Miért nem alszik?

Néha tanácstalanul állunk éjszaka kiságy felett, hiszen nemrég evett a baba, az előbb még aludt, most megint nyűgös: mi lehet a baj? Rengeteg oka lehet annak, hogy nem jól alszik a pici, ezek megoldására az esetek nagy részében szerencsére van lehetőség. Persze nincs két egyforma gyermek, így más-más módszerek működnek családonként, de érdemes néha kicsit „kísérleteznünk” a nyugodt éjszakák érdekében.

Álom-álom, édes álom

A csecsemők átlagosan napi 16 órát alszanak, ami így egyben soknak tűnhet, ám legtöbbször mégsem nyugodtak az éjszakák. A kicsik alvási szokásaik ugyanis még jelentősen eltérnek a felnőttekétől – rövidebbek a mélyalvásos fázisok, könnyebben ébrednek, felületesebben alszanak -, ráadásul napi alvásszükségletük jó részét napközben tudják maguk mögött, például egy kiadós séta alkalmával.

Azért van remény, hiszen a gyerekek általában hathónapos kortól átalusszák az éjszakát, miközben napközben még 2-3 alkalommal szundítanak is. Persze, a kicsik nem egyformák, így jelentős különbségek lehetnek abban, hogy mikor hagyják a szülőket pihenni egész éjszaka, de azért mi is segíthetünk nekik egy kicsit.

Rend(szer) a lelke mindennek

Nagyon fontos a rendszer kialakítása. Napközben sem árt, ha van egyfajta, nem merev ritmusa a napnak, de estére mindenképp ajánlatos egyfajta szertartást kialakítanunk. Kezdjünk a fektetéshez minden este ugyanakkor, ugyanabban a sorrendben haladva a lefekvés előtti teendőkkel.

Érdemes a fürdetéssel kezdeni, majd az esti szoptatással, etetéssel folytatni. Amikor már a pici elpilledt, de még ébren van, betehetjük a kiságyba, hogy ott aludjon el. Az etetés után – főleg nagyobb gyerek esetén – ideje elénekelni egy altatót vagy elmondani egy rövid mesét, s ha ez általában ugyanaz minden este, az is segítheti a kicsit abban, hogy tudja: alvásidő következik.

Üres gyomorral?

A kisbaba életében és a nyugodt alvásban nagy szerepet játszik, hogy mennyire lakott jól. Az első hónapokban még nem tud nagy mennyiségeket elfogyasztani, ezért nem lakik jól egész éjszakára, így hamarabb lesz éhes, és akár többször is felébred. Amikor eléri a 3-5 hónapos kort, már nő az egyszerre elfogyasztott mennyiség, és szép lassan eléri azt a szintet, amivel egész éjszakára jóllakik a baba.

Később, úgy hathónapos kor után, érdemes esetleg este szilárd, de nem nehezen emészthető táplálékkal is megkínálni a babát, hátha az hosszabb távon jóllakatja. Természetesen, mindig a korának megfelelő ételt adjunk neki.

Fáj a hasa

A legfontosabb, hogy nappal ügyeljünk: ne kapjon a baba olyan táplálékot, ételt, amit nehezen emészt, vagy ami neki még nem ajánlott. Ha esetleg nehezen emészthető ételt adtunk neki vacsorára, az hasi görcsöket, esetleg puffadást okozhat, ami miatt nem tud a baba elaludni, vagy akár többször felébred az éjszaka folyamán. Ezért készítsünk a pici számára könnyen emészthető, és egyben laktató ételt vacsorára. Ügyeljünk arra, hogy a hozzátáplálást, csak 6 hónapos kor körül kezdjük el, és akkor is csak fokozatosan vezessük be az új ízeket! Egyéves korig ne adjunk a kicsinek tehéntejet!

Fogas kérdés

A fogak megindulásának első jelei az erős nyálzás, a napközbeni nyugtalan alvás, és esetleg az ételek visszautasítása. Ilyenkor természetes, hogy az eddig jól evő gyerek most kicsit nehezebben fogadja el az ételeket, előfordulhat az is, hogy a már pépeset evő baba ismét csak az anyatejet vagy a tápszert fogyasztja szívesen.

Nappal a baba könnyebben elfoglalja magát, mert mindent megrágcsálhat, ami a keze ügyébe kerül, és a szájába tud tenni. Sajnos az éjszakai ébredés ebben a periódusban ismét gyakoribbá válhat. Ilyenkor több lehetőség közül választhatunk, hogy mivel nyugtatjuk meg a babát, a lényeg, hogy próbáljuk meg csillapítani a fájdalmát legalább éjszakára, így a baba is és az anya is pihentebb lesz másnap. A fogzás kellemetlenségeit csökkenthetjük különböző készítményekkel, léteznek homeopátiás készítmények, de kúpok és kenőcsök is, melyeket ebben a problémás időszakban kérhetünk gyermekorvosunktól.

