A baba portál - Babanet.hu

ADHD

Asperger-szindróma

B-vitamin

Brulamycin

CMV vírus

Crohn-betegség

Enterococcus

Fenistil

Gripe Water

Hirschsprung-kór

Kouriles emulzió

Leiden-mutáció

Maalox

Maltofer

Neo-panpur

Recklinghausen-kór

Smecta por

Staphylococcus

Streptococcus

Streptococcus pyogenes

Tamarin

Tobrex

UV szűrés

Vermox

abortusz

adottság

Összes címke »

Kérdések-válaszok

Van egy 3 éves...

Van egy 3 éves lányom és egy majdnem 5 éves fiam. Nagyon jó testvérek. Nagyon sokat foglalkozunk velük férjemmel együtt. Mindketten ugyanabba a csoportba járnak óvodába. Tulajdonképpen minden rendben lenne, de kb. 4 éves kora óta a fiam irtózatosan rosszul viseli a vereséget, a kudarcot. Legyen az társasjáték, foci, apukával birkózás, találós-kérdés, vagy bármi. Ha pl. találós-kérdésből 9-re jó választ ad, de az utolsó nem sikerül, akkor azonnal sírva fakad, vagy hisztizni kezd, és azt ismételgeti: ő SOHA nem fogja tudni, SOHA nem fogja megtanulni! - ez minden kudarcélményénél így megy, pedig én soha nem szidtam le, ha valamit nem tudott, sőt..., nagyon sokat dicsérjük, ha valamit jól csinál, vagy szépen (és ez gyakori). Tehát épp ezért egyáltalán nem értem a viselkedését, és félek, hogy nem tudom megfelelően "kikezelni" belőle. Mindig próbálom ilyenkor nyugtatgatni, hogy: dehogynem fogja tudni, és, hogy hát a többit viszont mennyire szépen tudta, csinálta, csak ez az egy nem ment, és mindenki úgy kezdi, hogy nem tudja, később, gyakorlás után-alatt megtanulja...

Válasz

Nem könnyű néhány sor alapján válaszolni a levelére, mert nagyon kevés az információ. Ahhoz, hogy pontosan lássam a helyzetet és ahhoz igazodó megoldást tudjak javasolni, hosszas beszélgetésekre lenne szükség. Ezért a következőkben lehetőségeket vetek fel, talán ezzel is segítem Önöket a megoldás megtalálásában.
Elképzelhető, hogy csak életkori sajátosságról van szó, ekkor a probléma átmeneti, majd elmúlik.
Bármilyen furcsán is hangzik, a túl sok dicséret sem használ a gyerekeknek! A kicsik, amikor nyílik az értelmük és érdeklődésük a világ felé fordul, abban lelik örömüket, hogy tevékenykednek, vagyis csinálnak valamit. Az okoz örömöt a számukra, hogy megfognak, ledobnak, kivesznek, becsuknak, stb., tehát tesznek-vesznek. A cselekvés eredménye talán nem is annyira fontos eleinte, gyakran tapasztalható, hogy a megszerzett tárgy csak néhány percig köti le a kicsi figyelmét. Később az "én csinálom" öröme lesz a lényeges, vagyis az, hogy a gyerek teszi meg azt, amit akar. Fontos az eredmény is, de azaz eredmény, amit a gyerek kitűzött maga elé, s ez legtöbbször szintén a cselekvésben fogalmazódik meg ("elmegyek biciklivel a sarokig"). A cselekvés és a célkitűzés is belülről fakad, a gyerek igényéhez, céljához igazodik, az eredmény pedig erre a belső igényre hat vissza, azt erősíti vagy gyengíti. 
A túl sok szülői dicséret, főleg ami a cselekvésre és annak eredményére irányul, a gyerekben zajló folyamatokat "kívülre helyezi" vagyis már nem a cselekvés és az eredmény lesz a fontos, hanem a szülői dicséret. Ez azért nem teljesen jó, mert a szülő egyrészt nem lehet mindig jelen, hogy megdicsérje a csemetéjét, másrészt sosem lehet tudni, hogy a szülői kommunikáció hogyan csapódik le a gyerekben. Azt hiszem, Önök szándékukon kívül talán olyan magas igényszintet alakítottak ki a fiukban, ami szinte teljesíthetetlen (az ember mindig követ el hibákat, hol kisebbet, hol nagyobbat, a hibátlan megoldás ritka!). Ez a túlzottan magas igényszint az iskola közelsége miatt sem jó, hiszen ott, tanulási folyamatról lévén szó, elkerülhetetlen a hibázás. 
A levelében említette, hogy a gyermekei nagyon jó testvérek, azért én elképzelhetőnek tartom, hogy a féltékenység ki-ki tör, főleg a nagyobb részéről. A féltékenység ilyen formában is megjelenhet, mindenképpen jobb akar lenni, mint a húga, olyan jó, amit már nem lehet felülmúlni. Az életkorát tekintve lehet, hogy a személyiségfejlődésének olyan fázisába ért, amikor a rivalizálás inkább az apának szól, ebben az esetben megint más a helyzet.
Mint a levelem elején írtam, sajnos nem tudom megmondani, hogy pontosan mi okozhatta a fiánál ezeket a megnyilvánulásokat. Igazából az lenne a jó, ha egy pszichológussal tudnának konzultálni, mert csak a személyes beszélgetéseken át derülhet ki a pontos ok.
Ne ijedjen meg, nincs baj, csupán arról van szó, hogy az Önök kérdésében, mivel sok okozat válthatja ki ugyanazt azt az okot, sokkal több információra van szükség a megoldás megtalálásához. 
Addig is, amíg eldöntik, hogyan tovább, azt javaslom, hogy egyenlőre kerüljék a teljesítményt hívó helyzeteket (társasjáték, találós kérdések), inkább keressenek valamilyen együttes tevékenységet. Próbálják meg azt, hogy nem a teljesítményre, a végeredményre figyelnek, hanem a folyamatra ("nem érdekes ki nyert, a fontos, hogy együtt voltunk"). Néha pedig hagyják, hogy Ő győzzön a birkózásban, a fociban, a társasban.

Izsó Ildikó



X
EZT MÁR OLVASTAD?