Rendelő

Laevolac-lactulose

lápiszolás

abortusz

ADHD

adottság

agyhártyagyulladás

agyvelőgyulladás

ajánlás

akaratosság

alhasi fájdalom

állattartás

allergia

allergiateszt

altatás

aluszékonyság

alvás

alvászavar

anafilaxiás sokk

angolkór

antibiotikum

anyajegy

anyatej

apgar

arcbőr

arcüreggyulladás

Asperger-szindróma

Összes címke »

Kérdések-válaszok

Terhesség???

Udv;lenne egy kerdesem megjott a ciklusom marcius 16-an elso nap eleg normalis verzesnek tunt a msodik nap 17-en csak valami halvany barnas par csepp jott csinaltam ket tesztett negativ lett elmentem a nogyogyaszhoz es az mondta hogy o nem latt terhesseget de azota sem jott meg nagyon faj a hasam es a derekam neha hanyok ugy erzem hogy a hulyemben valami nagyon eg vagy mintha fajna meg en sem tudom elkepzelni megis mi lehet ez?

Válasz

Kedves Hölgyem!

Amennyiben azóta sem menstruál, úgy ismételt nőgyógyászati vizsgálat javasolt, több ok is állhat - akár szervi, akár endokrin - a háttérben.

Bővebb felvilágosításért keresse fel orvosunkat, illetve szakrendelésünket.

Üdvözlettel. Dr. Tekse István

Teherbeesés műtét után

Tisztelt Doktor Nő/Úr!A kérdésem a következő lenne: tavaly év végén volt egy laparotómiás petefészek ciszta műtétem ahol az átjárhatóságot is elvégezték! A műét utáni héten rendesen megjött a menstruációm majd karácsony előtti héten ami 6 napig tartott,és a legutolsó pedig január 19-én,azóta semmi!Párommal nem védekezünk!Kérdésem az lenne hogy esetleg fennállhat e terhesség a negatív tesztek ellenére,vagy egyszerűen a műtét is közrejátszott ennyi idő után?Válaszukat előre is köszönöm!Tisztelettel: Aradiné R. Judit

Válasz

Kedves Judit!
Ha terhességet szeretne, akkor nyílván a petefészke megmaradt, csak a cystát hámozták ki belőle, magyarul vélhetőleg a petefészek hormon termelése nem károsodott. A ciklusai is kb. szabályosak, egy kis rendszertelenség azért előfordulhat ilyen műtét után. Ha a teszt negatív, akkor nem valószínű, hogy terhes. Legyenek egy kicsit türelmesek, egy naptárba írja be vérzései dátumát, és mennyiségét, mert ez később a nőgyógyászának hasznos lehet. Ha azonban 3-4 hónapig nem jelentkezik vérzés, akkor kérjen nőgyógyászától egy UH vizsgálatot. Üdvözettel:

Bővebb felvilágosításért keresse fel orvosunkat, illetve szakrendelésünket.

Szép napot: Dr. Rucz Árpád

Módfelett érdekelne a rendszertelen, hosszú, barnás vérzésekkel tarkított ciklus oka is, ...

Módfelett érdekelne a rendszertelen, hosszú, barnás vérzésekkel tarkított ciklus oka is, mert míg édesanyámnak ilyen tünetek mellett háromszor sikerült spontán és nagyon hamar teherbe esnie (és megszülnie minket), nekem kellett hormonkezelés.

Válasz

A női ciklusban alapvetően két, petefészek eredetű hormon vesz részt: az ösztrogén(ek) és a progeszteron. Ezek egy bonyolult agyi szabályozás alatt állnak. Ösztrogén a ciklus teljes ideje alatt termelődik, progeszteron csak a ciklus második felében, és csak akkor, ha peteérés-petekiszabadulás (ovuláció) történt. Ilyenkor van mérhető progeszteron szint, laborfüggő, hogy mit tartunk alacsonynak, de, ha alacsony az azt jelzi, hogy a petefészek működése nem kielégítő, nem alakult ki kellően hatékonyan a sárgatest. Ezt kívülről bevitt progeszteronnal alig lehet javítani, inkább a peteérést kell serkenteni. Általában a progeszteron szint nem ok, hanem következmény ( a terhesség alatt is), ezért nem tüneti (progeszteron adás), hanem oki (a peteérés elősegítése) kezelést kell folytatni. A teherbe esés és a progeszteron szint között NINCS direkt összefüggés, a progeszteronnak a korai beágyazódásnál van szerepe, de az sem csak ettől függ. Azaz lehet alacsonyabb progeszteron szint mellett is terhes, de kicsit kisebb az esély a terhesség kihordására, mint magasabb értékek mellett. 
A méh nyálkahártya a ciklus alatt végig "vastagodik és érik". Ha elér egy bizonyos vastagságot (érettséget), akkor lelökődik: ez a menstruáció. Definíció szerűen menstruációról csak akkor beszélünk, ha a vérzést peteérés (ovuláció) előzte meg. Vérzés enélkül is lehet, ezt peteérés nélküli (anovulatios) ciklusnak nevezzük.
Normálisan a ciklus azért tart 28 napig, mert a peteérés a 14. nap körül van (13-15) és a progeszteron szak mindig 14 nap! Azaz, a normális ciklus tart a menstruációtól a peteérésig +14 nap! Az elsõ fázis lehet hosszabb, néha rövidebb is, de az ovulációt követő időszak meglehetősen kötött. 
Rendszertelenek az anovulációs ciklusok (ezekben teherbe esés nem lehetséges) és azok a ciklusok, ahol az elsõ (ösztrogén) fázis valamiért (agyi szabályozás pl) megnyúlt. Ezekben a ciklusokban lehetséges a teherbe jutás, csak az ideje nem jósolható meg elõre. Mivel ezekben a típusú ciklusokban a méhnyálkahártya érése sem szabályos, ezért a vérzés sem jelentkezik (nem mindig van így) szabályos formában: elhúzódik, elején-végén barnás folyással zajlik. Az okok megkeresése segíti a megszüntetést.
Tehát szabályos az a ciklus, mely 28-34 napos (és kimutatható benne peteérés, de ez már csak vizsgálatokkal). 42 nap felett már majdnem mindig baj van.
Dr. Csákány M. György


