Mikor kezdik a babák átaludni az éjszakát?

Úgy érzed magad a babád alvási szokásai miatt, mint egy “zombi”? Légy türelmes – előbb-utóbb át fogja aludni az éjszakát. De mégis mikor?

 


Az éjszakai alvás olyan mérföldkő a baba alvásában, amelyről sok kimerült új szülő álmodik.

A csecsemők esetében az “átalvás” általában azt jelenti, hogy legalább hat órát alszanak egyfolytában éjszakai etetés nélkül. Bár a babák rövid időre – esetleg többször is – felébrednek ebben az időszakban, képesek maguktól visszaaludni. Ami azt jelenti, hogy a szüleik végre nyugodtan alhatnak.

Mikor alszanak át egy éjszakát a babák?

A kutatások szerint a legtöbb csecsemő körülbelül 3 hónapos korára, vagyis 12-13 kilós korára képes legalább hat órát egyhuzamban aludni. A Nemzeti Alvási Alapítvány szerint a babák 62%-a 6 hónapos korára átalussza az éjszakát – ez a szám 12 hónapos korára 72%-ra emelkedik. Ez azért van, mert körülbelül 6 hónapos korukra a csecsemők alvási ciklusai általában szabályosabbá és kiszámíthatóbbá válnak.

Az, hogy a baba mikor alszik át egy éjszakát, számos tényezőtől függ (többek között attól, hogy mikor tud hosszabb ideig éjszakai etetés nélkül maradni). Amint a fenti adatokból láthatod, a normálisnak széles skálája van. Rengeteg baba nem alussza át az éjszakát 6 hónapos vagy akár 1 éves korában sem.

Hogyan lehet elérni, hogy a baba átaludja az éjszakát?

Íme néhány tipp, amelyek segíthetnek babádnak átaludni az éjszakát:

  • Játsszatok napközben! Ha a babák napközben aktívak maradnak, éjszaka hosszabb ideig tudnak aludni.

  • Legyen stratégiád a szunyókálással kapcsolatban! 6 hónapos korban a babáknak két-három nappali alvásra van szükségük (egy délelőtt, egy délután, és talán egy harmadik késő délután). Tanuld meg és kövesd azokat a jelzéseket, amelyek arra utalnak, hogy babád fáradt és pihennie kell, és hagyd aludni, ameddig csak kell. De ha a babának van egy harmadik, késő délutáni alvása, próbáld meg ezt körülbelül 9 hónapos korára kivenni a rutinból, hogy korábban lefektethesd éjszakára.

  • Állíts be következetes lefekvési időt! Mivel próbálod a babádat rendszeres alvási rendre szoktatni, fontos, hogy minden este ugyanabban az időpontban fektesd le. Kövesd a baba ritmusát – ha éjjeli bagoly, állítsd későbbre a lefekvési időt.

  • Állíts fel egy rutint! Fürdés, könyv, ének, ágy: A lefekvési rutin a baba alvásának titkos hozzávalója. Az is jó ötlet, ha a lefekvés előtti fél órában letompítod a fényeket, és gondoskodsz arról, hogy a baba nyugodt és csendes környezetben legyen.

  • Ne ringasd álomba a babát! Álmosan, de ébren fektesd le a babát. Ez segít elkerülni, hogy elalvás közben függővé váljon tőled, és megkönnyíti, hogy a baba magától is visszaaludjon, ha éjszaka felébred.

  • Tanítsd meg a babát az önnyugtatásra! A felnőttekhez hasonlóan teljesen normális, hogy a csecsemő éjszaka többször is felébred egy rövid időre. De segíthetsz a babának megtanulni visszaaludni, ha vársz néhány percet, mielőtt reagálnál a nyűgösségre. Így lesz esélye arra, hogy magától visszaaludjon.

  • Próbáld ki a cumit! A cumi segíthet a baba önnyugtatásában, és éjszakai használata bizonyítottan csökkenti a hirtelen csecsemőhalál (SIDS) kockázatát.

