Új privát üzeneted érkezett!

Sziasztok!

Azt hiszem aktuális a téma, amelyben szeretném olvasni a véleményeteket. Az óvodáról van szó. Megvolt a beíratkozás,sot egy délelott be is ment az összes új óvodás gyermek ismerkedni az óvodával. Mi az egyik óvónovel találkoztunk csak, az szimpatikus, kedves volt a másik óvónénink, viszont szabin volt. Eddig nincs is gond. Késobb beszéltem két olyan szülovel is akinek most megy iskolába abból a csoportból a gyereke, és ok nagyon elszomorítottak. Szerintük az az óvóno akivel mi nem találkoztunk lusta, és ebben a csoportban nem tanultak a gyerekek semmit, mert a foglalkozások nem kötelezoek, csak amelyik gyereket érdekel, az odamegy de amelyik játszani akar az játszik.
Ez valahogy számomra most még OKÉ, mert ugye kiscsoportba az a lényeg, hogy jól érezze magát a gyerek , jókat játsszon együtt a társaival, de késobb azért az ovi már az iskola elokészítése is. Mi a véleményetek a témáról ?
Érdemes még most így látatlanba más oviba iratni a gyereket, vagy inkább várjuk ki a végét?
Szívesen várom mindenki véleményét!Mariann
Szabó Marianna (szab&oacu
 


Bocsánat, hogy beleszólok, amikor nekem még ez igen messze van. Megvettem viszont Vekerdy könyvét és néhány mondatot szeretnék idézni belõle, mint az Õ véleményét: (persze azért idézem, mert valahol én is így gondolom Kép)

"... Magyarországon az akkori mûvelõdési minisztérium kiadta kettes számú módszertani levelét, amely azt mondta, hogy az iskolák elsõ két osztályát egységnek kell tekinteni és az óvodához közelíteni. (...) Ha az óvodák szakmailag jól mûködnek, azaz ismerik az óvodás gyermek testi-lelki fejlõdésének törvényszerûségeit és az ezekbõl fakadó igényeket, akkor nem törõdnek - nem törõdhetnek - azzal, mit vár el tõlük az iskola! (...) Ha az iskola jól készült fel az óvodás gyermek fogadására, akkor annak iskolai beilleszkedésével nem lesz probléma. Mert az iskolába nem iskolás gyerek megy, hanem óvodás, aki majd nagy egyéni eltéréssel, hat- és nyolcéves kora között válik iskolaéretté. (...) Én tehát olyan óvodát keresnék gyermekemnek, ahol nincs kötelezõ foglalkozás, nincs iskolai értelemben vett tanítás, fejlesztés, ahol nem az iskolára készítik fel a gyereket, hanem hagyják, hogy élje - az óvónõk teremtette környezetben és segítõ közremûködésükkel- az óvodások sok mozgásos, aktív életét. ..." (Vekerdy Tamás: Gyerekek, óvodák, iskolák -Saxum, 2001.)

Juca
Juca (juca)
 


Sziasztok!

Nálunk azt szokták mondani az oviban, hogy ez központilag így van elrendelve, azaz, hogy nem lehet kötelezõ foglalkozást tartani. Az egyetlen kötelezõ foglalkozás a tesi, hiszen egyszerre nem lehet az óvónõ a csoportszobában, meg a tornateremben is, stb. stb. szóval technikailag itt muszáj. Minden más foglalkozás esetében kötetlen foglalkozás van. Nagycsoportban is.
Ugyanakkor azzal szoktak bennünket "nyugtatni", hogy a gyerekek nagy többsége végül is részt vesz rajta. Ezek egy részét eleve úgy tervezik el, hogy egyszerre 6-8 gyerek van ott, többel nem is tud annyira foglalkozni (ilyenek pl. a kézmûves foglalkozások), viszont az óvónõ csinálja vagy egy órát, a gyerekek meg 10-15 percet, azaz sorra mindenki odajuthat, és általában oda is jut. Ha valaki gyermek nagyon nem akar, azt megpróbálják odacsalogatni. Szerintem ez utóbbi gyermek ált. nem is iskolaérett még ekkor, és lehet, hogy egy év múlva magától is jobban megy.

Szóval. Az ovi tényleg nem iskola, és ez valahol így is van jól. Ezzel együtt -nekem egy már iskolás, kettõ meg most lesz nagycsopis -az embernek nagycsoport táján meg van az igénye a foglalkoztatásra, mert bármennyire is tilos elsõsöknek felvételit tartani, azért játékos ismerkedésnek (felmérésnek) álcázva, de van ilyen, hiszen az iskolának is el kell dönteni, hogy a 80 helyre a 200 gyerekbõl kit vegyen fel.
A másik pedig, és ez az óvónõk szerint egyértelmûen az iskolák hibája, hogy nagyon nagy az ugrás az iskola és az ovi között. Egyszerûen azért, mert amíg az oviban nincs kötöttként elvárva semmi, még nagycsopi végén sem, addig az iskolában kb. egy vagy két hetet adnak arra, hogy a gyermek megszokja a rendszert, és utána elvárják a 4 * 45 perc rendet. Ez szerintem õrült nagy váltás a gyereknek. Mint Juca írásából láthatjuk, a minisztérium véleménye szerint is az iskolának kéne rugalmasabbnak lennie.

Szerintem az óvóda és óvónõválasztás legfõbb szempontjai:
-óvónõ viszonya a gyerekekhez, lelkesedése, türelme
-óvónõ szakmai tudása
-óvóda technikai háttere, felszereltsége, különprogramok lehetõsége

Kb. ebben a sorrendben.
Én a foglalkozások rendszere miatt nem keresnék másik ovit. Azt viszont megpróbálnám megnézni, hogy milyen a másik óvónõ, megtudni mikor nincs szabin, és akkor bemenni (erre talán elvileg joga van a szülõnek). Persze a legszerencsésebb idõpont erre nem a nyár, hanem a nevelési év, ami kb. a suli idejével esik egybe, mert nyáron egész más élet van az oviban.

Ildi
Pethes Ildikó (pethesildi
 

 
 

Sziasztok
Én pont mostanában gondolkodtam az óvodákon. Nõvéremmel beszélgettünk, õ dolgozott már oviban és elmondta a napirendet, miszerint csak 9-11-ig vannak foglalkozások. (elõtte, utána rohangálás, alvás, evés, tisztálkodás, stb) Hát én a másfél éves lányommal többet foglalkozom (olvasás, rajzolás, gyurma). A nõvérem is mondta, hogy az õ kisfia is visszaesett a fejlõdésben, amikor oviba került. Szerintetek ez normális?
Lencsi
Lencsi
 


Csak nekem van szerencsem az ovodaval??
Le kell kopognom, de nalunk valahogy minden nagyon klappol. Igaz, hogy kicsike es nagyon jol ellatott ovi, egy nagyon gazdag falu ovodaja, es tenyleg profi a vezetonoje. En annak idejen mielott beirattam a fiam, megneztem egy-ket foglalkozast, elbeszelgettem az ovonenivel es a dadussal is, es mar nyugodtabban engedtem a fiam oviba. Kerdezoskodtem a kotelezo es valaszthato foglalkozasokrol is, egyetlen dolog van, ami furcsa, a kotelezo hittan kozepso csoporttol, raadasul valasztasi lehetoseg sincs, hiszen csak romai katolikus hittan van, de ehhez ismerni kell a falut; itt meg a bolti takaritonot is csak akkor veszik fel dolgozni, ha katolikus( nem gondoltam, hogy a huszadik szazadban ilyen meg van...) De emellet annyi jo dolog van az oviban, hogy nem zavar a hittan sem, egyebkent sem zavarna, ha lehetett volna valasztani. Viszont az ovonenivel mindenkeppen jo elbeszelgetni. szerintem nem fontos celzott kerdeseket feltenni, eleg, ha arrol erdeklodunk, hogy mit vigyunk, mi lesz a napirend, sok minden kiderul egy ilyen spontan beszelgetesbol is.
Lencsi, szerintem az nem gond, ha csak 9-11 ig van foglalkozas, egy ilyen pici pocok tobbet nem is visel el tapasztalataim szerint. A hangsuly inkabb azon van, mennyire hatekony a foglalkozas, vagyis mennyire mozditja meg a gyereket, mennyire foglalkoztatja ot, ami ott tortenik es mennyire tud benne reszt venni.
Udv
Eva
Eva
 