Rendszertelen, stresszes munka és másoddiplomás képzés  mellett január óta menstruáci ...

Rendszertelen, stresszes munka és másoddiplomás képzés  mellett január óta menstruációm az eddigi 4 hetes ciklusról átállt 5 hetesre. Ám legutóbb az 5 héthez még hozzájött 2 nap pluszban. Rendes, szokásos mennyiségű és állagú menzeszem volt (jó erős, intenzív). Persze mind a három hónapban sorra vásároltam a terhességi teszteket, hátha terhességem jeleként jön meg másként. Ám mindegyik teszt negatívat mutat. Ugyanakkor hasam bal oldalát sokkal puffadtabbnak érzem, néha tompa szúrás- szerű valamit is érzek.

Válasz

Nem meglepő, hogy élete ilyen eseményei mellett a ciklus felborul. Az extrém stressz szituációk akár a teljes menstruáció-mentességet is előidézhetik, erre ismerünk példákat. Ilyenkor rendszerint szünetel a peteérés, nincs ovuláció. Elfordulhat az is, hogy cisztaként megmarad és többek között ez is okozhat hasi tüneteket.

Dr. Nagy László

"Femoden" nevű fogamzásgátló tablettát szedek. Úgy hallottam, hogyha elkezdem ...

"Femoden" nevű fogamzásgátló tablettát szedek. Úgy hallottam, hogyha elkezdem a menses előtt a következő levelet szedni, akkor el fog maradni. Kérdésem, hogy ez igaz-e? Mennyire zavarja meg a szervezetemet?

Válasz

Ha csak pár nappal szeretné eltolni a vérzését, akkor egy következő levélből vett tablettákkal a szükséges pár napig folyamatosan szedje tovább a gyógyszert, utána jön a szokásos hét nap szünet. Elvben, igen ritkán megengedett, hogy szünet beiktatása nélkül két levelet (42 nap!) folyamatosan beszedjen és csak utána tartson 7 nap szünetet, ez azonban a közti vérzések előfordulását elősegítheti. Tapasztalataim szerint a 4-5 napos "továbbszedés" az, ami még nem szokta felborítani a szervezet belső, megszokott rendjét. Ezt is csak nagyon indokolt esetben tegye meg.

Dr. Nagy László

3 fázisú (Triodena) tablettát szedek, és azt szeretném megtudni, hogy a tabletta szedés ...

3 fázisú (Triodena) tablettát szedek, és azt szeretném megtudni, hogy a tabletta szedés módosításával valahogy kitolható/előrehozható-e a menstruáció. Konkrétan +10 vagy -7 napos változtatásra lenne szükségem. Ha ez valahogy megoldható, az mennyiben káros a hormonrendszerre, mennyire zavarja össze? És a fogamzásgátló hatás változhat emiatt?

Válasz

Én pontosan tudom, hogy miért merül fel időnként a menses eltolásának igénye, pl. nyaralás, egyebek miatt, de, ha szabad ezt mondanom ez nem a legjobb ötlet. Egy jól működő ciklust így felborítani, majd aztán újra megpróbálni beállítani elég értelmetlen. A gond egyébként, hogy egyáltalán nem garantált, hogy működik a dolog, és lehet, hogy éppen a legrosszabb pillanatban jön egy erős vérzés. Ha korábban abbahagyja a tabletták szedését, hogy a vérzést előrehozza, akkor természetesen a fogamzásgátló hatás sem működik. Az Ön esetében még plusz gond, hogy háromfázisú tablettát szed. Itt leginkább még az jöhet szóba, hogy rögtön az utolsó levél befejezésekor elkezd egy monofázisos tablettát szedni. De még egyszer mondom, nem jó ötlet.

Dr. Ács Nándor
X
EZT MÁR OLVASTAD?