. 4., márc. 3., márc. 31., ápr. 28-án 15 órától. Tel.:221-9011, 06/30/973-9562

A Rákosmenti Waldorf Ált. és Alapfokú Művészetoktatási Iskolában (XVI., Thököly út 13.)előadássorozat lesz, febr.9., febr. 16., márc. 1., márc. 8., márc. 16-án, 18 órától. Tel.:405-3377 (8-12), www.aquafol.hu

Bajni
bajni
 
 

 
 

Fcs,
a héten semmire nincs időm, ma volt két gyerekem névnapja, pénteken ovis ÉS sulis farsang lesz (még jelmez semmi, pedig a nagy csacsi lesz), közeleg a párom szülinapja is, ami szervezést igényel, de jövő hét síszünet, akkor jut majd időm elküldeni, ugye nem baj?!
sz
h_szilvi
 
 


Ha mégis ide kattint valaki Gödöllő környékéről. Előadássorozat az oviban: Márc. 4., 18. és ápr. 1. 15-17 óráig. Gödöllő, Isaszegi út 11.
Melinda
Vendég
 


Szilvi! Dehogy baj!!!!! Amikor tudod, küldd...
Fulescsacsi
 


Melinda írta febr 8-án: "...úgy tudom, hogy Gödöllőn nem volt pénz egyszerre az iskolaépület megépítésére, ezért minden nyáron a leendő elsősök szülei hozzáépítettek mégegy tantermet az épülethez..."
Hát az nem egészen úgy volt...(ismeritek a viccet biztosan amiben nem osztogatnak hanem fosztogatnak...) Kép
Én magam sem voltam alapító, de először szomszédos kétszobás lakásokat béreltek egy társasház földszintjén, az egész szintet (4 lakás). Ezt kinőve, sikerült egy kétemeletes épület (termelő műhelyek,irodák) felső szintjét kibérelni, amely épületben tényleg évről-évre több és több helységet sikerült a bérleti szerződésbe bevonni. Ma már a két felső szint és a földszint fele a "kezünkön" van. (Idén fog érettsgéizni az első csapat)
A lényeg, hogy nem hozzáépítésről, hanem tanítási célra való alkalmassá tételről volt/van szó. (És nem csak az elsősök családjai.) Sajnos a sok belefektetett munka nem saját tulajdonra fordítódott...

Bocs, hogy belekotyogtam, további jó diskurzust, sziasztok...
joe63
 
 


Joe,
nincs belekotyogás, maradj csak itt! Kép Szerintem bőven te vagy itt a korelnök, mármint waldorfilag. Hányadikos(ak) a csemeté(i)d?

Találkoztam egyszer a mostani másodikos tanító nénitekkel, tavaly többször jött látogatóba a fiam osztályába. (Óbuda, Miklós bácsi)

Az érettségi is nagyon érdekel, nálunk most 12.-es a legnagyobb osztály. Nálatok hányan vannak?

szilvi
h_szilvi
 
 


Joe
Ezek szerint rossz volt az informátorom - nem elsőkézből hallottam.
Örülök, hogy végre valaki jelentkezett Gödöllőről! Örülnék, ha megírnád a véleményedet, személyes tapasztalataidat, érzéseidet az óvodával, iskolával kapcsolatban.
Szilvi már kérdezte, hogy mekkorák a gyerekeid, óvodába is a gödöllői Waldorfba jártak?
Most már nem vagyok biztos az információim hitelességében, de úgy tudom, hogy az óvoda már saját épületben működik.
Melinda
Vendég
 


Hát az úúgy vooolt...
Sokáig -kb.10-12 évig- egy állami óvoda kétcsoportos különálló épületét bérelték az alapítók, mígnem a bérleti szerződést fel kívánták mondani a bérbeadók. Az önkormányzat, hogy ne az utcára kerüljenek a bérlők, közreműködött abban, hogy valami pályázaton a jelenlegi (ex-állami)épület új tulajdonosa mi lehessünk oktatási célú hasznosítást kikötve. Ez valóban az egyesületünké.
A gyerekeim/nk: 9,8,6,4 osztályosak, és van még egy lassan elsőskorú lánykánk (májusban lesz hat), aki a távolság miatt nem w-ovis. A három kisebbik iskolás w-ovis volt, de egész más körülmények között voltak azok. A mostani állapotról nem tudok hiteles információt adni (másmilyet meg nem akarok). Kép
Maga az oktatási alapelv, alaprendzser sokkal jobban tetszik, mint az államiban gyakorolt. De itt is éppúgy igaznak érzem azt a gyakori vélekedést, miszerint a tanító személye/személyisége sokkal fontosabb mint a módszer amit alkalmaz.
Az érettségire készülő osztályban -ha jól tudom- tán tizen vannak. Amit tudok még róluk: a közelmúltban csináltak velük egy próbaérettségit egy régóta gyakorló független elnökkel, akinek messze jobb volt a véleménye az eredményekről, mint a helyi tanároknak (akik azt is tudják, mit tudtak volna még a gyerekek azon kívül, ami "lejött").
Hát egyelőre ennyit. Köszi a fogadtatást.
joe63
 