Sziasztok!
Azt hiszem, nekem is szerencsém van az ovival, mert nálunk minden jól müködik. A foglalkozások kiscsoportban nem voltak kötelezök, középsöben már néhány igen. De az óvónök állítják, és tényleg így is van, hogy az a gyerek, aki a bordásfal tetején lóg, miközben a többiek mondjuk a fókákról beszélgetnek, bármikor tud válaszolni egy fókás kérdésre, néha hamarabb, mint az, aki ott gondolkodik erösen. A foglalkozásokból szerintem is böven elég a délelött egy része. Mert az is nagyon-nagyon kell nekik, hogy rohanjanak, másszanak, kússzanak, ugorjanak stbstb, hiszen ez mind-mind kell a mozgásfejlödéshez. Ha meg a nagymozgások nem fejlödnek, hogy alakuljanak ki a finom mozdulatok (pl. ceruzafogás)? Szerintem nem lehet egy gyereket egész délelött "képezni", mert egy idö után elunja a dolgot. Vagy lehet, hogy csak az én gyerekeim kilométerhiányosak, és folyton szaladnának?
Emese
Emese (emese)
 


Sziasztok Lányok!

Mi sima önk. oviba járunk. Én is csak jót mondhatok. Szerencsénk volt nekünk is az ovoda választással. Nem is gondoltam volna, hogy már kiscsoportban ennyi mindent megtanulnak és csinálnak. Én nem gondolom azt, hogy visszafejlodött sot nagyon jót tett neki. Nem tudom Lencsi tudnál konkrét példát mondani miben esett vissza a novéred kisfia fejlodése?

Egyébként meg a napirend ált. nálunk

6 - 7 ügyelet, összevont csoportban
az ügyeletes dadus felügyeletével

7-re jönnek az ovónok és mindenki megy a saját csoportjába

7 - 1/2 9-ig szabad foglalkozás, van asztali játék, szönyegen történo játszás, ovónoi kezdeményezés akkor ha valamilyen feladatra készülnek pl. tavasz, karácsony stb. (festés, gyurma, rajz, sókerámia, ragasztás,vágás stb.)

1/2 9-ig megérkezik az összes gyerek

1/2 9 reggeli, nem kötelezo aki éhes eszik aki nem az nem. Nem úgy van mint az ebéd, hogy mindenki oda ül hanem folyamatosan reggeliznek feelváltva.

9 - 10 befejezik az elkezdett munkákat szabad játék

10 - 11 ovónoi kezdeményezés, egy kis történet elmesélése, beszélgetés a hallotakról,
pl. osz, akkor megbeszélik az osz jellemzoit és festenek oszi leveleket, vannak fák növények az udvaron megfigyelik oket stb.
Nem kötelezo részt venni benne van aki az ovono köré gyülik, van aki rajzol van aki játszik, de azért az is csöndbe van és fülel.

11 - 3/4 12 udvari játék

12 ebéd

13 alvás mese
Nálunk egy hétig mesélik ugyan azt a mesét.

15 ébreszto

15 - 15,30 uzsonna

15,30- udvari játék, hazamenetel aki nem

17 - 18 összevont csoport ügyeletes dadus vigyáz a gyerekekre

És ebbe még nem írtam bele a csoportos kézmosást, wc-re menést, fogmosás, öltözködés és a gyerekek egyéb ohaj sóhaját.

Én nem tudom ennél mi kell még több foglalkozás?
Lencsi Te ennél mi többet tudsz a Te gyerekednek tanítani?
Ráadásul vannak gyerekek aki már az ebédnél majdnem elalszanak annyira fáradtak.

Most középsotol meg lesznek + foglalkozások. pl. zeneovi, torna, uszás.
Annak meg külön örültem, hogy az a sok vers amit megtanultak nem az általános ismert versek hanem mások amiket pl. én nem tanítotam itthon neki pedig ellégé szeretjük a verseket.

bigacsiga Kata
bigacsiga
 


Kedves bigacsiga Kata
Az általad leirt napirend jobb, mint amit a nõvérem mesélt, gondolom ez óvodafüggõ. Náluk a visszaesés olyan volt, hogy amíg otthon volt a kisfiú, pl. több verset tanult meg. A nõvérem rákérdezett az óvónõre és kiderült, hogy évente egy verset tanulnak. Pontosabban ennyi a kötelezõ.
A napirenddel egyébként a legnagyobb gondom, hogy mindig a legnagyobb napsütésben vannak kint a gyerekek. Ez az összes környékbeli ovira igaz, szoktam látni. Egyenes út a bõrrák felé, annak akinek van rá hajlama. Nem tudom mit tehetnék: kérjek igazolást a bõrgyógyásztól, hogy gond van a bõrünkkel? És akkor mit tudnak tenni az oviban. Szerintem központilag be kéne tiltani, az ilyen óvodai "napozást", hiszen nem csak nekünk van ilyen gondunk. Irigylem azokat az ovikat, ahol nincs udvar.
Patricia is szokott hintázni, labdázni, rohangálni, de neki sokkal nagyobb igénye van elmélyültebb foglalatosságokra (olvasás, rajzolás, gyurma stb. Ez nem nevelés hatása, a férjem ugyenilyen típus) Nem tudom mit fog kezdeni magával az udvari foglalkozásokon. Valószinûleg csak nézi a többieket (most is ezt csinálja a játszótéren).
Lencsi
Lencsi
 


Lencsi!

Az udvar-ellenességeden meglepõdtem, mert én pont fordítva vagyok. Nekem az a bajom, hogy télen, amikor macerás öltöztetni õket, esetleg sár vagy jég is van, neadjisten hó, akkor már inkább ki sem viszik õket.
Nem tudom, nálatok hánykor vannak kint, de nálunk 12 -kor már ebéd van, utána alvás, azaz 1/2 12 és 3 óra között esély nincs a kintlevésre. Ez pedig a legkritikusabb idõszak. Másfelõl az igazán kritikus a nyár, akkor kint vannak már reggeltõl, és nekünk szerencsére árnyék is van az udvaron. Télen meg direkt jó, ha minél inkább délben jutnak ki.
Ildi
Pethes Ildikó (pethesildi
 


Sziasztok!

Éljen az udvar! Nálunk is hasonló a helyzet, mint Ildiéknél, vagyis 9-11-ig vannak kint, és du. 3 óra után, a veszélyes időszakot elkerülve. A gyereknek nagyon fontos a játék és a tér, a friss levegő!!!!! Mikor egy napra beszorulnak a terembe a rossz idő miatt, bizony meglátszik rajtuk, hogy a mozgásigényüket nem tudták "kiélni"! Nekem fiam van, így még jobban érződik, hogy mennyire szeret mozogni, futkározni, biciklizni!
Judó
Judó
 


Sziasztok!
Teljesen egyetértek az udvarpártiakkal. Az én gyerekeim állandóan kilométerhiányosak, mindegy, hohy hó van vagy szél, ezek mennének. Szerencsére. Az óvónől nem gyözik hangoztatni (jogosan!!!), hogy mennyire fontos a szabad játék, jó levegö, rohangászás stbstb. Amikor esik az esö, beviszik öket a tonaterembe, vagy épp a folyosón csinálnak nekik futóverseny, mert valahol muszáj levezetni a fölös energiát. Ja, mi is normál önkorm. oviba járunk, semmi exrtát nem fizetünk. Azt hiszem, csak normálisn gondolkodó óvónöink vannak.
Emese
Emese (emese)
 


Sziasztok Lányok!

