|
A kompozíció
Az
aranymetszés
Az első, ami feltűnik egy jó képen, az az elrendezés. A nem képzett
szem is hamar észreveszi, hogyha a felvétel valamilyen rendező elv
szerint van komponálva. A művészek régóta próbálják megfogalmazni
a jó kompozíció "titkát": mégis rengeteg gyenge kép készül szabályok
szerint, és ragyogóak úgy, hogy felborítják azokat. A legismertebb
az "aranymetszés" törvénye, amely a természetben is gyakran jelenik
meg. Ez annyit jelent, hogy a képmezőt 2/5-3/5 arányban osztjuk
meg, és a látvány kulcselemeit a nagyobbik részen helyezzük el.
Ha lehet, ne középre komponáljunk, hanem bontsuk
meg a szimmetriát és enyhén húzzuk el a kulcselemeket valamelyik
irányba. Ez izgalmasabbá, dinamikusabbá teszi a képet. Fontos, hogy
a nagyobbik rész az legyen a képen, amire a modell néz vagy mozdul.
Persze ezt nem könnyű betartani, mert a gépek általában középre
állítanak élességet és mérik a fényt, ráadásul gyermekünket sem
könnyű egy helyben tartani.
A megoldáshoz, hogy a középponton állítunk be mindent (élességet
és expozíciót), majd a gépet enyhén elmozdítva átszerkesztjük a
képet valamelyik irányba.
Tény, hogy nehéz elvonatkoztatni a valóság 3 dimenziós látványától
és már a felvétel pillanatában elképzelni, hogy milyen lesz majd
az két dimenzióban. Egy digitális fényképezőgép sokat segíthet ebben
is az amatőröknek, ugyanis a készülék hátlapján lévő kis LCD-kijelzőn
azonnal ellenőrizhető a kompozíció.
Szemszög
Az embereket általában szemmagasságból fényképezzük (1. kép) Erre
ügyelnünk kell gyermekünk fényképezésekor is, így a látvány természetessé
válik. Sok felnőtt bele sem gondol ebbe, és saját szemszögéből fényképezi
a gyerekeket. Ez a hiba gyakran fel sem tűnik a felvétel pillanatában,
csak az, hogy a kép hangulata nem annyira bensőséges és emberi,
mintha a gyerek saját szemmagasságából készült volna. Természetesen
ez alól is, mint minden szabály alól, ki lehet bújni, de csak akkor
érdemes, ha valamilyen okból különleges kompozíciót akarunk létrehozni.
Ha egészen alulról meredeken felfelé (béka-perspektíva)
(2. kép) fotózunk, akkor a gyerekek sokkal magasabbnak, felnőttnek
néznek ki, ha felülről lefelé fotózunk (3. kép) kicsinységüket,
gyermeki mivoltukat hangsúlyozzuk.


Bevezető
gondolatok
Emlékek digitális filmen
A kompozíció
A tartalom
A világítás
Jellegzetes hibák
|