Babanet - Vendég a Háznál  01.06.11
   Mûsorarchiv
   Mûsortörténelem
   Stáblista

Vendég a háznál
2001. június. 11.
Kossuth rádió, 13.05

 

- Hát ez nálam úgy van, hogyha nekem megtetszik egy fiú, én az alapján választom ki, hogy a haja, a szeme, azért, hogy ad-e magára, meg hogy azért mégis, azért hogy néz ki, meg kedves-e vagy szépen, vagy csúnyán beszél, ez attól függ.

Mv.: - Ki is mutatod, hogyha tetszik neked valaki, vagy akkor vagy vele legutálatosabb, amikor a legjobban tetszik?

- Hát én nem mondanám azt, hogy utálatos vagyok vele, hanem, hát hogy mondjam, hát hogy például, hogyha ki mennek focizni, akkor ki megyek én is hozzájuk egy másik barátnõmmel.

Mv.: - És úgy csinálsz mintha nem is ismernéd, vagy pedig ott vihogtok együtt a barátnõddel?

- Hát egyik sem, mert persze, hogy ismerem, hát közel lakik, szinte szomszéd. Nem vihogunk, beszélgetünk, meg nézzük ahogy fociznak, meg ilyesmi.

Mv.: - És akkor ez tetszik neked, ahogy ott focizik?

- Hát utálom, mikor fociznak, mert ha úgy állnak akkor néha a barátnõmmel beállunk kapusnak és mindig összerugdosnak, meg kiközösítenek, hogy bénák vagyunk.

Mv.: - Akkor minek mentek ki a focipályára?

- Nem focipályára, utcára, mert mi is szomszédok vagyunk így három pár testvér és hát, amikor a fiúk lebeszélik, hogy hát most kimegyünk focizni, akkor a lányok, mi meg labdázni, meg beszélgetni, pletykálni, ilyesmit.

Mv.: - A fiú is jelzi feléd, hogy te tetszel neki, vagy ez egy ilyen, hát egyszerûen látjátok egymásról, vagy érzitek?

- Hát nem tudom, gondolom, mert ha úgy nézzük, akkor biztos, mert hát odanéz, meg ilyesmi, hát most ezt nem részletezném.

Mv.: - És te megérzed azt, hogyha valamelyik fiúnak tetszel?

- Hát igen, általában. Nekem általában udvarolnak, hát különféle módon. Van amelyik rózsát ad, van amelyik meg elkezd kekeckedni, a másik egyfolytában néz.

Mv.: - Te meg visszanézel, vagy eltûröd, vagy tetszik neked?

- Hát attól függ melyik, mert mondjuk, aki egyfolytában néz, azt nem szeretem és nekem sem tetszik, úgy hogy inkább azt mondom, hogy hagyjál már békén, vagy valami hasonlót, hogy ne nézzen, hogy lássa, hogy nem tetszik nekem.

Mv.: - És amelyik tetszik neked?

- Hát annak úgy csinálom, hogyha mondjuk, próbálok beszélgetni vele, vagy valami, hát általában aki tetszik, azt ismerem, úgy hogy próbálok közeledni, de nem túlzottan, hogy annyira lássa, hogy nekem annyira tetszik, hanem csak úgy visszakozva.

Mv.: - Tehát, hogy azért ne érezze elutasításnak, de azért olyan nagyon boldognak se érezze magát?

- Igen, körülbelül így.

Mv.: - Kimutatjátok, hogyha egy lány tetszik nektek vagy mit csináltok?

- Nem, csak miután a fél iskola tájékoztatja, hogy mi a helyzet.

Mv.: - Tehát elõbb megbeszéled a barátaiddal és akkor õk gyorsan visszamondják a másik barátnak, vagy barátnõnek, és akkor elõbb utóbb eljut a célzott személyhez, így adod tudtára?

- Hát nem, nem szeretném a tudtára adni sehogy se. Legfeljebb egy valakinek elmondom aztán már kész az egész. Hát mert utána már holnap elmondja valakinek, az elmondja a legpletykásabbnak, aztán már az egész iskola tud róla a következõ nap.