Nem tudom mennyi verset és mesét kell kötelezoen megtanítani.
Nálunk az anyáknapja és az évzáró egybe volt tartva akkor a gyerekek összesen 20 dolgot mondtak el közössen (vers, mese, mondóka). Ez nem az összes volt ez csak egy válogatás abból amit egész évben tanultak. Ez szerintem egy kiscsoportban nagyon szép eredmény. A terem meg ahol volt az ünnepség azokkal a virágokkal és tulipánokkal volt feldíszitve amit ok festettek.

Nálunk az udvaron elég sok fa van. A homokozoba pedi szoktak napernyot kitenni.


bigacsiga Kata
bigacsiga
 


Sziasztok!
Tegnap voltam életem első szülői értekezletén az oviban! Tájékoztattak minket az ovi napirendjéről, kaptunk olvasnivalót is, a részletes nevelési programot. Nagyon szimpatikus volt mindkét óvónéni. Azt látnotok kellett volna, micsoda versengés folyt a jelekért! Mintha mi, szülők is ovisok lettünk volna! Sajnos az autó már foglalt volt, akinek a nagyobb gyereke elment iskolába, a kicsi meg jött ebbe a csoportba, értelemszerűen maradt a jel, így nem kell mindent újra hímezni. A kisfiam jele a házikó lett.
Pethes Ildi, miből áll egy családlátogatás? Beszélgetés a gyerekről, megnézik a szobáját, stb., gondolom ennyi. Ez már az óvódaévben lesz vagy nyáron? Csak azért kérdezem, mert novemberben költözünk, jobb lenne, ha az új lakásba jönnének.
Üdv: Judó
Judó
 


Szia Judó!

Örülök, hogy szimpatikusok az óvónõk, mert szerintem ez a legfontosabb szempont!
Nálunk a családlátogatást még a beszoktatás elõtt csinálták az óvónõk. Egyfelõl megnézték a gyermeket, a szobáját, másfelõl szépen ráérõsen infókat gyûjtöttek róla. Kérdeztek, és válaszoltunk, de lehet, hogy érdemes elõre elgondolni, hátha vmi fontos, de õk nem kérdezik. Ilyesmikrõl: van-e állandó gyógyszerszedés, allergia egyéb rendszeres felügyeletet igénylõ betegség; ételek tekintetében van-e olyan amit végképp nem eszik, mik a kedvencek; hogy áll a szobatisztasággal, beszéddel, kapcsolatteremtéssel stb.stb.
Nálunk nagyon klassz volt, hogy még ovi elõtt jöttek, hisz a gyermek is megnézhette az óvónõt, és beszoktatáskor már egy ismerõshöz ment, aki jóesetben még a nevére is emlékezett. Nálunk a szülõi is aug.ban volt, és akkor mindjárt elkezdtek idõpontokat egyeztetni, hogy kinek mikor jó. Persze volt akinek nem volt jó és kimaradt, oda mentek évközben. Szóval ha te úgy vagy vele, hogy jobb lenne, ha az új helyre jönnének, akkor ez abban az esetben is megdumálható velük, ha õk egyébként nyáron mennének (nálunk is voltak ilyen esetek). Viszont szerintem sok elõnye van annak is, ha már nyáron jönnek, és otthon, nyugis körülmények között tudod a fontos dolgokat megbeszélni. (elsõ napokban, beszoktatáskor 30 vadidegen gyerek... elég zûrös lehet infókat megjegyezni, persze nem lehetetlen, meg a nyárinál sem fogják betanulni a jegyzeteiket...)Amúgy kb. 20 perc szokott jutni rá. (nálunk)
Ildi
Pethes Ildikó (pethesildi
 


[url=http://www.harmonet.hu/i-alma.html" TARGET="_top]http://www.harmonet.hu/i-alma.html[/url]

Rossz gyerek, vagy rossz óvoda?

Az óvoda kiválasztása nehéz dolog, írja budapesti olvasónk. A gyerek a legközelebbi óvodába egyenesen utál járni, verekszik a társaival. Otthon ezt nem csinálja. Mi a teendo? Valóban jobb az alapítványi óvoda? Érdemes megfizetni? Érdemes kilométerekre vinni a gyereket a lakhelyünktol? A válasz budapestieknek még könnyebb, hisz a mama-papa munkahelyéhez, vagy a lakáshoz közel is lehet óvodát találni. Vidéken azonban egy óvoda van. Válogatásra csak hosszas utazással van mód.

Rossz gyerek az óvodában
Ha egy családban azt a panaszt hallom, hogy a gyerek itthon jó, de az óvodában nagyon rossz, akkor azt gyanítom egybol, hogy vagy a szülok nézik rózsaszín szemüvegen át a csemetéjüket, vagy az óvodában vannak súlyos gondok. Ha a gyerekre rásütik a "rossz gyerek" bélyeget, az inkább a rossz pedagógust minosíti. Sajnos a kicsi elfogadja a "rossz vagyok" címkét, és úgy viselkedik, ahogy azt az óvó néni elvárja: Rosszul. Mert így az óvó néni figyelmét egy ideig magára tudja vonni. A többiek pedig tartani fognak tole. Ez a viselkedési minta aztán végig kísérheti a gyermek életét. A jó óvó néni a rossznak ítélt viselkedést nem azonosítja a gyerekkel, sot a "rossz viselkedés" után azonnal a helyes viselkedés felajánlásával korrigál.

Ne verekedj!
Halljuk anyukáktól, pedagógusoktól számos alkalommal. De mit tegyek helyette, hogy a konfliktusaimat rendezzem? Ezt a kérdést teszi fel a gyermek, persze kimondatlanul, mikor újra és újra elköveti a nem kívánt viselkedésformát, vagyis verekszik. A verekedo gyermeket vizsgáljuk más szemmel. Tegyük fel a kérdést, miért van szüksége arra, hogy konfliktusai legyenek? Ha már kialakultak a konfliktusok, miért csak verekedéssel tudja rendezni oket? Vajon ezt a modellt látja valahol, és modellt követ? Egy barátságos családban, ahol a szülok nem verekednek, valószínuleg nem. Vizsgáljuk meg saját, vagy az óvó néni reakcióját a verekedésre. Ilyenkor sokáig osztatlan figyelmet szentelünk a verekedonek? Lehet, hogy csak az odafigyelésünket hiányolja? Esetleg a többiektol fél és félelmében támad? Mi okozza a félelmet? Miért a támadás a kivezeto út? Ezekre a kérdésekre a gyermek rajzai, és játéka is választ adhat, érdemes vele rajzairól beszélgetni, és játékába belehallgatni.

