Babanet - Vendég a Háznál  02.12.19
   Mûsorarchiv
   Mûsortörténelem
   Stáblista

Vendég a háznál
2002. december. 19.
Kossuth rádió, 13.05

R.: - Hogyan lehet a kicsi gyerekeket tudatos környezetvédelemre nevelni, hiszen hát õk azt nem nagyon értik, hogy most azért kell elzárni a csapot, mert majd nem lesz víz, meg azért kell a szemetet összegyûrni, mert ellep minket a szemét, hogy lehet ezt nekik megmagyarázni, hogy ez miért fontos?

Kozek Lilla pszichológus: - Az elsõ pont ezen az úton az, hogy mi pontosan tudjuk, hogy ez miért fontos, mi, a szülõk, hiszen ez egyfajta felelõsségvállalás közvetlenül a gyermekeinkért, hogy tényleg lesz nekik hely, meg jó levegõ, meg víz, tehát az életfeltételeik biztosítva lesznek ötven év múlva is, és hogy ez azon is múlik, hogy mi hogyan vezetjük otthon a háztartás, a legapróbb vagy a legegyszerûbb dolgokig, és hogyha mi felnõttek látjuk az okokat, akkor a személyes példa már nagyon sok mindent kérdéssé sem tesz a gyerekben. Tehát hogyha azt látja mondjuk a nagymamánál is meg otthon is, hogy az olajat nem a csapba öntjük, mert ugye nagyon nehéz akkor a szennyvíztelepen megtisztítani a vizet, hanem kidobjuk a kukába egy befõttesüvegbe, vagy valahogy, esetleg egy olajgyûjtõnek átadjuk, akkor ez nem kérdés, hogy ezt így kell csinálni, ez a háztartásnak a rendje. Akkor persze kérdései lesznek, ha a nagymama így csinálja, anya meg úgy csinálja, tehát hogyha különbözõ példákat lát.

R.: - És akkor ezt hogyan kell neki elmagyarázni, hogy ezt mi miért csináljuk így?

Kozek Lilla pszichológus: - De el lehet neki magyarázni, az óvodás gyerekek is már nagyon élvezik a kísérletezést, és igazából a környezettudatos magatartásnak a szülõk személyes példája mellett ez a másik gyökere, hogy megismeri azt, amit hivatott megvédeni, vagy amiért felelõsséggel tartozik. Tehát a környezetvédelem és a környezettudatos magatartás sokszor azért tûnik olyan elvont fogalomnak és olyan távolinak, mert fogalmunk sincs, hogy most mi is az a környezet, amit meg kéne védeni, de hogyha elkezdünk a gyerekkel elindulni ezen a nagyon szép úton, a megismerés útján, akkor rájövünk, hogy tényleg hát otthon egy pohár vízbe beleöntöm az olajat, és akkor látszik, hogy úszik a víz tetején, s adok neki egy használt fogkefét, hogy na fiacskám, akkor most szedegesd le, és rájön, hogy bizony nagyon nehéz, na látod, a szennyvíztelepen ugyanez van, csak sok ezer köbméter, hatalmas nagy mennyiségû vízzel, és hogyha mindenki beleönti, akkor nem lesz annyi tiszta víz, vagy belekerül a Dunába, satöbbi.

Mv.: - És elpusztulnak a halak.

Kozek Lilla pszichológus: - Például. Aztán a másik, hogy amikor alkalmunk van rá, és nem biztos, hogy eljutunk vele erdõbe, de csak ha a parkig, akkor meg tudjuk nézni a rigókat, meg tudjuk nézni a pókokat, ha úrrá tudunk lenni azon az érzésünkön, hogy jaj, fiam, ne fogd meg, mert ugye egy pók az nem bánt, de hogyha ez a fajta személyes kapcsolata kialakulhat a természettel, azzal a mikromiliõvel, ami õt körülveszi, akkor nem fog tõle félni, és akkor máris tett egy nagyon nagy lépést afelé, hogy felelõsséget érezzen iránta.