Mv.: - És hogyha tetszik valaki, akkor annak nem lenne jobb, hogyha elmondanád?

- Hát biztos jobb lenne, csak hát nekem nincs hozzá bátorságom. Mindig eltervezem na most aztán, fú, elmondom neki, meg minden és aztán mikor már oda kerülne a sor, akkor inkább hátrálok.

Mv.: - És akkor mégis milyen módon próbálod tudtára adni? Akarod tudtára adni, hogy tetszik neked?

- Nem, nem szeretném, nem, jobban érzem magam, hogyha azért még van ötven százalék esélyem.

Mv.: - Mire, a visszavonulásra?

- Hát igen, meg arra is, hogy egyáltalán tetszem-e annak a lánynak, aki nekem tetszik és hogyha megkérdezem és azt mondja, hogy nem, akkor már nulla esélyem van, és jobb az a hit, hogy azért még van valamennyi esélyem.

Mv.: - S még valamit mondtál, amikor kikapcsoltam a magnót, hogy te milyen lányoknak tetszel általában.

- Hát az a baj, hogy csak a nyolcadikosoknak, meg ilyenek akarnak velünk lenni, de nekem nem tetszenek egyáltalán ezek a lányok, és aki nekem tetszik, azzal még soha sem sikerült semmilyen kapcsolatot létesítenem.

"Tisztelt szerkesztõség. Amikor csak tehetem meghallgatom a mûsorukat. Sokszor adott már erõt és ötletet az adásuk. Mostanában foglalkoztat egy téma, de magam nem tudom rá a helyes választ. Van egy alsós fiam, és egy igen elfoglalt férjem, viszont nincs nagyszülõi, vagy egyéb segítségem. Jól elboldogulunk. Megtanultunk együtt dolgozni, és napi öt percben egymásnak örülni. Nagyon szeretném, ha a fiam késõbb is jó társ, férj, apa lenne. Ma még abban hiszek, ha gyerekkorban megéli, megkapja a toleranciát, a megértést, a biztatást, a bajban a segítséget, jó esélyekkel startol az élethez. De valamit nagyon nem értek. Annyira akartam gyereket, hiszem, hogy meg kell ismernie és el is kell fogadnia a jelen társadalom normáit. Idõvel meg kellett tapasztalnom a család korlátait, és gyermekem személyiségét, hiányosságait. Úgy gondoltam, hogy az óvodában és az iskolában tanult pedagógusok majd segítenek nekünk és család, oktatás, együtt tárjuk fel a világot a gyerekeknek. Tudom, hogy nagyon jó szorgalmas kitûnõ tanuló, szépen éneklõ, rajzoló, beszélõ, biológiailag ilyenek, kislányokkal dolgozni. A tanárnak nem is igen kell nagyon sokat tennie. Biztos vagyok abban, hogy a magyar oktatási rendszernek nem õk jelentik az elérhetõ szintet. A leendõ pedagógusok tanulják-e, hogy a nem ilyen gyermekeket hogyan lehet bevonni a közös munkába, hogy hogyan kell õket dicsérni, értékelni, aktivizálni, és fõleg elfogadni. Jó-e, ha valóban tanári vélemény, hogy a fiúk állatok és utálni kell õket, mert idétlenek, rosszak, kibírhatatlanok. Jó-e, ha csak a lányoknak hisznek, ha a fiúknál szinte csak a büntetés különbözõ változatai léteznek. A fiúknak tényleg nincs akkora lelkük? Õk biztos nem sínylik meg, ha énekbõl, rajzból például kettest kapnak, mert hamisak, mert nem jártak szolfézsra, mert nem virágot szeretnének rajzolni? Ha csak a lányokat dicsérik, mert kiesnek a padból a nagy jelentkezésben, mert szeretnek és tudnak beszélni, lelkesedni a tanító néni témáiban. Be kell ismernem, hogy mások a fiúk, de valóban ugyanolyan eszközökkel és módszerekkel ugyanazon mérték alapján lehet velük dolgozni. Valóban nem fog nekik ártani, ha azt tapasztalják, hogy õk mindig problémásak és alul teljesítenek? Vagy már ennek a véleménynek felelnek meg ösztönösen? A lányokkal sosincs gond ennyi, vagy csak más? Nagyon érdekelne, hogy látják ezt. Köszönöm, ha foglalkoznak majd ezzel a témával. Üdzvözlettel Sz Pné, Budapest."

