A baba portál - Babanet.hu

ADHD

Asperger-szindróma

B-vitamin

Brulamycin

CMV vírus

Crohn-betegség

Enterococcus

Fenistil

Gripe Water

Hirschsprung-kór

Kouriles emulzió

Leiden-mutáció

Maalox

Maltofer

Neo-panpur

Recklinghausen-kór

Smecta por

Staphylococcus

Streptococcus

Streptococcus pyogenes

Tamarin

Tobrex

UV szűrés

Vermox

abortusz

adottság

Összes címke »

Kérdések-válaszok

Hollandiában élünk,...

Hollandiában élünk, és itt teljesen más az óvoda, mint Magyarországon. Gyakorlatilag 1985 óta megszüntették az óvoda intézményét, és egybeolvasztották az iskolával. Így most a 4 éves gyerekek iskolába kezdenek járni. Az életkori sajátosságaikat itt részben figyelembe is veszik az óvodai két év alatt (gondolok itt a játékra például), de minden ovis tevékenység mögött ott van a fejlesztés gondolata. Az oviban tehát iskolaelőkészítés történik - játékosan. Ezt így meg is fogalmazzák érdeklődő kérdéseimre, hozzátéve, hogy ebből a gyerekek semmit sem vesznek észre, hiszen mindez az ő szintjükön, játékos formában történik.
Szerintem eleve is túl sok szabályhoz kell a gyerekeknek alkalmazkodni ezekben az "óvodákban", szerintem érzik a gyerekek is, hogy sok dolgot várnak el tőlük. (Konkrét példák: a kuckókban csak meghatározott számú gyerek játszhat együtt, 2-3-4, a veszekedés elkerülése végett; ha nincs már hely: válassz valami mást! - hiszen a gyereknek meg kell tanulni lemondani, nem mindig érvényesülhet az ö akarata (De hát ezt csoportban automatikusan átélik, megtanulják a gyerekek!?); minden nap kötelező jelleggel barkácsolnak, vágnak, ragasztanak, bár választhatnak, hogy mit - az óvónő által előre elkészített dolgok közül; szabad játék de. 1 óra az udvaron, du. 1 óra a kuckókban az "ameddig a készlet(=hely) tart" elve alapján; körbenüléskor ültetés, ami meghatározza a tevékenységek választásának sorrendjét is; körben ülés és egymás meghallgatása, játékos nyelvi és matematikai feladatok közösen kb. 30-45 percig, néha nyújtózással, mozgással megszakítva) 
Ehhez járul még, hogy nagyon sok játék, fejlesztő játék áll a rendelkezésükre, így a rendet szigorú szabályok betartatásával tarják fenn. (Csak akkor játszhatsz mással, ha az előző játékot már helyre tetted.) 
A mi helyzetünket az óvónő még bonyolultabbá teszi, mert neki magának is szüksége van a szabályokra a helyzetek átlátásához, kezeléséhez. 
4 éves kislányunk reakciója erre a helyzetre a következő volt: nem szívesen ment óvodába, feszült volt, negatívan fantáziált a társairól, az óvónőről (ver, harap), illetve szinte semmit sem mesélt. Mindez kb. 1,5 hónapig tartott, és egy 3 hetes magyarországi tartózkodás után még 1 hétig járt, most pedig itthon van. (Az csoportjában még 5-6 gyerek van a 20-ból, aki soha sem megy szívesen oviba, bár már tavasz óta járnak; 1 kislány pedig újra bepisilt ovikezdés óta.) 
Tudom, hogy a leválás nehéz lehet, de ebben a helyzetben mi voltunk, vagyunk türelmetlenek? 
Mi a helyes reakció a gyerek jelzéseire?
Osztom azt a nézetet, mely szerint a játék és a mese a gyerek legfejlesztőbb tevékenysége ebben a korban. Nem teszünk kárt azzal, ha már ilyen korán készítjük őket az iskolai tanulásra (bármilyen játékos formában is)?
Indokoltnak találná-e óvoda-iskola váltását ebben a helyzetben? Az egyetlen a Waldorf - óvoda-iskola Hollandiában, ahol a gyerekek igazi értelemben véve ovisok lehetnek. Sajnos ez csak az óvoda-iskola választásunk után jutott a tudomásomra, mert itt teljesen más néven működik a Waldorf. A problémánk ebben az intézményben az ideológiával van (antropozófia), bár ovis korban nem tudom, hogy ez milyen jelentőséggel bír. Jobb-e ide adni a lányunkat egy jó óvónőhöz (akit idő közben megismertem), vagy jobb inkább intézményt váltani, ahol az óvónő személye változna, de a játékos tanulás, sok szabály megléte nem? (Természetesen tudom, hogy a csoportban való együttléthez szabályok is szükségesek, de ilyen formában és ennyi óvodásoknak???)