R.: - Mit jelent egyébként a gyerekek szempontjából egy ilyen környezeti nevelés, tehát hogy milyen pluszt tud nekik adni, amit egyébként a többi foglalatosság lehet, hogy nem tud megadni?

Kozek Lilla pszichológus: - Már egészen kicsi kortól segít kialakítani azt az életformát, ami tényleg csak azokon az apró mozdulatokon múlik, hogy egy kicsit tudatosabban vezetjük a háztartást, illetve hogy egy olyan területen tanul a gyermek felelõsségvállalást, ami egy nagyon fontos terület, tehát hogy nemcsak saját magáért tartozik felelõsséggel, ami mondjuk az iskola kapcsán egy nagyon pozitív dolog, hogy ezt megtanulja, hogy én írom meg a leckémet, mert én kapok rá jegyet, hanem megtanul felelõsséget vállalni egész olyan távoli dolgokért, amikkel lehet, hogy nem is kerül soha kapcsolatba, például ha azt mondjuk neki, hogy az unokádért, ez neki...

R.: - Ezt érti?

Kozek Lilla pszichológus: - Nem biztos, hogy akkor érti, de azt megtapasztalja, hogy itt valami olyan felelõsség van, amire nem kapunk azonnali visszajelzést, tehát hogy bennünket nem fognak megdicsérni, hogy milyen szépen kilapítottuk az üdítõs dobozokat, azok, akik mondjuk még száz év múlva is tudnak szeméttelepeket használni, mert lesz még helyük rá...

R.: - Ez nem nagyon megfoghatatlan egy gyerek számára, tehát az, hogyha van egy kis állata, és azt gondoznia kell, és azért felelõsséget kell vállalni, az ugye egy azonnali és folyamatos visszajelzés, tehát azt valószínû, hogy érti, de ezek szóval annyira távoli dolgok lehetnek a számára, ezeket hogyan lehet megértetni kicsi korban?

Kozek Lilla pszichológus: - Pont, tehát hogy errõl beszéltünk az elején, hogyha van egy személyes példa, akkor sok minden nem lesz majd kérdés, hogy hogy kell csinálni, és akkor jól fogja csinálni, illetve hogyha van egy ismeret, ehhez az ismerethez vagy a megismeréshez, az elkötelezettséghez segíthet az, hogyha van egy állata, de akkor megtanulja, hogy a kis tengerimalacomért tényleg felelõsséggel tartozom, és ha nyaralni megyek, akkor keresek neki pótmamát. De nem biztos, hogy megtanulja azt, hogyha nyaralni megyek, akkor azon a helyen is vigyázzak azokra az állatokra, amikkel az erdõben találkozom, hanem akkor ugyanúgy virágot szed a természetvédelmi területen, satöbbi, tehát hogy valóban egyfajta elvontabb vagy globálisabb felelõsséget tudunk kialakítani, ha mi magunk is érezzük ezt, tehát hogyha mi magunk is úgy gondoljuk, hogy igenis felelõsséggel tartozunk azokért a dolgokért is, amiket nem használunk minden nap, és azokért az emberekért is, akikkel nem találkozunk minden nap.

R.: - Fruzsika, van neked saját virágod, ami csak a tiéd?

- Igen, van kettõ is. Van egy, ami nagyra nõtt, olyan fölfutó vagy ilyesmi.

R.: - És ez még pici volt, amikor hozzád került?

- Igen, nagyon pici, virágzott is, de most már ilyen, csak ilyen levelek vannak rajta. A második az pedig kék cserépben van, és tavaszkor szokott virágozni, õszkor pedig már úgy látszik, mintha meghalna.

R.: - De aztán újjáéled?

- Igen, újjá.

R.: - De hát akkor neked is valamit tenned kell azért, hogy õ újjáéledjen, nem?

- Hát igen, locsolni, meg ápolni, meg ilyesmi. Például most is meglocsoltam õket.

R.: - Tehát neked ápolni és gondozni kell ezeket a virágokat, hogy így szép nagyra megnõjenek.

- Igen.

