Fotóalbum
     
   

A tartalom
 

Képkivágás
Sokan azt hiszik, hogy minden információnak benne kell lennie a képben ahhoz, hogy megfelelően érzékeltessék a pillanat hangulatát (1. kép). Ennek azonban ép az ellenkezője igaz. Egy videofelvétellel ellentétben a fényképet a lehető legszűkebbre kell vágni, annak érdekében, hogy a lényeg igazi hangsúlyt kapjon. Elemezzük ki, hogy mi az a minimális információ, amely az egész kép témája szempontjából még elegendő, minden mást nyugodtan vágjunk le! Például bele lehet vágni a hajba, nem muszáj tetőtől talpig megmutatni a gyermeket (2. kép).

 

Vonjuk be gyermekünket!
Egy gyermeknek minden jól áll, még az is, ha maszatos, álmos vagy undok. Azonban hamar elveszítheti az érdeklődését, ha nyűgnek érzi a fényképezést. Mutassuk meg neki a róla készült képeket a digitális fényképezőgép kijelzőjén, ezzel bevonhatjuk a fotózásba és játékká tehetjük számára a helyzetet. Akár a kezébe is adhatjuk a fényképezőgépet, hogy néhány képet készítsen maga is.

 

Látószögek
A legtöbb fényképezőgépben olyan speciális objektív van, amellyel anélkül tudunk közelíteni vagy távolítani a témát, hogy mi magunk megmozdulnánk. Ezt zoom-objektívnek nevezzük Ha úgy állítjuk be, hogy a lehető legtöbb dolog férjen be a képbe, akkor nagylátószögű (3. kép), ha inkább közelítünk a témához, akkor tele (4. kép) állásról beszélünk. A kettő közötti normál (5. kép) állásnál nagyjából a szemünk által közvetített képhez hasonló a látvány. A nagylátószögnél a kamerához közelebb eső részek, például a fej a testhez vagy a szem és az orr a fejhez képest aránytalanul naggyá válhat, egész alakos fotónál a láb a testhez képest rövidülhet. Ezt csak akkor használjuk, ha épp erre törekszünk. Fényképezzünk egy kicsit távolabbról a gyermeket, hogy a képen az arányok természetesnek tünjenek.

  

Bevezető gondolatok
Emlékek digitális filmen
A kompozíció
A tartalom
A világítás
Jellegzetes hibák

    
X
EZT MÁR OLVASTAD?