Válasz

Amikor többször elolvastam a levelét arra jutottam, hogy teljesen egyetértek Önnel. Az, hogy Önöknél Hollandiában egybemossák az óvodát és az iskolát nem szerencsés. A levelét olvasva először az jutott eszembe, hogy Hollandiában a pedagógusok miért akarnak állandóan célzottan fejleszteni, miért nem bíznak a gyerekben? Aztán az is eszembe jutott, hogy egy négyévesnek elég feszítő lehet az egész napos strukturált program, a 35-40 perces játékos foglalkozást is soknak vélem.
A gyerek fő tevékenysége a játék, de nem a fejlesztő a játék. A gyerek attól fejlődik, hogy a szabad játék során a saját ütemében haladva ismerheti meg a világot, dolgozhatja fel az őt ért élményeket. Önöknél az élményt biztosítják, de hol van a feldolgozásra szánt idő? A fejlesztő játék, mint a neve is mutatja, fejleszt, tehát tanít. Miért van erre szüksége egy egészséges 4 évesnek? Miért nem mesélnek nekik, hagyják őket, hogy rajzoljanak vagy játszanak úgy, ahogy kedvük és érdeklődésük diktálja? Emellett az egy óra szabadban eltöltött idő is kevés, ha ez a rendszeres gyakorlat. A fejlődő szervezetnek legalább 2-3 órás szabadban való tartózkodás szükséges, hogy a mozgásigényét ki lehessen elégíteni, s biztosítva legyen az optimális oxigénellátás is. Itt nem a tornára kell gondolni, hanem ismét a szabad játékra, csináljon úgy és azt, amit akar a gyerek, természetesen a biztonsági határok mentén. A fizikai aktivitás során tapasztalhatja meg, mire is képes valójában, mit tud és mit nem tud megcsinálni. Ügyesedik a próbálkozásokkal, s ez kedvezően hat vissza egyéb tevékenységeire is. 
Nekem túlzottnak tűnik a foglalkozások mértéke és tematikája is. Nagyon kötött és nagyon fárasztó lehet ez egy 4 évesnek. Ebben a korban nem ara van szüksége a gyereknek, hogy szellemileg elfáradjon, sokkal inkább a fizikai fáradtságot igényli. Nem írta, hogy ebéd után alszanak-e a gyerekek? Ugyanis a szervezetük nagyon igényli a délutáni pihenést, ráadásul alvással igazán csak a fizikai fáradtság pihenhető ki, a szellemi nem. 
A Waldorf rendszer Magyarországon is működik, az óvodától most már az érettségiig. Én úgy tapasztaltam, hogy az Ön által említett antropozófia nálunk nem kap hangsúlyt. Nagyon sokan adják az óvodába a gyereküket, sőt még az iskolát is ott kezdik el, majd egy-két év múlva átviszik a gyereket egy normál általános iskolába. Érdeklődjön utána, hogy van-e lehetőség ilyen átjárásra?
Az óvodáskorban, de még a kisiskolás kor elején is a felnőtt személye a meghatározó, csak kb. 9 éves korban váltanak a gyerekek, és lesz a legfontosabb számukra a kortárscsoport. Addig a velük foglalkozó felnőtt személyén keresztül ítélik meg (szeretik vagy sem) az intézményt is. Ha a gyerek valamiért nem szereti a felnőttet, aki vele foglalkozik (pl. túlzott követelményeket állít fel vele szemben, nem veszi figyelembe a kívánságait, túlzottan korlátozó, érzelmileg elutasító), akkor a tevékenységben sem fogja örömét lelni, amit a felnőtt kínál neki. Ha tehát a gyerek nem érzi jól magát egy helyen, mert nem megfelelő számára, akkor hiába tesznek akármit a körülötte lévő felnőttek, az egész fejlesztés céltévesztetté válik.
Kedves Asszonyom! Nem tudom, hogy véleményemben mennyire befolyásol -mert hogy befolyásol az biztos, - a kultúrák közötti különbség. Azt tudom, hogy a magyar óvodapedagógia világhírű, az óvónők képzése nagyon magas színvonalú. Úgy vélem, talán nem véletlenül. 
Ön azt kérdezte levelében, hogy mit tegyen? Talán megérti, hogy nem mondhatom meg, hogy ezt vagy tegye, mert nem ismerem az összes körülményt, s gyermekének nevelése is az Ön és férje felelőssége, így a döntést is Önöknek kell meghozniuk. 

Izsó Ildikó



X
EZT MÁR OLVASTAD?