 


Miért csak tizen vannak az érettségire készülő osztályban? Úgy tudom a módszer szerint a nayg létszámú osztályok működnek jól.
Egyelőre csak az óvodákról olvasgattam, így elég hiányosak az iskoláról az ismereteim. A Waldorf sulik mindig 12 évfolyamosak, és nincs külön közép és ált. iskola?
Ha négy gyermeked is ide jár biztos ismered az osztály tanítókat. Légyszíves mesélj róluk!
Melinda
Vendég
 


A létszámról: Ők voltak az alapítók. Igazolódott a "minden kezdet nehéz" c. bölcsesség. Szülők egymás közötti hogy is kell(ene) csinálni-problémák, tanítóval kapcsolatos személyi, szakmai kifogások, a tananyag mennyisége-minősége-"mikor"sága területén nézeteltérések, szervezeti formával kapcsolatos gondok, rivalizálások tizedelték meg a nem tudom mekkora indulólétszámot. A mai 10-12 főből jó ha 5 ott volt a kezdeteknél, de legalább huszan voltak. A többi család nem viselte el a "szülési fájdalmakat"...
Az w-iskola 13 évfolyamos. Az utolsó évben kifejezetten a vizsgára és a vizsgázásra készülnek. Nálunk szervezetileg egy a két iskola. Anyagilag nem lehetne fenntartani két különálló intézményt. Illetve lehetne, de pénzügyileg így jobb.
Igen ismerem, ha nem is mindegyiküket. Élőszóban szívesen megosztjuk Veled tapasztalatainkat, élményeinket, de -sorry- írásba nem adom, főleg nem publicban. Volt már néhány negatív élményem a "szabad véleménynyilvánítással" kapcsolatban (nem az iskolában, hanem netes fórumokon). Ha gondolod, írj, a mailcímem élő, bár hetente csak 1-2 alkalommal van "postabontás".
Ha igazak a füleseim a személy kilétét illetően, a leendő elsős tanítónkat nyugodt lelkiismerettel tudom ajánlani a közelbeli csemeték tanítójának és kifejezetten sajnálni fogom, ha a legkissebbem nem lesz még iskolaérett addigra.
Egyébként a nagy létszám -véleményem szerint- irodalmi adat, a tanító valóságos személy. Van amelyik elbírja a 40-et is, van amelyik 15-tel sem boldogul. joe
joe63
 
 


Joe,
csak egy röpke kérdés: nálatok mikor van "bazár"? Mert Solymáron Márton napi, Hidegkúton, Budaörsön adventi, nálunk meg áprilisban Szt. György napi.
A tietek is télen van? Csak egy van egy évben?

Melinda,
az ált. iskola meg a gimi nálunk is egyben van, de mégsincs. 8. után más az élet. Új tanárt kapnak, akinek osztálykísérő a neve (a kicsiknek osztálytanítójuk van, de sehol sincs osztályFŐNÖKÜK), dolgozatok vannak, amit %-kal értékelnek, és - (ha jól tudom, de nem biztos!)- megszűnik a "főoktatás" és csak szakórák vannak. De ezt Joe jobban tudja. Szóval azért "gimisebb".

szilvi
h_szilvi
 
 


Nálunk bazár az adventi idöszak elejetáján és pünkösd táján van.
Kilencedikben még van -de a gyerekeim szerint fentebb is- főoktatás. Kép
..
(a folytatást "kicenzúráztam") Kép
joe63
 
 


Sulikban a minden tanárnak van osztálya? Vagy itt is létezik olyan tanár, aki csak valamilyen szakot oktat?
Ki lehet tanár ezekben a sulikban, milyen védzettség kell hozzá? Az óvoda programbam olvastam, hogy az óvónénik elvégzik az államit, majd a Waldorfot.
Melinda
Vendég
 


Melinda,
nem, nincs minden tanárnak osztálya, viszont az osztálytanítók is oktatnak más osztályokat szakórákra. Nálunk ilyen szaktanároknak nincs osztályuk: angol, német, kézimunka, ének, euritmia, bothmer, faragás, kertészkedés, meg a felsősöknél még sokkal több is. De persze minden osztálytanító oktatja a saját osztályát arra a tárgyra, amiben ő jó. Pl. ha jól tud németül, akkor nincs külön némettanárja az osztálynak, stb.
Van W.-tanárképző Solymáron, ez lehet első diploma is (4 éves) vagy posztgrad (2 éves). Van külön szaktanárképzés is, ekkor már értelemszerűen alapfeltétel az azirányú végzettség, ha jól tudom, és ők "csak" a "waldorfot" adják hozzá.
Azt nem tudom, hogy a gimnáziumi tanároknak milyen képzés van.
Ha jól tudom, most az óvónőképzés teljes, azaz nem kell előtte állami, legalábbis a most futó levelező programra jár egy barátnőm, akinek nincs államija, és felvették.
szilvi
h_szilvi
 
 


Fülescsacsi, a héten elküldöm, de majd szólok még!