Alternatívák a "jó" viselkedésre
A gyermek soha nem akar rossz lenni. Ezt feltétlen tartsuk szem elott. A viselkedése lehet hibás, amit mi javíthatunk, de a számunkra o kedves és jó gyerek, akinek JOGA VAN ahhoz, hogy néha hibákat kövessen el, és azokat korrigálja. Joga van feldühödni, de nincs joga megütni valakit dühében. Ezért meg kell tanítanunk a békés konfliktusrendezésre. A nevelési tanácsadóktól a gyermek agykontroll tanfolyamokig különbözo korosztályok problémáival számos szakember foglalkozik. A leghatékonyabb nevelési módszer a dicséret. Ezért az óvodás mindent elkövet. A szidás, elmarasztalás is akkor hatékony, ha utána nem sokkal észrevesszük, hogy iparkodik helyrehozni a hibát. Ilyenkor figyeljünk arra, hogy ne legyünk kioktatóak:
- Látod, tudsz te jól is viselkedni! - felkiáltással, mert ez nem dicséret. Az igazi dicséret valahogy így hangzik: - Észrevettem, hogy megbántad, hogy verekedtél, és nagyon örülök, hogy már sikerült kibékülnötök a barátoddal és együtt építitek a várat! A közös munka sokkal eredményesebb! Ügyesek vagytok!
A dicséret - de a szidás is - legyen konkrét. A gyereknek olyan relatív fogalmakról, mint jó és rossz, egyszeruen nem is lehet fogalma. Nevezzük meg pontosan a kívánt és a nem megengedett viselkedést. Persze mondhatjuk a viselkedésre, hogy az nem jó, az rossz, de az értékelés ne a gyerek egész személyiségére vonatkozzon, és ne párosuljon a szeretet megvonásával!

A szeret töretlen!
A gyermeket akkor is szereti a mama, ha éppen valami rossz fát tesz a tuzre. Az óvó néni szeretete már nem töretlen. bizony, vannak olyan gyerekek, akiket nem szeret annyira. Ha ez épp a mi gyerekünk, akkor elgondolkodhatunk azon, hogy elvigyük egy másik óvó nénihez, akivel jobban el tudják fogadni egymást. A szeretet ugyanis kölcsönös dolog. A felnottek sem szeretnek mindenkit egyformán. Nem fontos persze, hogy csemeténk legyen a csoport kedvence, de számkivetett rosszalkodónak se érezze magát a csoportjában. Ezért fontos, hogy a gyerek érezze, szeretik, még akkor is, ha hibázik, de elvárják tole, hogy a hibáit életkori felelosségéhez képest a legjobban korrigálja.

Ne szólj a gyerekek dolgába!
A gyerekek konfliktusait ne oldja meg soha felnott. Adjon modellt és mintát arra, hogy lehet egy konfliktust megoldani, esetleg megelozni. Vezetheti, kérdéseivel segítheti a feloldást, de kész receptet, megoldásokat ne adjon, mert akkor ez egyik fél vesztesnek fogja érezni magát és elfojtott dühét esetleg újabb verekedésben vezeti majd le. Ha a kockákon veszekedo gyerekek között "igazságot teszünk" és odaadjuk egyiknek, vagy a másiknak a játékot, vagy esetleg elvesszük mindkettejüktol, csalódottá válnak, mert a döntést rájuk kényszerítettük. A legjobb, ha megkérdezzük tolük, pontosan mi okozta a konfliktust, és mi az a megoldás, amit mindketten el tudnak fogadni ahhoz, hogy békésen játszhassanak tovább. Meglepoen hamar fog menni a kompromisszum.

Hallgasd meg, mint mond a gyerek!
Törekedjünk mi magunk is arra, hogy mindig meghallgassuk a gyerek álláspontját és keressünk olyan megoldásokat, ami mindkettonk számára elfogadható. Lehet, hogy azért "rossz", mert a mamával szeretne lenni, de bizonytalan abban, hogy a mama mikor akar majd vele foglalkozni. Idejét, figyelmét úgy vonja magára, hogy olyasmit csinál, amit a mama nem helyesel. Ezeket a kimondatlan szavakat is meg kell hallanunk. Gyermekünk szókincse ugyanis korlátozott.

Alapítványi óvodák
Az alapítványi óvodák azzal tudnak többet, mint a nem fizetos társaik, hogy a pedagógusaik felismerték és alkalmazzák ezeket a törvényszeruségeket. Azonban sok olyan elhivatott nevelo van a Földön, aki nem alapítványi drága óvodában dolgozik, mégis a lelkébe kódoltan tudja ezeket a dolgokat. Elegendo lehet ilyen nevelot találnunk, kis erobedobással ez nem is olyan nehéz. Az alapítványi óvodák többsége - valljuk meg, még ha népszerutlen is a mai világban - túlterheli a gyermek idegrendszerét. A szeretetteljes légkör fontosabb minden különóránál és méregdrága játéknál.

Tóth Zsuzsa
bigacsiga
 


[url=http://www.harmonet.hu/i-alma.html" TARGET="_top]http://www.harmonet.hu/i-alma.html[/url]

Osszel óvodába megyek!

(Az óvodai beszoktatásról)

Egy Gordon tréninget végzett anya kicsit szégyenkezve mesélt gyermeke óvodai beszoktatásának elso napjairól:
- Olyan kellemetlenül éreztem ma magam! Reggel - bár mosolygott, - Dávid óvónoje ezt mondta:
- Milyen oszinte ez a kisgyerek! Minden reggel odajön hozzám, arcomat a két keze közé szorítja, a szemembe néz és jó hangosan a következoket mondja:
- ÚÚÚÚTÁÁÁLOM AZ ÓVODÁT! ÚÚÚÚTÁÁÁLOM AZ ÓVODÁT! - aztán békésen megy játszani. Dávid szerencsésnek tudhatja magát. Anyja és óvónoi GORDONOSKÉNT pontosan értették ot. Nehéz a váltás. Nem haragudtak rá. Amiért érzéseit oszintén elmondta, nem kényszerítették arra, hogy az ellenkezojét mondja. Rövid ido alatt be is szokott az óvodába.

Aztán eszembe jut egy másik kisgyerek esete is, akit amiatt hoztak a Nevelési Tanácsadóba, mert kisebb testvérével szemben volt nagyon agresszív. A feltáró játék során fény derült arra, hogy otthoni nevelkedése idején soha nem esett szó az óvodáról. Késobb az édesanyjától megtudtam, féltek, hogy esetleg tiltakozik. Ezért inkább, - se szó, se beszéd -, egyszer csak elvitték oda. Amikor otthagyták, azt mondták neki, hogy anyja fogorvoshoz megy és addig o ott marad játszani.
A kisfiú erre így emlékszik vissza:
"- Mikor ebédelnem is kellett az óvodában, már tudtam, hogy becsaptak..."
Ha nem akarjuk gyermekünk bizalmát elveszíteni, jó, ha elore felkészítjük arra, hogy véget ér az anya-gyerek "páros élet", és helyette másfajta napok következnek.

Hogyan készítsük fel erre?
Avassuk be minél több apró részletbe, mi is várható ezután. Apróságaink szeretik azt is, - ha már az érzelmi felkészítés idején -, legalább kívülrol láthatják az óvoda épületét. Ilyenkor bekukucskálhatnak az udvarba, hallhatják a vidámság jeleit, esetleg láthatják jövobeli társaikat. Aztán beszélgessünk a látottakról. Hasznos az is, ha megosztjuk gyermekeinkkel, hogy mi, szülok hogyan is érezzük magunkat ebben a helyzetben. Gyakran mi, szülok jobban szorongunk egy-egy új helyzettol féltve gyermekünket. A belolünk áradó bizonytalanság elbátortalaníthatja ot. Eloször érdemes "magunkkal beszélgetni" érzéseinkrol, emlékeinkrol. Ha megmutatjuk azt is, hogy Anya hol tölti majd az idejét, amíg o az oviban van, és láthatja azt is, hogy mit dolgozik, máris többet megért az egészbol. A beszoktatás módja, idejének hosszúsága természetesen személyiségfüggo. Ha jól ismerjük gyermekünket, és sokat beszélgettünk errol a helyzetrol, el tudjuk dönteni, hogyan is kezdjük az "óvodás élettel" való barátkozást. Napi 1-2 óra? Esetleg szülovel vagy nélküle? Jobb, ha azonnal félnapot marad? Elofordulhat, hogy egyik nap szívesebben megy majd oviba, mint máskor. Ezt mi, szülok nehezen viseljük, pedig hát így vagyunk mi ezzel felnottként is. Minden különösebb ok nélkül teszünk meg valamit jóérzéssel, máskor pedig nem. Ha ezt tapasztalnám gyermekemnél, semmiképp nem faggatnám hangulatának okáról, csupán megjegyezném: - Ma reggel nincs túl jó kedved. Aztán, ha oka van ennek, akkor beszélni is fog róla.