R..- Mit szólnál ahhoz, hogyha nem lennének koedukáltak az osztályok?

- Szerintem ez nem lenne jó, mert meg kell tanulni a viselkedést a másik nemmel, tehát hogy tudjuk, hogy hogyan kell viszonyulni mondjuk egy fiúhoz, és hogyha csak lány osztályba járok, akkor nem, szóval teljesen furcsa lenne, hogyha mondjuk barátom lenne, nem is tudnám elképzelni, szóval fura lenne. Szerintem jók a koedukált osztályok.

R.: - Más fejlõdési szinten vannak az azonos korú fiúk és az azonos korú lányok.

- Testnevelés órán külön is vagyunk, szóval, mondjuk az jó, mert a fiúk tényleg gyorsabbak, meg erõsebbek, meg más érdekli õket, foci, hát most mi mit csináljunk ott, úgy hogy ennyibõl jobb szerintem, hogy a tornaórán külön vagyunk, az kell. Többi órán szerintem eléggé egy szinten vagyunk, az ott jó, akkor ....

- Vannak ilyen vizsgálatok, hogy mondjuk fizikához, meg matekhoz a fiúk jobban értenek, mert valahogy máshogy gondolkodnak, meg mit tudom én jobban köti, valami ilyesmi, hogy a jobb agyféltekét, a bal félteke a lányoknál sokkal erõsebb mint kéregtest köti össze, és hogy ezért a lányok kihasználják a bal féltekét, amely során az ilyen érzelmi dolgok sokkal erõsebbek náluk és hogy ez is, és a fiúk viszont inkább olyan a geometria, meg ezért van az, hogy például a Viki apukája is szerel, és az, mert úgy gondolkodik, hogy látja egyszerûen, hogyha azt a csavart berakja oda, akkor az ott így el lesz.

R.: - Elképzelhetõnek tartod-e, hogyha külön tanítanák fizikából a fiúkat és külön a lányokat, akkor mást tanítanának fizikából mondjuk nektek?

- Nem! Ez érdeklõdési körtõl függ, szóval kétlem, hogy ... például van egy-kettõ olyan osztálytársam, akit én nem tudom elképzelni, hogy fizikát lehetne itt magasabb szinten tanítani.

R.: - Ha nem koedukált osztályok lennének, akkor lehet, hogy jobban tudnának figyelni a gyerekek az órán.

- Szerintem nem igaz, mert mellettem már évek óta a barátnõm ül és ugyanúgy beszélgetek vele is, nem kötelezõ azért más nemûnek lenni, hogy ne figyeljünk órán.

- Nekem van egy ismerõsöm, aki mesélt arról, hogy õ még olyan iskolába járt, ahol nem voltak koedukált osztályok és õ nem szerette, szóval merevnek találta, és nem, tehát sokkal jobb ez a szabadabb szellemû, fiúk lányok együtt.

- Nekem a nagymamám nõvérét apácazárdában nevelték és, hát õ nem tudom mennyire volt hasznos, de mondjuk neki annyi volt a szerencséje, hogy vidéken egy nagyon jó közösségben éltek és így nyaranta, meg ha jó idõ volt, így együtt jártak a fiúk lányok teniszezni, táncolni, ilyesmi, úgy hogy ott nagyon-nagyon jó volt a közösség, úgy hogy mindegy volt végül is, hogy nem koedukált az iskola, mert õk megtalálták egymást szabadidejükben és nem tiltották a fiúkat a lányoktól. Ez teljesen természetes volt, hogy a fiú jóban van a lánnyal és attól még nem szerelmesek, úgy hogy ...

- Hát nem tudom. Mondjuk érdekes lenne, az biztos, hogy harminc lány össze zárva egy órán, de hát nem tudom, szerintem ott ugyanúgy lennének rivalizálások, mert azért sok lány összezárva nem hiszem, hogy jó. Tehát a fiúk ilyen ellensúlyozzák a lányokat egy kicsit, azt hiszem.