(A fiam csacsi volt farsangon!)
h_szilvi
 
 


De jó! Van róla fénykép?
Fulescsacsi
 


Sziasztok!

A kisfiunk most lesz 7 éves. Mindenképpen Waldorfban akarjuk iratni. (Egyébként minden OK vele, nem hiperaktív, stb. Mindemellett egy nagyon okos kisfiú, aki szerintem "meghalna" egy szokványos iskolában, aminek a pedagógiájával amúgy sem értek egyet.)

A legközelebb a Rákosmenti Waldorf van. Viszont most 14000.- egy hónap, és jövőre csak több lesz. 4 gyerekünk van. Így sem tudjuk kifizetni a számláinkat, pedig a férjem az átlaghoz képest jól keres. Van valami megoldás?

A másik: ha minden jól megy, szeptemberben már Svédországban leszünk, tehát a fenti probléma megoldódik. (De ez egyáltalán nem biztos.) Van ott is Waldorf?

Köszi a válaszokat:

Virág
Virág
 


Virág!
http://www.waldorf.se/

Az anyagi részre még nem tudom a konkrét választ. Mi talán most kezdjük majd az ovit.
solya
 
 


Solya,
nagyon szépen köszönöm. Kép
Virág
 


Hátha valakit édekel/érint:

Nyílt délután a Gödöllői Waldorf-iskolában:
Az iskolát bemutató sorozat következő alkalmával a 4.-5.-6.-7.-8. o. tanítói, szaktanárok és régi szülők beszélnek a pedagógiai és szülői gyakorlatról.
Időpont: 2004. február 18. (szerda) 15h-18h
Helyszín: Gödöllő, Tessedik S. u. 4.
joe63
 
 


Fülescsacsi,
megpróbálom feltenni Alexet. Operában ne msikerült, ez explorer.

Kép
h_szilvi
 
 


Na, ez olyan jól ment, itt van Abigél is. A kicsiknél jó, ha nem nagyon rendkívüli a jelmez, nem minden kicsi szeret beöltözni, nekem Olivér első évben oviban nem is volt hajlandó a nagy gonddal elkészített jelmezét. Kép

Ezért Abigél Tavasztündér volt.

Kép
h_szilvi
 
 


Szilvi!

De jóóóók! Olyan szépek a gyerkőid! És a jelmezek is klasszak!
Fulescsacsi
 


Sziasztok!

Nincs időm manapság. Nagy családi téltemető vetélkledős bulit szervezek!
Szilvi,
nagyon jók a kölkökKép!!
A fiam már alig várja hogy manó legyen nagy pocakkal!

Pusz: Emese!
emesu
 
 


Az én kislányom is tavasztündér akart lenni, de csak ma lesz a farsang. Ő a fehér habos-baboshoz ragaszkodott a ruhát illetően.
Egy kérdés: A Waldorfos étkeztetést hogyan oldjátok meg?
siray
 
 


Mi az, hogy waldorfos étkeztetés?
h_szilvi
 
 


Kedves Virág!

A "szokványos iskolák" közt is van remek, és ismerek "ügyetlen" Waldorf iskolát. Találkozom harmonikusan nevelt "szokványos iskolai" és neveletlen "Waldorfos" gyerekekkel is. Tehát semmiképpen nem lenne szabad általánosítani. A tanár személyisége nagyon meghatározó, egy szokványos iskolában is lehet kiegyensúlyozott csemetéket nevelni!!! Kívánom, hogy találjátok meg a nektek és a gyereketeknek legmegfelelőbb iskolát!
Szia: Szöszke

Kép
szöszke
 
 


Szöszke,
köszönöm szépen. Sajnos nem ismerek olyan iskolát, ahol volna időm bombabiztosan megállapítani, milyen a tanár felfogása a gyakorlatban a gyerekekkel való bánásmódról. Te tudsz ilyet a XIV-XV-IV. kerületekben?

