|
Jellegzetes hibák
Vörösszem-effektus
Az egyik legtipikusabb amatőr hiba a vörösszem-effektus. Ez többnyire
akkor jelentkezik, amikor sötét szobában, közvetlenül a gép mellől
szembevakuzzák a modellt. A kevés világítás miatt ilyenkor kinyílnak
a pupillák, és a szemfenéken elhelyezkedő apró vérereket látjuk
felvillanni (1. kép). Több megoldás van erre a problémára. Egyrészt,
minél több fényt kell bekapcsolni minden alkalommal, amikor fotózunk.
Ez nem csak a pupillát zárja, de derít is az árnyékos részeken.
Ha ezt nem tudjuk megoldani, a HP digitális kamerákon külön beállíthatjuk
a vörösszem-effektus elővillanását, ez segít kiküszöbölni a hibát.
A digitális képalkotásban kicsit jártasabbak pedig valamelyik szoftverben
utólag is könnyűszerrel átfesthetik a vörös szemet (2. kép). Csak
ki kell jelölni a pupilla területét, és a megfelelő utasító ablakban
minimumra csökkenteni a színtelítettséget (saturation). Ezzel a
felület jellege nem változik, csak a színinformáció tűnik el belőle,
s mivel a pupillák általában feketének látjuk, ez nem módosítja
lényegesen látvány természetes jellegét.

Ragadós árnyék
Talán
még gyakoribb hiba a kemény, ragadós árnyék, amely akkor áll elő,
amikor kevés az adott fényünk és a vaku - mint egyetlen fényforrás
- túl közel helyezkedik el az objektívhez, és a modell is közel
áll a falhoz. Vigyázzunk a helyes távolságokra (3. kép).
Bemozdulásos életlenség
Ez
is egy tipikus hiba. Az expozíció előtt a digitális fényképezőgép
elemzi a látványt, előkészíti a szenzort az expozícióra. Ez még
a legideálisabb esetben is egy villanásnyi idő a kioldógomb benyomása
és a felvétel között. Sokan ezt nem várják meg, hanem a gomb benyomása
után már el is mozdítják a gépet. Vaku használatával könnyen kiküszöbölhetjük
a bemozdulás lehetőségét, mivel az elvillanási idő olyan rövid,
hogy az kizárja a bemozdulás lehetőségét. Utólag elemezve a képeket,
bemozdulásos életlenségre akkor kell gyanakodnunk, ha egyáltalán
nincs éles pont a képen, ebben az esetben ugyanis nem az élességállítással
van a probléma. Egy kis szépérzékkel és gyakorlással viszont a bemozdulásos
életlenséget akár a kompozíció részévé tehetjük, ami különleges
hangulatot kölcsönözhet a képnek (4. kép).
Rossz
megvilágítás
Néha a túl sok fény is problémát okozhat. A profiknak sem mindig
egyszerű megfelelően kezelni a nyári kemény napsütést. Ha a nappal
szembe fordítjuk kis modellünket, akkor könnyezni fog és grimaszolni
az erős naptól, az árnyékok pedig túl mélyre rajzolják a vonásaikat
(1. kép). A megoldás lehet pl. egy rizspapírfüggöny , amelyet ha
föléjük feszítünk, gyönyörű szort fénnyel világítjuk meg őket. Ráadásul
így a szemét is ki tudja nyitni a gyermek, és az árnyékok is kisebbek
lesznek (2. kép). A másik egyszerűbb módszer az, hogy a napnak háttal
állítjuk, így a karján és a vállán ellenfény keletkezik, ami jobban
elválasztja a háttértől. Ezen megoldásoknak viszont a hibája, hogy
kicsit lapossá, és sötétté teszi az arcot. Ennek kiküszöbölésére
használhatunk vakut, így az árnyékos részeket egy kicsit kivilágosíthatjuk
(3. kép).

További
korrekciós lehetőségek
A digitális fotózás nagy előnye, hogy a munka nem ér véget a felvételek
elkattintásával. Számítógépünkre letöltve a fotókkal elkezdhetünk
újabb képeket alkotni, és ez még szórakoztatóbb lehet, mint maga
a felvétel, mivel a képet a magunk ízléséhez igazíthatjuk. Ezt egy
fotólaborban nem feltétlenül végzik el helyettünk. A digitális kamera
nagyon széles megvilágítási terjedelmet képes érzékelni. De a megjelenítéshez
ezt a terjedelmet jelentősen össze kell nyomni. Ennek következtében
a képek gyakran nem elég kontrsztosak. Azt mi magunk dönthetjük
el a képfeldolgozás során, hogy mennyire lágyan vagy keményen akarjuk
értelmezni a témát. A digitális képélesítésre (5. kép) is szükségünk
lesz. Ebben az eljárásban a gép elemzi a kontrasztkülönbségeket
a szomszédos pixelek (képelemek) közt, s ahol ez egy bizonyos értéket
meghalad még erősíti is az eltérést. Ezzel a körvonalak és maguk
a tárgyak sokkal élesebbé válnak. Van azonban olyan helyzet amikor
épp a vonalak elmosására van szükség, ez többnyire a portré fotózás,
ahol a túl éles rajzolat épp a bőrhibákat hangsúlyozza, ezt lehet
enyhíteni lágyítással (6. kép), amely a korai fényképezőgépek kellemesen
lágy rajzolataira emlékeztet. A legújabb HP nyomtatók ezeket a funkciókat
automatikusan ellátják, de a kiegészítő szoftver segítségével mi
magunk is létrehozhatunk különböző képhatásokat.

Bevezető
gondolatok
Emlékek digitális filmen
A kompozíció
A tartalom
A világítás
Jellegzetes hibák
|