Új privát üzeneted érkezett!

Sziasztok!
Gondoltam, nem nyitok új topikot, nem akkora horderejű a probléma, de kíváncsi vagyok mi a ti tapasztalatotok a színfelismeréssel.
Az én gyerekem most 22 hónapos, érthetően beszél, bővített mondatokat használ, ragoz, kb. 20 mondókát tud, az új információt egyszerri halás után megjegyzi, és használja.
Egy dolog van, ami épp ezért furcsa: képtelen megtanulni a színeket. Pontosabban a színek neveit mind tudja, de nem tudja a megfelelő színű dologgal párosítani. Tudja, hogy az illető dolog színes, és szinte sajnálnivaló, ahogy próba-szerencse alapon rámondja, hogy "sárga", vagy "piros", de persze nagy valószínűséggel téved, miután láthatóan találgat.
Most színvak a gyerek, vagy a színek felismerése egy későbbi kor sajátja? Ki tudja?
 
 


Méri, szerintem várj néhány hetet, és menni fog. Vannak gyerekek, akik gyorsabban tanulják meg a szavakat, mondatokat, vagyis a beszédet, mint a hozzájuk tartozó fogalmakat. Az én fiam (21 hónapos) is több szót tud, mint amit helyesen használ. Megtanul mellékneveket, de nem tudja, mit takarnak azok. Megtanul igéket, de nem tudja, mit jelentenek. Egyszerűen csak olyan a hallása, hogy könnyen megjegyez hangsorokat, így egész jól áll a beszéddel. Magával a beszéléssel. De a kommunikációval még nem annyira, mert keveri az önkéntelenül is megtanult szavakat. Érdekes módon az enyém is rögtön ragozva beszél. "Apa dolgozik", "Dolgozok", "sajt", de "sajtot kérek". "Ádám", de "puszit Ádámnak". Ez neki is jól megy. Viszont egy csomó olyan szót is tud, aminek a jelentéséről fogalma sincs. Pl. a színek egy részét mondani már tudja, de párosítani még nem. Az öcsém már egészen nagy, négy-öt éves volt, mikor két színt (a narancssárgát és a rózsaszínt) még mindig keverte. Nem volt színtévesztő, csak olyan sok szín van...
Ugyanakkor a szomszéd kislány viszonylag későn kezdett beszélni, de már egyévesen majd' mindent értett. A színeket is. Csak épp majdnem egy év kellett ahhoz, hogy a passzív tudásból aktív tudás legyen nála. Az én fiam beszédes, extrovertált gyerek, a szomszéd kislány inkább introvertált. Az én fiam nem nagyon figyel, de roppant aktív (enyhén szólva), a szomszéd kislány pl elül a tévé előtt is, ha hagyják, ugyanakkor nagyon figyel.
Nem egyformák a gyerekek se. Egyiknek ez megy előbb, a másiknak az.

Szabó istvánné
adrienn
9100 Tèt Hunyadi ut
 
 
 


Szerintem sem kell aggódni, az én kisebbik fiam már elmúlt két éves, de még épp csak beszél, nem ejti tisztán a szavakat, nem ragoz. Viszont mindent megért. bár a színekkel fogalmam sincs hoyg állKép
A barátnőm 4,5 éves kislánya, amúgy nagyon okos, a színeket viszont még most is keveri. Szerintem semmi baj, van még ideje Kép
 
 


Méri,

ne aggódj, az én fiam 27 hónapos és ugyanez a helyzet. Folyékonyan beszél, mondókákat tud stb., a színeket kérdezi folyamatosan, mert érdekli. Fura, hogy pl. a lilát mindig jól mondja, sárgát-kéket gyakran keveri, a piros megint okés. Szóval szerintem még eltart egy darabig, mire megtanulják.

Éva
 
 


Néhány Ishihara tesztábra:
http://www.szintevesztes.hu/teszt/ishihara.htm

Persze ezt a gyerek még nem tudja elmesélni, hogy látja-e vagy nem. Kép

bigacsiga
Budapest IV. kerület
 
 


Van egy kicsi könyv
H. L. Worm: Mit tegyünk, ha...

Nagyjából beírom a lényeget.