  • Ne ébreszd fel a babát etetéshez! Az élet első néhány hete után a legtöbb egészséges, folyamatosan hízó csecsemőt nem kell felébreszteni, hogy éjszaka táplálkozzon. Ha mégis fel kell venned a babát éjszakai etetésre vagy pelenkacserére, kapcsold le a lámpát, hogy ne ébreszd fel a szükségesnél többször a kisbabát.

  • Fontold meg az alvástréninget! Az alvástréning segíthet a babának abban, hogy megtanulja az önnyugtatást és átaludni az éjszakát. Az alvástréninget 4-6 hónapos korában kezdheti el, amikor a babák cirkadián ritmusa és alvási ciklusa már jobban kialakult, és kezdenek maguktól elaludni. Rengeteg különböző módszer létezik, válaszd ki azt a technikát, amelyik a babád és családod számára megfelelőnek tűnik.

Mikor kezdenek el a babák tovább aludni?

Sok csecsemő 3 hónapos korában már 5-6 órás alvásidővel rendelkezik. Az első év egy bizonyos pontján a baba akár 9-12 órát is alhat egyhuzamban anélkül, hogy ennie kellene, bár ez babánként nagyon változó. 

Miért van néhány csecsemőnek gondja az éjszakai alvással?

Számos oka lehet annak, hogy a csecsemők nehezen alszanak át egy éjszakát, amelyek gyakran a baba életkorától függően változnak. Ezek közé tartozhatnak:

  • Éhség: A születéstől 3-6 hónapos korig a csecsemőknek éjszakai etetésre van szükségük. Az idősebb csecsemők pedig hozzászoktak ahhoz, hogy éjszaka többször is esznek, ezért továbbra is felébredhetnek, hogy egyenek. Ha a baba legalább 4-6 hónapos, megfontolhatod az éjszakai elválasztást.

  • Szeparációs szorongás: Előfordulhat, hogy a baba azért sír éjszaka, mert megijed attól, hogy nem vagy ott. De ha álomba ringatod, megtanulja, hogy erre támaszkodjon. Ehelyett próbáld meg megnyugtatni a babádat azzal, hogy finoman megérinted a fejét, és halkan beszélsz hozzá. Így megnyugtatja őket a tudat, hogy ott vagy, de nem fogják a nyűgösködést az öleléssel társítani.

  • Képtelenség az önnyugtatásra: Bár eleinte nehéz lehet, ne feledd, hogy nem kell azonnal reagálnod, amikor a baba nyűgösködik. Sőt, ha hagyod, hogy a baba néhány percig nyűgösködjön, akkor megtanulja azt a fontos képességet, hogy magától megnyugodjon és visszaaludjon.

  • Közös ágyban alvás: Az AAP azt javasolja, hogy az első hat hónapban a babával egy szobában, de ne az ágyban aludj. Az ágy megosztása befolyásolja a baba éjszakai alvási képességét, és növeli a SIDS kockázatát.

  • Alvási regresszió: Néha még a legkönnyebben alvók is újra felébredhetnek. A csecsemők alvási regressziója 4, 6, 8, 12 és 18 hónapos korban gyakori, ami számos tényezőre vezethető vissza.

  • Fogzás: Amikor már azt hiszed, hogy az alvás terén elérted az optimális szintet, a fogzás fájdalma elkezdi felébreszteni a babádat éjszaka. Ez már 3 hónapos korban is előfordulhat, de általában a 4-7. hónap között jelentkezik. Tartsd magad a megszokott alvási rutinhoz, és ne feledd, ez is elmúlik!

  • Rémálmok és lidércnyomás: Az idősebb gyerekeket – általában 3 éves koruk körül kezdődően – rémálmok ébreszthetik fel, amelyek általában az éjszaka első néhány órájában jelentkeznek.

 

Forrás: Babycenter.com

 
B.Edina , 2022. június 22.
 
 
 

Hozzászólás

Felhasználónév:
     Jelszó:
X
EZT MÁR OLVASTAD?