Kérdések-válaszok
2 éves a kisfiam...
Az anyukához hasonlóan én sem vagyok híve a verésnek, de nálunk nem vált be, hogy "ez most fájt a maminak". Ilyenkor még egyszer megüt, és látom rajta, hogy provokálni akar.
Ha a dackorszak ellen nem is tudok tenni semmit, hogyan szoktassam le arról, hogy verjen minket?
Válasz
A dackorszak megjelenése a fejlődés folyamatában teljesen normális, ha nem lenne, az lenne a baj! Tehát ne keseredjen el, próbáljon úgy viszonyulni hozzá, mint a gyermekbetegségekhez, túl kell rajta lenni. Könnyebb lehet ezt megtenni, ha kicsit többet tudunk a dackorszakról. A gyermek fejlődésében akkor következik be, mikor "ráébred" arra, hogy önálló akarattal, cselekvési szabadsággal rendelkezik, tehát megtehet dolgokat, vagy éppen nem tesz meg valamit. A gyermek akkor tanulja meg helyes módon használni a cselekvési és akarati szabadságát, ha próbálgatja azokat, ami nekünk, szülőknek kevésbé örömteli, nagyon fárasztó dolog. A gyermeknek a próbálgatás során meg kell tapasztalnia, hogy meddig mehet el, hol állít elé korlátokat a környezete. A korlátokat azonban csak úgy tudja megtapasztalni, ha folyamatosan feszegeti azokat, vagyis ez a korszak non-stop "határsértés". A gyermeknek biztonságérzetéhez szüksége van a korlátokra.
Az Önök esetében is határ-próbálgatásról lehet szó, amikor nagyon határozottan, meg kell vonni a korlátokat: egy gyerek nem ütheti meg a szüleit. Próbálkozzanak meg a következővel: a legközelebbi esetben, ha ütni akar a gyerek, vagy megütötte Önöket, határozottan fogják meg a kezét, és szigorúan szóljanak rá úgy, hogy érezni lehessen hangjukon is a neheztelést. Amennyiben földre veti magát, fetreng, legcélszerűbb nem foglalkozni a dologgal, menjenek ki a szobából. A gyermeknek meg kell tanulnia, hogy a szülői figyelem felkeltésének nem ez a módja, amellett vannak dolgok, amit meg kell tennie szülői utasításra. Tehát, ha elmúlt a roham, újra kérjék meg, hogy tegye meg a kérdéses dolgot. Segít, ha együtt, Önnel közösen végzi el a "nem szeretem" feladatot. Fontos, hogy ne engedjék el a feladat - eleinte legalább részbeni - teljesítését, tehát célszerű olyat kérni a gyerektől, amit biztosan meg tud tenni. S még valami: ez a túlzott reakció a gyermek részéről, a szülői figyelem ilyen formában való elérése jelezheti, hogy a gyermeknek több odafigyelésre, együttlétre, több foglalkozásra van szüksége. Tehát, azzal egy időben, hogy megtanítják vele, hogyan nem lehet elérni azt, hogy a szülők figyelmét magára vonja, azt is meg kell neki mutatni, hogyan érheti el, hogy a szülei csak rá figyeljenek. Próbáljon arról is gondoskodni, hogy a gyermek érvényesíthesse akaratát, tehát, ahol lehet, kínáljon fel számára választási lehetőséget. (legjobb, ha két dolog közül választhat).
Izsó Ildikó