Virág
Virág
 


Virág!
Szerintem most van szezonja a nyílt napoknak, be kellene ülnötök egy-egy helyre! Az is igaz, hogy ilyenkor az iskola megpróbálja a legjobb arcát mutatni, s ilyenkor a "szupertanárok" tartanak bemutatóórát. A tanárok viselkedéséből és a gyerekek reakcióiból (elejtett megjegyzések, órai viselkedés, stb.) viszont könnyen felmérhetitek a helyzetet!
Figyeljetek a következőkre: a tanár türelme, szakértelme, kommunikációja; mindenkinek ad-e szereplési lehetőséget; mennyire mozgatja az osztályt (fizikailag és szellemileg is); részrehajló-e (vannak e "kis kedvencek" - ez rossz!); megpróbál-e igazságos lenni; hogy értékel: engedi-e, hogy a gyerek saját magát értékelje, vagy csak ő nyilvánít véleményt; szakmailag föl van-e építve az óra, vagy ide-oda kapkodnak. Nézzétek a gyerekek reakcióit: milyen lelkesedéssel vetik bele magukat a munkába, élvezik-e az adott órát, a tanárhoz hogy viszonyulnak: szeretetteljesen, vagy szorongva stb.
Ezt az ember ösztönösen megérzi...
Jó szemlélődést kívánok!
Szöszke

Kép
szöszke
 
 


Szöszke,
köszi szépen. Kép Igazad van.

Virág
Virág
 


Emese,
írhatsz maajd a télbúcsúztaóról, meg a manóról is néznék képet!
(Alex tavaly volt manó, de vékonyka és hosszú magas kartonpapírsapkával, így sokan varázslónak nézték. Kép)

FCS, még mindig nálam van. Kép Bocs, azt hittem annnnnnyi mindenre lesz idő, a szünetben, és a felét se végeztem el. Pl. az ovi virágbabáit el se kezdtem...

Mondjuk, nagyon jól telik a szünet, pont ezért nincs időm. Kép
Most sincs. Kép
sz
h_szilvi
 
 


Sziasztok!

Pár új kép a jövő waldorfosárólKép: http://babanet.hu/album/main.php?album=1746&page=1&PHPSESSID=d02d98da6ce76dda419 8015588a852bc Kicsit homályosak, mert egy örökmozgó a lelkem...


Szilvi! Amikor ráérszKép! Most úgyis valami játszópléden agyalok... (Nincs pár jó mintád? Nem vagyok a rajzolás nagymestere, bár apa azért elég ügyes szerencsére... Napocskát, házikót, felhőcskét, állatokat, fát szeretnék...)
Fulescsacsi
 


Kedves Szilvi, vagy bárki, aki válaszol!

Kisfiam óvodás korú (május végén tölti a 4-et), és (az anyagi vonzat miatt inkább elméletben) felmerült, hogy esetleg Waldorf-oviba adjam. Lenne néhány kérdésem, részben az „eszmei” háttérről, részben nagyon is gyakorlati dolgokról. Lehet, hogy időnként kötözködésnek tűnik, ne vegyétek annak. Csak szeretnék információkat első kézből és honnan, ha nem Waldorf-os szülőktől.
Íme: 1. A www.waldorf.hu-n olvastam (még jó régen, aztán most egy ideje csak a nyitólapjuk jön be) amolyan alapvetéseket. Ott említették, hagy a Waldorf-ovikban, sulikban keresztény szellemben folyik a nevelés. A Waldorfos asztali áldást olvasva (ebben a topikban) csodálkoztam, hogy ha keresztény szellemben folyik a nevelés, akkor egy ilyen imádságban miért nem említik a Teremtőt meg? Talán kimondatlanul benne van? (Számomra igen) Vagy számotokra (is) evidencia? A gyerekek számára is?
2. A Waldorf-pedagógiának van köze az antropozófiához? (Egy másik internetes fórumon olvastam effélét.)
3. Ebből a topikból rémlik valami Mária / Földanya párhuzam is, de most nemigen tudok visszakeresni, úgyhogy ezt inkább hagyjuk, ill. ha valaki megerősíti vagy cáfolja, megköszönném.

A gyakorlati dolgokról:
1. Olvastam, hogy Waldorf-sulikban 8-16e Ft/hó a hozzájárulás. (Oviban még több, ha jól emlékszem.) Az étkezés díja még ezen felül jön? Hogyan differenciálnak a családok anyagi helyzete szerint? Kereseti kimutatást kérnek? Az már gyerekkoromban se a valós állapotokat tükrözte, elég jól emlékszem rá. Vagy minden Waldorfos szülő olyan rendes, hogy a tényleges jövedelmét bevallja, ha a gyerkőc havidíjának a megállapításáról van szó? Ha így van, szuper!!
2. Átlaggyerek, átlagszülő nem létezik. Most mégis valami effélét kérdezek. Egy olyan szülő számára, aki nem nagyon-nagyon sok, de nem is viszonylag kevés időt tud szakítani az oviban/iskolában való tevékenységre, mennyi elfoglaltságot jelent ez? Persze nem annyira az érdekel, hogy heti X óra, inkább szívesen látnék néhány konkrét példát. Milyen gyakran vannak előadások („fejtágítások” ;-)) ) szülők számára? Ja és ilyen alkalmakkor a gyerekekre ki vigyáz? Apuka, nagyszülő, ovis szülőtárs, barátnő, gyerekcsősz? (Hogy oldjátok meg?) Sikerül olyan gyakran megoldani, hogy az ovinak jó legyen? És mi van, ha nem???