- Talán ösztönzik. Szóval azért így a lányok akkor meg akarnak felelni a fiúk elvárásainak valahol, ugyanígy a fiúk is a lányoknak. Hát az úgy mégis más, hogy a fiú fiú elõtt nem tud valamit mutatni, a lány elõtt, akkor az kellemetlenebb sokszor ilyenkorban, úgy hogy szerintem ennyiben ösztönzõ végül is, hogyha koedukáltak az osztályok.

- Elsõ, másodikban a lányok és a fiúk eléggé külön vannak, és a lányok azt mondják, hogy fúj fiúk, a fiúk azt, hogy fúj lányok, és nem találkoznának, mert egyrészt nem lenne bátorságuk, másrészt nem ismernék egymást, és így tulajdonképpen kényszerítve vagyunk arra, hogy megismerjük egymást, de szerintem ez jó. Régen, mondjuk nem tudom, 20 éves korban ismerték meg egymást a lányok és a fiúk és szóval ott nem, egy házasság az nem biztos, hogy arról szólt, hogy õk szeretik egymást, hanem érdekbõl.

- Az egyik a harc, az bennünk van, és a gyerekekben benne van. Szerintem a fiú gyerekekben még benne van, és még ráadásul nem élhetik ki pozitívan, legfeljebb a sportban, de hát tudjuk, hogy mennyi sport van az iskolában, és csupa-csupa nõi nevelõ veszi õket körül, akik bármiféle versengést köztük azonnal a rosszaság tüneteként büntetnek. De az iskolákban, mint a kis palánták ott el vannak ültetve és a kislányok, akik jó, azok díjazva vannak, mert a nõi nevelõ ugye, a saját magatartás mintáját viszi tovább és ezt várja el. A fiúkban ez el van gyapálva, aki bármit, nekem persze mondjuk jó gyerekem van hozzá képest, de amelyikben egy elevenebb...

Mv.: - Magának egy fia van?

- Egy fiam van, igen.

Mv.: - Mennyi idõs?

- 9 éves.

Mv.: - Igen, azt gondolom, már nagyon rég óta, hogy a fiúk kifejezetten hátrányos helyzetben vannak, minden intézményben.

- Szerintem is, az iskolák azok ezzel, szóval jó a koedukáció, mert nyilván persze ne legyenek elzárva a kortársaktól, a lányoktól, az ellentétes nemûtõl, de gyakorlatilag minden féle szempontból az értékelésben egyszerûen nem veszik tudomásul, a nõi tantestületi gárda azt, hogy másmilyen fázisban érnek, és azt követelik tõlük, amit a kislányok etalonmércéje fölállít. És hát ami elmondtam, szóval ez a harc dolog, ami persze, hát ez viszi elõre a világot, hát ez élteti, és akkor ez az elem, ez mint egy üldözendõ rossz.

Mv.: - Teljesen igaza van, én õszintén szólva, amit maga most nem kérdõjelezett meg, a koedukációt, amellé is oda rakok egyre inkább egy kérdõjelet, hogy vajon minden életkorban indokolt-e ....

- Tulajdonképpen én is, igen én is, csak néha nem merek ennyire messze menni, de általában van, hogy ezt gondolom.

