|
A világítás
Fényforrások
Sokféle fény létezik, de az a szerencse, hogy ezeket mind felhasználhatjuk
fényképezéskor. Gyönyörű, vörösen izzó képek készülhetnek gyertyafénynél
(1. kép). Ugyancsak sokan kedvelik a halogénizzók zöldes, (2. kép)
vagy a neonok kékes fényét (3. kép), mert különleges hangulatot
adhatnak a képeknek. Ezek a fényforrások színhőmérsékletének eltéréseiből
adódik. A digitális kameráknál akár akár felvételenként is válhatjuk
a színhőmérsékletet vagy automatára állíthatjuk. A HP fényképezőgépei
ilyenkor az általuk mért paraméterek alapján "kitalálják" a fényforrás
karakterét.

A vaku
A korszerű digitális gépek nagyon intelligensen járnak el, ha van
elég fényük. A gond akkor kezdődik, amikor egy nem túl világos szobában
kell fotóznunk. A vaku a fotózásban jótétemény és átok egyszerre.
Ugyanakkor kétségtelen, hogyha nincs elég fény, akkor ez a legegyszerűbb
fényforrás. Csakhogy sokszor túlságosan lapos, bántóan mesterséges
világítást ad. S mivel erős, pontszerű fényforrás, kemény árnyékokat
vethet a háttérre (4. kép). Ez önmagába is csúnya, de ha az árnyék
egy másik emberre vetődik, akkor már bántó is.

Több fényt!
A megoldás az, hogy minden lámpánkat kapcsoljunk be, így deríthetjük
az árnyékos részeket. Ha tehetjük használjunk egy második vakut
is, amivel a plafonra vagy a háttérre villanthatunk. (5. kép)

Fotózás szabadban!
Ha szabadban akarunk képeket készíteni kerüljük a déli, meredeken
érkező fényeket (6. kép). Inkább válaszuk a korai vagy a késői órákat,
ugyanis ilyenkor a fény oldalról érkezik és a fotózás szempontjából
előnyös, meleg, lágy színeket sugároz (7. kép).

Bevezető
gondolatok
Emlékek digitális filmen
A kompozíció
A tartalom
A világítás
Jellegzetes hibák
|