R.: - És azokat a virágokat, amelyek nem itt bent vannak a lakásban nálad, hanem kint vannak a szabadban, azok a fák, azokat is gondoznunk és ápolnunk kell?

- Szerintem igen, és már láttam is, amikor mentünk is a moziba, akkor levágták a gallyakat, hogy nehogy megsebesüljön azért. Meg még a növényeket is kell ápolnunk, szóval kerítést kell tennünk oda, hogy nehogy rálépjenek, ne kelljen meghalni neki, és ezek vannak az állatokkal is például, az õzekkel vagy ilyen vadon élõ állatokkal is nagy baj van. Vannak rossz vadászok, akik azt az állatot is lelövik, amit nem szabad, aztán még azokat az állatokat, amelyeket lelövik, azokból bõrkabátot készítenek belõle, táskát, cipõt vagy ilyesmit.

R.: - És ez rossz dolog, úgy gondolod?

- Nagyon rossz, meg kéne õket védeni. A gepárd, azt is kéne védeni, meg nekem például a fekete párduc és az oroszlánok azok az én kedvenc állataim, az oroszlán az az állatok királya. Meg nem jó, hogy van állatkert, mert ott ketrecekben, nekem ha én lennék az állatkert fõnöke, akkor inkább kinyitnám az összes ketrec ajtaját, hadd menjenek el, szerintem nagyon rossz, be van zárva, és naponta nem kapnak enni.

R.: - De, biztos, hogy kapnak enni, hát azért ott vigyáznak rájuk!

- Hát igen, de ha nem is akarják, akkor is tömik így, így belé. Meg az is a legrosszabb, van egy hajó, ami összetört, sok-sok-sok olaj összefolyt, kifolyt a tengerbe, és ezért ráhullott az egész madárra, és akkor ugye próbálja lekaparni a csõrével, s akkor belemegy a szájába, és meghal.

R.: - És ez ellen szerinted mi tehetünk valamit, hogy ilyenek ne történjenek meg?

- Azt én nem tudom, hogy mit tehetnénk, hát tehetnénk olyat, hogy ne robbantson szét, szóval hogy legyen egy tökéletes megállása a hajóknak.

R.: - S mit gondolsz, hogy ezeket az állatokat, amelyek ilyen környezeti katasztrófák miatt kerülnek bajba, tehát merthogy olajos lesz a szárnyuk a madaraknak, ezeket meg tudják menteni?

- Szerintem meg tudják menteni, nem mindet, mindet nem tudom. Hát úgy tudják megmenteni, hogy csinálnak egy nagy épületet, amin van a kormos, koszos, mindenféle víz, azt elgátolják, és a tiszta víz pedig egy másik oldalon elfolyik.

R.: - Tehát megpróbálják megtisztítani a vizet?

- Igen.

R.: - És odaviszik ezeket az állatokat?

- Hát odaviszik, a beteg állatokat meg valahogy meg megpróbálják gyógyítani, lemossák róluk az olajat.

R.: - És szerinted mit lehetne még tenni azért, hogy szebb legyen a környezetünk, vagy hogy megvédjük?

- Nem kéne az olajt így beletenni a tiszta vízbe, aztán pedig ne legyen ilyen sok autó.

R.: - Mert az autó mit csinál?

- Hát így kifújja a gázt, s akkor nagyon rossz, mert betegíti az embereket, másrészt meg a madarak azok beszívják ezt a rossz levegõt, és egy szempillantás alatt puff az megy a begyükbe, aztán pedig leesnek azt hiszem.

R.: - Tehát akkor azt mondod, hogy nem kellene olajat szállítani, nem kellene, hogy ilyen sok autó járjon, de hát akkor mivel járnának az emberek?

- Hát ilyen biciklivel, rollerrel vagy ilyesmivel.

R.: - És Te mit tennél még, tehát ha rajtad múlna, akkor mit csináljanak még az emberek azért, hogy tiszta levegõt szívjunk, meg jó legyen nekünk?

- Hát én már kifogytam, nem tudom, még az, hogy jó legyen a világ.

R.: - Kivel szoktál ezekrõl beszélgetni?

