A baba portál - Babanet.hu

ADHD

Asperger-szindróma

B-vitamin

Brulamycin

CMV vírus

Crohn-betegség

Enterococcus

Fenistil

Gripe Water

Hirschsprung-kór

Kouriles emulzió

Leiden-mutáció

Maalox

Maltofer

Neo-panpur

Recklinghausen-kór

Smecta por

Staphylococcus

Streptococcus

Streptococcus pyogenes

Tamarin

Tobrex

UV szűrés

Vermox

abortusz

adottság

Összes címke »

Kérdések-válaszok

Van egy 7 éves...

Van egy 7 éves fiam, aki asthmás. Mivel sokat hiányzott az óvodából, ezért egy évet visszamarad, tehát csak jövőre, 8 évesen kezdi az iskolát. Egy idő óta észrevettem, hogy a már megismert számokat és betűket fordítva, vagy visszafelé írja le. Sajnos a családban előfordul diszlexiás gyermek. (unokatestvér) Ez már biztosan a diszlexia jele? Érdemes-e elvinni szűrővizsgálatra? Mit tehetek ebben az évben, hogy felkészítsem biztosan az első osztályra? Vannak-e a diszlexiának súlyossági fokozatai? Elképzelhető-e, hogy ha most felismerik a problémát, akkor egy fejlesztő pedagógus segítségével normál iskolában kezdheti meg a tanulást?

Válasz

A tanulási zavarban szenvedő gyerekek (ide tartozik a diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia, az olvasás, az írás, a számolás zavara), kifogástalanul látnak, hallanak, azonban az érzékszerveken keresztül beérkező információk értelmezése gyakran pontatlan. A diszlexiát a vizuális és/vagy akusztikus percepció zavarának tartják legáltalánosabban (vannak természetesen más nézetek is, de ez a legelfogadottabb, leginkább igazolt). Ennek a két szférának -látás, hallás- információfeldolgozási zavara okozza az olvasás és írás elsajátításának nehézségét. A probléma többféle formában nyilvánulhat meg: zavar lehet a diszkriminációban (vizuális ingerek megkülönböztetése), ez nyilvánul meg abban, hogy a gyerek keveri a "d", "b", "p" betűket. A vizuális zárás az a képességünk, hogy hiányzó részek ellenére képesek vagyunk az egészet felismerni, vagyis a szavakból hiányzó betűket pótolni tudjuk, a mondatban rossz helyen lévő szót ki tudjuk választani. Mindez az egész jelentésének-felismerésén alapul. A diszlexiás gyereknél ez is hiányozhat, ezért hagyhat ki szavakat a mondatokból, vagy betűket a szavakból. Probléma lehet a lényegkiemelés hiánya is. 
Az auditív szférában hasonló problémák jelentkezhetnek ( a gyerek nem tudja megkülönböztetni az egyik hangot a másiktól, a különálló hangokat nem tudja egyetlen szóvá összeállítani). 
Probléma lehet még az érintés és a mozgás útján érkező információk feldolgozásában is, amikor a gyerek képtelen a tárgy pozíciójának térbeli meghatározására, a méret és a távolság megítélésére, könnyen összekeveredik nála a "jobb" és a "bal". 
Mindezek a problémák a napi tevékenységben is akadályozhatják a gyereket, nemcsak az írás és az olvasás elsajátításában (pl. nehezen megy a labdázás). 
A diszlexia hátterében tehát nagyon sokféle percepciós zavar húzódhat meg. A pontos feltérképezést, a diagnózis felállítását érdemes szakemberre bízni, ugyanis az írás és olvasás elsajátítás folyamatában a teljesen egészséges gyerekeknél is előfordulhat időlegesen a betűkihagyás vagy a betűk felcserélése.
Azt javasolnám Önnek, hogy minél előbb forduljanak a Nevelési Tanácsadóhoz, ahol pontos, részletes vizsgálat alapján döntik el, hogy valóban diszlexiáról van-e szó, s ha igen, milyen fejlesztés szükséges. Amennyiben az derül ki, hogy nem diszlexiás a fia, akkor is tudnak az iskolára előkészítő feladatlapokat, füzeteket adni. 
Meixner Ildikó volt az, aki részletesen foglakozott a diszlexiával, nagyon jó programokat dolgozott ki, amelyek segítségével hatékonyan lehet segíteni a gyerekeknek. (Lexi füzetek)
A legfontosabb tehát, hogy minél előbb forduljanak a szakemberhez, mert a korai - még iskolakezdés előtti - fejlesztés pótolhatatlan.
Izsó Ildikó

X
EZT MÁR OLVASTAD?