A kisóvodás szereti, ha vihet magával valamit az otthonából: pelenkát, takarót, kedvenc babát, állatkát, vagy ki tudja mit, ami az o biztonságérzetét növeli az új környezetben.
Már az elso napokban is fontos, hogy élményeit, benyomásait megoszthassa velünk. Hallgassuk meg, amit elmesél, élvezzük, mi mindent figyelt meg, és ha olyasmirol beszél, lelkesedjünk vele együtt. Nyilván panaszkodni is fog, erre is figyeljünk oda, ne tereljük el a tárgytól, ne bagatellizáljuk esetleges rosszérzéseit. (De biztos van, aki játszik veled! vagy: Ezt most csak úgy képzeled! vagy: Nézd meg a testvéred, o hogy szeret oviba járni! Majd megszokod te is. stb.) Ilyen helyzetekben a leghasznosabb, amit tehetünk, ha csak azt jelezzük neki vissza, amit és ahogy mondta. Pl: Rossz volt, hogy nem játszott veled senki. vagy: Szokatlan ez neked, mert itthon másképp csinálod. Vagy: Másra számítottál ezzel kapcsolatban. (Gordon-tréninget végzettek már rájöttek, hogy az érto-figyelem eszközét ajánlom.)

Elofordul, hogy lassabban éro apróságaink pánikkal reagálnak az óvodára. Egy szülo 4 éves gyermeke beszoktatásához kérte segítségemet. A kislány koraszülött, kissúlyú baba volt, fejlodése lassúbb ütemet mutatott, gyakran töltött egy-egy hetet kórházban, vagyis ismerte az elszakadás kínjait. A kislány az addig eltelt egy hónap alatt nem evett, nem játszott az óvodában, otthon nem beszélt. Reggel szó nélkül elment ugyan, de látták rajta a félelmet. Ezek után édesanyja elhatározta, hogy még egy évig otthon marad vele. Az anya nem haragudott rá, elfogadta, amit a gyerek csak viselkedésével jelzett. Emellett engedte, hogy az óvodástársakkal találkozzon, óvónoi pedig meghívták ot minden rendezvényre, szerették ot. Soha nem faggatták, mikor megy már végre oviba. Egy év elteltével aztán Veronika minden gond nélkül kezdte el az óvodások életét
Ismerjük meg tehát gyermekeinket, figyeljünk érzéseikre, esetenként fogalmazzuk meg helyettük, - ha ok még nem tudják - hogyan is érzik éppen akkor magukat a borükben. Hadd érezzék, hogy ok fontosak, hogy oszinték lehetnek velünk, szabad félni, nem szeretni valamit vagy valakit, és mi nem bántjuk oket emiatt, hanem segítjük eligazodni ebben a sok ismeretlent rejto világban. A Gordonos kommunikáció ehhez sok segítséget nyújt.

Simonné Zachár Anna
Nev. Tan. vezeto
Pápa
bigacsiga
 


Kedvws Lencsi!
Nálatok valóban az óvódával,ill.óvónővel lehet gond.Én is óvónő vagyok,de ilyenről még nem hallottam,hogy évente 1 vers a kötelező.Már kiscsoportban is azt hiszem 3-4 verset ír elő az ONP de ez csak az év végére elérendő kötelező cél,nem koncolnak föl senkit,ha ennél több verset tanít.Most gyesen vagyok,kiestem a munkából,de ha jól emlékszem így van.
Az udvarral kapcsolatosan,elég baj,ha nincsen árnyékos rész,mert a bőrrákon kívül a gutaütés is fenyegeti a gyerekeket.A másik pedig az,hogy rendes helyeken a nyugisabb gyerekek kedvéért szoktak biztosítani az óvónénik asztalokat a gyúrmázáshoz,rajzoláshoz,kellene,hogy legyen homokozó,ahol szintén a nyugisabbak foglalhatják el magukat.Attól ne tarts,hogy a kislányod unatkozni fog az udvaron,mert,ha sikerül beszoknija,és lesz 1-2 barátja,akkor biztosan eljátszik majd velük.Az ovi más lesz mint a játszótér,ahol állandóan változó,javarészt idegen gyerekek vannak.
A napirendben 9-11-ig tartó foglalkozással nem lenne semmi gond,ez nálunk is kb.ebben az időpontban történt,feltéve,ha valóban történik is valami.Mostanság ezt nem is foglalkozásnak nevezik,hanem kezdeményezésnek.Ez az elnevezés pontosan a fogl.kötetlen voltára utal.
A többi időben folyó rohangálás alatt nem tudom pontosan mit értessz,de,ha játékidő alatt zajlik ,és egy általános kavalkádot takar,akkor ott valami nem ok.A nyugodt játék lenne a normális,amikor mindenki elfoglalja magát valamivel,ami nem zavarja a másik gyereket.Persze a csoport hangulata hullámzó,lehetnek és kellenek is zajosabb pillanatok,de a rohangálás nem szabad,hogy általános legyen.
Ha minden úgy van ahogyan leírtad,akkor keress másik ovit,mert ott valami nem működik teljesen jól.
Bánkanyuka
 


Kedves Bánkanyuka
Köszi a választ. Én még óvoda választásnál tartok (egy év múlva megy a lányom), amiket irtam az az unokaöcsém ovijában volt. Ott végül az volt a megoldás, hogy ovit váltottak, de azért jobb lenne, ha én elõre ki tudnám választani a megfelelõt. Igazából még azt sem tudom, hogy oviba, vagy bölcsibe fog járni a lányom jövõre, mert évvesztes lesz és itt ahány ovi annyiféle megoldás van. (van ahol az évvesztesek bölcsibe járnak elsõ évben, a Virág ovi úgy tudom négy "évfolyamos") Biztos olyan is van, ahol évet ismételnek a gyerekek, még nem térképeztem teljesen fel a környéket. Árnyékosság szempontjából szerencsére a legközelebbi ovi a legkedvezõbb.
Tudja valaki, hogy vannak-e még körzetek? A hozzánk legközelebbi oviról hallottam, hogy megválogatják a gyerekeket, de lehet, hogy ez csak a körzeten kivüliekre vonatkozik.
Lencsi
Lencsi
 


Lencsi!

Ha a Nyár u-i elején levo JMK-ra gondolsz ott nincs mini csoport és bizony megválogatják a gyerekeket pl. a szerint a kedves szülo hol dolgozik. És ez nem vicc. Még ha oda tartozol akkor sem biztos, hogy felveszik a gyereket ha meg van kisebb testvére akkor biztos, hogy nem.

A Virág u-i oviban van minicsoport.
Az én fiam is oda jár csak jót tudok az oviról mondani. A mi csoportunkban legalább 6-8 gyereknek van kisebb testvére ahol az anyuka nem dolgozik és még egyetlen egyszer sem tettek emlitést arról, hogy nem veszik be a gyereket, mert otthon vagyunk vagy nem aludhat ott a gyerek.

A Nyár u. másik végén levo ovi (a sparhoz közel). Itt sincs mini csoport. Régebben dicsérték mostanában hallotam egy két szülotol, hogy átvitte másik ovodába a gyereket, mert nem volt vele megelégedve.