- Anyával, apával vagy magával is szoktam, a testvéremmel, az nagy környezetvédõ, jár madártáborba, a madarakat védi, de még úszótáborba is járt, de azt nem nagyon szerette.

R.: - És anya meg apa szokta neked mondani, hogy még mit lehet csinálni azért, hogy jobb legyen a világ - ahogy Te mondod?

- Nem nagyon szokták mondani, anyuci szokta csak mondani. Például van egy vicces reggeli szokásom, amikor mindig folyatom a vizet, anyuci meg azt mondja mindig, hogy ne folyasd a vizet, mert egész Afrikában nincs víz, meg száz év múlva már nem lesz. Meg ne játssz a gyufával, meg nem tudom mi, meg ha van valami innivaló, azt így kiszakítom, és akkor így összegyûröm, és akkor bedobom a szemétbe, akkor kevesebb helyet foglal el.

R.: - Tehát ezeket a kis innivalós dobozokat, ezeket szoktad összegyûrni?

- Igen.

R.: - És az fontos, hogy kevés helyet foglaljon el a szemét?

- Igen, igen, nagyon fontos.

R.: - Miért?

- Hát mert a többi szemét, például láttam, mikor mentünk az oviusziba, hogy ömlik kifele a szemét a szemétkosárból, mert mindenki úgy csak bedobálta, aztán láttam, arra ment a két fiú, s azon szórakoztak, hogy megfordították a szemétládát, így megpördítették, és közben meg ömölt ki a szemét.

R.: - És ez csúnya volt, nem tetszett neked?

- Nekem nem. Ja, meg még van egy barátom, úgy hívják, hogy Cecília, és õ nem szokott tévében ilyen butaságokat nézni, nem olyan, mint én...

R.: - Mert Te szoktál?

- Hát igen, és vele szoktam még a természetrõl beszélgetni.

R.: - Ühüm, és õ mit csinál?

- Hát õ is védi a természetet, úgy, ahogy én, vigyáz a fákra, növényekre, és hát így lesz szép a világ, és így az emberek is megjegyzik, hogy jobban kéne vigyázni a természetre.

- Minden hónapban egyszer egy hétvégén el szoktunk menni egy-egy csoport, ami azért az egész iskolából minden évfolyamból jöhetnek emberek, és akkor szombaton szokott lenni egy nagy program, ami túrázást jelent, tehát a környezetvédelemmel kapcsolatos programok is vannak, például szemetet szedünk, szoktunk ültetni is, vagy cserjét irtunk, mert hogyha nem irtanánk, akkor egy bizonyos növényt elnyom a a cserje, és van egy tanárunk, és akkor szoktak lenni kérdések ebbõl, meg csoportokra oszlunk, és akkor mindenkinek van külön feladata, és akkor azt megcsinálja.

R.: - És ez fontos szerinted meg a társaid szerint?

- Persze hogy fontos, hát enélkül kihalnának különbözõ állatfajok, vagy például a szemét az károsítja a Földet.

R.: - Na de az a Te mindennapi életedet nem befolyásolja, szóval akkor miért fontos neked?

- De hát befolyásolhatja, például kevesebb lesz a zöld, és akkor nem tudok kimenni biciklizni oda, ahova akarok, meg a szemét az engem is zavar.

R.: - Például az, hogy kihal a zöld, vagy bizonyos állatok kihalnak, az azért a Te életedben nem valószínû, hogy elkövetkezik, tehát az sokkal hosszabb, tehát fontos az neked, hogy mondjuk a Te gyerekeidnek vagy unokáidnak milyen lesz, tehát ezen gondolkodsz?

- Persze hát hogy megelõzzük ezt az egészet, minél több állatfaj hal ki, annál színtelenebb az egész, meg...

R.: - Ez téged elkeserít, hogy látszódnak ilyen tendenciák?

- Persze, hát rengeteg állatról olvastam, amiket levadásztak, és teljesen értelmetlen, az emberek mesterségesen is telepíthetnének oda állatokat, ilyen szórólapokat is szoktunk csinálni, és akkor kivesszük õket...