A vizsgálatok kimutatták, hogy a csecsemők már háromhetes kortól meg tudják különböztetni a színeket, először a szürkét és a világoskéket látják, azután a negyedik és a nyolcadik hét között a pirosat és a sárgát is felismerik. Héthetes kortól látják a zöldet is. A színek egyértelmű felismerését, illetve a színvakságot azonban csak hároméves korban lehet biztonsággal megállapítani. A harmadik életév betöltése után a gyerekek különösen fogékonnyá válnak a színekre. Ez a szakasz hatéves korig tart, amikor is felváltja a formákra érzékenység korszaka. Amint egy gyerek belép a színstabilitás szakaszába, általában elkezdi tanulni a színek neveit. Nem minden gyerek éli meg egyformán intenzíven ezt a szakaszt.
A szakemberek szerint akadnak színlátó és formalátó gyerekek. A színlátó gyerekekre erőssebben hat egy-egy tárgy színe, a formalátókat ezzel szemben inkább a tárgy formája érdekli. Ők a színeket esetleg alig veszik észre. Ez az oka, hogy lassabban tanulják meg őket. A térlátás a formalátással együtt már igen korán kialakul. Hiába ismer fel a gyerek már mindent pontosan, és hiába tudja elkülöníteni a színeket, még mindig sok minden elkerüli a figyelmét, mivelaz őt körülvevő világot mint egészet éli meg.


Nekem is nagyon nehezen tanulta meg a nagyobbik fiam a színek nevét.
A pszichológus néni azt mondta, hogy azért, mert ezek elvont fogalmak, hogy valami piros meg zöld. Ő csak azt látja, hogy kocka meg autó és nem azt, hogy piros kocka piros autó.
Mint, ahogy a számolás is. Amíg az egyhez és a kettőhöz nem tudja a mennyiséget is hozzárendelni addig csak két új szó. Kép Kép


Ebben a könyvben azt tanácsolta az író, hogy ne az összes színt mondogassuk a gyereknek, hanem egy napra egy szín legyen csak a cél. pl. vadászunk a környezetünkben csak piros dolgokat.

Na de ha erőssen formalátó? Akkor talán nem ez hozza a megoldást.

A három éves gyerek eleinte mindent egészként érzékelnek, és nem veszik észre a részleteket, a dolgok egyedi jellemzőit.

A részletekre csak késöbb figyelnek fel.

bigacsiga
Budapest IV. kerület
 
 


Sziasztok!

Bigacsiga Kata kérdezett egyszer a Professzorom a mamám tréningről-azt hiszem épp ez a címe a topicnak is- oda már leírtam a gondolataim, de most úgy érzem, hogy itt megint aktuális. Biztos láttátok már azt a filmet, amikor 2-3 éves gyerekek folyékonyan olvasnak, több nyelvet beszélnek, számolnak stb... Na, szóval én elmentem egy ilyen tréningre.
Az előzmény annyi, hogy Bálintot másfél éves kora körül elkezdték érdekelni a betűk, de nagyon.Először csak az A,B,C, mint apa, Bálint ,cica, azután már minden. Annyit tudtam, hogy így nem szabad tanítani... Erre jött ez a tréning.
Szavakat kell leírni, nagy, piros ill. fekete betűkkel, és ezeket a táblákat sokszor egymás után megmutatni a gyereknek. ( De el ne kezdjétek így, mert megvan ennek a részletesen kidolgozott rendszereKép!) Azt mondták utána pedagógusok, hogy ez lényegében a képolvasás. Szóval az én gyerekem rövid időn belül 40-50 szót volt képes felismerni. És itt álltunk meg. Egyértelműen korainak tartottuk.
Most 3 és fél éves, nem zseni, de felismeri az órát, a számokat, ért néhány matekos alapfogalmat ( különbség, összeg),lényegében az összes nagybetűt ismeri. Ha kérdez, válaszolunk, ha nem tudjuk a választ megkeressük. DE nem mászott, csak csúszott a fenekén, másfél évesen kezdett járni, rendkívül lassú volt a mozgásfejlődése, most is nagyon esetlen, három évesen még nem volt szobatiszta, nehezen tanult meg még a háromkerekűn is bicajozni.


Három mondat a végére:
A gyereknek lényegében minden megtanítható, a szülő felelőssége eldönteni meddig mehet el.
"Zseni" Képgyerekek szüleinek csak ajánlani tudom ezt a tanfolyamot, mert sok okosat lehet hallani( főleg ilyen pedagógiában járatlanoknak, mint én), de azért fenntartásaik itt is legyenek. Kép Kép KépÉs szerintem hasonló cipőben járó szülőkkel is találkozhattok. ( Egyébként én itt ingyenreklámot csinálok, az elérhetőségükről meg fogalmam sincs!O))
A harmadikat meg elfelejtettem, mert az én gyerekem felébredt, hogy éhes. Este 10-kor...


Kata, a krea.bke-s honlapot nem tudom megnyitni!
 
 

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!

Vissza: Gyermeknevelés

Jegyzetfüzet:

 

X
EZT MÁR OLVASTAD?