A Violáról nem sok jót hallottam. Oda próbálják betuszkolni azokat a gyerekeket akik nem férnek be máshova.

A Király u-nál levo Rózsaliget és Rózsakert ovi nagyon felkapott nagy a túljelentkezés, de a híre nagyobb mint a minosége.

Te írtad egyszer, hogy elég sokat foglalkozol a gyerekkel. Ha ebbol indulok ki akkor és abból, hogy évvesztes ne add be bölcsödébe ha teheted. Írasd be oviba minicsoportba. Év közben is felveszik csak szólj már elore a beíratkozáskor, hogy fenntartsák neki a helyet.

Én ezt tettem, de végül született kistestvére és csak következo évbe adam oviba kiscsoporta.

Bár még nincs itt az ovi ideje azért beszélj más oviba már járó anyukákkal is gyüjts össze minél több információt, hogy a legjobbat tudjad kiválasztani. Az ovodákba is be lehet látogatni és megnézni melyik mit kínál.

szia

bigacsiga Kata
bigacsiga
 


Sziasztok!
Kérlek, adjatok valami ötletet, hogy hol tudnék utána nézni az oviknak. Létezik valami kiadvány az óvodákról? A kislányom 2 éves és idõben :-) szeretnék tájékozódni. Õsztõl a IX. kerületbe költözünk, úgyhogy az is nagyszerû lenne, ha valaki ismeri az ottani (Mester u. környéke) ovikat, de egy jó óvodába messzebbre is elvinném.
Köszi.
Malacka
Malacka
 


Malacka!

Kérdezz rá a helyi Önkormányzatnál, illetve helyben a gyerekorvosi rendelõben! Én nem ismerem azt a kerületet, de nálunk létezik kiadvány, amiben bemutatják a kerület összes oviját, természetesen címmel telefonszámmal együtt. Talán ott is van ilyen.
Ildi
Pethes Ildikó (pethesildi
 


Köszi Ildi!
Jó ötlet, megnézem. Ezen talán eltudok indulni.
Üdv.
Malacka
Malacka
 


Most ?szt?l a Nyár u. 14.(sparhoz közeli) oviban is indul mini csoport. Az oviról b?vebben még nem tudok mit mondani mert csak szeptemberben kezdi a fiam. A Virág u-i oviba sajnos nem vették fel, pedig a munkásotthon bölcsib?l majdnem mindenki oda ment. Szeptember végén majd újra jelentkezem és beszámolok az els? tapasztolatokról.
Sziasztok Tünde (alias tiktakora)
tiktakora
 


Kedves bigacsiga Kata
Nagyon köszönöm a válaszodat. Még egy kérdésem lenne. Ma találkoztam egy anyukával, akinek októberben lesz 3 éves a gyereke és azt mondta, hogy nem veszik fel oviba csak három éves kortól (novembertõl). Ezt elég furának tartom: szegény gyereknek elég rossz lehet késõbb kezdeni, amikor a többiek már összerázódtak. Az én gyerekem különben is elég mulya, jobb lenne, ha akkor kezdene amikor még a többi is egy kicsit meg van szeppenve. Tudsz errõl valamit? A mini csoportba esetleg felveszik 3 év elõtt is?
Köszi: Lencsi
Lencsi
 


Kedves Lencsi!
Nagyobbik fiam a Rózsaliget oviba járt 3 évig.Nagyon meg voltam elégedve mind az ovónénikkel,mind pedig az igazgató nénivel.Sajnos valoban nagy a túljelentkezés,de azt hiszem érdemes megpróbálni még egy kicsit messzebbről is.
Az idézett cikkekben tisztára a fiamra ismertem;ő volt a verkedős -rossz gyerek az első évben.Aztán
azzal vívták ki az elismerésemet,hogy nem skatulyázták be a gyereket,elfogadták különcségét is,mely gyakran abban nyilvánult meg,hogy nem vett részt a "foglalkozáson",hanem helyette Legozott,de az ünnepségeken mindig szerepelt Dani is,ami mutatta hogy ragadt rá valami.
Az is nagyon tetszett,hogy Julika/ig./ elvböl nem engedte a külön foglalkozásokat,hogy a gyerekek ne legyenek már ilyen korban túlterhelve.Azonban fontos szerepet szántak a mozgásnak;mindennap volt torna és nagycsoport végén egy uszás-tanfolyam is volt. Szóval csak ajánlhatom.
Ancsi71
Ancsi71
 


Szia Ancsi71!!!

Az én fiam is ide járt,ti mikor és kihez (Óvonéni)?

Szia KAti
Kati
 


Szia Kati!
Mi most fejeztük be az ovit.A fiamék voltak a kettes csoportban;az óvónénik Zsóka és Erzsike voltak.Ti mikor jártatok oda?Meg voltál elégedve a pedagógusokkal?
Ancsi71
Ancsi71
 


Szia Ancsi71!!

Jajj jajj mi már "Őregek"vagyunk,mert mi 99-ben végeztünk.A Zsóka néni már akkor is ott volt(persze ha egyről beszélünk)Szemüveges középkoru és szerintem nagyon kedves.Erzsike nénit nem ismertem de nagyon megváltozott a gárda. Hallotam hogy a titkár nénit megmütötték gerincsérvel? vagy valami ilyesmi betegséggel? Szegény!!!
A mi ovonénink akkor ment el amikor mi végeztünk Erika néni volt fiatal és nagyon jó szakember csak hát a piszkos anyagiak....
A vezetöségröl pedig nem akarok nyilatkozni.....
Sajna nagyon kezd a vélemény egyre rosszabb lenni mert ............................................
Ugye ennek is inkább a régi hire a jó és ezért ..
Ja ti melyik isibe mentek? (Ez is olyan mint a régi jajj most nem jutttttt eszembe hogy hivják azt a sulit ami az SZTK mögött van az is a régi hiréből él.)Merre laktok? gyerköc van csak? Na most ennyi mert itt ülnek a gyerekek és menni kell regelizni mert most ébredtek fel.Várom a véleményedet

Szia Kati
Kati
 


Sziasztok!

Mint óvónő szeretném leírni a véleményem azzal kapcsolatban, hogy a gyermek hogyan vesz részt a foglalkozásokon. Sokan félnek, hogy ha a foglalkozás nem kötelező, akkor a gyermeke nem fog részt venni rajta. egész egyszerű tanácsom az, hogy meg kell kérni az óvónőt, hogy minden foglalkozásba vonja be a gyermeket. Minden kérdést, kételyt bátran beszéljünk meg az óvónővel, mert annál jobban fogja nevelni a gyermeket a pedagógus, minnél jobban ismeri. Tegyetek fel kérdéseket nekem, szívesen beszélgetek bármilyen témában, ami az óvodát illeti. A dislexia megelőzés a kedvenc területem.
Szilvia
 


Kedves Kati!
Én azért nem látom ilyen vészesnek a helyzetet.Annak ellenére,hogy véletlenül kerültünk ebbe az oviba,én örülök hogy Dani ide járt.Talán a felszerelés lehetne jobb/bár középsőtől volt számítógép/a pedagógusok kitesznek magukért,a hírükért pl:az utolsó évben hangversenysorozatot is szerveztek.Nekem a vezetéssel sem volt soha problémám.Neked mi volt a rossz tapasztalatod?
Zsóka nénire jól emlékszel,Erzsike hasonló korú,szintén szemüveges csak egy kicsit teltebb volt.
Dani Angyalföldön a Pannonia iskola német nemzetiségi osztályába fog járni.A kicsi még csak 15 honapos,igy az ovi kérdés még messze van. Egyébként mi a Lőrinc u.-ban,a posta mellett lakunk.
Ha van kedved irjál ide: ferbar93@freemail.hu
Ancsi71
Ancsi71
 


Lencsi!

