Eszter,
először is, a hatéves gyereket RITKÁN találják iskolaérettnek a magyar w-iskolákban. (A listádra visszatérek!) Ez nem azért van, mert lassabban érnek, mint pl. az osztrákok, mert elvben az lenne jó, ha az évközben született az első osztályban töltené a 7. szülinapját. De. Nálunk óriási a túljelentkzeés szinte minden iskolába, és ezért könnyű a még nem 7-évesekre azt mondani, hogy maradjon még egy évet, hiszen maradhat. Ennek következményeként a következő évben ott lesz az a sok, 7. évét már betöltött gyerek, akinek muszáj iskolába menni, törvény szerint. Hozzájuk kell összeválogatni az osztály maradékát. Ekkor nyilván nem a legszerencsésebb, ha olyan gyerekek is bekerülnek, akik fizikailag is picikék, korban kb. 1 1/2 évvel vannak az osztály fele-egyharmada mögött...
Én már háromszor felvételiztem. A másodikomnál nem volt kérdés, júliusi, tehát az állami suliba is 7 évesen ment volna. Alex fiam viszonylag magas és erős volt és intellektuálisan igen érett, decemberi, őt felvette az osztálytanító tudva, hogy 6 3/4 lesz, mire eljön az ősz, 7 és 3/4 évesen a másik oldalon lógott volna ki bármilyen első osztályból. Abigél lányom május eleji, elvben mehetett volna tavaly. De sem testileg, sem érzelmileg nem volt azon a szinten, amin a felvett gyerekek. Lehet, hogy SIMÁN végigüli az órákat, simán rajzol szépen és tanulja a betűket (már úgyis tud olvasni), megtanult volna kötni, stb., de az nem az ő korosztálya volt az iskolában. A mostani felvettek között van négy 2002-s gyerek. A 32-ből! Pedig elvileg a 2002 május vége előttiek idén mehetnek, törvény szerint.
Szóval ezek a szubjektív tények. Mert a felvételről az
osztálytanító dönt és nem egy lista.
Az objektív megítélét meg sajnos nem ismerem annyira.
Itt van egy lista, nyilván nem teljes ez sem:
http://prante.wordpress.com/2008/03/06/iskolaerettseg/
Néznek még "keresztezést", azaz pl. hogy egy bal oldalról nyújtott tárgyért melyik kezével nyúl, hogyan vesz fel tárgyakat a földről, a dominancia itt is fontos (nagyon).
Ceruzafogást nem hiszem, hogy néznek, lévén, hogy még évekig nem kapnak ceruzát csak marokkrétát vagy vastag rúd-krétát. De a tanár átbeszéle velünk Abigél rajzát, és mutatott dolgokat, amik azisklaérettség jelei (nyilván nem beszéltünk mindenről.)
Amúgy 7 múlt májusban, még most sincs 120 centi (pedig a párom és én 177 ill. 185 centisek vagyunk).
Mivel nem vagyok w.-tanár, sem óvónő, így csak annyit tudok az iskolaérettségről, amennyit szülőként fontos volt. Igazán nem is ástam bele magamat, mert tudtam, hogy tök FÖLÖSLEGES azon lovagolni, hogy Abigél vajon iskolaérett-e papírforma szerint 6 évesen, mert úgyis az osztálytanító dönt, és elsősorban az alapján, hogy az osztályközösségbe beleillik-e a gyerekem. Tavaly nem illett volna bele, még ha az állami iskolába fel is vették volna...