Kicsit hosszú voltam, bocs.
Köszi, ha valaki válaszol.
Bea
ubi
 
 


Szia Bea,
nem kötözködés egyik kérdésed sem, sőt. Pont a minap gondolkodtam el azon, hogy vannak a suliban most ezek a tájékoztató előadások, és sok mindent elmondanak, de NEM mondják el a szülőknek, hogy van rengeteg minden, ami itt nem fér bele ebbe a 3x2 órába, viszont ha ennek tudta nélkül hozzák ide a gyereket, csalódnak, sőt ne adj' isten becsapva érzik magukat. És ez pont a szellemiséggel kapcsolatos.

Steiner, az antropozófia megalapítója (bár ez rossz szó), fogalmazta meg a w. pedagógia alapelveit, nyilvánvalóan az alapján az emberkép alapján, ami a meggyőződése volt. Eszerint az ember egy szellemi lény, aki a mindenkori inkarnációjában rendelkezik egy testtel, és egy-egy halhatatlan lélekkel és szellemmel. A kisgyermek sem "tabula rasa", hanem kész szellemi lény, aki feladatokkal, kérdésekkel érkezik a földre.
Ha egy szülő 100%-osan materialista, nagyon idegennek, sőt visszataszítónak fog találni olyan kijelentéseket, hogy "a kisgyermek eredendően vallásos".
Mégis, konkrét vallásra nevelés nincs, mert az dogmatikus lenne, hanem ehelyett a gyerekben lévő áhitatot, a világra, a teremtésre való rácsodálkozást próbálják fenntartani, ápolni. És, mivel a "nyugati világban" élünk, a zsidó-keresztény kultúrkörben, így a mi lélek-személyiségünknek ezek a hagyományok felelnek meg.
Az asztali áldásnál jól gondoltad, nem kell kimondani, a lényeg a hála, a köszönet. leírtam a nagyfiamék áldását is? "Földből magba, magból szárba, szárból virágba, virágból kalászba, kalászból kenyérbe, kenyérből testembe, testemből lelkembe, lelkemből lelkedbe. Jó étvágyat."

A Mária/Földanyát azzal kapcsolatban írtam, hogy valaki rákérdezett, miért van az oviban Mária-kép. Hogy Mária nem kizárólag Jézus édesanyját reprezentálja, sokkal több annál.

Szóval VAN köze a w.-nak az antropozófiához, de nem egyenlő azzal. A tanárok sem szükségszerűen antropozófusok. Van, aki igen, van, aki nem. Én nem tudok valami sokat magáról az antropozófiáról, de ha vannak KONKRÉT kérdéseid, hátha tudok válaszolni, esetleg tévhitek eloszlatásában. Sok helyről hallottam, hogy az a. valami okkult, veszélyes dolog. Ez nevetséges, de ezt csak konrét példákkal tudom megcáfolni, tehát, ha kérdésed van: hajrá.

Ezt most elküldöm, a praktikusakra nemsokára írok (fektetés után).
szilvi
h_szilvi
 
 


Bea,
folytatom.

Hozzájárulás. Ha jól tudom mindenütt, de a mi ovinkban/suliban ugyanaz a hozzájárulás összege mindenki számára, csak intézményenként különböző. Nálunk mindkettőben 11.000/hó. Hallottam oviról, ahol 16. Ez általában attól függ, hogy mennyire megy jól az iskolának, meg milyen tervei vannak. Egy pici iskolában is el kell tartani az összes tanárt, így egy-egy családra nagyobb összeg jut.
Nincs semmiféle kereseti kimutatás. Ebből az összegből lehet kedvezményt KÉRNI, nyomós indokkal (munkanélküli lett, sok a testvér már a suliban, stb.) Vannak iskolák, ahol a testvérkedvezmény automatikusan jár, mondom, ebben minden intézménynek szabadsága van.

Elfoglaltságok. Megint csak a mi példánkból tudok kiindulni, kevés az infóm más intézményekről. Havi egy szülői van, oviban is, suliban is. Jó esetben nem ugyanazon a napon. Este, hogy a dolgozó szülők is oda tudjanak érni. Általában a másik szülő, vagy nagyszülő vigyáz a csemetékre. Egy-egy alkalom 2-2 1/2 óra. Vannak, akik nem járnak rendszeresen szülőire. Ez nagyon nem jó, de legtöbbet a szülő veszít. Komolyan. Ja, ennek max. a fele "fejtágító", meg az sem mindig elmélet ám. Ahogy korábban leírtam, iskolás szülőin babzsákozunk, énekelünk, kötelet ugrunk, - mint a gyerekek. Emeséék euritmiáznak néha. Ilyesmi. Utána pl. elmondja a tanító bácsink, hogy egy 8 éves hogy éli meg a világot két nagy fordulópont között (a 7. életév betöltése és a 9. életév "Rubikon"-ja). Oviban sokat tanulunk az ünnepkörről, mi is jobban megértünk dolgokat, mint pl. a Márton napot követő befelé fordulást, a "besötétedést" az Advent "világosodása" előtt, a Három Királyok szimbólumait, stb.

