Békési Beáta: Gondolatok a szülésfelkészítésrol
| Békési Beáta | |
| Ma is él Kelet-Afrikában egy törzsi szokás, amely a leendõ szülõk új szerepre való felkészülését támogatja. Egy adott törzs rítusai egyébként még a gyermekvállalás elõtt garantálják- beavatási szertartásaik segítségével – a gyerekbõl felnõtté, illetve a lányból anyává válás folyamatát. A formális szülésfelkészítés a civilizáció terméke, amely az ipari társadalomban érte el intézményesedésének csúcsát. A szülés körüli idõszak természetes körülmények között megoldatlan- sokszor halálos- szövõdményei indokolttá tették az 50-es években a szülés kórházba kerülését, és a szakszerû ismeretek túlsúlyba kerülését a szülés vezetése közben. Ekkor nyert polgárjogot az aktív (gyógyszeres) fájdalomcsillapítás is, mint a szenvedés enyhítésének orvosi feladata. A fizikai biztonságra koncentrálva a szülés a hozzátartozóktól elzárva, orvosi aktusként zajlott le, és ezzel a felkészülés –felkészítés informális csatornáit ( mesék, családi információk, hagyományok) is szükségszerûen felváltották a hivatalos szülésfelkészítõ „tanfolyamok”. Közben a felnõtté nyilvánítás és a szülõi szerepre való , testi, lelki , és szociális alkalmasság kevésbé megbízható, formális rítusokban jelenik meg. A „rítus négyszögletes formát ölt, személyi igazolványnak hívják”(X), és egyáltalán nem garantálja tulajdonosának a felnõtt szerepekre való érettségét. A szülésre való felkészítés legismertebb civilizált módszere a PSZICHOPROFILAXIS, amely a szülésre való fizikai és lelki felkészítést vállalja magára. Célja: pozitív irányba befolyásolni a szülõnõk magatartását a szüléssel kapcsolatban. DICK-READ (1933) a „természetes szülés” módszerének atyja, aki azt hangsúlyozta, hogy a szülés alatt érzett fájdalom összefügg a félelemmel és a feszültséggel. BRADLEY (40-es évek) megközelítése: a „férj által trenírozott szülés” szerint a szülés természetes folyamat, amelyben az orvosnak az esetleges komplikációk fellépéséig csak megfigyelõ szerepet ad. Õ volt az viszont, aki bevonta az apákat és ezzel az érzelmeket a szülészeti team munkájába. LAMAZE (francia szülészorvos, 1952) a gyakorlatban ötvözte az addigi ismereteket. Szülésfelkészítési metódusa szerint az ismeretek átadása, a torna, a relaxáció, és a pozitív szuggesztiók alkalmazása nélkülözhetetlen elemek. A pszichoprofilaxis nagyon fontos tanítása a fájdalom lélektani eredetének felismerése és ennek megfelelõ módszerekkel való kezelése. Fõ ismérvei· a szülésre, és azon belül a fájdalom kontrollálására, illetve a kórházi környezettel való együttmûködésre készíti fel a nõket · szakszerû ismeretet ad a szülés folyamatáról és körülményérõl · fontos célkitûzése az ismeretlentõl való félelem csökkentése · tanulási folyamatként fogja fel a készülõdést, és ehhez egy egységes (szerinte mindenkire igaz) felkészítési metódust ad · hatása fõként a figyelemelterelésben rejlik · teljesítményhelyzetté teszi a szülést, amennyiben elhiteti, hogy föl lehet készülni, akár egy versenyre,( ahol vannak gyõztesek és vesztesek). Eltekint · attól, hogy bemutassa a szülés igazi természetét, amely nem tûr semmiféle szabályozást, struktúrát (legyen az külsõ, vagy belsõ) · a szülõnõ egyedi élményeitõl és szükségleteitõl · a differenciált odafigyeléstõl Ebben a megközelítésben tehát a szülés a környezetébõl kiemelten, az elõzményektõl és a következményektõl elkülönítve jelenik meg. A pszichogén eljárások a szülésfelkészítésben és a szülés alatti fájdalomcsillapításban hazánkban is megjelentek a 20-as években.