Rendelő

ADHD

Asperger-szindróma

B-vitamin

Bolus adstringens

Brulamycin

CMV vírus

Crohn-betegség

Enterococcus

Fenistil

Gripe Water

Hirschsprung-kór

Kouriles emulzió

Leiden-mutáció

Maalox

Maltofer

Neo-panpur

Recklinghausen-kór

Smecta por

Staphylococcus

Streptococcus

Streptococcus pyogenes

Tamarin

Tobrex

UV szűrés

Vermox

abortusz

Összes címke »

Kérdések-válaszok

A következõ kérdésekben szeretnék választ kapni Önöktõl: 2006. január 1-jére várható a szülésem idõpontja, elsõ gyermekem után épp gyeden vagyok, ami 2005. december 16-án jár le. Azaz azt veszem ki a törvénybõl, hogy ha még ez évben szülök, akkor a gyás-om az idei minimálbér kétszeresének harmincad részének alapul vételével kerül kiszámítasára. (A szülés elõtti szerzõdéses bruttó bérem 146000 Ft volt.) Ez pontosan mit jelent, úgy értem számokkal, 57000 Ft-ot megszorzok kettõvel, elosztom 30-cal és a Gyás kiszámításához ennek még 70%-át kell vennem, vagy a 70% ebben az esetben nem él? Ha 2006-ban történik meg a szülés, akkor nyilván már az új minimálbér alapján (persze, ha növelik) történik a számítás, ha a ktgvetési törvény elfogadja a sávos minimálbért, ezt beépítik ebbe a törvénybe, vagy korai még ebben a témában a kérdésem?

Válasz

Tisztelt Levélíró! Levelére válaszolva az alábbi tájékoztatást adom. A kötelezõ egészségbiztosításról szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 42. § (1) bekezdése kimondja, hogy a terhességi-gyermekágyi segély a napi átlagkereset 70 %-a. A 42. § (2) bekezdése rendelkezik a napi átlagkereset megállapításáról, miszerint a napi átlagkeresetet a 48. § (1)-(3) bekezdésében foglaltak szerint (táppénzes szabály) kell megállapítani. A 42. § (3) bekezdése rendelkezik arról az esetrõl, ha a terhességi-gyermekágyi segély naptári napi összegét a minimálbér figyelembevételével kell megállapítani a 180 naptári napi tényleges jövedelem hiányában. A rendelkezés alapján a 180 naptári napi tényleges jövedelem hiányában a terhességi-gyermekágyi segély naptári napi összegét a jogosultság kezdõnapján érvényes minimálbér figyelembevételével kell megállapítani. Ha azonban a biztosított egészségbiztosítási járulék alapját képezõ jövedelme a minimálbér kétszeresét nem éri el, a tényleges jövedelmet kell figyelembe venni. A fentieket áttekintve tehát a 42. § (2)-(3) bekezdése a terhességi-gyermekágyi segély napi átlagkeresetének megállapítását szabályozza, a 42. § (1) bekezdése pedig a terhességi-gyermekágyi segély a megállapított átlagkeresetének 70 %-nak figyelembevételére utasít. Levelébõl kitûnik, hogy 2006. január 1-jére várja második gyermekét. Mivel elsõ gyermekével igénybe vette a terhességi-gyermekágyi segélyt és a gyermekgondozási díjat – melyekbõl nem vonnak egészségbiztosítási járulékot – ezért ezek összege nem a második gyermekével igénybe vehetõ biztosításhoz kötött ellátások összegének kiszámítási alapja. Így a terhességi-gyermekágyi segély összegének megállapításához a gyermek születésekor, illetve az ellátás igénylésekor meghatározott minimálbér összegét veszik alapul a fent leírt 42. § (3) bekezdése szerinti megállapítással. Az így megállapított napi átlagkeresetnek a 70 %-a lesz a terhességi-gyermekágyi segély egy napra esõ összege. A GYED összegének kiszámításánál is a fent leírt számítási mód szerint járnak el. Összegezve a leírtakat: a TGYÁS, a GYED napi összege a figyelembe vehetõ napi átlagkereset 70 %-a, a havi összege pedig a napi összeg és az adott hónap napjai számának a szorzata. Sajnálattal tájékoztatom, hogy számszerû kiszámítással nem lehetünk segítségére az ellátások összegének megállapítására vonatkozóan. A fentiekrõl bõvebb felvilágosítást kaphat a megállapításra hatáskörrel rendelkezõ szervtõl, a Megyei Egészségbiztosítási Pénztártól.

X
EZT MÁR OLVASTAD?