|
A tartalom
Képkivágás
Sokan azt hiszik, hogy minden információnak benne kell lennie a
képben ahhoz, hogy megfelelően érzékeltessék a pillanat hangulatát
(1. kép). Ennek azonban ép az ellenkezője igaz. Egy videofelvétellel
ellentétben a fényképet a lehető legszűkebbre kell vágni, annak
érdekében, hogy a lényeg igazi hangsúlyt kapjon. Elemezzük ki, hogy
mi az a minimális információ, amely az egész kép témája szempontjából
még elegendő, minden mást nyugodtan vágjunk le! Például bele lehet
vágni a hajba, nem muszáj tetőtől talpig megmutatni a gyermeket
(2. kép).
 
Vonjuk be gyermekünket!
Egy gyermeknek minden jól áll, még az is, ha maszatos, álmos vagy
undok. Azonban hamar elveszítheti az érdeklődését, ha nyűgnek érzi
a fényképezést. Mutassuk meg neki a róla készült képeket a digitális
fényképezőgép kijelzőjén, ezzel bevonhatjuk a fotózásba és játékká
tehetjük számára a helyzetet. Akár a kezébe is adhatjuk a fényképezőgépet,
hogy néhány képet készítsen maga is.
Látószögek
A legtöbb fényképezőgépben olyan speciális objektív van, amellyel
anélkül tudunk közelíteni vagy távolítani a témát, hogy mi magunk
megmozdulnánk. Ezt zoom-objektívnek nevezzük Ha úgy állítjuk be,
hogy a lehető legtöbb dolog férjen be a képbe, akkor nagylátószögű
(3. kép), ha inkább közelítünk a témához, akkor tele (4. kép) állásról
beszélünk. A kettő közötti normál (5. kép) állásnál nagyjából a
szemünk által közvetített képhez hasonló a látvány. A nagylátószögnél
a kamerához közelebb eső részek, például a fej a testhez vagy a
szem és az orr a fejhez képest aránytalanul naggyá válhat, egész
alakos fotónál a láb a testhez képest rövidülhet. Ezt csak akkor
használjuk, ha épp erre törekszünk. Fényképezzünk egy kicsit távolabbról
a gyermeket, hogy a képen az arányok természetesnek tünjenek.
Bevezető
gondolatok
Emlékek digitális filmen
A kompozíció
A tartalom
A világítás
Jellegzetes hibák
|