R.: - Szórólapokat, és mi van a szórólapon?

- Mindenféle képeket rakunk oda a kihalt állatokról, és odaírják, hogy hát ugye ezt ne csináld, mert milyen kárt okozol, meg hogy ez hogy elõzhetõ meg.

R.: - S milyen állatokról van szó?

- Hát például a dodóról, ami egy madár, és amikor kihalt a dodó, akkor egy bizonyos fafaj is kihalt vele együtt, merthogy csak az õ csõre képes föltörni annak a fának a magját, és az õ ürülékével kikerül, és akkor az betrágyázza, és kinõ belõle a fa, ezek így kölcsönhatásban vannak egymással.

R.: - Hova szoktátok ezeket a szórólapokat kiakasztani?

- Legfõképp az iskolában de hát úgy utcára is ki szoktuk tenni.

R.: - És az iskolában arról is beszéltek, hogy Ti saját magatok mit tehettek még ezenkívül, hogy mondjuk egy hónapban egyszer elmentek, és összeszeditek a szemetet, meg beszéltek ennek a fontosságáról, de hogy úgy a mindennapokban mit tudtok Ti tenni a környezetért?

- Hát például hogyha mondjuk fogat mosol, akkor nem folyatod teljes gázzal a vizet.

R.: - Ettõl elfogy?

- Hát igen, és kinyitod, bevizezed a fogkefédet, elzárod, és akkor tehát spórolni is kell.

R.: - És ezt Te komolyan így csinálod minden nap?

- Hát persze igen, legalább én meg hát néhányan, tehát hogy akkor ennyivel több marad. Az árammal is takarékoskodni, meg a hulladékot azt különválogatjuk, tehát mindig szoktunk vinni három zacskót, és akkor az egyik a szerves, a másikba a papír...

R.: - Otthon?

- Nem, ez, hát ez, ez jó lenne otthon is, mert láttam ilyen kukákat, hogy három részre vannak osztva, de hát hogy ezt inkább a táborokban szoktuk.

R.: - És otthon a szüleid vagy a családi környezeted mennyire fordít figyelmet a környezetvédelemre?

- Az én családom már inkább, mert hát én mondom nekik, és akkor õk is átveszik. Hát anyukám is benne van ebben a dologban, és õ is egy ilyen érdekvédõ egyesületben van, és akkor ott is megakadályoznak mindenféle természetrombolást, például hát így iszonyú nagy területre hatalmas garázsokat meg TESCO-kat építenek, és az egyáltalán nem jó, és akkor ezt megakadályozzák, és akkor az tök jó. Az autóbuszok egyszerûen nem tudnak közlekedni, mert annyi a..., és akkor hogyha odaépítik azt a sok férõhellyel, rengeteg autó jönne már ott, és akkor így hát nem lehetne közlekedni.

R.: - S ezeket például otthon veled megvitatja, tehát ilyenrõl beszéltek, hogy mit tehetnének még azért, hogy azért a környezetet megmentsük majd a következõ generációknak?

- Hát szoktunk róla beszélgetni, igen, és hogyha elmegyünk vásárolni, akkor kiválasztjuk, hogy melyik a legtermészetbarátabb vegyszer igazából...

R.: - Már hogy tisztítószer?

- Hát tiszítószer, és azt vesszük meg, merthogy az hogyha belekerül a csapba, akkor ez nem rongálja annyira a vizet.

R.: - Hogy tapasztalod, általában az embereket érdekli az, hogy milyen környezetben élnek, vagy hogy egyáltalán maga a környezetvédelem, hogy lesz-e tiszta ivóvíz tíz év múlva, meg egyáltalán lesznek-e erdõk?

