Okostelefon, tablet: sok gyermek nyomkodja már egy éves kora előtt is

Számos  kutatás szerint már az egészen kisgyerekek fele használ okostelefont és tabletet, sokan úgy, hogy még az első születésnapjukat sem érték meg.

Egy ezzel kapcsolatos amerikai tanulmányt készítő dr. Hilda Kabali, a philadelphiai Einstein Orvosi Központ munkatársa kifejtette, nem csoda, hogy már ilyen fiatalon hozzájutnak ezekhez az eszközökhöz a gyerekek, hiszen szinte minden szülőnek van telefonja vagy valamilyen számítástechnikai eszköze, a gyerekek pedig óhatatlanul vonzódnak ezekhez.

 

A kutatás során 370 szülőt kísértek figyelemmel, akik többnyire városban éltek és alacsony jövedelműek, illetve kisebbséghez tartozók voltak. A vizsgálat kimutatta, hogy a kicsik egyharmada már egyéves kora előtt fogott a kezébe mobilt, vagy használta az érintő képernyőt, mire pedig kétévesek lettek, már több mint a gyerekek fele görgette a képernyőt, hívott fel valakit telefonon, nézett valamilyen műsort ilyen eszközökön, illetve játszott videojátékkal vagy használt valamilyen alkalmazást. Ebben a korban már a gyerekeknek több mint a negyede naponta akár egy óránál hosszabb ideig is használta a telefont valamire. A szülők gyakran a gyerek megnyugtatása céljából adják a kezükbe ezeket az eszközöket, amíg ők elvégzik a házimunkát vagy egyéb teendőket, valamivel kevesebben altatás céljára használták a mobilt, de 30 százaléknál kevesebb volt azok aránya, akik a gyerekorvossal is beszéltek arról, hogy jó-e, ha a gyerekük már használ ilyen készülékeket. A Gyermekgyógyászok Amerikai Akadémiája azt javasolja, hogy kétéves kor alatt semmilyen képernyő elé ne ültessük a gyerekeket, mert még nem lehet tudni, pontosan milyen hatása van ezeknek rájuk nézve.

 

Egy másik vizsgálat során 30 mélyinterjút készítettek szülőkkel és gondviselőkkel, melyekből kiderült, hogy a szülőket nagyon is foglalkoztatja az a kérdés, milyen alkalmazásokat adhatnak a gyerekek kezébe, mennyi időt tölthet a gyerekük különféle mobil eszközökkel, és hogyan találják meg mindenben a helyes egyensúlyt.

 

Mi a szülő teendője?

Mivel minden gyerek más, minden szülő más, minden gyerek-szülő-kapcsolat más, nem lehet egységes, aranyszabályt megfogalmazni, mert ami az egyik helyen működik, az a másiknál zsákutca lehet. Általában korhoz és időhöz szokták kötni a korlátozásokat: az első esetében sem általánosítható a dolog, hogy 3 évesen még nem, de ötévesen már igen, hiszen lesz olyan gyerek, aki már háromévesen is, és olyan is, akinek még ötévesen sem kéne... Kézenfekvő megoldásnak tűnik, hogy tól-ig határozzuk meg az internetezés lehetőségét, amivel jót tehetünk a gerincnek és a tüdőnek, de vajon öt perc alatt nem érheti a gyerekünket zaklatás, nem szólhatnak be neki rosszakaratból, nem közelítheti meg valami emberállat?  Folytatás itt.

Amint azt dr. Jenny Radesky, a Boston Egyetem Orvosi Iskolájának szakembere elmondta, az, hogy milyen hatással vannak ezek a különféle eszközök a gyerekekre, számos tényezőtől függ. Az ideális az, ha a gyerek a korához illő, viszonylag lassú és lehetőleg valamilyen oktató célú alkalmazást használ, ebből ugyanis sokat tanulhatnak, főleg, ha egy felnőtt is ott áll mellettük, aki tanácsával segíti őket.

A legtöbb szakember egyet ért abban, hogy a mobil eszközök megfelelő használata hasznára válik a gyerekeknek, segítheti őket a tanulásban is, sőt a tanároknak is hasznos lenne, ha élnének ezekkel a lehetőségekkel, különben hamarosan egyre több unatkozó diákkal fogják szembetalálni magukat. Hazánkban e téren a legnagyobb újdonság a GEOMATECH nevű program, mely az általános iskolától az érettségiig interaktívan, digitális eszközök segítségével oktatja a matematikát.

Babanet/Medipress, 2015. április 29.

 
 
 
X
EZT MÁR OLVASTAD?