Molnár D. József néprajzkutató: - Igen, de a régiségben is úgy volt, hogy amikor már úgy négy-öt éves lett a gyerek, akkor az utcán összecsomolyodott, csapatot alkotott, és a fiúk külön és a lányok külön, anélkül, hogy valaki ezt mondta volna nekik. A nemeknek gyermekkorban is külön kell saját nemiségükben megerõsödni, hogy majd amikor éretté válnak, akkor igazán kívánják egymást. Természetesen ez nem volt merev, mert mindig akadt olyan fiúgyerek, aki szeretett a lányok között lenni, mert olyan pletykás természet volt és a lányok meg nagyon szeretnek pletykálni, és mindig akadt olyan lánygyerek, aki szeretett fára mászni, és aki a fiúk csapatában volt. Nem volt ez kizárólagos, de meghatározó volt és én nagyon jónak tartom fõleg a fiú gyerekeknél, mert még a lány kap anyamintát otthon a családban, mert anya takarít, idõnként fõz is anya, de a fiúk alig kapnak férfi mintát a családban. Apa nincs otthon. Ha hazamegy, akkor fáradt, vagy nagyon késõn megy haza, alig találkozik a gyerekkel és a fiúk nagyon megsínylik ezt a férfiminta hiányt. Ráadásul a világ minden pontján valahány gyerek azzal a késztetéssel születik a világra, hogy harcos legyen belõle. A harci nevelés az teljesen hiányzik a mai társadalomból, és nagyon bugyuta módon a legtöbb szülõ a fiút is úgy neveli, mintha lány lenne. Békeszeretõnek akarja nevelni. Legyen a gyerek békeszeretõ, de az elsõ késztetést nem szabad figyelmen kívül hagyni, mindig a férfi dolga volt az, hogy megvédje a családot vadállattól, gonosz emberektõl, ellenségtõl, adott esetben megvédje a hazát, ez megvan a gyerekben. Ha mi nem rendezzük a gyereknek ezt a belsõ harci késztetését, akkor a gyerekbõl agresszív, kezelhetetlen gyerek válik. És nagyon szeretik a gyerekek a harci nevelést egész héten, mert javarészt egy hetes a táborunk, illetve nyolc napos, egész héten a fiúk azok készülnek a nagy harcra. Vannak a várvédõk és vannak a puszták népe, és maguk készítik el a fegyvereiket, természetesen az elején megállapodunk a szabályokban, hogy mit lehet és mit nem lehet csinálni a fegyverekkel és tartják a szabály. Tizedik táborunk lesz a nyáron, kemény csaták vannak, tábor végén vitézavatás, de egyetlen egy alkalom volt, hogy az egyik vezért a szeme alatt megsértett valaki a fegyverével, kicsit vérzett a szeme alatt a bõr, de hõsként cipelték végig a táboron.

- Kés, bicska, kard, nyíl, dárda. A mai óvodás korú kisfiúk tucatjával tudják begyûjteni ezeket a különbözõ dolgokat.

Molnár D. József néprajzkutató: - Persze a bicska, a kard, a dárda, minden fegyver lényegében a férfiséget erõsíti benne, egyáltalán a fegyvernek a birtoklása. A fegyvernek a használata meg különösképpen. Mondom nagyon fontos az, hogy ........ harcra kerül a sor, õ tudja azt, hogy milyen szabályok vannak. A harc nem azért van, hogy a ............. a harc azért van, hogy a másikat megregulázzuk.

R.: - Megértik ezt a gyerekek?

Molnár D. József néprajzkutató: - Meg, meg. Gyönyörû látni õket, ahogy megértik, mert a karddal is bökni nem lehet, vágni nem lehet, csak érinteni lehet a lándzsával is, és olyan nyilak vannak, olyan íjak vannak és olyan nyilak, amelyeket õk maguk készítenek, túl messze nem mennek és a nyíl végére tompítót teszünk, bodza fából és ezzel sérülés nem fordulhat elõ természetesen. Megértik és mindenkinek három élete van. Ha háromszor érinti az ellenség karddal, akkor ki kell állnia a játékból. Egyik alkalommal egy kisgyerek, óvodás korú kisgyerek, jött át a patakhídon a várvédõk közé, sírva jön oda hozzám .... Nem az fájt neki, hogy meghalt, hanem hogy nem segítheti a csapatát. Nem szólva arról, hogy ezek a harci játékok arra is jók, hogy minden alkalommal tudja az ember ki az, akit Zrínyi Miklósként viselkedik, de minden alkalommal meg tudja az ember azt is, hogy ki az, aki áruló, aki ha úgy adódik a csata, hogy az ellenfél van gyõztes helyzetben, akkor átszalad hozzájuk. Nagyon fontos ezt tudni a gyerekrõl, meg tudni a gyereknek is, mert legtöbbször az áruló az elárulja ......................