- Hát egy részét biztosan, de szerintem nagyon sok embert nem, és ez nagy baj, mert akkor azt mondják, hogy hát én most élek, engem nem zavar ennyire, s akkor õ nem törõdik vele, és ez egyáltalán nem jó. Mert nagyon el fog csodálkozni, ha másnap fölébred, és akkor egy nagy pusztaságot lát maga elõtt, s nem tud levegõt venni a szmogtól, tehát egyszer így teljesen elromlik az élet, és akkor hopsz, hát ezt könnyû lett volna megelõzni, mert akkor például lenne egy zsebkendõnyi zöldterület, lennének parkok, meg nem tudom idõnyi oxigén lenne.

R.: - A Baraka Alapítvány Ismerd meg önmagad! címmel indított programot, amiben a környezetvédelem, az egészségvédelem, illetve a drogmegelõzés is szerepel. Hogyan kötik össze ezeket, miben más ez a program, mint a többi mentálhigiénés program?

Fekete Gábor, a Baraka Alapítvány megalapítója: - Pont abban, hogy komplexitásában kezeljük ezeket az egyébként külön is nagyon fontos és fajsúlyos témákat, mert úgy gondoljuk, hogy ahhoz, hogy valaki megérthesse például a környezetvédelem legfontosabb problémáit, ezt mondjuk önismeret vagy az egészséges életmód ismeretei nélkül nehezebb. Az önmagunk megismerése, az önmagunkhoz való viszonyunk és a környezetünk közötti viszony ez lehet a párunk, az emberek és a természet között szoros összefüggés van, ezt szeretnénk érzékeltetni a programban, ez az egyik legfontosabb eleme. Harminc órás foglalkozássorozatunk az díjmentes, ez úgy mûködik, hogy minden második osztályfõnöki óra alakul át - úgymond - Baraka-órává vagy önismeret, emberismeret órává.

R.: - Honnan a Baraka névválasztás?

Fekete Gábor, a Baraka Alapítvány megalapítója: - 8-9 évvel ezelõtt, amikor megalapítottam ezt a programot, akkor láttam egy mozifilmet, aminek az volt a címe, hogy Világok arca, Baraka. Úgy mutatta be a földünket, mint egy sok ezer arcú, mégis együtt lélegzõ élõlényt, szoktam is mondani ezt a szép kifejezést a diákoknak, utána azt szoktam mondani, hogy vagyis mi, akik itt élünk együtt a növényekkel, állatokkal, ásványokkal és magával a Földdel, nem tekinthetjük magunkat kívülállónak ebbõl a rendszerbõl, a részei vagyunk, és bármit ártunk, tehát ha mondjuk kiirtunk egy erdõt, azzal magunknak is ártunk logikusan. Ami ma zajlik a világban az olyan, mint amikor mondjuk az történne, hogy a máj legyõzi a szívet, és tapsikol örömében. A Baraka-programnak a legfontosabb kérdése: mit tehetünk egyénileg a környezetünk védelméért, mert nagyon sok diák azzal szokta kezdeni ezt a témát, amikor meglátja a programunkat, hogy most minek beszélni itt a környezetvédelemrõl, hát ez egy globális probléma? Nekünk az a feladatunk és az a hitünk, igenis meg lehet világítani számukra, hogy de igenis tehetünk nagyon is sokat egyénileg, és pont azokat a dolgokat soroljuk el, például ha meggondoljuk azt, hogy meddig folyatjuk a meleg vizet tusolás kedvéért, akkor ezzel, hogy mondjuk esetleg hamarabb elzárjuk a vízcsapot, akkor már egy csomó mindent tettünk. Még egy egyszerû példa: a cégek azt termelik, amikre igényünk van, ha nekünk más igényünk lenne, környezetvédõ papírcsomagolásra, vegyszermentes táplálékokra, és ezt így ki is fejeznénk, akkor egész biztos, hogy átállnának egészségesebb, környezetvédõbb termékek gyártására, de hogyha egyszerûen mi megvesszük, akkor nemcsak azok hibáztathatók azért, akik termelik ezeket a környezetszennyezõ dolgokat, hanem azok is, akik ehhez asszisztálnak azáltal, hogy elfogyasztják. Én azt látom, hogy legtöbben nem vesszük komolyan a saját felelõsségünket, és azt mondjuk, hogy hát ha már a többi ember is, akkor én miért ne, és igazából m is fogjuk, és megvesszük a környezetszennyezõ termékeket, tudjuk, de mégsem érdekel, és folyatjuk a meleg vizet, és használjuk az autót. Ezzel a fajta közömbösséggel a környezetünk iránt úgy érzem, hogy egy mentális környezetszennyezést végzünk, megalapozva azt, hogy ezzel sokszor közönyösségünkkel is pusztítjuk tovább a környezetünket.