Szintén ovija válogatja, hogy mennyi takarítás/ház körüli munka vár a szülőkre. Nálunk ez sem sok, de pl. egy kezdő oviban rengeteget kell dolgozni: játékokat, bútorokat készíteni, függönyt varrni, van, ahol a szülők vásárolnak be ennivalót, ha nincs biobolt a közelben, stb.

A szülők nem csak részt vesznek, de szervezik is a munkát. Például a mindenféle w.-bazárokon az ovik és iskolák árulhatják a szülők/gyerekek által készített portékákat, és a bevétel az övéké. Két éve az ovink egyik csoportja a Szt. György-napi vásáron megkereste egy gabonaőrlő malom árát. Már most összegyűltünk, anyák, hogy ki mit fog csinálni, mennyit, mikorra, lesznek közös összejövetelek, amikor együtt varrogatunk, a suliban január óta hetente egyszer be lehet menni varrogatni, nemezelni, babácskákat csinálni, amiket majd eladnak.

Phú, ez is hosszú lett. Mindemesetre ez egy ízelítő, konkrétumokat csak ott tudsz meg, ahová mennétek. Javaslom, keresd fel őket MOSTANÁBAN, sok helyen vannak tájékoztatók, néhol egész előadás-sorozatok.
És én is válaszolok, amire tudok. Kép
szilvi
h_szilvi
 
 


Szilvi,

Kösz a gyors válaszokat. Még agyalok rajtuk, addig is kérdeznék még néhány dolgot. (A nagyfiam most épp el van az apájával az új lakásunkat megnézni+megmérni ezt-azt. Ezért tudok most egyáltalán gépközelbe keveredni. Meg mert a pici alszik.)
Említetted, hogy bio-boltból szerzik be a Waldorf-ovik az alapanyagokat a főzéshez. Az étkezés díja benne van a havi ovi (suli) díjban, vagy azon felül értendő? (Csak mert azoknak a bio-boltoknak az árai, ahol eddig jártam, hát meglehetősen húzósak voltak.)
Még egy dolog: a Waldorf intézményekben vegetáriánus kosztot adnak a gyerkőcöknek? (Mi nem vagyunk azok, nem is tervezzük, ezért érdekelne. Persze nem mondom, hogy húst eszünk hússal, hanem csak úgy mértékkel.)
Olvastam az évszakasztalról is. Ez nagyon aranyos dolog lehet, világnézettől függetlenül. A tieteket Abigél nem szokta szétdúlni? (Úgy saccolom, ő egyidős lehet az én Zsófimmal. Nagyon aranyos volt Tavasztündér-jelmezben! Mármint Abigél .) Nem arra gondolok, hogy játszik a kis figurákkal, stb, és ezután nem teljesen úgy néz ki a kompozíció, mint ahogy te elrendezted, ez nem zavarna. Gondolom, téged sem. Az viszont engem igen, ha naponta n+1 alkalommal kereshetném össze az alkatrészeket a lakás legkülönbözőbb pontjairól, szekrényből, ágy alól, folytathatnám.
Szia
Bea
ubi
 
 


Szia Bea,
az ovis koszt benne van, az iskolai nincs, azért a kerületedben megállapított díjat kell fizetni (de pl. jár a 3-gyerekes 50%, meg ilyesmi. Legalábbis nálunk.)
Az óvoda vegetáriánus, minden nap kása, néha leves van. Ja, meg reggel vajas kenyér, meg gyümölcs, és/vagy nyers zöldség. De ebéd nincs, ezt a meleg ételt 11-kor kapják.

A sulinkba a Sodexho szállít, van hagyományos, reform, meg vegetáriánus menü. Alexet két hónapig fizettem be, de nem ette meg, mert annyira nem volt se ízletes, se szép. A gyerek sokszor azt se tudta, mit eszik, pedig az átlaggyereknél többféle ennivalót ismer és szeret. Ja, a tanító bácsi is nagyon egyetértett abban, hogy az ő kajájuk nagyon gyenge minőségű. Remélem, hogy mire mind iskolás lesz, addigra változik a helyzet. Addig meg úgyis kell főznöm délben, akár otthon is ehetnek.