Az (nem tudom hogy nevezik), de törvény írja elo, hogy csak 3 évet betöltött szobatiszta gyerek veheto fel ovodába. Ennek ellenére meg lehet beszélni a vezetovel, hogy egy két hónappal elöbb vegye fel a gyereket.
Ha meg késöbb megy azt sem látom olyan tragikusnak, akkor már talán arra az egy új gyerekre jobban tudnak figyelni mint egyszerre a 25-re.

bigacsiga Kata
bigacsiga
 


Szilvia!

A dyslexia megelõzése kérdéskörrõl jutott eszembe egy kérdés-kétely. Ikreim most 6 évesek, még egy ovis évünk van. Fiam elég nehezen tanult beszélni, még tavaly is aggodalmaim voltak vele. Lányom szerintem tisztán beszél. Logopédus tavaly õsszel mindkettõjüket "kiszúrta", de egyikkel sem foglalkozott a túlzott létszám miatt. Azóta mindkettõjüket hallotta más logopédus, aki rendben találta õket. Felvetõdött bennünk, miért szûrhette ki a lányomat. És itt van az, hogy õ balkezes. Mondták, hogy ha nem tisztán balkezes, hanem kicsit kétkezes, az gond lehet az olvasás-írás során. Szerintem õ egyértelmûen balkézbe fogja a ceruzát (én is balkezes vagyok), ami viszont nem tetszik: hogy úgy fogja, hogy a ceruza úgy álljon, mint a jobbkezesek kezében, és így totál "kifacsarja" a kezét. Ezt sem mindig csinálja, de azt mondja, neki így könnyebb a rajzolás. Szeretném kérdezni tõled, ez a balkezes dolog jelenthet-e ténylegesen gondot a suliban? Maga ez a görbe tartás utal-e nem tisztán balkezességre, vagy pusztán kényelmi okok miatt lehet gond majd? (én nem így tartom a kezem, hanem hasonlóan mint a jobbkezesek, csak persze tükrözve)
(Egyébként a fiam beszédhibái ellenére jelenleg magától "megtanult" olvasni, közel annyira, mint az elsõ végi szint.)

Ildi
Pethes Ildikó (pethesildi
 


Ildi!
Én most megpróbálok tanító néniként válaszolni Neked. Egyáltalán nem gond az írásnál, ha egy gyerek bal kézzel ír, ugyanúgy megtanulja, mint a jobbosok. (Arra majd figyeljetek, hogy töltötollal nem fog tudni írni egy darabig, mert maszatol, ahogy tolja a kezét, ilyenkor a kerámiatollat szoktuk javasolni.) A görbe tartással viszont lehetnek majd gondjai, amikor a betüket kanyarítani kell. Nem is tudom, itt próbálgatom, hogy lehet így fogni a ceruzát, én képtelen vagyok rá. Mit szól, ha megmutataod neki a rendes tartást? Tudja utánozni? Mit mond az óvó néni, mert mondjuk 4 év alatt egy kicsit javíthatott volna rajta! Ha nem mindig csinálja, akkor biztos tudja "rendesen" is tartani a kezét, próbáld meg rávenni, hogy azt a tartást használja gyakrabban. És a jobb kezével is tud rajzolni?
Emese
Emese (emese)
 


Szia Ildi!
A diszlexiat tudtommal ketfele ertelemben is hasznaljak, egyik az, hogy valoban gond van az olvasasaval, a masik kör egy bovebb, ha jol tudom magat a tanulasi zavarokat ertik alatta (van aki minket csak ennek tart, hiaba minden mindennel osszefugg). Es ez utobbi nem jelent egyertelmuen olvasasi zavart is.
De ha a logopedus, akivel megnezetted oket, ert ehhez a temahoz is, akkor valoszinuleg nincs gond.

[url=http://dyslexia.civilport.hu/tunetek.htm" TARGET="_top]http://dyslexia.civilport.hu/tunetek.htm[/url]

Keke
Névtelen
 


Sziasztok!

Rajzolgat meg színez a jobbkezével is, de nem olyan ügyes, mint ballal. Ja, érdekesség, a 3 gyerekem közül õ tudja legbiztosabban az irányokat, a fiúk sokkal inkább keverik, még a nagy is!!! (ezzel együtt a fiúk már olvasnak). A kéztartás aggaszt engem is, bár volt egy balkezes oszttársam (gimiben), aki szintén így írt. Nekem valahogy mindig az az érzésem volt, hogy aki így tartja a tollat, nem igazi balkezes. Ezzel együtt a lányom rendes balkezesként ballal fogja a kanalat is. Én mondjuk olyan balkezes vagyok, hogy egy csomó tipikusan jobbkezes szerszámot gond nélkül kezelek jobbal, és nem is tudnék ballal (olló, kés), de pl. fagyit enni, meg fogat mosni csak ballal tudok. Írni alapból ballal, de rengeteget gyakoroltam anno jobbal is.
Lányomat igyekszem rávenni a "helyes" ceruzatartásra, mert szerintem is rém kényelmetlen lehet. Amúgy szépen rajzol, meg "gyakorol" elsõs munkafüzetekben karikákat, kaput stb. rajzolni, az is szépen megy neki. Igaziból én nem tartok nagyon a dologtól, csak felvetõdött valamikor, és gondoltam lecsapok vele Szilvire Kép
Ja, a töltõtoll dologban bízom, szerencsére most a nagynak is azt mondta a tanítónõ, hogy nem kötelezõ töltõtollat választani, lehet golyóstollal is írni. Bezzeg anno én hogy utáltam! Nekem még nem is patronos volt, és rémesen folyt állandóan, én meg persze kentem szét, megváltás volt mikor lehetett golyósra váltani. A papírboltban hallottam egy vásárlót, aki balkezes töltõtollat keresett. Ma már klassz balkezes boltok vannak, lehet hogy már töltõtoll is van direkt balkezes (vajon milyen?).

Ildi
Pethes Ildikó (pethesildi
 


Kedves Ildi!
Nem tudod hol van balkezes bolt,mert én is és a nagyobbik fiam is,aki most megy iskolába,balkezes?
Én sem és a fiam sem "hurokkal" írunk,de nekem is volt olyan osztálytársam,aki ugy irt.Szerencsére ezzel kapcsolatban már nem olyan merevek a tanitonénik.
Ancsi
Ancsi71
 


Ildi!
Ha a ballal ügyesebb Ilcsi, akkor valószínüleg azzal fog írni, mivel így lesz sikerélménye. Tényleg próbáld rávenni a helyes tartásra, mert azért úgy könnyebb írni, még ballal is. Azt még mindig nem írtad, hogy az óvó néni mit szól a dologhoz!
A golyóstollal meg vigyázzatok! Nagyon csúszik a papíron, azért nehéz vele írni. Persze, mi már észre sem vesszük, de aki most tanulja a betüket, annak nem mindegy. Ezért írtam a kerámiát. A nagyfiad sem most tanul írni, ilyenkor már nyugodtan tud golyóst is használni, de a kicsiknél más a helyzet. Bár, ez is tanító nénitöl függ. Elöször úgyis ceruzával kezdik, aztán van olyan gyerek, aki onnan simán vált golyóstollra.
Nagyon tetszik, hogy csak ballal tudsz fagyit enni! Kép Én még sose figyeltem, hogy melyik kezemben tartom a tölcsért, de majd megnézem! Nem gondoltam, hogy ez olyan, mint az olló! Kép
Emese
Emese (emese)
 


[url=http://ural2.hszk.bme.hu/~s8798gom/bal/fajtak.htm" TARGET="_top]http://ural2.hszk.bme.hu/~s8798gom/bal/fajtak.htm[/url]