(Frigyesi 1920, Kertész-Scipiadesz 1950,Kovács 1958, Hirschler 1960) A KÓRHÁZI SZÜLÉSFELKÉSZÍTÕ TANFOLYAMOK, amelyek mára szinte az egész országban elterjedtek, a fenti elméletbõl és gyakorlatból merítenek, és tartalmilag alkalmazkodnak az elmúlt 14 év szülészeti ellátásban bekövetkezett változásaihoz. A HAGYOMÁNYOS , poroszos rendszerben diktálják a szülést: azt hogy hogyan kell lélegezni, milyen hangot szabad kiadni, hogyan kell elhelyezkedni, és miként érezni a „fájásokat”, egyértelmû elvárásként jelenik meg. Az elõzõ generáció még így szülte meg a mostanit, a passzív, tekintélytiszteletet követõ magatartás mintáját örökítve. Az ALTERNATÍV szülészeti rutin alapvetõen új, bár ma még nem teljesen egyértelmû helyzetet teremt. A MAPSZIG (Magyar Pszichoszomatikus Szülészeti-Nõgyógyászati Társaság) által meghirdetett pszichoszomatikus szemlélet jegyében egyes szülõszobákban megjelent a komfortot szolgáló eszközök (fit-ball, dobogó, bordásfal, szülõszék…stb), és személyek (partner, barátnõ, szülõ), mellett egy újfajta gyakorlat is, amely nagyobb mozgáslehetõséget ad a szülõnõnek, és családjának. A szemlélet pedig hol változatlanul a régi, hol lassabban, hol gyorsabban követi a tárgyi változásokat. Igazi problémát az okoz – és erre számtalan példa van- ha a szemlélet és a gyakorlat nem fedi egymást- vagyis, ha a szülészet és azon belül a szakemberek nem vállalják igazi szemléletüket és gyakorlatukat. Ilyenkor csak a szülõszobában derül ki, hogy mi rejtõzik egy-egy szlogen mögött. Pedig az alternativitás – egyfajta szabadság jelenléte- új és nehéz feladat lehet, és nemcsak a szakembereknek. A mai szülõ generáció arra van szocializálva, hogy megfeleljen a külsõ elvárásoknak, hogy kövesse az utasításokat. Az „alternatív szülészet”-ben azonban megjelenik a lehetõsége és a helyzet által megkívánt igénye annak, hogy saját erõikre, érzéseikre támaszkodva kövessék a szülés belülrõl diktált útmutatásait. Mindezt a személyes érettség különbözõ fokán és egy generáció tapasztalata nélkül, a kórházi rutin adta keretek között . ÍGY, ha „csak” a körülményekre való felkészítést vállalja, a szülésfelkészítõ akkor sincs könnyû helyzetben manapság. Mirõl szólhat még a szülésfelkészítés? Azt nem nehéz belátni, hogy mindenki más, minden szülés más, és mindenkinek a készülõdése, ráhangolódása is más-más utat követhet. És azt sem, hogy a fájdalmon kívül számtalan egyéb „dolog” is jelen van a szülõszobában: Például: A legtöbb esetben egyszerre kell megoldani több feladatot: a várandóság miatt egyre sürgetõbbé váló felnõtté válást, a szülõvé válást, és azon belül a szülést, amely még napjainkban is úgy jelenik meg, mint ami hosszú idõre minõsíti a szülõi szerepre – fõleg az anyaságra- való alkalmasságot. A szülés akkor mûködik jól, ha nagy a személyes mozgásszabadság., lehetõség van a pszichés megküzdésre, a testhelyzet szabad megválasztására, hangok kiadására., mások bevonására. Ez számtalan kérdést felvet, anélkül, hogy el ne ismerné a klasszikus szülésfelkészítõ metódusok egyfajta létjogosultságát. Hogyan lehet felkészíteni a nõket/párokat az átadható ismereteken túl, hogy a szülés munka is, és élmény is , és ez túlmutat a szülés fizikai aktusán, és az anyaság premierjét is jelenti? Hogyan lehet szélcsendben tanulni a vihart? Hogyan lehetséges egységes rutinnal készíteni/készülni arra, ami legbelül mindenkinél másképpen zajlik? Hogyan lehet arra felkészíteni, ahogyan majd csak õk fogják átélni a szülést? Ismeretközlés? Igen. Nagyon fontos az igazi, pontos információnyújtás a kórház hagyományos, vagy alternatív gyakorlatáról éppúgy, mint a szülés természetes folyamatáról, vagy a kórházi szülés természetérõl. Ha azonban a készülõdés idõszakát úgy fogjuk fel, hogy ezzel minden érintett( a pár férfitagja is!) egy újfajta közegbe (lélektani, szociális és nem utolsósorban biológiai) kerül, amellyel