Csak szervezés kérdése

Ahhoz, hogy mindenki tovább tudjon aludni, érdemes kicsit kitolni a lefekvés előtti szoptatást vagy vacsorát. Csak akkor keljünk fel hajnalban a babához, ha felébred teljesen. Ha nem, akkor simogatással, vigyázva arra, hogy ne zökkentsük ki az alvásból, altassuk őt vissza. Próbáljuk követni az életritmusának alakulását és így pár hónap alatt elérhető, hogy csak hajnali 4-5 körül ébredjen fel. Ezzel a módszerrel szép lassan növekednek az egybefüggő alvási periódusok.

Éjszaka, ha egy mód van rá, ne pelenkázzunk. Ezzel ugyanis egészen biztos, hogy sikerül majd felébreszteni az éppen elbóbiskoló gyereket is. Ha mindenképpen elkerülhetetlennek bizonyul a pelenkacsere, akkor a lehető legtompább fényforrás mellett – haladók próbálkozhatnak villanygyújtás nélkül is -, a lehető leggyorsabban, de minél kevesebbet mozgatva a gyereket bonyolítsuk le a rendbetételt.

Együtt vagy külön?

Közvetlenül születés után, kb. 3-4 hónapos korig érdemes egy szobában aludni a babával. Az egy ágyban alvással kapcsolatos döntés mindig a szülő saját felelőssége, figyelembe véve alvási szokásaikat, de ezt a Magyar Gyermekorvosok Társaságának hírlevele szerint a gyermekorvosok nem ajánlják.

Az egy szobában alvás viszont nem csupán a babának, hanem a szülőknek is megnyugtató a kezdeti időkben, főként, hogy ebben az időszakban még rendszeres az éjszakai szoptatás vagy cumiztatás. A szülőknek is sokkal könnyebb esténként felkelni a babához.

Később már áttehetjük a babát a saját szobájába, hogy megtanuljon egyedül aludni, és ha felébred, visszaaludni. Természetesen mivel minden gyerek más és más, ezért nem biztos, hogy ez mindig és mindenhol könnyedén fog zajlani.

Tippek a nyugodt éjszakák érdekében

  • Alakítsunk ki egy napi ritmust, és egy mindig ugyanúgy zajló esti szertartást!
  • Adjunk megfelelő táplálékot a babának lefekvés előtt!
  • Teremtsünk nyugodt hangulatot a baba számára alvás előtt!
  • Biztosítsunk nyugodt alvóhelyet és zavartalan alvási körülményeket a babának és magunknak is!
  • Sok baba nyugtalan lehet a túl nagy tértől is, érdemes esetleg kipróbálni a pólyát, hiszen ebben hasonlóan érzi magát a kicsi, mint a mama hasában.
  • Ne adjunk cumit az alváshoz! Ha megszokja, hogy azt rágcsálva alszik el, és éjjel kiesik a szájából, nem fogja megtalálni és visszatenni egyedül.
  • Ügyeljünk rá, hogy a kicsi ne fázzon, de ne is legyen túl melege. Egyik sem jó a nyugodt alváshoz, utóbbi pedig a kutatások szerint a hirtelen bölcsőhalállal is összefüggésbe hozható.
  • Minden gyereknek van kedvenc alvópóza. Ki a hátán, ki az oldalán alszik nyugodtabban, és természetesen van, aki a hason alvást kedveli.
2010. április 15.
 
 
 

Babanet hozzászólások  
(12 hozzászólás) 

2010 04 19. 18:45
Az én lányom már 4 éves lesz, míg pici volt sosem néztük órák hosszat a tv-t max. a csak csajokat próbáltam végigpislogni reggel a megváltó információkért, hogy mit tegyek hogy aludjunk. Rettenetes hasfájós volt. Próbáltam a masszírozást, rengetek cuccost etettem vele evés előtt, közben, után, csak hogy használjon. Addig nem fektettem le amíg a büfik kiséretében el nem aludt. Mégis felébredt fél óra múlva. 8 hónapos koráig bírtuk, akkor szakadt el a cérna és kezdtem el én is a "siratós-besétálgatós" módszert, nem volt egyszerű neki se és nekünk se, de ez bejött. Napközben se volt csúcs alvókája - fél órákra korlátozódva - olyan volt mindig is (most is) mint akit egy atomerőműhajt :). Fel a fejjel anyukák, minden korszaknak megvannak a nehézségei, és a gyönyörűségei is, és ha egyiknek vége jön a másik :) Ez a szép az egészben....
→ válasz erre
2010 05 21. 22:22
Ki írta ezt a cikket???? Tele van korszerűtlen, idejét múlt, itt-ott kifejezetten káros információkkal... :(((
→ válasz erre
2010 12 01. 11:36
Dia!

Hogyan treníroztad a gyerkőcöt a hosszú alvásra? Én totál ugyan abban a szituban vagyok amiben te voltál. Az én fiam most 5 hónapost és napközben is alszik 4-5x 1-1 órát, de éjjel sűrűn kel. Van hogy óránként, van hogy felébred és nem lehet 2-3 órára vissza altatni. És nem hinném, hogy azért mert napközben sokat alszik. Azt is kipróbáltam már, hogy fenntartom és jóval kevesebbszer teszem le. Az este ugyan úgy zajlik. Te mit csináltál, hogy végre tudjál aludni?
→ válasz erre
Összes hozzászólás (12) megtekintése »
Hozzászólás
Felhasználónév:
     Jelszó:
X
EZT MÁR OLVASTAD?