Fotóalbum
     
   

A kompozíció
 

Az aranymetszés  
Az első, ami feltűnik egy jó képen, az az elrendezés. A nem képzett szem is hamar észreveszi, hogyha a felvétel valamilyen rendező elv szerint van komponálva. A művészek régóta próbálják megfogalmazni a jó kompozíció "titkát": mégis rengeteg gyenge kép készül szabályok szerint, és ragyogóak úgy, hogy felborítják azokat. A legismertebb az "aranymetszés" törvénye, amely a természetben is gyakran jelenik meg. Ez annyit jelent, hogy a képmezőt 2/5-3/5 arányban osztjuk meg, és a látvány kulcselemeit a nagyobbik részen helyezzük el.

Ha lehet, ne középre komponáljunk, hanem bontsuk meg a szimmetriát és enyhén húzzuk el a kulcselemeket valamelyik irányba. Ez izgalmasabbá, dinamikusabbá teszi a képet. Fontos, hogy a nagyobbik rész az legyen a képen, amire a modell néz vagy mozdul. Persze ezt nem könnyű betartani, mert a gépek általában középre állítanak élességet és mérik a fényt, ráadásul gyermekünket sem könnyű egy helyben tartani.

A megoldáshoz, hogy a középponton állítunk be mindent (élességet és expozíciót), majd a gépet enyhén elmozdítva átszerkesztjük a képet valamelyik irányba.

Tény, hogy nehéz elvonatkoztatni a valóság 3 dimenziós látványától és már a felvétel pillanatában elképzelni, hogy milyen lesz majd az két dimenzióban. Egy digitális fényképezőgép sokat segíthet ebben is az amatőröknek, ugyanis a készülék hátlapján lévő kis LCD-kijelzőn azonnal ellenőrizhető a kompozíció.

 

Szemszög  
Az embereket általában szemmagasságból fényképezzük (1. kép) Erre ügyelnünk kell gyermekünk fényképezésekor is, így a látvány természetessé válik. Sok felnőtt bele sem gondol ebbe, és saját szemszögéből fényképezi a gyerekeket. Ez a hiba gyakran fel sem tűnik a felvétel pillanatában, csak az, hogy a kép hangulata nem annyira bensőséges és emberi, mintha a gyerek saját szemmagasságából készült volna. Természetesen ez alól is, mint minden szabály alól, ki lehet bújni, de csak akkor érdemes, ha valamilyen okból különleges kompozíciót akarunk létrehozni. Ha egészen alulról meredeken felfelé (béka-perspektíva) (2. kép) fotózunk, akkor a gyerekek sokkal magasabbnak, felnőttnek néznek ki, ha felülről lefelé fotózunk (3. kép) kicsinységüket, gyermeki mivoltukat hangsúlyozzuk.

Bevezető gondolatok
Emlékek digitális filmen
A kompozíció
A tartalom
A világítás
Jellegzetes hibák

    
X
EZT MÁR OLVASTAD?