való ismerkedés , és az ahhoz való alkalmazkodás több szintû (tudatos és tudattalan) feladatot jelent, akkor a „szülésfelkészítõ” feladata is bõvülhet. Az igazán ideális az lenne, ha mindenki a saját kompetenciájának megfelelõen választhatna és találhatná meg az õt támogató, és számára biztonságot nyújtó – hagyományos, vagy alternatív- közeget, már a felkészülés idõszakában is. Az érdeklõdõ manapság már találkozhat az szülésre/szülõségre való felkészülést differenciált módon támogató komplex programokkal is( Aktív Szülés Program, Szülõsuli, Saját Úton Alapítvány). „Hogyan tudom majd használni a relaxációt, vagy a gátizomtornát, és eszembe fog-e jutni a megfelelõ légzéstechnika majd szülés közben?”- érdeklõdnek gyakran a kismamák. Mire valók az egyes módszerek? Általános elvárás a módszerekkel kapcsolatban, hogy konkrét segítséget nyújtsanak a szülés körüli idõszakban: hogy „megfelelõen” tudjanak lazítani, „helyesen” lélegezni, „jól – lehetõleg csendben - viselkedni”, és közben tudni azt, hogy mi történik. Az újabbkeletû elvárások azoktól származnak, akik készek találkozni az igazi érzéseikkel, és arra vágynak, hogy a szülésük minden mozzanatát és érzését követni tudják. Igény esetén része lehet a felkészülésnek a direkt módszerek nyújtotta tanulási folyamat is ( hogy legyen egy fogódzó akkor, ha a szülés szenvedélyes, viharos érzései között „hánykolódni” kezdene az „utazó”, és a mozdulatokat és a légzést nem a szülés „diktálja”), a hangsúly azonban itt áttevõdhet az indirektebb módszerek alkalmazására, amelyek az önátadást, az érzésekkel való együttmozgást, a testi üzenetek elfogadását és hitelét, az ösztönösséget, a rugalmasságot, a „megnyílást”, a kreatív megoldásokat támogatja. Melyik a jó módszer? Mindenkinek az, ami azt nyújtja, amire szüksége van , ami megoldásaiban kongruens a szülõnõvel/párral és amelynek választása belülrõl fakad. Igazán ideális az, ha a párok a különbözõ szintû belsõ munkát és részvételt kínáló programok egyes óráiból teljesen tetszõleges összetételben és óraszámban állíthatják össze a leginkább testreszabott felkészülési programjukat. Civilizált körülmények nyújtotta lehetõségeink között ez egy olyan lehetõség lehet, amely hatékonyan képes támogatni egy szülésre és a gyermeke fogadására készülõdõ anya/szülõpár ráhangolódását a bennük zajló/velük történõ folyamatra. AZ ÖSSZHATÁS és az eredményesség a szülészeti mutatókban és az élményekben mérhetõ. FELHASZNÁLT IRODALOM: Békési Beáta: Az Aktív Szülés Program rövid ismertetése Kézirat, 1998. Varga Katalin- Békési Bea- Suhai Hodász Gábor: „Szülés-születés” Olvasó 1998/99 tavaszi félév elõadásainak anyaga Kézirat gyanánt, belsõ használatra X: idézet Varga Katalin : A szülésre való felkészülés iránya: fájdalom, kontroll, együttmûködés-vagy valami más? c. elõadás anyagából in: Szülés- születés Olvasó 1998/99 tavaszi félév elõadásainak anyaga Kézirat gyanánt, belsõ használatra Penny Armstrong, C.N.M és Sheryl Feldman: A születés mûvészete, ALTERNATAL , Budapest 1995. Felkészítés a szülésre továbbképzõ tanfolyam, Debrecen OSZNI, 1986. Papp Zoltán szerk.: Szülészet-nõgyógyáaszati protokoll Golden-Book Kiadó , Budapest 1999. Pet Thomas: Every birth is different Headline, London 1997 Janet Balaskas: New Active Birth Thorsons, London 1991. Frederick Leboyer: Si l’ enfantement m’était conté, Seuil, Párizs 1996 Suhai-Hodász Gábor: Nemcsak gyermek születik…a szülés körüli élmények összehasonlító vizsgálata – Szakdolgozat - ELTE BTK Pszichológia Szak 2000. J. Ludwig elõadása a Pre,- és Perinatális Pszichológiai Társaság Kongresszusán Budapest, 1996.
Az írás a Születéskalauz 2001 kötetben jelent meg. 2002.01.16 | |
|
| |