[url=http://ural2.hszk.bme.hu/~s8798gom/bal/anno.htm" TARGET="_top]http://ural2.hszk.bme.hu/~s8798gom/bal/anno.htm[/url]

[url=http://www.hszk.bme.hu/~s8798gom/bal/bal.htm" TARGET="_top]http://www.hszk.bme.hu/~s8798gom/bal/bal.htm[/url]

[url=http://www.hszk.bme.hu/~s8798gom/bal/aprosag.htm" TARGET="_top]http://www.hszk.bme.hu/~s8798gom/bal/aprosag.htm[/url]

[url=http://www.harmonet.hu/alma-es-faja/balkezesgyerek.html" TARGET="_top]http://www.harmonet.hu/alma-es-faja/balkezesgyerek.html[/url]

[url=http://www.portissimo.hu/News/index.asp?Article=1801" TARGET="_top]http://www.portissimo.hu/News/index.asp?Article=1801[/url]

[url=http://www.vital.hu/themes/lefthand1.htm" TARGET="_top]http://www.vital.hu/themes/lefthand1.htm[/url]

[url=http://www.babanet.hu/vendegahaznal/vend010514.htm" TARGET="_top]http://www.babanet.hu/vendegahaznal/vend010514.htm[/url]

[url=http://www.babanet.hu/vendegahaznal/vend010502.htm" TARGET="_top]http://www.babanet.hu/vendegahaznal/vend010502.htm[/url]
bigacsiga
 


Szia Lanyok, ovis zsakot lehet meg valahol kapni? Felhajtottam a fel varost (szo szerint), de sehol nincs Kép Varrni meg nem tudok...
Faline
 


Szia Faline!

A Kaiserben lehetett A mult héten ott láttam hátha.....

Szia Fatime
Fatime
 


Fatime, ott lattam en is (a Nyugatinal), de joval ezer penz felett volt, az pedig nem tul barati ar Kép
Faline
 


Faline, tuti láttam valahol, teljesen olyat, mint nálunk varrattak, de hol? Na várjunk csak merre jártam? Voltam az Auchanba, Tescoba, West Endbe. Nem ez utóbbi nem valószínû. MÉg leginkább az elsõben láthattam, de nem tuti.

Bigacsiga, csúcs vagy! Ma se sokat fogok dolgozni, mire végignézem!

Ildi
Pethes Ildikó (pethesildi
 


Ildi, en a Coraban es a Tescoban jartam, asszem a Cora katalogusaban volt kb. 300 Ft-ert, de mire odaertem, mar nem maradt egy sem...

Vegulis miert olyan jo egy ilyen zsak? Ez a legpraktikusabb a kis holmiknak?
Faline
 


Faline!!

Akkor sajna én nincs ötletem :-((

Szia Fatime
Fatime
 


Fatime, azert nagyon koszi! Es neked is, Ildi! Kép
Faline
 


Sziasztok!

A zsák nálunk azért olyan amilyen, mert nekünk olyan szekrényke van, hogy egy mándlirúd van benne (mint az akasztós szekrényben), olyan, amire szembe kell ráakasztani ruhafogast. Nekünk ehhez olyan zsákot kértek, ami olyan alakú, hogy egyrészt pont befér a szekrénykébe, másrészt bele lehet tenni egy vállfát, hogy be lehessen akasztani. A további tippek stb. pl. tépõzárral legyen nyitható, mert azt a 3 éves is tudja kezelni, legyenek rajta kis zsebek, ne csak egy nagy ömlesztett zsák (könnyebb rendtartás). Én nem is tudtam, hogy ilyen boltban is van, anyuval lelkesen varrogattuk (3-at!), és most idén szembenézett valahol velem egy tökéletesen ugyanolyan szerkezetû.

Balkezes bolt, Bigacsiga linkjeit végigbogarászva: több is létezik az országban, de címet csak a Bp-it sikerült fellelni: Bécsi út 67. telefon: 250-8205.

Ildi
Pethes Ildikó (pethesildi
 


Sziasztok!
Elérkezett a nagy nap,elindultunk az ovodába.Tegnap este rendezgettem az ovis ruhákat,mindbe belerajzoltam a kishajót,beszélgettünk,hogy milyen szuper lesz az ovi,sok új barát,és persze a régiek küzül is néhány.Szóval örömmel indultunk útnak.
Aztán délben érte mentem,s kérdezgettem mi történt,meséljen az oviról.
Említett néhány játékot ,aztán kérdeztem töle,hogy aranyosak-e az ovonénik.Ekkor lehajtotta a fejét,és szipogva elmesélte,hogy megverte az egyik ovonéni a popsiját.És nem akar többet ide jönni.
Most alszik,de már többször felsírt álmában.
Nem tudom mit csináljak,szerintem igazat mond a gyerek,de nem akarok rögtön nekiesni az ovonönek,talán várnom kéne egy-két hetet,s ha ez így folytatódik keresnem kell másik ovit.Pedig maga a hely nagyon helyes kis ovoda,erröl az ovonöröl azt mondják,hogy nagyon szigoru,de azért mégsem kéne ráütnie a gyerekekre.Lassan már gyomoridegem lesz,ugy bestresszeltem magam ma.Szerintetek mit csináljak?
mona (mona)
 


Mona!

Szerintem nagyon nem normális dolog, ha elsõ napon ráütnek a gyerekre!! Ez számomra nem vall jó óvónõre! Mit csinál az ilyen késõbb? Egyáltalán, semmi ütés nem elfogadott az óvónõktõl. Persze kérdés, mi történt valójában, talán nem is ütésnek, inkább paskolásnak szánta az óvónõ. Szerintem mindenképp beszéld meg az óvónõvel, mondd el neki kerekperec, hogy mit mesélt a gyermeked, és kérd el, mondja el õ is az õ verzióját. Továbbiakat annak függvényében lehet tenni. Ne menj el csendben a dolog mellett, és ne várj két hetet, sem a gyereknek, sem neked nem jó!

Ildi
Pethes Ildikó (pethesildi
 


Kedves Mona
Ez szörnyû! Szerintem is beszélj az ovónõvel.
Ha ovit váltotok, akkor is célszerûbb, hogy ez minél elõbb következzen be, ne akkor, amikor már ezt megszokta (na nem a verést, úgy általában ezt az ovit).
Ne várjál!
Kedves bigacsiga Kata: köszi az információt. Én még nem néztem utána (már törvényi szinten) csak érdeklõdgetek.
Lencsi
Lencsi
 


Mona ez szornyu! Innen a partvonalrol konnyu tanacsokat osztogatni de ha megoldhato de hagyd ott a gyerekedet! Soha nem hagynam hogy raussenek a gyerekemre. Az egeszben az a remes hogy ha nem csinalsz semmit akkor folytatodik es hogy ez mit okoz a gyereknek azt meg elkepzelni is rossz. Ha pedig szolsz akkor sem valoszinu hogy az ovonot eltavolitjak (velemenyem szerint ALKALMATLAN az ilyen, a "szigorusag" nem brutalitas es egy nalam ennyivel kisebb lenyt fizikailag bantalmazni .... FEL VAGYOK HABORODVA) es ha marad akkor ha nem is nyul hozza tobbet, megkeseritheti az eletet szegenynek. Simogatni sosem fogja az biztos. Szegeny kis bogar. Szoval szerintem a masik ovoda keresese lehetne a megoldas es persze nem titkolnam el (es nem csak az ovodaban) hogy mi tortent. ISZONYU. Nagyon kivancsi vagyok mi tortenik majd, megirnad ide majd?

szia
idi
idike
 

Vissza: Gyermeknevelés

Jegyzetfüzet: