Rendelő

Laevolac-lactulose

lápiszolás

ADHD

Asperger-szindróma

B-vitamin

Bolus adstringens

Brulamycin

CMV vírus

Crohn-betegség

Enterococcus

Fenistil

Gripe Water

Hirschsprung-kór

Kouriles emulzió

Leiden-mutáció

Maalox

Maltofer

Neo-panpur

Recklinghausen-kór

Smecta por

Staphylococcus

Streptococcus

Streptococcus pyogenes

Tamarin

Tobrex

UV szűrés

Összes címke »

Kérdések-válaszok

Fogamzásgátlás és endometriózis

Kedves Doktor Úr!

2 éve volt laparoscopos endometriosis műtétem, amely során petefészek endometriosist és a colon mélyen infiltráló endometriosisát (kiterjedt összenövésekkel és hegesedéssel) találtak, de csak az ovariomát távolították el, mivel a műtét során nem volt jelen bélsebész és Dixon műtétet kellett volna csinálni. Az operáló orvos ezt követően tartós fogamzásgátló kezelést írt elő, amit már több, mint 2 éve megszakítás nélkül szedek. Kezdetben Nuvaring gyűrűt használtam, de kb 1 év után vérezni kezdtem mellette. Mivel többszörös hüvelygyulladás és visszatérő candidiasis és bakterialis vaginosis alakult ki mellette, így a gyűrűt eltávolítottam és áttértem a tablettás kezelésre. Kezdetben Lindynette-tel indultam, de a vérezgetés nem szűnt meg, így folyattam Novynette-tel. Erre a tablettára egy hónapig megszűnt a vérezgetés, majd sajnos ismét megjelent, ráadásul akkor már tartós alhasi fájdalom, kifejezetten kellemetlen szagú, barnás-vizes (néha húslé szerű) vérezgetés és vizeletürítés utáni fájdalom+hidegrázás is társult hozzá. A panaszaimról több alkalommal is beszéltem az orvosommal, aki azt mondta, hogy valószínűleg ismételt műtétre lesz szükségem, mert kiújult az endometriosis. Idő közben egy felső léguti fertőzés miatt egy hétig 3x1 (500mg) aspyrint szedtem amire láss csodát, három nap alatt elmúlt a barnás bűzös vérezgetés, és az alhasi fájdalom is szinte eltűnt. Ezt is megemlítettem az operáló orvosomnak, aki azt mondta, hogy akkor valószínűleg steril endometritisem volt korábban és ezt "fújta el" az aspyrin. Azóta (kb 1/2 éve) ismét visszatértem a Nuvaringre, mert a Novynette jelentős testsúly növekedést, émelygést, migrént, kifejezett mellnövekedést okozott nálam, míg ezeket a mellékhatásokat a Nuvaring mellett sokkal kiebb mértékben tapasztaltam. Ugyan a barnás-vizes váladékozás az aspyrin szedés óta teljesen megszűnt, de kb egy hónapja ismét jelentkezni kezdtek a korábbi alhasi panaszok, a vizeletürítés utáni fájdalom és új tünetként dysorgasmia is fellépett. A hüvelyem hónaőok óta ég/fáj, hol sárgás, hol fehéres folyásom van, és úgy érzem, mintha az egész méhem gyulladt lenne. Bejelentkeztem nőgyógyászati vizsgálatra is, hogy leoltassam a hüvelyem, viszont mivel 5 nap nap múlva lejár a Nuvaring, így tanácstalan vagyok, hogy folytassam-e ezt a fogamzásgátló kezelést, vagy térjek át inkább az orális fogamzásgátlókra? Ha a tablettát tanácsolja, akkor tudna-e javasolni valami alacsonyabb ösztrogén tartalmú (endometriosis miatt), de jó ciklus-kontrollal rendelkező, modernebb készítményt, ami kevesebb mellékhatással jár, mint a Novynette?

Válasz

Tisztelt Hölgyem!

A leírás alapján Önnek változatlanul vannak endometriosisra utaló területei, amelyek - a leírt tünetek alapján - valószínűleg nemcsak a beleket, hanem a húgyhólyagtájékot is érintő mélyen infiltráló folyamatot jeleznek. Ez okozza a vizeléshez és a szexuális együttléthez kapcsolt tüneteket. Szerintem következő lépésként nem a fogamzásgátló további cseréje lenne a megfelelő irány, hanem egy endometriosis centrumban történő konzultáció, ahol a pillanatnyi állapot pontos felmérése után kellene arról dönteni, hogy kell e műtét, és ha igen, az milyen jellegű legyen, vagy konzervatív kezelésként ismét hormonális fogamzásgátlókkal próbáljon kísérletezgetni.

Bővebb felvilágosításértkeresse fel orvosunkat, illetve szakrendelésünket.

 

Üdvözlettel: Dr. Fülöp István

X
EZT MÁR OLVASTAD?