A baba portál - Babanet.hu

ADHD

Asperger-szindróma

B-vitamin

Brulamycin

CMV vírus

Crohn-betegség

Enterococcus

Fenistil

Gripe Water

Hirschsprung-kór

Kouriles emulzió

Leiden-mutáció

Maalox

Maltofer

Neo-panpur

Recklinghausen-kór

Smecta por

Staphylococcus

Streptococcus

Streptococcus pyogenes

Tamarin

Tobrex

UV szűrés

Vermox

abortusz

adottság

Összes címke »

Kérdések-válaszok

Majdnem 4,5 éves...

Majdnem 4,5 éves nagyobbik lányom néha megmakacsolja magát és "azért sem", vagy "azért is csinál valamit". A dackorszak jelentős részét nagyobb viharok nélkül éltük át, általában megtaláltam vele a hangot. Éppen ezért nem tudom most mire vélni az ilyenfajta viselkedését. 
Az én megoldásom: általában röviden megkérem, hogy hagyja abba, és ezután nem veszek tudomást a helyzetről. Ezt a megoldást olvastam az Ön rovatában is, de helyes ez még 4,5 éves korban is? Vagy szigorúbban kellene fellépni és engedelmességet kívánni? Ez utóbbi az, amit a környezetemből hallok némelyektől, és ami megvalósítása az én "nevelési elveimmel" (ha használhatom ezt a kifejezést) ütközne.
Következő kérdésem az alvással kapcsolatos: Helyteleníthető-e az a gyakorlat, hogy ott maradok lányaim szobájában addig, amíg elalszanak (3 és 4,5 évesek)? Lehet-e összefüggés e gyakorlat és a között, hogy éjszaka többször felébrednek (a kicsi többször, a nagy ált. egyszer), és "átvándorolnak" a szülői hálóba?
Utolsó kérdésem a büntetéssel kapcsolatos: Szükséges-e a büntetés a nevelés során? Ha igen, akkor milyen formában? Ha nem, akkor miért nem? És milyen más út van helyette?

Válasz

Az, hogy nevelési elvei vannak, nagyon jó ugyanis következetességet biztosít az Ön számára, ami a sikeres nevelés egyik feltétele. A másik feltétel, hogy a szülő időnként elgondolkodjék azon, vajon mi válthatja ki gyermeke viselkedését. Ez főleg akkor hasznos, ha rendszeresen ismétlődő viselkedéses megnyilvánulásról van szó. A leggyakoribb okok között szerepel a testvérek közötti féltékenység, ami általában mindkét gyerek részéről tapasztalható, de más-más formában. Általában intenzívebb a kis korkülönbséggel született azonos nemű gyerekek között. A testvérféltékenység hátterében legtöbbször megfigyelhető a szülői figyelem iránti fokozott igény és a testvérrel való rivalizáció.
Az Ön esetében is azt javaslom, próbáljon elgondolkodni azon vajon mi lehet lánya viselkedésének oka: testvérféltékenység, több szülői figyelem kiharcolása, nagyobb önállóság elérése? Egy gyereknél csak akkor fogjuk elérni, hogy viselkedése megváltozzék, ha a saját reakciónkon is változtatunk. Amikor mi egy "bejáratott", megszokott rutint (ne csináld ezt vagy azt, mondjuk gyereknek, aki persze tovább csinálja a tiltott dolgot, mi megismételjük a felszólítást, a gyerek még intenzívebben folytatja, mi rákiáltunk, megfenyegetjük vagy otthagyjuk), tehát ha egy ilyen, naponta ismétlődő helyzetben mi másként tudunk reagálni, akkor a gyerek viselkedése is változni fog. Ez persze nem könnyű, mi is a szokásaink rabjai vagyunk, csakúgy, mint a gyerekek. Elnézést, hogy talán egy kicsit filozofikusra sikeredett a válaszom eleje, de konkrét tanácsot ilyen helyzetben nehéz adni, mivel nem ismerem a pontos helyzetet.
Az alvással kapcsolatban: valóban lehet összefüggés a között, hogy Ön megvárja, míg elalszanak a lányai és az éjszakai vándorlások között. A gyerekek megébrednek éjszakánként és önkéntelenül is azt a helyzetet keresik, amiben elaludtak. Mivel Önt nem látják, keresésére indulnak. Egyébkent a testvérek egy szobában való önálló elalvásra szoktatását azért javaslom, mert az elalvások előtt az egyedüllétükből adódóan egymásra vannak utalva, ami segíthet a testvérféltékenység csillapulásában, illetve egyfajta testvérek közötti szövetség kialakulásában. A vándorlásokról is le lehet szoktatni a gyerekeket, ehhez vállalni kell az eleinte jelentkező tiltakozásokat, és minden esetben vissza kell kísérni a gyereket az ágyába, meg kell nyugtatni, ha tiltakozna. Mivel ez eleinte egy éjszaka többször is lejátszódhat, a szülők általában vállalják az "éjszakai vándorral" való együttalvást, mert így Önmaguk számára is nyerhetnek egy kis pihenőidőt.
A nevelés során a gyerekek elé több korlátot is kell állítani, vagyis meg kell tiltani neki ezt-azt. Ennek több oka van, egyrészt vannak dolgok, amelyekre még nem képes, vannak, amik veszélyesek számára. A gyereknek ahhoz, hogy megismerje viselkedésének korlátait gyakran kell azokat feszegetnie próbálgatva, hogy ezek a korlátok valódiak-e. A szülő ebből annyit érzékel, hogy már megint valami olyasmit csinál a gyerek, amit nem szabad. A gyereknek viszont meg kell ismernie a határokat, mert csak a szilárdan meghúzott határokon belül érzi biztonságban magát. A korlátoknak persze mindig alkalmazkodniuk kell a gyerekhez, vagyis változniuk kell, ahogy a gyerek növekedik, fejlődik. Ez persze azzal jár, hogy a gyereknek újra és újra meg kell tapasztalnia az új határokat. Ez a "határ-tapasztalás" feszültséggel, konfliktussal jár, a gyerekkel éreztetni kell meddig mi van a számára megengedve. Ennek egyik módja, hogy a helytelen viselkedést szankcionálják, vagyis büntetik. Büntetésre -ami a viselkedés negatív következményének megtapasztalása - szükség van, csak a módja nem mindegy. A testi fenyítés hosszútávon nem vezet eredményre, sikeresebb valamilyen kedvezménymegvonás alkalmazása. A büntetés akkor sikeres kisgyerekkorban, ha időben gyorsan követi a helytelen viselkedést, a szülők elmondják, hogy mi volt a helytelen a gyerek viselkedésében, s megmondják azt is, mi az általuk elvárt viselkedési forma. Később pedig, amikor a gyerek az elvárt viselkedést produkálja, azt meg kell erősíteni, vagyis jutalmazni kell. Elég ha megdicsérjük a gyereket. Általában az első két összetevővel nincs baj, az már ritkábban tapasztalható, hogy a szülő elmondja a gyereknek, mit kellett volna tennie, az pedig még ritkábban, hogy a kívánt viselkedést megdicsérik.
Összefoglalva: a gyerek életkorához alkalmazkodó korlátok állítására, azok következetes betartására szükség van csakúgy, mint a helytelen viselkedés vagy a korlátok átlépésének szankcionálása.
Izsó Ildikó


X
EZT MÁR OLVASTAD?