R.: - És egyébként föl szoktak merülni a diákokban, fiatalokban olyan kérdések, hogy mi lesz velünk tíz év múlva, mi lesz velünk harminc év múlva, vajon a gyerekeim milyen környezetben fognak élni, hogy én ezért konkrétan mit tehetek?

Fekete Gábor, a Baraka Alapítvány megalapítója: - Az érdeklõdõknek a legnagyobb problémája az az, hogy jó, nem folyatom a meleg vizet, de valahol érzik, és az én hitem szerint is igazuk van, hogy ezzel mintha már nem lehetne megoldani, a probléma sokkal súlyosabb, tényleg globálisabb, mint hogy most százezer, tízezer ember, mert hall egy riportot, lát egy filmet, esetleg változtat a szokásain. Itt sokkal szélesebb körûbb és hatékonyabb változtatásokra van szükség, s én egy dolgot szoktam itt elmesélni ezzel kapcsolatban, hogy azzal, hogy én mit gondolok, azzal, hogy milyen az én belsõ lelki, szellemi tisztaságom, rendezettségem, azzal nagyon-nagyon sokat segíthetek, és hatok a környezetemre is. Azzal, hogy több ember mondjuk elkezd pozitívabban, környezetvédõbben gondolkozni, az a többi emberre is hat.

R.: - És úgy gondolja, hogy ezek a programok elõsegítik a fiatalokban ezt a gondolkodásmódot, illetve hogy kialakuljon az effajta gondolkodásmód, amíg az emberek egymás iránt nem toleránsak, tehát amíg az ember embertársát nem védi meg, akkor hogyan kerül elõtérbe az, hogy õ a környezetét megvédje?

Fekete Gábor, a Baraka Alapítvány megalapítója: - A kudarca vagy a sikere azon múlhat egy programnak, hogy aki tanítja ezt, az éli is, amit tanít, vagy teljesen hatástalan lesz az egész, tehát én speciel nem cigarettázom, hacsak tehetem, akkor BKV-val közlekedem, és egyáltalán nem autóval, személy szerint nincs is autóm, és én úgy érzem, hogy ez az, ami igazából hathat, mert a diákok ezt érzik, valaki csak ezt mondja, de hát látja, hogy utána õ is kimegy, beül az autójába, és rá fog gyújtani, tökéletesen hatástalan lesz az egész.

R.: - De Ön, mint oktató megjelenik az iskolában havonta egyszer, nem tudom, jobb esetben havonta kétszer, viszont a szülõvel ugye minden nap találkozik!

Fekete Gábor, a Baraka Alapítvány megalapítója: - Mivel nagyon árral szemben úszunk, tehát a média, család és a barátok hatása mellett a mi hatásunk szerintem inkább kisebb, mint nagyobb. Csodát én nem várok, és nem is vártam a múltban, de ha egy emberért mentünk be abba a terembe, az se semmi, hiszen eddig már tanítottunk száz osztályban, és akkor már száz embert azért sikerült megérinteni, és ez szerintem óriási fontosságú, gondoljunk bele, hogy nekünk - idézve - csak száz újabb ilyen tudatosabban gondolkodó fiatalt sikerül - ha úgy tetszik - a programunk révén elindítani a saját útján, óriási eredménynek tartanám!

R.: - A Baraka Alapítványt a következõ címeken érhetik el: a VII. kerület, Almássy tér 16. szám alatt, telefonszámuk: 322-0489, vagy megtalálhatják õket az interneten a www.barakaprogram.hu  oldalon.

 

 

 


 

Szakértõink
  e-mail

 

X
EZT MÁR OLVASTAD?