R.:- Egy kisgyereknek rájönni arra, hogy õ most elárulta a csapatát a többiek elõtt, felnõtt ésszel is nehéz elviselni.

Molnár D. József néprajzkutató: - Ez a nevelésnek a legfontosabb eleme, hogy az ember olyan helyzetet teremtsen, hogy a gyerek maga jöjjön rá, hogy hibázott. A szülõ tapasztalhatja azt, amikor a gyerekét szidja és jogosan szidja valamiért, nem szívesen teszi. Nincs türelmünk ma már ahhoz, hogy megvárjuk, hogy a gyerek rájöjjön arra, hogy rosszat tett, rosszat cselekedett, és itt a harci játéknál bizony majdnem kivétel nélkül minden gyerek rájön, aki gyáva, a harcban árulóként viselkedik, hogy rosszat tett, és az óriási dolog, mikor õ maga jön rá, mert akkor ez alapja lehet annak, hogy megváltozzon.

R.: - Ahány gyerek, annyi jellem, annyi féle harcos.

Molnár D. József néprajzkutató: - Két szélsõ helyzetet említettem, Zrínyit meg az árulót, de kettõ között megszámlálhatatlan sok árnyalat van, ahány gyerek az, annyiféle személyiség. És nagyon jó, ha kicsi korában, gyerekkorában jön rá arra, hogy benne milyen hiányosságok vannak, benne mi az, ami túlteng, mert találkozunk néha olyan gyerekkel is, aki annak ellenére, ritkán fordul elõ, de annak ellenére, hogy tudja a szabályt, nagyobbat csap a másik gyereknek a kezére. Egyik alkalommal történt az, hogy természetesen mi felnõttek ott vagyunk, kiállítottam a harcból ezt a gyereket és oda ment az egyik fához, sírva fakadt, aztán megkérdeztem tõle, hogy az bánt, hogy kiállítottalak a harcból? Mire mondta, hogy nem, az bánt, hogy fájdalmat okoztam másnak.

R.: - Mit csinálnak eközben a lányok, hiszen a régi védõ sereghez azért valahol õk is hozzátartoztak, még akkor is, hogyha nem voltak ott a falakon.

Molnár D. József néprajzkutató: - A lányok eközben, hát asszonyi dolgot végeznek, mint ahogy minden kislány anyáskodik már, szeret sütni, fõzni, azok tényleg sütnek, fõznek. Minden táborban, majdnem minden táborban kenyeret dagasztanak, kenyeret sütnek és természetesen lángost is sütnek és fontos az, hogy a harcosokat, azokat ellássák élelemmel és ne akármilyen élelemmel lássák el. Ezen kívül számos párkeresõ játék van kicsi gyerekkorában is. A lány már társkeresõ játékokba tette magát, és készülnek a nagyobb lányok a avatására, mert minden táborban, olyan 14-15 éves lányokat mi nagylánnyá avatjuk, ahogy a fiúk megkapják a harci avatást. A nagyobb gyerekek azok rangot is kapnak természetesen, a vitézzé avatást, és a rangba való beavatást, ugye a lányokat nagylánnyá avatjuk régi szokások szerint, és öröm látni, hogy jórészt városi nagyobbacska lányok milyen örömmel teszik a rétesnyújtást, holott anyjuk nem tud rétest nyújtani, régen ugyanis nem mehetett férjhez az a lány, aki nem tudott tiszta húslevest fõzni és nem tudott rétest nyújtani. Aztán õk készítik el a ruhájukat. Az egész tábor alatt készülnek arra, hogy önmagukat öltöztessék majd a lányavatáshoz. Lányavatást is nagyon komolyan veszik. A nagy lányokat a kislányok mindig utánozzák. Anélkül, hogy külön szólni kéne nekik, õk maguk kérik azt, hogy csinálhassák õk is a körtáncot, az avató körtáncot például. Csinálhatják, csak az õ fejükön még nem lehet koszorú, mint ahogy a nagy lányokén van, õk a kezükbe fogják a koszorút, mint ahogy régen is tették ezt a kislányok.

 


 

Szakértõink
  e-mail

 

X
EZT MÁR OLVASTAD?