Évszakasztal. Amíg Abigél pici volt, az ebédlőasztalunkon volt egy ún. évszaktányér, oda nem tudott felmászni. Meg ha ott ültünk, akkor is mondtuk, hogy "ezt csak nézzük".
Aztén egy éve lett alacsony asztalunk, Abigél nem volt még 2 éves. Nem dúlja föl. Igen, néha játszik velük, de valahogy mindig a saját környzetünkben. Egyébként nem kell úgy telepakolni mindenfélével, ha gond, hogy néha össze kell szedni. Igazából még sok baba se kell. Egy kis friss virág, vagy mostanában barka, egy két szép kő. Sok helyen tesznek az évszaknak megfelelő akvarell-képeslapot rá, pl. az következő ünnephez kapcsolódót.
Egy idő után az lesz a "gond", hogy a nagyobb gyerekek minden séta alkalmával összeszednek dolgokat (terméseket, leveleket, kavicsokat), amiket mind-mind rá akarnak pakolni az asztalra. Persze ezt bizonyos mértékig hagyni kell, mert a cél pont az, hogy a gyerek észrevegye ezeket a dolgokat a természetben....

Este felteszek egy-két évszakasztal képet, de azt csak explorerben tudom....
h_szilvi
 
 


Sziasztok
hgyné
 
 


Sziasztok!
Nagyon örülök, hogy beszélgethetek végre olyanokkal, akiket hozzám hasonlóan igen érdekel a Waldorf. Nálunk sajnos az emberek nagy része azt sem tudja, hogy mi ez, ezért nincs is jó véleménnyel róla.(főleg az iskolának rossz a híre) Szerencsére a baba-mama klubban nagyon szimpatikus szülőkkel ill. ovónénivel találkoztam. Én is szeretném a kisfiamat Waldorf oviba adni, de nem biztos, hogy az alacsony létszám miatt felveszik. Akkor adjam másik oviba / bölcsibe és 1 év múlva próbálkozzunk újra?
A másik (a témától kicsit eltérő) problémám, hogy mostanában elkezdte a kisebbeket bántani/fellökködni. Eddig inkább nagyobbakkal találkozott. Én magam az agressziót nem bírom, és így a helyzettel sem tudok mit kezdeni. Segítsetek, mit csináljak?
Köszönöm, Andi
hgyné
 
 


Szia Andi,
hol laksz, hogy ennyire rossz híre van a sulinak? Persze nyugi, az én környezetemben sem tudják, mi a w., ill. azt HISZIK, hogy tudják. Kép
Én több olyan gyerekről hallottam, aki 3 évesen elment egy évre bölcsibe, mert az anyukának dolgoznia kellett, és 4-évesen átvitték w.-ba. Igazából ezt az óvónőkkel lenne érdemes megbeszélni, ők hogy látják az esélyeiteket most, ill. egy év múlva, és az alapján dönteni.

Kisfiad 3 éves? Ez nagyon a dackorszak, rengeteg mindentől lehet agresszív. Ha kizárható a kívülről jövő ok (kistestvér születése, játszótéri példa, tv, rajzfilmek, stb.), akkor gondolkozhatsz azon, ha van-e elég alkalma "nem"-et mondani. Hülyén hangzik, de ez egy gyereknek ebben a korban élettani, mert ezáltal definiálja önmagát (most jön rá, hogy ő és az őt körülvevő világ nem egy. Illetve még nem teljesen, de kezd öntudatára ébredni, és ezt főleg azáltal gyakorolja, hogy nem-et tud mondani.) A "túl jó" gyerekekben nem tudom mi zajlik, ill. mi nem zajlik (ilyen gyerekem nekem nincs :D)
Utánanéznék neked, mit mond a Nagy Gyermekkalauz (ez a "waldorfos" baba- és gyereknevelési könyv), de kölcsön van éppen, és nem tudom, mikor kapom vissza, leghamarabb szerdán, a baba-mama csoporton Kép)

szilvi
h_szilvi
 
 


Emese, Joe, vagytok?
Szeretek beszélni, de azért.....
h_szilvi
 
 


Andi, most láttam, hogy Szombathelyi vagy. Na én w.-os körökben a suliról JÓT hallottam. Kép
A fiam egy volt osztálytársáék a suli miatt mentek oda lakni...
sz
h_szilvi
 
 


Szia Szilvi,
köszönöm a válaszod. Igen szombathelyiek vagyunk. A "külvilág" szemében nálunk a W.suli a "problémás gyerekek gyűjtőhelye". Én nem így látom, csak elég nagy a közvetlen környezetemben is az ellenállás. A férjem most már kezdi másként látni a dolgokat(pozitív a változás), de a rokonság többi tagja...

Kistesó még sajnos nincs, TV-t nem igazán néz (én sem szeretem)csak max. ha apa este egy híradó erejéig bekapcsolja. Arra gondoltam, hogy a bábszínházban látott egy elég rémisztő darabot (félelmetes ördög horror hanggal,...), sajnos nem tudtam, hogy ilyen darab próbájára viszi az anyósom többször (mikor én láttam a darabot, sejtettem, hogy jó vége nem lesz, nem volt gyerek, aki ne félt volna). Szóval azóta rázza a szekrényajtókat, meg üti cipőkanállal, hogy ne tudjon kijönni az ördög a szekrényből. Sőt minket is kiküld, hogy beszéljünk az ördöggel, hogy menjen el! (Az anyósom szerint nem lehet mindentől megóvni a gyereket. De ha ez ilyen eredménnyel jár, akkor én MEG AKAROM védeni!!!)
Andi
hgyné
 
 


Sziasztok! Csak idekukkantottam Kép Andi, abszolút elképzelhető, hogy a bábszínházi darab hatott szegényre ilyen erővel. A fiammal, amikor 1,5 éves volt, egyszer odakeveredtünk egy dínó-kiállításra az állatkertben, és hónapokig tartott, mire kiheverte az ijesztő hangok és alakok hatását. Utána egész pici játék-dínóktól is iszonyodott. Nagyon kell vigyázni. Próbáld nyugtatgatni, előbb-utóbb azért majd elmúlik.
Klára
klara
 
 


Sziasztok!

Úgy látom az új látogatók mindig fellendítik a beszélgetést.

Andi
Látom idetaláltál. Szerintem TE dönts, és ne foglalkozz az anyósod és a sógornőd véleményével (eddig sem tetted)! Én úgy érzem te már döntöttél.
Valahol olvastam: egy apuka úgy oldotta meg a mumusos problémát, hogy bement a szobába egyedül, mint nagy, erős apuka kiabált a mumussal és elzavarta örökre, ezt a gyerek elhitte, és utána sötét szobában is mert aludni.

Joe
Örülnék, ha válaszolnál a kérdéseinkre! (Remélem megkaptad a levelet!)

Melinda
Vendég
 


Hát persze, hogy fellendítik, most MAGUNKNAK minek dicsérjük, ami szerintünk még minden hibájával együtt a legjobb?! :D:D:D

Nekem Alex 5 és fél volt, amikor elvittük a Marcipán Cicára a Bábszínházba. Amikor az (öreg, beteg) oroszlán elbődült, Alex belevisított a levegőbe, hogy "FÉÉÉÉÉLEEEEK!" Olivért 6 évesen ki kellett vinni a Sümegi Várjátékok lovagi tornájáról, mert teljesen kiborult.
Ez csak azt demonstrálja, hogy ami nekünk tök OK, az egy nem-tévén-szocializálódott gyereknek (és ezek szerint a tied is ilyen) nagyon brutális lehet.

Tetszik Melinda javaslata, jobban, mint amit én javasoltam volna. Nálunk csak éjjel félt a nagy anno egy a falból kijövő krokodiltól. Kiválasztottam egy megfelelő plüssállatot (tigrist, de akár kutya is lehetett volna), elmagyaráztam, hogy a krokodilok semmitől sem félnek annyira, mint a tigrisektől, tehát, ha a tigrissel alszik, a krokodil nem fog jönni. Bevált. De mondom, ő csak éjjel félt, nem is a sötéttől, hanem az álmtól. (Aztán jóval később meg lehet tanítani, hogy álmában megváltoztassa az álmait...)
h_szilvi
 
 


Szilvi!
Hogyan lehet megtanulni, hogy álmomban megváltoztassam az álmaim?

Melinda
Vendég
 


Hú, ez más téma, én annyira nem is vagyok otthon benne, nem akarok butaságot írni.
A férjem edzegette Alex-et, gyerekeknek állítólag könnyebb. Elmondta, hogy egyszerűen nézze jól meg, azt, amitől fél, majd változtassa át valami mássá. Meggyőzte, hogy mivel az álmot ő álmodja, ezért ezt a saját álmában minden további nélkül meg tudja tenni. Ehhez még az ún. "tudatos álmodás", azaz lucid dreaming sem szükséges, azaz amikor ráébredsz álmodban, hogy ez egy álom.
Mindenesetre Alex egyszert régebben mesélte, hogy sikerült valamit megváltoztatni, amikor rosszat álmodott, azóta nem mesélt.
Viszont akár alkalmazza most, akár nem, azt a párom nagyon fontosnak tartotta megtanítani, hogy az álmok lényegesek, jó, ha tudatosan vissza tudunk rájuk emlékezni, és nem valami rajtunk kívül álló rossz, és gonosz, amitől rettegni kell.
(Nem azt mondja, hogy soha ne legyenek lidérces álmaid, ha épp erre van "szükséged", de rettegni tőlük nem érdemes.)

Ha felnőttként akarod ezt elérni, az hosszabb, bonyolultabb feladat, mert az "éber tudtunk" megpróbálja felülbírálni és elnyomni a tudatalattit. De tudom, hogy első lépés az "álomnapló", hogy rögtön ébredés után (akár az éj közepén) leírod az álmodat olyan részletes, ahogy csak tudod, beleértve az abszurd részleteket és hangulatokat. Tovább nem tudom, de szerintem anno az Álomkontroll, meg hasonló könyvek erről szóltak.
sz
h_szilvi
 
 

Vissza: Gyermeknevelés

Jegyzetfüzet: